• Malinka87

IVF Sahlgrenska Hösten/Vinter 14/15

Hej på er alla där ute i höstrusket!
    Äntligen har kallelsen inför ett första möte inför IVF på Sahlgrenska kommit och den 4 november är det dags. Mycket tankar som flyger i huvudet. Letar nu efter forum-kamrater som gör/kommer göra sin IVF på Sahlgrenska nu under hösten/vintern och vill följas åt.
    MVH

• Svar på tråden IVF Sahlgrenska Hösten/Vinter 14/15
  • Hoppas123
    Malinka87 skrev 2014-11-21 08:53:52 följande:
    Hej!
    Jag o min man gjorde heller inte våran utredning på Sahlgrenska. Vi började våran utredning i jan -14, remissen skickades juni-14, blev kallade till nov -14. Så när utredningen är färdig och eran läkare tycker att IVF är ett bra alternativ så skickas remissen, hör ni då till Västra Götaland skickas den till Sahlgrenska.
    Lycka till!
    Cegesi skrev 2014-11-20 21:55:51 följande:
    Hej! Vi gjorde utredningen på Sahlgrenska och då skickade den läkaren vår remiss till IVF-mottagningen. Tog cirka 4 månader innan vi fick träffa IVF-läkaren första gången. Remissen skickades i februari, första besöket i juni och första försöket i oktober. Skulle gissa på att ni måste göra färdigt utredningen innan er läkare skickar remissen. Det här är det första vi gör så jag vet inte hur det ser ut på de privata klinikerna.

Lycka till!
    Tack för era svar! Får räkna med att det kan ta upp till ett år innan IVF kan påbörjas.
    Önskar er lycka till med!!

• Sofiafia

på ruvar dag 9 idag
    det är sååå långt tills på torsdag när test dag är. Undrar om jag klarar att hålla mig tills dess...
    Har inga större symptom än mer än ömma bröst (alltid haft vid användande av Lutinus)
    Kännt mig lite illamående någon kväll men vågar inte lita på de!
    Molande värk som kommer å gå i magen...

Jag blir tokig,, tänk om det inte går vägen... hur kommer jag reagera då!? en sak vet jag iaf att Sahlgrenska kommer få ordna med en tid till kuratorn så fort det bara går.

skall försöka inte gå händelserna i förväg men det är svårt, är som en försvars mekanism...

Hoppas det går bra för er andra!
    kramar

• Sofiafia
    MAD86 skrev 2014-11-18 21:21:28 följande:
    Hej!
    Å va kul för dig att vara ruvare :) Gick äggplocket bra? Mår du bra nu efteråt?

Nu har jag sprayat i tre veckor. Imorgon börjar jag äntligen med gonal-f sprutor. Blodprov på måndag. Äggplock blir förmodligen vecka 49 om allt går som det ska. Så spännande!!!

Håller tummarna för dig och alla andra här inne.

Kram
    Hur går det för dig med injektionerna? bra hoppas jag!
  • Cegesi
    Sofiafia skrev 2014-11-22 10:07:55 följande:

på ruvar dag 9 idag
    det är sååå långt tills på torsdag när test dag är. Undrar om jag klarar att hålla mig tills dess...
    Har inga större symptom än mer än ömma bröst (alltid haft vid användande av Lutinus)
    Kännt mig lite illamående någon kväll men vågar inte lita på de!
    Molande värk som kommer å gå i magen...

Jag blir tokig,, tänk om det inte går vägen... hur kommer jag reagera då!? en sak vet jag iaf att Sahlgrenska kommer få ordna med en tid till kuratorn så fort det bara går.

skall försöka inte gå händelserna i förväg men det är svårt, är som en försvars mekanism...

Hoppas det går bra för er andra!
    kramar

Kan tänka mig att tiden går långsamt men innan du vet ordet av så är det torsdag. Är ju en del som testar tidigare men det kan ju visa lite konstigt. Borde finnas tidslås på gravtest. ;) Jag skulle nog inte lita på några symptom. När jag känner efter så känner jag det mesta. Har ju trott att jag varit gravid massa gånger sen vi började försöka men det har ju aldrig varit något av förklarliga skäl.. ;)

Har också funderat på hur jag kommer reagera om det inte blir något. Tidigare har jag ju tänkt att det bara är att fokusera på nästa försök men jag vet inte. Tror också att det är en försvarsmekanism att tänka sig det värsta. Då det inte är något en kan kontrollera är det ju svårt att tänka positivt som jag brukar göra när jag ska springa något lopp eller så. Sen har jag ganska stort kontrollbehov och det skrämmer mig också. Är så utelämnad till att dels sjukvården ska göra sitt och till största del att naturen ska fungera.

