• Malinka87

IVF Sahlgrenska Hösten/Vinter 14/15

Hej på er alla där ute i höstrusket!
    Äntligen har kallelsen inför ett första möte inför IVF på Sahlgrenska kommit och den 4 november är det dags. Mycket tankar som flyger i huvudet. Letar nu efter forum-kamrater som gör/kommer göra sin IVF på Sahlgrenska nu under hösten/vintern och vill följas åt.
    MVH

• Svar på tråden IVF Sahlgrenska Hösten/Vinter 14/15
  • Malinka87
    MAD86 skrev 2014-10-16 18:47:48 följande:

Hej!

Vi ska också snart påbörja vår första IVF på Sahlgrenska. Så jag hänger gärna med i den här tråden :) Både jag och min man är 28 år och vi bor i Göteborg. Att vi ska göra IVF beror på att min man har mindre antal spermier än "normalt". Vi var på första mötet den 29/9 och nu den 29/10 börjar jag med nässpray och långa protokollet. Sedan blir det även sprutor (gonal-f) och äggplock runt vecka 49. Ska bli så kul att äntligen få sätta igång. Men gud va dagarna går långsamt när man väntar.

Varför ska ni göra IVF och bor ni också i Göteborgstrakten? Hoppas att ni får sätta igång nästan direkt efter planeringsmötet!

Hej!
    Berättar lite om oss :) Jag är 27 o min man är 30, vi bor utanför Skara. Vi har försökt bli gravida i 3 år utan resultat och utredning som vi gjorde på KSS i Skövde visade på dåligt för lite spermier (men dom som fanns var "pigga". Min prover och spolning osv. var allt ok Så remissen skickades till Sahlgrenska för IVF i mitten av juni. Så det har varit en LÅNG vänta  på kallelsen, men nu så äntligen snart iallafall :)

Hoppas på att få komma igång snabbt efter första besöket. Om jag fattat det hela så fick ni vänta en månad? Skulle kännas helt ok för mig med. Men helst inte flera månader (!)

Fick n i lämna nya prover o så när ni kom till Sahlgrenska eller hade d allt som behövdes? 
    Min man ska lämna nytt spermaprov samma dag, Antaligen kanske för att det är ca 6 månader sen han lämnade eller kanske för att bestämma om det ska göra ICSI?

kan tänka mig att dagarna går långsamt nu när du vet att det är riktigt när, lycka till med allt, och hoppas du slipper massa biverkningar.
  • Luthien87
    Malinka87 skrev 2014-10-16 22:04:57 följande:
    Hej!
    Berättar lite om oss :) Jag är 27 o min man är 30, vi bor utanför Skara, så vi har en liten bit att åka till GBG men det känns absolut inte som något besvär i allt detta. Vi har försökt bli gravida i 3 år utan resultat och utredning som vi gjorde på KSS i Skövde visade på dåligt för lite spermier (men dom som fanns var "pigga". Min prover och spolning osv. var allt ok Så remissen skickades till Sahlgrenska för IVF i mitten av juni. Så det har varit en LÅNG vänta  på kallelsen, men nu så äntligen snart iallafall :)

Just nu undrar jag mest om vi kommer få vänta ytterligare på "uppstarten". Vore skit tråkigt att få vänta till efter jul eller något liknande.
    Fick ni börja ganska omgående?  Vi har ju samma typ av "komplikation", fick din kille lämna nytt sperma prov när ni hade första besöket på Sahlgrenska? (eller ni kanske har gjort hela utredningen där?)

Iaf, Lycka till imorgon och håller tummarna för att allt går bra! Spännande!
    Hej! :) 
    Min remiss för själva IVF-behandlingen (alltså efter utredningen var klar) skickades i slutet på mars. I augusti ringde de och sade att de hade en återbudstid så vi var där den 18/8 på uppstartsmöte. För "för långt" gången i min cykel för att få plats då, så började med nässprayen i cykeln efter det. Dvs började med nässpray den 24/9. 

