• Malinka87

IVF Sahlgrenska Hösten/Vinter 14/15

Hej på er alla där ute i höstrusket!
    Äntligen har kallelsen inför ett första möte inför IVF på Sahlgrenska kommit och den 4 november är det dags. Mycket tankar som flyger i huvudet. Letar nu efter forum-kamrater som gör/kommer göra sin IVF på Sahlgrenska nu under hösten/vintern och vill följas åt.
    MVH

• Svar på tråden IVF Sahlgrenska Hösten/Vinter 14/15
  • Gweny

Idag kom bekräftelsen att våran remiss kommit, känns bra att veta att den kommit fram rätt.  Nu är det ju "bara" denna väntan nu då...

Följer er andra så länge och håller tummarna för er som är mitt i det.

• zoloo

Hej!

Jag å min sambo har gått på utredning på kvinnokliniken i Gårda nu i sept-nov och det visade inga "fel" på någon av oss. Så vi blev remitterade till Sahlgrenska. Någon vecka senare ringer en barnmorska därifrån och undrar om vi vill vara med i en studie där de undersöker om det finns ngt samband mellan högt BMI och barnlöshet. Studien går ut på att halva gruppen får börja med IVF typ direkt (som ni skrev är det lååång väntetid annars, de klarar inte vårdgarantin) å den andra halvan av gruppen får pulvershakes (typ modifast el nutrilette) att äta i 12-16v (!!) och efter det får man IVF.

Imorgon ska vi på möte och då får vi reda på vilken grupp vi hamnar i.... Spännande och läskigt! Någon mer här som är med i studien?!

• Gweny
    zoloo skrev 2014-12-11 19:55:39 följande:

Hej!

Jag å min sambo har gått på utredning på kvinnokliniken i Gårda nu i sept-nov och det visade inga "fel" på någon av oss. Så vi blev remitterade till Sahlgrenska. Någon vecka senare ringer en barnmorska därifrån och undrar om vi vill vara med i en studie där de undersöker om det finns ngt samband mellan högt BMI och barnlöshet. Studien går ut på att halva gruppen får börja med IVF typ direkt (som ni skrev är det lååång väntetid annars, de klarar inte vårdgarantin) å den andra halvan av gruppen får pulvershakes (typ modifast el nutrilette) att äta i 12-16v (!!) och efter det får man IVF.

Imorgon ska vi på möte och då får vi reda på vilken grupp vi hamnar i.... Spännande och läskigt! Någon mer här som är med i studien?!

Så spännande, jag såg om en tjej som var med i den studien, när den varit innan. Hon hamnade i gruppen som fick dricka shakes, hon fick mycket stöd av personalen och dietist osv och lyckades gå ner i vikt. Hur det gick sen med IVF vet jag inte, då jag bara läste lite snabbt om henne i en tråd för ett tag sedan.

lycka till.
  • zoloo

Jag har åxå läst om en tjej som gjort de. Va kanske samma ;)

• Cegesi
    Gweny skrev 2014-12-10 15:06:57 följande:

Idag kom bekräftelsen att våran remiss kommit, känns bra att veta att den kommit fram rätt.  Nu är det ju "bara" denna väntan nu då...

Följer er andra så länge och håller tummarna för er som är mitt i det.

Skönt med bekräftelse. Speciellt när en läser om dem som inte fått det. Hoppas det går snabbt och bra för er!
    Bara och bara. Det är inte lätt men förhoppningsvis kommer vi starkare ur det här. :)
    zoloo skrev 2014-12-11 19:55:39 följande:

Hej!

Vad spännande! Du får hålla oss uppdaterade om hur det går!

Vilken grupp hoppas du på? Får jag fråga vad du/ni har för BMI? Du måste absolut inte svara. 
    Lycka till!
  • zoloo

De e så kluvet. Självklart vill vi börja med ivf direkt, gärna igår. Men ja kanske inte inte blir gravid om jag e för tjock så de kanske e bättre att gå ner i vikt först. Men att gå på pulverdiet i 4mån känns nästan omänskligt.... Vi blev tillfrågade för ja har ett Bmi mellan 30-35.

• Cegesi
    zoloo skrev 2014-12-12 09:40:49 följande:

De e så kluvet. Självklart vill vi börja med ivf direkt, gärna igår. Men ja kanske inte inte blir gravid om jag e för tjock så de kanske e bättre att gå ner i vikt först. Men att gå på pulverdiet i 4mån känns nästan omänskligt.... Vi blev tillfrågade för ja har ett Bmi mellan 30-35.

Jag tycker det låter omänskligt. Jag provade det där en gång och efter 4-5 dagar bröt jag ihop. Men jag kanske är känslig. =) Hoppas det kommer något bra ur studien! (och något bra för er också så klart =))

Förstår att ni vill börja så snart som möjligt. Jag ångrar att vi inte började försöka skaffa barn tidigare. När vi väl bestämt oss ville jag ju att det skulle hända på en gång. 
  • Gweny
    Cegesi skrev 2014-12-11 23:26:19 följande:

Skönt med bekräftelse. Speciellt när en läser om dem som inte fått det. Hoppas det går snabbt och bra för er!

Bara och bara. Det är inte lätt men förhoppningsvis kommer vi starkare ur det här. :)Vad spännande! Du får hålla oss uppdaterade om hur det går!

Vilken grupp hoppas du på? Får jag fråga vad du/ni har för BMI? Du måste absolut inte svara. Lycka till!

Ja får hoppas dem får ner kön lite! Känns nervöst, men skönt att det är i rullning iallafall.
  • Luthien87

Hej på er! Jag och min sambo gjorde en IVF (eller en halv, det blev aldrig ngt att sätta tillbaka :/ ) i oktober. Nu är jag snart dags igen, börjar med nässprayen om en vecka och sen är planerad ET vecka 5 (runt 26/1). 

Skall ta Menopur istället för Gonal-f som jag tog förra gången. Är faktiskt peppad och hoppas att jag skall svara bättre på de här hormonerna

Läs gärna min blogg om min IVF-resa: langtanefterbebis.se
  • trina

Jag ska på FET på tisdag! Tycker om barnmorskorna där, de är alltid sympatiska och snälla. Idag skulle en barnmorska förklara hur jag ska fortsätta med medicinera, och jag sa att jag hade koll, det var inte första gången och man hörde på rösten att hon verkligen hoppades att det skulle vara sista gången vi gick igenom detta. Sen önskade hon oss all lycka, att hon höll tummarna och hoppades på en bra julledighet.

Svar på tråden IVF Sahlgrenska Hösten/Vinter 14/15