Hoppas verkligen att det går bra för er
    Kram!
  • Cegesi

Första sprutan på andra försöket tog jag igår! Äntligen igång igen. Lite tidigare än jag trodde men mensen fick för sig att ha en normal cykel-längd på 28 dagar. Kändes lite märkligt men är ju trots allt väldigt skönt. Nu slipper jag oroa mig för att det inte blir något äggplock på grund av julledigheter som kommer ivägen. :)

Ska bara ringa och få mer Gonal-f. Läkaren glömde nog att skriva ut tillräckligt. Fick bara för 4 dagar. Irriterad på mig själv att jag inte kontrollerade det tidigare. 

• MAD86
    Sofiafia skrev 2014-11-22 10:09:28 följande:
    Hur går det för dig med injektionerna? bra hoppas jag!
    Hej!
    Det går bra med sprutorna. Är inte alls jobbigt att ta, så det är skönt. Känner inte av några biverkningar än i alla fall. Bara extrem trötthet och huvudvärk av sprayandet. När brukar man börja känna att det händer saker med äggstockarna? Jag ska på blodprov på måndag morgon, så sen på eftermiddagen borde jag få veta hur jag ligger till och om jag har rätt dos. Tycker bara att dagarna går så sakta. Vill ha äggplock nu! Hur många dagar tog du sprutor innan äggplock? På vilken sprutdag gjorde du VUL?

Förstår att tiden känns långsam fram till testdag, men torsdag närmar sig med stormsteg Ska du tjuvtesta? Tror inte jag kommer göra det. Men jag kanske ändrar mig när/om jag väl ruvar. Har massa billiga tester som jag köpt på ebay liggandes hemma. Farligt!

Tråkigt att det inte blev något till frysen. Hoppas verkligen att dom satte in guldägget! Tycker dina symtom verkar positiva i alla fall. Är detta er första IVF?

Kram
  • MAD86
    Cegesi skrev 2014-11-22 11:38:05 följande:

Första sprutan på andra försöket tog jag igår! Äntligen igång igen. Lite tidigare än jag trodde men mensen fick för sig att ha en normal cykel-längd på 28 dagar. Kändes lite märkligt men är ju trots allt väldigt skönt. Nu slipper jag oroa mig för att det inte blir något äggplock på grund av julledigheter som kommer ivägen. :)

Ska bara ringa och få mer Gonal-f. Läkaren glömde nog att skriva ut tillräckligt. Fick bara för 4 dagar. Irriterad på mig själv att jag inte kontrollerade det tidigare. 

Härligt att du är igång Cegesi! Vil ligger nästan lika till. Jag tog min första spruta gonal-f i onsdags  :)
  • Sofiafia
    MAD86 skrev 2014-11-22 21:16:02 följande:
    Hej!
    Det går bra med sprutorna. Är inte alls jobbigt att ta, så det är skönt. Känner inte av några biverkningar än i alla fall. Bara extrem trötthet och huvudvärk av sprayandet. När brukar man börja känna att det händer saker med äggstockarna? Jag ska på blodprov på måndag morgon, så sen på eftermiddagen borde jag få veta hur jag ligger till och om jag har rätt dos. Tycker bara att dagarna går så sakta. Vill ha äggplock nu! Hur många dagar tog du sprutor innan äggplock? På vilken sprutdag gjorde du VUL?

Förstår att tiden känns långsam fram till testdag, men torsdag närmar sig med stormsteg Ska du tjuvtesta? Tror inte jag kommer göra det. Men jag kanske ändrar mig när/om jag väl ruvar. Har massa billiga tester som jag köpt på ebay liggandes hemma. Farligt!

Tråkigt att det inte blev något till frysen. Hoppas verkligen att dom satte in guldägget! Tycker dina symtom verkar positiva i alla fall. Är detta er första IVF?