Vi har gjort hela utredningen på Sahlgrenska (bor typ 5 min därifrån). Han har lämnat 2 prov, ett innan första besöket och ett några månader senare, mest för att se om det skilde sig ngt, vilket det inte gjorde. 

Tack för tumhållning! De hittade 7 äggblåsor, en som var 20 mm och 6 st som var 15-17 mm. Blir äggplock på tisdag och sedan förhoppningsvis insättning på torsdag!
    Läs gärna min blogg: langtanefterbebis.se
  • Luthien87

Kan också berätta, för er som är oroliga för biverkningar av spray eller sprutor:

Jag personligen har knappt märkt av det. Har varit lite extra känslig vissa kvällar och nu mot slutet av hormonbehandligen så är jag öm i äggstockarna (känns som ägglossning typ). Det är det enda. Så man behöver absolut inte få alla biverkningar som det skrivs om! 

Läs gärna min blogg: langtanefterbebis.se
  • PiOmiO

74183323][quote-nick]Malinka87 skrev 2014-10-16 22:04:57 följande:[/quote-nick]Hej!

Berättar lite om oss :) Jag är 27 o min man är 30, vi bor utanför Skara, så vi har en liten bit att åka till GBG men det känns absolut inte som något besvär i allt detta. Vi har försökt bli gravida i 3 år utan resultat och utredning som vi gjorde på KSS i Skövde visade på dåligt för lite spermier (men dom som fanns var "pigga". Min prover och spolning osv. var allt ok Så remissen skickades till Sahlgrenska för IVF i mitten av juni. Så det har varit en LÅNG vänta  på kallelsen, men nu så äntligen snart iallafall :)

Just nu undrar jag mest om vi kommer få vänta ytterligare på "uppstarten". Vore skit tråkigt att få vänta till efter jul eller något liknande.

Fick ni börja ganska omgående?  Vi har ju samma typ av "komplikation", fick din kille lämna nytt sperma prov när ni hade första besöket på Sahlgrenska? (eller ni kanske har gjort hela utredningen där?)

Iaf, Lycka till imorgon och håller tummarna för att allt går bra! Spännande![/quote]

Hej tjejer! Jag lägger mig i och citerar ett inlägg...a kul att ni äntligen fått er kallelse! Men sahlgrenska har köer.. alltid. Vilket är mycket tråkigt! Räkna med 2-3 månader för uppstart beror ju också vart ni befinner er i cykeln och när ni ska börja spraya ( de allra flesta får långa metoden då det är lättast att "styra") har själv blivit ledsen gång på gång pga deras långa köer när man väl "kommit fram"..

Själv fick man ställa sig i en ny kö efter två försök till IVF och de inte fick tag i några spermier hos min man.. då blev vi uppsatta i en ny kö för spermiedonation kö tid på 1.5år.. å inte tala på kön för äggdonatorer.. runt 2-3års väntetid! Vi har dock äntligen fått vårt första plus på 5år!! På andra försöket med donator! Och då har vi vart i sahlgrenskas "system" sedan 2011 alltså 3år!

Det är kul att kunna hjälpa andra och har ni frågor så svarar jag gärna "som gammal i gemet"..

Lycka till vänner!

(Bloggar även, om någon vill ha adressen så skicka ett mail)

Life is not fair; get used to it.
  • MAD86
    Malinka87 skrev 2014-10-16 22:20:45 följande:
    Hej!
    Berättar lite om oss :) Jag är 27 o min man är 30, vi bor utanför Skara. Vi har försökt bli gravida i 3 år utan resultat och utredning som vi gjorde på KSS i Skövde visade på dåligt för lite spermier (men dom som fanns var "pigga". Min prover och spolning osv. var allt ok Så remissen skickades till Sahlgrenska för IVF i mitten av juni. Så det har varit en LÅNG vänta  på kallelsen, men nu så äntligen snart iallafall :)

Hoppas på att få komma igång snabbt efter första besöket. Om jag fattat det hela så fick ni vänta en månad? Skulle kännas helt ok för mig med. Men helst inte flera månader (!)

