• MAD86

IVF Sahlgrenska Hösten/Vinter 14/15

Hej!

Vi ska också snart påbörja vår första IVF på Sahlgrenska. Så jag hänger gärna med i den här tråden :) Både jag och min man är 28 år och vi bor i Göteborg. Att vi ska göra IVF beror på att min man har mindre antal spermier än "normalt". Vi var på första mötet den 29/9 och nu den 29/10 börjar jag med nässpray och långa protokollet. Sedan blir det även sprutor (gonal-f) och äggplock runt vecka 49. Ska bli så kul att äntligen få sätta igång. Men gud va dagarna går långsamt när man väntar.

Varför ska ni göra IVF och bor ni också i Göteborgstrakten? Hoppas att ni får sätta igång nästan direkt efter planeringsmötet!

• MAD86
    Luthien87 skrev 2014-10-16 19:11:51 följande:

Hej! 
    Jag är 27 år och gör min första IVF just nu. Vi gör IVF pga lågt spermieantal hos min kille. Vi kommer att göra IVF med ICSI.

Kör långa protokollet och började den 24 september, har tagit hormoninjektioner i 9 dagar nu (9e dagen idag). 

Bor i Västra Frölunda och gör IVF på Sahlgrenska. 

I morgon skall jag in på ultraljud för att kolla hur äggen/äggblåsorna har växt och förhoppningsvis få vet när jag skall göra äggplock. 

Lycka till tjejer! Jag har hittills fått jättebra bemötande från alla jag träffat på Kvinnokliniken. 

Hej!
    Vad kul att höra att allt har gåt bra för er! Ni är ju så nära nu :) Vi ska också göra ICSI och långa protokollet. Måste bara fråga dig, hur många dagar sprayade du innan du började med sprutor? "Bara" runt 14 dagar om jag räknat rätt. Undrar nämligen, för att jag ska börja med spray den 29/10 och den 17/11 ska jag på sprutträning. Verkar som att jag ska spraya väldigt mycket längre då innan sprutor. Konstigt. Bara dom inte gjort fel med mig nu. Vi fick nämligen en avbokad tid och fick komma samma dag på planeringsmötet. Så allt var lite stressigt. Både för Sahlgrenska och för oss. Undrar även om ni tog massa prover innan eller under tiden du tog sprayen? Det ska inte vi göra. Dom sa att det räckte med gamla blodprover. Jag blir så nojig att något ska gå fel!

• MAD86
    Luthien87 skrev 2014-10-16 20:28:44 följande:
    Jag började spraya den 24/9. Var på kontroll den 6/10 och lämnade blodprov för att se om jag hade nedreglerats som jag skulle, vilket jag hade. Började med sprutorna den 8/10. Så på spraydag 15 minskade jag dosen med spray från 2 spray, 3 ggr om dagen till 1 spray 3 ggr om dagen och började med sprutorna. Så nu har jag tagit sprutor sedan förra onsdagen. 

Jag tog prover när vi började utredningen, vilket vi gjorde i november 2013, sen har jag inte tagit några andra prover. Sprayen börjar du med på cykeldag 21. 
    Fick ringa till kliniken när jag fick min mens så sa de när jag skulle börja spraya och bokade in mig hos en BM som visade mig hur jag skulle ta sprutorna. 

De är jättenogranna så du behöver inte vara orolig att det skall bli fel!

Lycka till!
    Okej, känns som att dom gjort lite annorlunda med oss. När vi var på planeringsmötet sa de att jag skulle börja spraya 20 dagar efter mens. Så start blir 29/10. De bokade samtidigt in mig på en tid den 17/10 för sprutträning. Men de sa inget om att lämna blodprov för att kolla om man är nedreglerad eller när de skulle göra det. Konstigt. För den 17/10 är jag i så fall på spraydag 20 och har inte börjat med sprutor. Jag får nog ringa imorgon och kolla så att det inte har blivit något missförstånd.

Tack för hjälpen och lycka till :)
  • MAD86
    Sofiafia skrev 2014-10-16 20:48:27 följande:

Hej Allihop!
    Ok om jag hoppar in här?
    Vi (jag och min man) genomgår Ivf Långa protokollet nu.
    Jag är snart 30 år och min man är 37. vi har försökt i 3 år. Lyckats bli spontan gravida en gång men fick tyvärr föda ut våra tvillingar i v 18. det va 2 år sen. efter det så har det inte velat bli något.

Jag fick förfrågan att vara men i en studie vilket jag ville och det gjorde att vi fick börja med en gång,,, vilken tur vi hade, annars hade vi kunnat få vänta ända tills i feb/mars någon gång.

Anledningen till att vi får genomgå detta är för att jag inte har egenproducerad ägglossning.

