• Ashurst Klara

IVF Sahlgrenska Hösten/Vinter 14/15

Min doktor skickade iväg en remiss till Sahlgrenska idag, men det verkar vara väldigt lång väntetid. Har någon av er försökt använda er av vårdgarantin? Vad har ni i så fall fått för respons? Tror att det är 3 månader som gäller för ofrivillig barnlöshet...

• Ashurst Klara
    MAD86 skrev 2014-11-24 22:28:36 följande:
    Jag försökt, men det gick inte. Jag fick var från vårdgarantiansvarg på Sahlgrenska och de meddelade att de inte karar vårdgarantin. De har inte något avtal med annat landsting eller privat klinik. Så de följer inte lagen helt enkelt. Min man är jurist och enligt hon finns det inget att göra, tyvärr.

Men har ni möjlighet att komma med kort varsel så meddela dom det. Dom sätter i så fall upp er på en lista. Då ringer dom personerna på listan när de får en avbokad tid. Så ring senare i veckan och sätt upp er på listan om ni har möjlighet. Meddela även med hur kort varsel ni kan komma. Svara alltid i telefon om det är okänt nr som ringer. De ringer alltid från okänt nr. Min erfarenhet är at det lönar sig att vara jobbig. Ring ca en gång i veckan och kolla om d fått någon avbokad tid. Vår remiss skickade ca 29/8. 29/9 så ringde dom och hade en avbokad tid 45 minuter senare. 29/10 fick jag påbörja behandling med spray. Nu håller jag på med både spray och sprutor och snart ska vi göra vårat första äggplock :)

Lycka till!
    Oj, vad dumt. Så ni kände att det inte fanns någon chans att fortsätta driva det? Tänkte eftersom din man är jurist och allt...

Bra tips om att komma med kort varsel! Jag jobbar i Herrljunga, ca en timma från Göteborg. Jag ska göra en äggledarspolning den 15e som min remiss ska kompletteras med. Så jag ringer till Sahlgrenska direkt när remissen är komplett. Tusen tack för tipset! Vad heter förresten avdelningen som behandlar ofrivillig barnlöshet?
  • Ashurst Klara

Roligt att det verkar gå framåt för många av er!

Jag fick ett brev från sahlgrenska idag där de meddelande att remissen har kommit in och att jag kommer bli kallad inom 3 månader. Vågar man hoppas på att köerna har blivit kortare så att de kan hålla sitt löfte om 3 månader? Eller är det bara ett standardbrev?

• Ashurst Klara

Nu är min remiss till Sahlgrenska komplett och jag väntar på kallelse (men har inga förhoppningar om att det ska gå särskilt snabbt).

När jag gjorde spolningen på mitt sjukhus i Lidköping, så sa min dr att jag behöver gå upp i vikt eftersom Sahlgrenska kan ha krav på vilket BMI man behöver ha som lägst för att de ska ta emot. 

Har någon av er hört talas om en undre BMI-gräns? Vart låg i så fall gränsen?

• Ashurst Klara

Hej!
    Jag har en liten fråga till er som gör IVF på Sahlgrenska pga att ni inte har någon egen ägglossning:

Fick ni någon ägglossningsstimulerande behandling med injektioner innan ni började med IVF? Eller blev det IVF direkt när det visade sig att ägglossningsstimulering med tabletter (typ Pergotime) inte hjälper?

Jag svarar inte på Pergotime och står nu i kö till IVF på Sahlgrenska, men skulle mycket hellre testa injektionsbehandling först. Så jag undrar lite hur ni andra har gjort.

• Ashurst Klara
    Gweny skrev 2015-03-10 16:51:18 följande:

Idag ringde jag iallafall SU och det såg bra ut med blodprovet, så ska in för VUL på fredag och se hur äggblåsorna är...nervöst.

Oj, vad spännande! Hoppas att äggblåsorna uppför sig som de ska. Håller tummarna för dej! Du får berätta hur det gick sen.
    hoppet84 skrev 2015-03-10 17:12:55 följande:

Hej Tjejer!

Jag ska snart börja min väg med ivf. Jag och min man är friska men tyvärr är jag inte gravid under 2 år därför bestämde vi att göra ivf. 
    Jag ska ha lång protokoll och ska börja spraya om 2 veckor . ÄNTLIGEN! 

hälsningar

Vad härligt att ni äntligen få komma igång! Uppdatera oss gärna om hur det går. Stort lycka till!

Själv går jag fortfarande och väntar på kallelsen till SU. Remissen skickades i november, så i april/maj borde det vara min tur.
  • Ashurst Klara
    Gweny skrev 2015-03-16 10:52:23 följande:

Mina 14 äggblåsor har växt på sig och det kommer bli ÄP på Torsdag! Vad nervös jag är nu... hur äp ska gå och om det gör ont, sen om allt kommer gå bra så det kan bli återföring till helgen! håll tummarna är ni snälla.

Belis84>> tack!

Stort lycka till! Berätta gärna om hur du upplevde äp. Hur ont det gjorde, hur lång tid det tog, hur du kände dig efteråt osv.
  • Ashurst Klara
    Gweny skrev 2015-03-20 08:06:19 följande:
    Ashurst klara>> Du kan läsa mer utförligt på min blogg, om du vill.

drakbarnet.blogspot.se/
    Wow! Jätte bra beskrivning på bloggen. Du har just fått en ny följare

Stort lycka till imorgon!
  • Ashurst Klara
    Happyland skrev 2015-04-29 10:57:30 följande:

Skakar liv i den här tråden.

Några fler SU-brudar på gång just nu?

Jag är på sprutdag 8 och ska in och räkna äggblåsor imorgon.

Jag var på mitt förstabesök igår. Eftersom jag inte kommer få någon tid för IVF innan semestern, så börjar jag med en vanligt hormonstimulering med sprutor (Menopur). Förhoppningsvis sprutstart den 19 maj =)

Vilken sorts sprutor kör du med? Hur många äggblåsor blev det?
Svar på tråden IVF Sahlgrenska Hösten/Vinter 14/15