Fick n i lämna nya prover o så när ni kom till Sahlgrenska eller hade d allt som behövdes? 
    Min man ska lämna nytt spermaprov samma dag, Antaligen kanske för att det är ca 6 månader sen han lämnade eller kanske för att bestämma om det ska göra ICSI?

kan tänka mig att dagarna går långsamt nu när du vet att det är riktigt när, lycka till med allt, och hoppas du slipper massa biverkningar.
    Hej!
    Då är vi ju i ungefär samma ålder och barnlösheten beror på samma orsak. Min man har också färre spermier än normalt, men de som fanns verkar simma bra. Men läkarna har sagt att vi ska göra ICSI. Tror säkert att anledningen till att din man lämnar spermaprov är för att dom vill se hur dom simmar och om ni ska göra vanlig IVF eller ICSI.

Vi gjorde vår utredning på Sahlgrenska och min man fick lämna prov när vi började utredningen och sedan efter 2,5 månader fick han lämna ett nytt prov. Han fick inte lämna något nytt när vi var på första mötet. Men det senaste provet min man lämnade var i mitten på Augusti, så det var ju inte så länge sedan.

Ja det stämmer att vi får/fick vänta en månad. Det var lite surt, för jag hade kunnat köra igång ett par dagar efter planeringsmötet, men de hade lite väntetid och inga lediga tider. Vi ska ju göra långa protokollet, så jag ska börja spraya med nässpray på 20:e dagen i cykeln. Hoppas ni har lite mer tur och får sätta igång bara efter några veckor. Det bästa hade ju varit om ni hinner med ett försök innan Jul, men det kan man nog inte räkna med tyvärr. Förmodligen kommer ni säkert också att få köra långa metoden. Jag har faktiskt inte hört någon som får göra korta metoden på Sahlgrenska. Läkaren vi haft under utredningen sa att i princip alla får göra långa metoden. Men när vi var på planeringsmötet så fick man göra VUL och då mätte dom äggstockarna och utifrån det så sa den läkaren att hon bestämde metod.

Nu väntar jag på at få börja med nässprayen på onsdag i nästa vecka. Ska bli spännande! Håller tummarna för att ni ska få sätta igång snabbt med behandlingen efter mötet.

Lycka till :)

• MAD86
    Luthien87 skrev 2014-10-17 18:07:49 följande:

Kan också berätta, för er som är oroliga för biverkningar av spray eller sprutor:

Jag personligen har knappt märkt av det. Har varit lite extra känslig vissa kvällar och nu mot slutet av hormonbehandligen så är jag öm i äggstockarna (känns som ägglossning typ). Det är det enda. Så man behöver absolut inte få alla biverkningar som det skrivs om! 

Å va skönt att du inte fått så mycket biverkningar. Hoppas det blir samma för mig. Lycka till med äggplocket imorgon! Berätta gärna hur det gick om du orkar och vill.
  • MAD86
    PiOmiO skrev 2014-10-19 18:05:14 följande:

74183323][quote-nick]Malinka87 skrev 2014-10-16 22:04:57 följande:[/quote-nick]Hej!

Iaf, Lycka till imorgon och håller tummarna för att allt går bra! Spännande![/quote]

Hej tjejer! Jag lägger mig i och citerar ett inlägg...a kul att ni äntligen fått er kallelse! Men sahlgrenska har köer.. alltid. Vilket är mycket tråkigt! Räkna med 2-3 månader för uppstart beror ju också vart ni befinner er i cykeln och när ni ska börja spraya ( de allra flesta får långa metoden då det är lättast att "styra") har själv blivit ledsen gång på gång pga deras långa köer när man väl "kommit fram"..

