• Malinka87

IVF Sahlgrenska Hösten/Vinter 14/15

Hej på er alla där ute i höstrusket!
    Äntligen har kallelsen inför ett första möte inför IVF på Sahlgrenska kommit och den 4 november är det dags. Mycket tankar som flyger i huvudet. Letar nu efter forum-kamrater som gör/kommer göra sin IVF på Sahlgrenska nu under hösten/vintern och vill följas åt.
    MVH

• Svar på tråden IVF Sahlgrenska Hösten/Vinter 14/15
  • MAD86

Hej!

Vi ska också snart påbörja vår första IVF på Sahlgrenska. Så jag hänger gärna med i den här tråden :) Både jag och min man är 28 år och vi bor i Göteborg. Att vi ska göra IVF beror på att min man har mindre antal spermier än "normalt". Vi var på första mötet den 29/9 och nu den 29/10 börjar jag med nässpray och långa protokollet. Sedan blir det även sprutor (gonal-f) och äggplock runt vecka 49. Ska bli så kul att äntligen få sätta igång. Men gud va dagarna går långsamt när man väntar.

Varför ska ni göra IVF och bor ni också i Göteborgstrakten? Hoppas att ni får sätta igång nästan direkt efter planeringsmötet!

• Luthien87

Hej! 
    Jag är 27 år och gör min första IVF just nu. Vi gör IVF pga lågt spermieantal hos min kille. Vi kommer att göra IVF med ICSI.

Kör långa protokollet och började den 24 september, har tagit hormoninjektioner i 9 dagar nu (9e dagen idag). 

Bor i Västra Frölunda och gör IVF på Sahlgrenska. 

I morgon skall jag in på ultraljud för att kolla hur äggen/äggblåsorna har växt och förhoppningsvis få vet när jag skall göra äggplock. 

Lycka till tjejer! Jag har hittills fått jättebra bemötande från alla jag träffat på Kvinnokliniken. 

Läs gärna min blogg: langtanefterbebis.se
  • MAD86
    Luthien87 skrev 2014-10-16 19:11:51 följande:

Hej! 
    Jag är 27 år och gör min första IVF just nu. Vi gör IVF pga lågt spermieantal hos min kille. Vi kommer att göra IVF med ICSI.

Kör långa protokollet och började den 24 september, har tagit hormoninjektioner i 9 dagar nu (9e dagen idag). 

I morgon skall jag in på ultraljud för att kolla hur äggen/äggblåsorna har växt och förhoppningsvis få vet när jag skall göra äggplock. 

Lycka till tjejer! Jag har hittills fått jättebra bemötande från alla jag träffat på Kvinnokliniken. 

Hej!
    Vad kul att höra att allt har gåt bra för er! Ni är ju så nära nu :) Vi ska också göra ICSI och långa protokollet. Måste bara fråga dig, hur många dagar sprayade du innan du började med sprutor? "Bara" runt 14 dagar om jag räknat rätt. Undrar nämligen, för att jag ska börja med spray den 29/10 och den 17/11 ska jag på sprutträning. Verkar som att jag ska spraya väldigt mycket längre då innan sprutor. Konstigt. Bara dom inte gjort fel med mig nu. Vi fick nämligen en avbokad tid och fick komma samma dag på planeringsmötet. Så allt var lite stressigt. Både för Sahlgrenska och för oss. Undrar även om ni tog massa prover innan eller under tiden du tog sprayen? Det ska inte vi göra. Dom sa att det räckte med gamla blodprover. Jag blir så nojig att något ska gå fel!

• Luthien87
    MAD86 skrev 2014-10-16 19:23:16 följande:
    Hej!
    Vad kul att höra att allt har gåt bra för er! Ni är ju så nära nu :) Vi ska också göra ICSI och långa protokollet. Måste bara fråga dig, hur många dagar sprayade du innan du började med sprutor? "Bara" runt 14 dagar om jag räknat rätt. Undrar nämligen, för att jag ska börja med spray den 29/10 och den 17/11 ska jag på sprutträning. Verkar som att jag ska spraya väldigt mycket längre då innan sprutor. Konstigt. Bara dom inte gjort fel med mig nu. Vi fick nämligen en avbokad tid och fick komma samma dag på planeringsmötet. Så allt var lite stressigt. Både för Sahlgrenska och för oss. Undrar även om ni tog massa prover innan eller under tiden du tog sprayen? Det ska inte vi göra. Dom sa att det räckte med gamla blodprover. Jag blir så nojig att något ska gå fel!
    Jag började spraya den 24/9. Var på kontroll den 6/10 och lämnade blodprov för att se om jag hade nedreglerats som jag skulle, vilket jag hade. Började med sprutorna den 8/10. Så på spraydag 15 minskade jag dosen med spray från 2 spray, 3 ggr om dagen till 1 spray 3 ggr om dagen och började med sprutorna. Så nu har jag tagit sprutor sedan förra onsdagen. 

Jag tog prover när vi började utredningen, vilket vi gjorde i november 2013, sen har jag inte tagit några andra prover. Sprayen börjar du med på cykeldag 21. 
    Fick ringa till kliniken när jag fick min mens så sa de när jag skulle börja spraya och bokade in mig hos en BM som visade mig hur jag skulle ta sprutorna. 

De är jättenogranna så du behöver inte vara orolig att det skall bli fel!

Lycka till!
    Läs gärna min blogg: langtanefterbebis.se
  • Sofiafia

Hej Allihop!
    Ok om jag hoppar in här?
    Vi (jag och min man) genomgår Ivf Långa protokollet nu.
    Jag är snart 30 år och min man är 37. vi har försökt i 3 år. Lyckats bli spontan gravida en gång men fick tyvärr föda ut våra tvillingar i v 18. det va 2 år sen. efter det så har det inte velat bli något.

