• Sofiafia

IVF Sahlgrenska Hösten/Vinter 14/15

Hej Allihop!
    Ok om jag hoppar in här?
    Vi (jag och min man) genomgår Ivf Långa protokollet nu.
    Jag är snart 30 år och min man är 37. vi har försökt i 3 år. Lyckats bli spontan gravida en gång men fick tyvärr föda ut våra tvillingar i v 18. det va 2 år sen. efter det så har det inte velat bli något.

Jag fick förfrågan att vara men i en studie vilket jag ville och det gjorde att vi fick börja med en gång,,, vilken tur vi hade, annars hade vi kunnat få vänta ända tills i feb/mars någon gång.

Anledningen till att vi får genomgå detta är för att jag inte har egenproducerad ägglossning.

Jag började med Nässprayen i lördags så snart har jag hållt på 1 vecka.. känns som evigheter.. detta skall jag hålla på med tills den 27/10 då min BM skall ringa och fråga om jag fått blödning eller inte.. har jag det så skall jag få reda på vilken dag som jag skall börja ta sprutorna. (vilket jag har) så jag hade ju gärna börjat med sprutorna redan idag,, men jag väntar så snällt... hehe
    Den som väntar på något gott,,, eller vad brukar man säga.

vi beräknas vara klara för insättning av befruktade ägg v46.

Massa Kramar Fia

• Sofiafia

hej allihop!
    vad skoj att vi är ett gäng som följs åt. :)
    Jag har kört nässpray nu i 15 dagar. Min barnmorska skall ringa mig under morgondagen för att fråga om jag haft blödning eller inte (vilket jag har haft med besked) och då kommer hon berätta för mig när jag skall börja med sprutorna. Jag har känt av det ganska mkt eller jag har haft en del av de olika biverkningarna nässprayen kan ge. som ömma bröst, svullen mage, humörssväningar, ktaftiga magkramper(nästan så jag övervägt att åka in till sjukhus) tur att alla inte får detta.
    de här gör mig väldigt nervös inför hur det kommer bli när jag börjar med spruterna,, men det leder ju till något gott förhoppningsvis.

jag har fått v 46 som preliminär vecka för utplock och insättning.

jag undrar lite för hur man räknar sedan när man får ett + på stickan? någon som vet?

ÅÅ nu vill jag ha måndag så jag kan få besked på när nästa steg skall börja.

massa kramar

• Sofiafia
    Luthien87 skrev 2014-10-22 12:18:32 följande:
    Äggplocket gick bra, men det gjorde väldigt ont på mig. Spände mig nog en hel del också. Hade min underbara sambo med mig som satt och klappade mig på huvudet och tittade på mig med oroliga ögon när jag grät. 

De hittade 6 ägg och min sambos spermaprov blev godkänt. I morgon blir det insättning och jag är riktigt nervös! Jag vet att de har sagt att man kan åka tillbaka till jobbet efteråt, men jag tänker åka hem och vila. 

Alla som jobbade där var så trevliga och snälla. Kändes fint :)
    fick du någon form av lugnande och smärtstillande innan dem började med utplocket? detta är jnågot jag är väldigt nervös över.... för till mig sa dem att man har möjlighet att få de.

den dagen de blir utplock skall jag också vara hemma innan/efter för att sedan även vara hemma den dag det blir insättning.
  • Sofiafia
    Luthien87 skrev 2014-10-26 12:47:34 följande:
    Ja, jag fick morfin i armen och sen lokalbedövning i slidan. Hörde en tjej som låg i samma sal som mig innan äggplocket som även fick en lugnande tablett innan hon ens kom in på operationssalen. Skall be om det nästa gång. 

Vet inte om jag skrev det här, men inget av mina 6 ägg som de hittade blev befruktade. 2 var inte mogna och 1 var skadat. De ringde på morgonen samma dag och meddelade. Önskar att jag hade varit hemma, var på jobbet och bröt ihop totalt. Sen var jag hemma från jobbet resten av veckan. 

Nu väntar jag på en blödning och sen skall jag få en mens (blir väl i slutet på november) sen kan vi börja om. 
    Usch å fy vad tråkigt, vet dem varför det kommer sig att inga av dina 6 ägg var dugliga? för om jag räknar rätt så är det 3 ägg du inte skriver något om. Så den blödningen du väntar på nu räknas inte som en mens? väntar man för att kroppen skall hinna återhämta sig?

Hoppas jag inte är för frågvis. jag är själv helt ny på detta med ivf.