Jag började med Nässprayen i lördags så snart har jag hållt på 1 vecka.. känns som evigheter.. detta skall jag hålla på med tills den 27/10 då min BM skall ringa och fråga om jag fått blödning eller inte.. har jag det så skall jag få reda på vilken dag som jag skall börja ta sprutorna. (vilket jag har) så jag hade ju gärna börjat med sprutorna redan idag,, men jag väntar så snällt... hehe
    Den som väntar på något gott,,, eller vad brukar man säga.

vi beräknas vara klara för insättning av befruktade ägg v46.

Massa Kramar Fia

Välkommen!
    Ledsamt att hör om er förlust och tråkigt att ni inte lyckats bli gravida igen efter det. Men skönt att ni kommer få hjälp nu i alla fall. Verkligen tur att ni fick vara med på en studie så att ni slapp vänta ännu längre. Vi hade också tur som fick en avbokad tid. Annars hade vi också behövt vänta till Februari.

Lycka till nu :)
  • MAD86
    Malinka87 skrev 2014-10-16 22:20:45 följande:
    Hej!
    Berättar lite om oss :) Jag är 27 o min man är 30, vi bor utanför Skara. Vi har försökt bli gravida i 3 år utan resultat och utredning som vi gjorde på KSS i Skövde visade på dåligt för lite spermier (men dom som fanns var "pigga". Min prover och spolning osv. var allt ok Så remissen skickades till Sahlgrenska för IVF i mitten av juni. Så det har varit en LÅNG vänta  på kallelsen, men nu så äntligen snart iallafall :)

Hoppas på att få komma igång snabbt efter första besöket. Om jag fattat det hela så fick ni vänta en månad? Skulle kännas helt ok för mig med. Men helst inte flera månader (!)

Fick n i lämna nya prover o så när ni kom till Sahlgrenska eller hade d allt som behövdes? 
    Min man ska lämna nytt spermaprov samma dag, Antaligen kanske för att det är ca 6 månader sen han lämnade eller kanske för att bestämma om det ska göra ICSI?

kan tänka mig att dagarna går långsamt nu när du vet att det är riktigt när, lycka till med allt, och hoppas du slipper massa biverkningar.
    Hej!
    Då är vi ju i ungefär samma ålder och barnlösheten beror på samma orsak. Min man har också färre spermier än normalt, men de som fanns verkar simma bra. Men läkarna har sagt att vi ska göra ICSI. Tror säkert att anledningen till att din man lämnar spermaprov är för att dom vill se hur dom simmar och om ni ska göra vanlig IVF eller ICSI.

Vi gjorde vår utredning på Sahlgrenska och min man fick lämna prov när vi började utredningen och sedan efter 2,5 månader fick han lämna ett nytt prov. Han fick inte lämna något nytt när vi var på första mötet. Men det senaste provet min man lämnade var i mitten på Augusti, så det var ju inte så länge sedan.

Ja det stämmer att vi får/fick vänta en månad. Det var lite surt, för jag hade kunnat köra igång ett par dagar efter planeringsmötet, men de hade lite väntetid och inga lediga tider. Vi ska ju göra långa protokollet, så jag ska börja spraya med nässpray på 20:e dagen i cykeln. Hoppas ni har lite mer tur och får sätta igång bara efter några veckor. Det bästa hade ju varit om ni hinner med ett försök innan Jul, men det kan man nog inte räkna med tyvärr. Förmodligen kommer ni säkert också att få köra långa metoden. Jag har faktiskt inte hört någon som får göra korta metoden på Sahlgrenska. Läkaren vi haft under utredningen sa att i princip alla får göra långa metoden. Men när vi var på planeringsmötet så fick man göra VUL och då mätte dom äggstockarna och utifrån det så sa den läkaren att hon bestämde metod.

Nu väntar jag på at få börja med nässprayen på onsdag i nästa vecka. Ska bli spännande! Håller tummarna för att ni ska få sätta igång snabbt med behandlingen efter mötet.

Lycka till :)

• MAD86
    Luthien87 skrev 2014-10-17 18:07:49 följande:

Kan också berätta, för er som är oroliga för biverkningar av spray eller sprutor:

Jag personligen har knappt märkt av det. Har varit lite extra känslig vissa kvällar och nu mot slutet av hormonbehandligen så är jag öm i äggstockarna (känns som ägglossning typ). Det är det enda. Så man behöver absolut inte få alla biverkningar som det skrivs om! 

Å va skönt att du inte fått så mycket biverkningar. Hoppas det blir samma för mig. Lycka till med äggplocket imorgon! Berätta gärna hur det gick om du orkar och vill.
  • MAD86
    PiOmiO skrev 2014-10-19 18:05:14 följande:

74183323][quote-nick]Malinka87 skrev 2014-10-16 22:04:57 följande:[/quote-nick]Hej!