Jag fick förfrågan att vara men i en studie vilket jag ville och det gjorde att vi fick börja med en gång,,, vilken tur vi hade, annars hade vi kunnat få vänta ända tills i feb/mars någon gång.

Anledningen till att vi får genomgå detta är för att jag inte har egenproducerad ägglossning.

Jag började med Nässprayen i lördags så snart har jag hållt på 1 vecka.. känns som evigheter.. detta skall jag hålla på med tills den 27/10 då min BM skall ringa och fråga om jag fått blödning eller inte.. har jag det så skall jag få reda på vilken dag som jag skall börja ta sprutorna. (vilket jag har) så jag hade ju gärna börjat med sprutorna redan idag,, men jag väntar så snällt... hehe
    Den som väntar på något gott,,, eller vad brukar man säga.

vi beräknas vara klara för insättning av befruktade ägg v46.

Massa Kramar Fia

• MAD86
    Luthien87 skrev 2014-10-16 20:28:44 följande:
    Jag började spraya den 24/9. Var på kontroll den 6/10 och lämnade blodprov för att se om jag hade nedreglerats som jag skulle, vilket jag hade. Började med sprutorna den 8/10. Så på spraydag 15 minskade jag dosen med spray från 2 spray, 3 ggr om dagen till 1 spray 3 ggr om dagen och började med sprutorna. Så nu har jag tagit sprutor sedan förra onsdagen. 

Jag tog prover när vi började utredningen, vilket vi gjorde i november 2013, sen har jag inte tagit några andra prover. Sprayen börjar du med på cykeldag 21. 
    Fick ringa till kliniken när jag fick min mens så sa de när jag skulle börja spraya och bokade in mig hos en BM som visade mig hur jag skulle ta sprutorna. 

De är jättenogranna så du behöver inte vara orolig att det skall bli fel!

Lycka till!
    Okej, känns som att dom gjort lite annorlunda med oss. När vi var på planeringsmötet sa de att jag skulle börja spraya 20 dagar efter mens. Så start blir 29/10. De bokade samtidigt in mig på en tid den 17/10 för sprutträning. Men de sa inget om att lämna blodprov för att kolla om man är nedreglerad eller när de skulle göra det. Konstigt. För den 17/10 är jag i så fall på spraydag 20 och har inte börjat med sprutor. Jag får nog ringa imorgon och kolla så att det inte har blivit något missförstånd.

Tack för hjälpen och lycka till :)
  • MAD86
    Sofiafia skrev 2014-10-16 20:48:27 följande:

Hej Allihop!
    Ok om jag hoppar in här?
    Vi (jag och min man) genomgår Ivf Långa protokollet nu.
    Jag är snart 30 år och min man är 37. vi har försökt i 3 år. Lyckats bli spontan gravida en gång men fick tyvärr föda ut våra tvillingar i v 18. det va 2 år sen. efter det så har det inte velat bli något.

Jag fick förfrågan att vara men i en studie vilket jag ville och det gjorde att vi fick börja med en gång,,, vilken tur vi hade, annars hade vi kunnat få vänta ända tills i feb/mars någon gång.

Anledningen till att vi får genomgå detta är för att jag inte har egenproducerad ägglossning.

Jag började med Nässprayen i lördags så snart har jag hållt på 1 vecka.. känns som evigheter.. detta skall jag hålla på med tills den 27/10 då min BM skall ringa och fråga om jag fått blödning eller inte.. har jag det så skall jag få reda på vilken dag som jag skall börja ta sprutorna. (vilket jag har) så jag hade ju gärna börjat med sprutorna redan idag,, men jag väntar så snällt... hehe
    Den som väntar på något gott,,, eller vad brukar man säga.

vi beräknas vara klara för insättning av befruktade ägg v46.

Massa Kramar Fia

Välkommen!
    Ledsamt att hör om er förlust och tråkigt att ni inte lyckats bli gravida igen efter det. Men skönt att ni kommer få hjälp nu i alla fall. Verkligen tur att ni fick vara med på en studie så att ni slapp vänta ännu längre. Vi hade också tur som fick en avbokad tid. Annars hade vi också behövt vänta till Februari.

Lycka till nu :)
  • Malinka87
    Luthien87 skrev 2014-10-16 19:11:51 följande:

Hej! 

Hej!
    Berättar lite om oss :) Jag är 27 o min man är 30, vi bor utanför Skara, så vi har en liten bit att åka till GBG men det känns absolut inte som något besvär i allt detta. Vi har försökt bli gravida i 3 år utan resultat och utredning som vi gjorde på KSS i Skövde visade på dåligt för lite spermier (men dom som fanns var "pigga". Min prover och spolning osv. var allt ok Så remissen skickades till Sahlgrenska för IVF i mitten av juni. Så det har varit en LÅNG vänta  på kallelsen, men nu så äntligen snart iallafall :)

Just nu undrar jag mest om vi kommer få vänta ytterligare på "uppstarten". Vore skit tråkigt att få vänta till efter jul eller något liknande.
    Fick ni börja ganska omgående?  Vi har ju samma typ av "komplikation", fick din kille lämna nytt sperma prov när ni hade första besöket på Sahlgrenska? (eller ni kanske har gjort hela utredningen där?)

Iaf, Lycka till imorgon och håller tummarna för att allt går bra! Spännande!
  • Malinka87

Kul att vi är några stycken nu :)
    Ska bli spännande o se om jag får långa eller korta protokollet. Vet någon vad dom går på för att bestämma?

mvh

Svar på tråden IVF Sahlgrenska Hösten/Vinter 14/15