Kram
    hej hej!
    va skönt att du inte känner av så mycket.
    på dag 12 med injektioner fick jag ul. gjorde 2 st blodprov innan de. vid första blodprovet hade mina hormoner inte ökat som önskat så dem höjde dosen för mig och då hände de saker,,det var på dag 8,, jag såg gravid ut. blev väldigt svullen och spänd i magen. fick då komma igen för blodprov nr 2 som visade att hormonerna ökat snabbt och kraftigt så då fick jag sänka dosen igen och fick tiden för ultraljud. den kvällen (samma dag som  ul) skulle jag ta den sista sprutan för att sedan dagen efter vara helt fri från både injektioner och nässprej,
    Kändes jätte konstigt,, man hade vant sig vid vissa klockslag att de var något som skulle tillföras till kroppen.
    vilken sprutdag är du på nu?

Jag vet inte om jag skall tjuvtesta... vet inte om jag vågar... jag har också massa tester liggandes hemma så man blir bra sugen på att göra de men den sista sprutan ortrevilen kan ju ge falska utslag på testet har jag hört.

ja det känns lite jobbigt att inte ha någon som helt reserv i frysen alls,, så blir det inget denna gången får jag/vi vänta tills februari till nästa försök... det känns så långt dit. Vågar dock inte tro att detär ett guldägg men hoppet finns ju där ändå... det sägs ju att hoppet är de sista som överger oss.

Japp detta är våran första IVF.
    För er?

Kramar
  • MAD86
    Sofiafia skrev 2014-11-23 16:58:24 följande:
    hej hej!
    va skönt att du inte känner av så mycket.
    på dag 12 med injektioner fick jag ul. gjorde 2 st blodprov innan de. vid första blodprovet hade mina hormoner inte ökat som önskat så dem höjde dosen för mig och då hände de saker,,det var på dag 8,, jag såg gravid ut. blev väldigt svullen och spänd i magen. fick då komma igen för blodprov nr 2 som visade att hormonerna ökat snabbt och kraftigt så då fick jag sänka dosen igen och fick tiden för ultraljud. den kvällen (samma dag som  ul) skulle jag ta den sista sprutan för att sedan dagen efter vara helt fri från både injektioner och nässprej,
    Kändes jätte konstigt,, man hade vant sig vid vissa klockslag att de var något som skulle tillföras till kroppen.
    vilken sprutdag är du på nu?

Jag vet inte om jag skall tjuvtesta... vet inte om jag vågar... jag har också massa tester liggandes hemma så man blir bra sugen på att göra de men den sista sprutan ortrevilen kan ju ge falska utslag på testet har jag hört.

ja det känns lite jobbigt att inte ha någon som helt reserv i frysen alls,, så blir det inget denna gången får jag/vi vänta tills februari till nästa försök... det känns så långt dit. Vågar dock inte tro att detär ett guldägg men hoppet finns ju där ändå... det sägs ju att hoppet är de sista som överger oss.

Japp detta är våran första IVF.
    För er?

Kramar
    Hej!

Nu är det snart tisdag och snart torsdag Inte långt kvar till testdag för dig :)

Jag är på sprutdag 6 idag. Tog blodprov imorse och fick senare veta att jag svarat bra på hormonerna. Ska fortsätta på samma dos, sen blir ultraljud på onsdag. Började faktiskt inatt känna av att det händer något i nedre magen. Idag har jag känt mig lite svullen och som ett slags tryck när jag sitter ner. Lite jobbigt eftersom jag jobbar på kontor och vi inte har höj och sänkbara bord. Hoppas det går bra för mig på ultraljudet och att jag får göra äggplock snart.

Vet du varför du får vänta ända till Februari om det inte går vägen den här gången? Beror det på dina cyklar eller är det att Sahlgrenska har köer?

Det är också vår första IVF. Man hoppas ju verkligen att det ska gå vägen redan första gången, men det skulle ju nästan vara för bra för att vara sant. Men hoppas så otroligt mycket!

Kram
  • Ashurst Klara

Min doktor skickade iväg en remiss till Sahlgrenska idag, men det verkar vara väldigt lång väntetid. Har någon av er försökt använda er av vårdgarantin? Vad har ni i så fall fått för respons? Tror att det är 3 månader som gäller för ofrivillig barnlöshet...

Svar på tråden IVF Sahlgrenska Hösten/Vinter 14/15