Rekomenderar du att man tar emot de läkemedel som man erbjuds? gjorde det ont?
    Jag har nämligen lite tråkiga upplevelser efter att jag förlorade våra tvillingar i v 16 och fick föda ut dem,, och under den dagen var dem nere i slidan och gav mig bedövning på livmoderetappen. det gjorde så sjukt ont, vilket jag inte vill vara med om igen!

tror nog att jag skall maila min bm å kolla upp detta... ju närmare man kommer dit så rusar tankarna.
  • Sofiafia

någon som vet hur man räknar ut vilken vecka man är i efter en ivf behandling?

• Sofiafia
    Luthien87 skrev 2014-10-26 17:14:47 följande:
    De tre ägg som gick att göra ICSI på blev av okänd anledning inte befruktade, det blev alltså inga embryon av dem. Det är vanligt att inte alla ägg som man försöker med blir befruktade(embryon), vad jag har förstått av det i alla fall. Sen vet de inte om det beror på mig, min sambo eller vad som kan ha hänt. De vill att vi skall göra en behandling till och om det inte blir något av den heller så kommer de utreda mer. 

Det kan ha varit i så att jag inte svarade på behandlingen, så kanske får testa andra mediciner tills nästa gång. 

Nej, en räknas inte som en mens (vad jag har förstått då). Mina äggstockar är ju väldigt uttöjda nu, så de måste återgå till normal storlek innan man fortsätter. 

Det är lugnt! :) 

Jag tycker att man skall ta allt man kan! På mig gjorde det ont ändå, men jag vet inte hur ont jag kan ha tyckt att det gjorde om jag inte fått bedövning. Sen har jag också läst om folk som inte känt någonting alls. Så det är nog väldigt individuellt. 

Usch det låter jobbigt! :( 

Jag har skrivit om hela min process på min blogg (länken nedan). 
    yes jag förstår ju att detta är väldigt individuellt med smärta osv. men det är alltid skönt att få höra någon annan som vart med om det.

Ja det var en tuff period i vårat liv.. men man får försöka se framåt även om det är svårt vissa dagar...

Jag gick in och läste på bloggen... du skriver verkligen bra och målande! tummen upp för de :)
  • Sofiafia

hej!
    idag ät dags att börja med injektionerna för mig samt fortsätta med nässprayen. :) jag tar min nässpray jämt fördelat över dygnet. 8 timmar mellan varje gång. 6.30 14.30 och 22.30 som ur är har jag absolute inga problem med att somna om på morgonen...men vad gör man  inte för att nå önskat resultat.....

jag måste ju erkänna att jag är allt lite nervös inför kvällens första injektion... å då har jag gett mig själv sprutor själv innan samt att jg jobbar inom vården så jag ger insulin varje dag.... men det är ju inte samma sak.. man det skall nog gå kanon!

• Sofiafia

då har man kört med injektioner sedan onsdags förra veckan, var och tog blodprov idag samt fick svar på de... det blev att höja antal enheter från 175 till 225 tills på onsdag för att sedan in igen och ta ett nytt blodprov på torsdag..
    Jag väljer att åka de 6 milen för ett litet blodprov för att verkligen veta att det kommit fram ordentligt,

är det någon mer som tänker så?

förhoppningsvis får vi även svar på när vi skall in och göra ultraljud på torsdag med..

är det fler än jag som känner att dem bara haft biverkningar av nässprayen och inte av injektionerna?
    fast det kanske kommer att ändra sig nu när jag skall höja i IE.

Hur går det för er andra?

• Sofiafia
    Cegesi skrev 2014-11-03 18:53:57 följande:

Hej på er!

Klämmer mig in här bland er andra som verkar vara i samma situation som vi.
    Jag och min man håller också på med IVF/ICSI på Sahlgrenska. Jag har PCO och han få spermier. Han snart 30 och jag 31 i början av nästa år. Vi bor i Göteborg så vi har ganska nära.

Kör korta protokollet. Jag började med sprutor i början av oktober men tyvärr är jag svårstimulerad så vi fick avbryta. Frustrerande som fan då jag var inställd på att this is it och att vi skulle ha barn till sommaren. Nu blir det nytt försök med start vecka 48 om min mens kommer när den brukar. Den är regelbundet oregelbunden med sina 32-40 dagar kan en säga. Glad

Välkommen!
    fick du någon förklaring till varför du är svårstimulerad?
    Då skall vi hålla tummarna för att den kommer som den skall så ni kan köra igång igen.
    Vad har dem för plan då? är det andra preparat du skall få eller samma som du hade nu fast med andra inställningar?
Svar på tråden IVF Sahlgrenska Hösten/Vinter 14/15