• Malinka87

IVF Sahlgrenska Hösten/Vinter 14/15

Hej på er alla där ute i höstrusket!
    Äntligen har kallelsen inför ett första möte inför IVF på Sahlgrenska kommit och den 4 november är det dags. Mycket tankar som flyger i huvudet. Letar nu efter forum-kamrater som gör/kommer göra sin IVF på Sahlgrenska nu under hösten/vintern och vill följas åt.
    MVH

• Svar på tråden IVF Sahlgrenska Hösten/Vinter 14/15
  • Gweny
    Malinka87 skrev 2014-12-02 10:31:40 följande:

Hej tjejer!

Måste fråga hur ni har gjort med frånvaro från jobb osv. när ni är igång med IVF. Har ni sjukskrivit er? Och när är isåfall bästa att ta en sjukvecka, mellan äggplocket och  återförandet? Eller har ni kompat? Semester? Beror såklart också vad man har för typ av sysselsättning-hur långt man har att åka osv.  Själv jobbar jag heltid inom vården och har 13 mil att åka till Sahlgrenska, så det blir ju hela dagar jag måste vara "borta" funderar en del på hur jag ska göra med frånvaron. 

Nyfiken på hur ni löst det hela :)

Också nyfiken på detta. Vi har 10 mil till dit.
  • mea84
    Malinka87 skrev 2014-12-02 10:31:40 följande:

Hej tjejer!
    Måste fråga hur ni har gjort med frånvaro från jobb osv. när ni är igång med IVF. Har ni sjukskrivit er? Och när är isåfall bästa att ta en sjukvecka, mellan äggplocket och  återförandet? Eller har ni kompat? Semester? Beror såklart också vad man har för typ av sysselsättning-hur långt man har att åka osv.  Själv jobbar jag heltid inom vården och har 13 mil att åka till Sahlgrenska, så det blir ju hela dagar jag måste vara "borta" funderar en del på hur jag ska göra med frånvaron. 

Nyfiken på hur ni löst det hela :)

Hej! vi bor också en bit bort från SU, ca 9 mil och jag har varit helt ärlig med åde min chef och våran schemaplanerare. Sagt så fort jag vet att man ska ner (oftast med korta varsel som 1-2 dagar innan) att jag måste vara ledig, ex kompledigt, semester ledig. Sjukskrev mig en vecka (på eget bevåg) efter insättningen....jobbar som ambulanssjuksköterska och det är mycket rörelse, lyft och tunga väskor m.m så ville vara hemma för att veta att man gjort allt man kunnat för att "bevara" ägget kvar. Vet att de säger att man ska leva som vanligt men detta är inte vanligt för mig, så jag var hemma en vecka efter för jag ansåg det. Efter äggplocket var jag bara hemma den dagen, jobbade dagen efter. mådde bra och ansåg att jag kunde jobba. Hade bara problem på äggplocksdagen/kvällen men kände inget dagen efter så det var skönt. så gjorde jag och chefen och schemaplaneraren har varit jätte hjälpsamma
  • MAD86

Hej tjejer!

Äggplocket gick bra! Trodde det skulle vara värre faktiskt. Mår dock ganska kasst nu efteråt. Först mådde jag illa, men då fick jag lite syrgas och då kändes det bättre. Har ganska ont i magen och där nere. Har blött en del också. Som det känns nu så klarar jag inte av att jobba imorgon, även fast jag har ett kontorsjobb. Har ganska så hög smärttröskel. Men hoppas så klart att jag känner mig bättre imorgon.

Fick reda på innan vi åkte hem att det blev 10 ägg. Känns bra. Men läkaren jag varit på VUL hos två gånger måste ju ha räknat fel. Hon sa ju att det var betydligt fler blåsor. Både jag och mannen försökte räkna vid äggplocket. Min man fick det till att de punkterade ca 10 blåsor.

Jag har inte berättat för min arbetsplats. Jag är princip aldrig sjuk annars, men idag ringde jag och sjukskrev mig och drog en vit lögn. Jag känner än så länge att jag inte vill berätta för min chef eller kollegor. Men jag har nära till Sahlgrenska och kan flexa en del, så ingen har nog märkt av att jag har varit iväg en del.

Lycka till allihopa!

