Malinka87 skrev 2014-10-16 22:20:45 följande:
Hej!
Berättar lite om oss :) Jag är 27 o min man är 30, vi bor utanför Skara. Vi har försökt bli gravida i 3 år utan resultat och utredning som vi gjorde på KSS i Skövde visade på dåligt för lite spermier (men dom som fanns var "pigga". Min prover och spolning osv. var allt ok Så remissen skickades till Sahlgrenska för IVF i mitten av juni. Så det har varit en LÅNG vänta på kallelsen, men nu så äntligen snart iallafall :)
Hoppas på att få komma igång snabbt efter första besöket. Om jag fattat det hela så fick ni vänta en månad? Skulle kännas helt ok för mig med. Men helst inte flera månader (!)
Fick n i lämna nya prover o så när ni kom till Sahlgrenska eller hade d allt som behövdes?
Min man ska lämna nytt spermaprov samma dag, Antaligen kanske för att det är ca 6 månader sen han lämnade eller kanske för att bestämma om det ska göra ICSI?
kan tänka mig att dagarna går långsamt nu när du vet att det är riktigt när, lycka till med allt, och hoppas du slipper massa biverkningar.
Hej!
Då är vi ju i ungefär samma ålder och barnlösheten beror på samma orsak. Min man har också färre spermier än normalt, men de som fanns verkar simma bra. Men läkarna har sagt att vi ska göra ICSI. Tror säkert att anledningen till att din man lämnar spermaprov är för att dom vill se hur dom simmar och om ni ska göra vanlig IVF eller ICSI.
Vi gjorde vår utredning på Sahlgrenska och min man fick lämna prov när vi började utredningen och sedan efter 2,5 månader fick han lämna ett nytt prov. Han fick inte lämna något nytt när vi var på första mötet. Men det senaste provet min man lämnade var i mitten på Augusti, så det var ju inte så länge sedan.
Ja det stämmer att vi får/fick vänta en månad. Det var lite surt, för jag hade kunnat köra igång ett par dagar efter planeringsmötet, men de hade lite väntetid och inga lediga tider. Vi ska ju göra långa protokollet, så jag ska börja spraya med nässpray på 20:e dagen i cykeln. Hoppas ni har lite mer tur och får sätta igång bara efter några veckor. Det bästa hade ju varit om ni hinner med ett försök innan Jul, men det kan man nog inte räkna med tyvärr. Förmodligen kommer ni säkert också att få köra långa metoden. Jag har faktiskt inte hört någon som får göra korta metoden på Sahlgrenska. Läkaren vi haft under utredningen sa att i princip alla får göra långa metoden. Men när vi var på planeringsmötet så fick man göra VUL och då mätte dom äggstockarna och utifrån det så sa den läkaren att hon bestämde metod.
Nu väntar jag på at få börja med nässprayen på onsdag i nästa vecka. Ska bli spännande! Håller tummarna för att ni ska få sätta igång snabbt med behandlingen efter mötet.
Lycka till :)