Berättar lite om oss :) Jag är 27 o min man är 30, vi bor utanför Skara, så vi har en liten bit att åka till GBG men det känns absolut inte som något besvär i allt detta. Vi har försökt bli gravida i 3 år utan resultat och utredning som vi gjorde på KSS i Skövde visade på dåligt för lite spermier (men dom som fanns var "pigga". Min prover och spolning osv. var allt ok Så remissen skickades till Sahlgrenska för IVF i mitten av juni. Så det har varit en LÅNG vänta  på kallelsen, men nu så äntligen snart iallafall :)

Just nu undrar jag mest om vi kommer få vänta ytterligare på "uppstarten". Vore skit tråkigt att få vänta till efter jul eller något liknande.

Fick ni börja ganska omgående?  Vi har ju samma typ av "komplikation", fick din kille lämna nytt sperma prov när ni hade första besöket på Sahlgrenska? (eller ni kanske har gjort hela utredningen där?)

Iaf, Lycka till imorgon och håller tummarna för att allt går bra! Spännande![/quote]

Hej tjejer! Jag lägger mig i och citerar ett inlägg...a kul att ni äntligen fått er kallelse! Men sahlgrenska har köer.. alltid. Vilket är mycket tråkigt! Räkna med 2-3 månader för uppstart beror ju också vart ni befinner er i cykeln och när ni ska börja spraya ( de allra flesta får långa metoden då det är lättast att "styra") har själv blivit ledsen gång på gång pga deras långa köer när man väl "kommit fram"..

Själv fick man ställa sig i en ny kö efter två försök till IVF och de inte fick tag i några spermier hos min man.. då blev vi uppsatta i en ny kö för spermiedonation kö tid på 1.5år.. å inte tala på kön för äggdonatorer.. runt 2-3års väntetid! Vi har dock äntligen fått vårt första plus på 5år!! På andra försöket med donator! Och då har vi vart i sahlgrenskas "system" sedan 2011 alltså 3år!

Det är kul att kunna hjälpa andra och har ni frågor så svarar jag gärna "som gammal i gemet"..

Lycka till vänner!

(Bloggar även, om någon vill ha adressen så skicka ett mail)

Hej!

Tråkigt att höra om alla köer och väntan på Sahlgrenska. Men verkligen superkul att ni äntligen lyckats! Jag tar gärna adressen till din blogg. Jag skickar ett mail till dig.

Lycka till med graviditeten nu :)
  • MAD86

Hej!

Nu är vi ett helt gäng som ska göra eller gör IVF på Sahlgrenska :)

Luthien 87, verkligen tråkigt att det blev som det blev. Men skönt att du får köra igång så snart igen i alla fall.

Jag ska börja spraya med Suprecur imorgon. Spännande att äntligen få komma igång. Ni som sprayar eller sprayat med suprecur 3 gånget om dagen, vika tider sprayar ni?

Kram

• MAD86
    Malinka87 skrev 2014-11-06 12:06:07 följande:

Hej på er allihop!
    Nu har vi äntligen varit på första mötet på Sahlgrenska.Bra bemötande, allt gick bra. Det blir långa protokollet och de kollade först om jag kunde starta med sprayandet redan nästa vecka(!) då det skulle passa min cykel. Men såklart blir det för tajt för dem med många röda dagar i december. Så jag börjar alltså i och med nästa mens i december. Äggplock är prel. bokat till v 4. Blev väldigt positivt överraskad då jag trodde jag skulle behöva vänta 2-3 månader bara på uppstartandet. Nu känns det bra att "bollen är i rullning".

Håller såklart tummarna för er andra också, varit ni än är i eran behandling!

Hej!

Kul att allt gick bra och att ni nu äntligen har en tidsplan. Själv är jag på spraydag 9. Känner helt klart av symtom. Är sjukligt trött, är väldigt känsligt och det känns som att mina bröst ska sprängas. Men helt klart värt det om man skulle lyckas :)
  • MAD86
    Sofiafia skrev 2014-11-18 18:56:48 följande:

Hej Allihop!
    Hoppas det går bra för alla som håller på med IVF. Själv är jag ruvare nu sedan i torsdags så jag är inne på min 6 dag som ruvare om man inte skall räkna med instättningsdagen. Vilken dag skall man räkna från?
    Hur går det för er andra? det har vart tyst här inne i några dagar!?

massa kramar

Hej!
    Å va kul för dig att vara ruvare :) Gick äggplocket bra? Mår du bra nu efteråt?

Nu har jag sprayat i tre veckor. Imorgon börjar jag äntligen med gonal-f sprutor. Blodprov på måndag. Äggplock blir förmodligen vecka 49 om allt går som det ska. Så spännande!!!

Håller tummarna för dig och alla andra här inne.

Kram
Svar på tråden IVF Sahlgrenska Hösten/Vinter 14/15