Själv fick man ställa sig i en ny kö efter två försök till IVF och de inte fick tag i några spermier hos min man.. då blev vi uppsatta i en ny kö för spermiedonation kö tid på 1.5år.. å inte tala på kön för äggdonatorer.. runt 2-3års väntetid! Vi har dock äntligen fått vårt första plus på 5år!! På andra försöket med donator! Och då har vi vart i sahlgrenskas "system" sedan 2011 alltså 3år!

Det är kul att kunna hjälpa andra och har ni frågor så svarar jag gärna "som gammal i gemet"..

Lycka till vänner!

(Bloggar även, om någon vill ha adressen så skicka ett mail)

Hej!

Tråkigt att höra om alla köer och väntan på Sahlgrenska. Men verkligen superkul att ni äntligen lyckats! Jag tar gärna adressen till din blogg. Jag skickar ett mail till dig.

Lycka till med graviditeten nu :)
  • MieSMies

Hej på er!

Jag är 33 och min partner är 35. Vi har försökt i 3 år att få barn men efter en utredning förra året visade det sig att jag har endometrios. Efter en operation förra året där min vänstra äggledera blev borttagen p.g av endometrios cystor fick vi rådet att vi skulle försöka att bli gravida på egen hand. Det gick inget vidare och vi anmälde oss till IVF omkring april. Nu är jag glad att vi får starta men det känns som mycket är bara vänta och vänta.....
    Precis innan vi skulle ha första IVF samtalet blev jag spontan gravid. (jaaa...man vill inte höra det är p.g av att man slappnar äntligen av etc för alla som vill bli gravida vet att man aldrig slappnar av) Tyvärr slutade det i en tidig missfall precis 1 vecka innan vi skulle till sjukhuset.
    Nu idag 21/10 har jag börjat att spraya med Suprecur. Jag ska spraya tills vidare och jag får mer info när jag ska på återbesök när jag börjar att blöda nästa vecka.
    Preliminär äggplock i vecka 49.
    Allt känns spännande och positivt. Vi, jag tror min kille mer än mig, ser fram emot resan och förhoppningsvis ett plus på slutet av resan. Det ger hopp att man kan bli gravid trots att det var extremt jobbigt att få missfall när man vet att kroppen har svårt att bli gravid.

• LadyMaria

Hej tjejer!

Roligt att följas åt med några dom är i damma situation!

Vi gör det långa protokollet. Jag började spraya suprecur 11 oktober. Detta är vårt 2a ivf försök.

Första försöket gjorde vi i juni vilket misslyckas. Fick tillbaka ett jättefint embryo men började blöda på dag 11 :(

Inga embryon överlevde till frysen så det blir nytt äggplock igen.. sjukt nervöst alltihop!

• trina

Hej på er!

Känns som att det är en hel hög med folk här, haha. Tänk om man springer på er i korridorerna där utan att veta om det!

Jag och min man har gjort två ivfer på sahlgrenska. Långa metoden i april och korta i augusti. Tyvärr så fick de frysa allt efter vår andra IVF efter som jag höll på att bli överstimulerad (de fick ut över trettio ägg) och det blev 8 till frysen. Så just nu håller vi på med stimulerad frusen återföring vilket med lite tur bli 4 november. Hoppas jag får vara med här ändå? :) Jag ska till sahlgrenska den 30 för ultraljud och får då veta exakt vilket datum det blir.

Alla på sahlgrenska tycker jag är jättetrevliga och de är jättemysiga efter äggplock. Jag mådde riktigt dåligt sist men kände mig väldigt bra bemött trots att jag låg kvar i flera timmar. Men äggplocket ser jag i det stora hela som en positiv erfarenhet och jag skulle inte tveka på att gå igenom det igen. Det är en jättehäftig upplevelse! Tänk bara på vad vi har kommit fram till med vetenskapen. Kanske är jag lite av en nörd? Haha.

Jag har pco och ingen cykel alls och mannen har tyvärr mindre spermier. Det blev icis på förra ivfen. Vi är 24 och 30 år och har försökt i snart två år.

Svar på tråden IVF Sahlgrenska Hösten/Vinter 14/15