Kram

• trina

Jag brukar dra en vit lögn efter varje äggplock eller insättning och är hemma en vecka efteråt.

Denna FET tänker jag dock be vårdcentralen sjukskriva mig eftersom jag redan var hemma en vecka i november så det känns lite dåligt att vara hemma igen. Har inte berättat för chefen på jobbet utan hoppas kunna bli sjukskriven för stress eller liknande.

Imorgon lämnar jag blodprov på sahlgrenska och sen får jag förhoppningsvis tid för ultraljud och efter det är det ju insättning!

• Sofiafia
    MAD86 skrev 2014-12-01 20:14:11 följande:

Hej!

Gick ultraljudet bra idag? Bra hoppas jag :)  Fick du äggplocksdag bestämt?

Imorgon gäller det för mig. Börjar bli lite smått nervös nu.

Kram

Hur gick de idag? Bra hoppas jag!
  • Cegesi
    MAD86 skrev 2014-12-02 17:33:04 följande:

Hej tjejer!

Äggplocket gick bra! Trodde det skulle vara värre faktiskt. Mår dock ganska kasst nu efteråt. Först mådde jag illa, men då fick jag lite syrgas och då kändes det bättre. Har ganska ont i magen och där nere. Har blött en del också. Som det känns nu så klarar jag inte av att jobba imorgon, även fast jag har ett kontorsjobb. Har ganska så hög smärttröskel. Men hoppas så klart att jag känner mig bättre imorgon.

Fick reda på innan vi åkte hem att det blev 10 ägg. Känns bra. Men läkaren jag varit på VUL hos två gånger måste ju ha räknat fel. Hon sa ju att det var betydligt fler blåsor. Både jag och mannen försökte räkna vid äggplocket. Min man fick det till att de punkterade ca 10 blåsor.

Jag har inte berättat för min arbetsplats. Jag är princip aldrig sjuk annars, men idag ringde jag och sjukskrev mig och drog en vit lögn. Jag känner än så länge att jag inte vill berätta för min chef eller kollegor. Men jag har nära till Sahlgrenska och kan flexa en del, så ingen har nog märkt av att jag har varit iväg en del.

Lycka till allihopa!

Kram

Grattis till 10 ägg! Skönt att det gick bra. Hoppas på många embryon nu. :)

Jag har berättat för min chef. Hon var förstående och det kändes så himla skönt att få sagt det. Har inte berättat det för min kollegor och vill helst inte göra det. Dock är det lite jobbigt när de undrar var jag tar vägen stup i kvarten men de har inte frågat än i alla fall. Har ju varit på 4 ultraljud på en vecka och varje gång på en vardag. Vet inte vad jag ska hitta på för vit lögn på fredag när det är dags för mitt äggplock. Tips?! =)
  • Ashurst Klara

Roligt att det verkar gå framåt för många av er!

Jag fick ett brev från sahlgrenska idag där de meddelande att remissen har kommit in och att jag kommer bli kallad inom 3 månader. Vågar man hoppas på att köerna har blivit kortare så att de kan hålla sitt löfte om 3 månader? Eller är det bara ett standardbrev?

• Gweny
    Ashurst Klara skrev 2014-12-02 22:51:51 följande:

Roligt att det verkar gå framåt för många av er!

Jag fick ett brev från sahlgrenska idag där de meddelande att remissen har kommit in och att jag kommer bli kallad inom 3 månader. Vågar man hoppas på att köerna har blivit kortare så att de kan hålla sitt löfte om 3 månader? Eller är det bara ett standardbrev?

När skickades din remiss in? Går och väntar på svar själv. Hoppas dem får ner köerna.
  • trina

Som jag har förstått det är köerna alltid tre månader, de har inte riktigt tid. En del får till och med vänta längre. Däremot kan ni ringa till dem och säga att ni kan komma med kort varsel och så få tid mycket snabbare.

• MAD86
    Sofiafia skrev 2014-12-02 21:33:52 följande:
    Hur gick de idag? Bra hoppas jag!
    Äggplocket gick jättebra, men hade ganska så ont efteråt. Nu börjar det kännas bättre. Blev 10 st ägg :)

Hur går det för dig? Känns bra att vara gravid va? :)
Svar på tråden IVF Sahlgrenska Hösten/Vinter 14/15