• Luthien87

IVF Sahlgrenska Hösten/Vinter 14/15

Hej! 
    Jag är 27 år och gör min första IVF just nu. Vi gör IVF pga lågt spermieantal hos min kille. Vi kommer att göra IVF med ICSI.

Kör långa protokollet och började den 24 september, har tagit hormoninjektioner i 9 dagar nu (9e dagen idag). 

Bor i Västra Frölunda och gör IVF på Sahlgrenska. 

I morgon skall jag in på ultraljud för att kolla hur äggen/äggblåsorna har växt och förhoppningsvis få vet när jag skall göra äggplock. 

Lycka till tjejer! Jag har hittills fått jättebra bemötande från alla jag träffat på Kvinnokliniken. 

Läs gärna min blogg: langtanefterbebis.se
  • Luthien87
    MAD86 skrev 2014-10-16 19:23:16 följande:
    Hej!
    Vad kul att höra att allt har gåt bra för er! Ni är ju så nära nu :) Vi ska också göra ICSI och långa protokollet. Måste bara fråga dig, hur många dagar sprayade du innan du började med sprutor? "Bara" runt 14 dagar om jag räknat rätt. Undrar nämligen, för att jag ska börja med spray den 29/10 och den 17/11 ska jag på sprutträning. Verkar som att jag ska spraya väldigt mycket längre då innan sprutor. Konstigt. Bara dom inte gjort fel med mig nu. Vi fick nämligen en avbokad tid och fick komma samma dag på planeringsmötet. Så allt var lite stressigt. Både för Sahlgrenska och för oss. Undrar även om ni tog massa prover innan eller under tiden du tog sprayen? Det ska inte vi göra. Dom sa att det räckte med gamla blodprover. Jag blir så nojig att något ska gå fel!
    Jag började spraya den 24/9. Var på kontroll den 6/10 och lämnade blodprov för att se om jag hade nedreglerats som jag skulle, vilket jag hade. Började med sprutorna den 8/10. Så på spraydag 15 minskade jag dosen med spray från 2 spray, 3 ggr om dagen till 1 spray 3 ggr om dagen och började med sprutorna. Så nu har jag tagit sprutor sedan förra onsdagen. 

Jag tog prover när vi började utredningen, vilket vi gjorde i november 2013, sen har jag inte tagit några andra prover. Sprayen börjar du med på cykeldag 21. 
    Fick ringa till kliniken när jag fick min mens så sa de när jag skulle börja spraya och bokade in mig hos en BM som visade mig hur jag skulle ta sprutorna. 

De är jättenogranna så du behöver inte vara orolig att det skall bli fel!

Lycka till!
  • Luthien87
    Malinka87 skrev 2014-10-16 22:04:57 följande:
    Hej!
    Berättar lite om oss :) Jag är 27 o min man är 30, vi bor utanför Skara, så vi har en liten bit att åka till GBG men det känns absolut inte som något besvär i allt detta. Vi har försökt bli gravida i 3 år utan resultat och utredning som vi gjorde på KSS i Skövde visade på dåligt för lite spermier (men dom som fanns var "pigga". Min prover och spolning osv. var allt ok Så remissen skickades till Sahlgrenska för IVF i mitten av juni. Så det har varit en LÅNG vänta  på kallelsen, men nu så äntligen snart iallafall :)

Just nu undrar jag mest om vi kommer få vänta ytterligare på "uppstarten". Vore skit tråkigt att få vänta till efter jul eller något liknande.
    Fick ni börja ganska omgående?  Vi har ju samma typ av "komplikation", fick din kille lämna nytt sperma prov när ni hade första besöket på Sahlgrenska? (eller ni kanske har gjort hela utredningen där?)

Iaf, Lycka till imorgon och håller tummarna för att allt går bra! Spännande!
    Hej! :) 
    Min remiss för själva IVF-behandlingen (alltså efter utredningen var klar) skickades i slutet på mars. I augusti ringde de och sade att de hade en återbudstid så vi var där den 18/8 på uppstartsmöte. För "för långt" gången i min cykel för att få plats då, så började med nässprayen i cykeln efter det. Dvs började med nässpray den 24/9. 

Vi har gjort hela utredningen på Sahlgrenska (bor typ 5 min därifrån). Han har lämnat 2 prov, ett innan första besöket och ett några månader senare, mest för att se om det skilde sig ngt, vilket det inte gjorde. 

Tack för tumhållning! De hittade 7 äggblåsor, en som var 20 mm och 6 st som var 15-17 mm. Blir äggplock på tisdag och sedan förhoppningsvis insättning på torsdag!
  • Luthien87

Kan också berätta, för er som är oroliga för biverkningar av spray eller sprutor:

Jag personligen har knappt märkt av det. Har varit lite extra känslig vissa kvällar och nu mot slutet av hormonbehandligen så är jag öm i äggstockarna (känns som ägglossning typ). Det är det enda. Så man behöver absolut inte få alla biverkningar som det skrivs om! 

• Luthien87
    MAD86 skrev 2014-10-20 20:52:36 följande:
    Å va skönt att du inte fått så mycket biverkningar. Hoppas det blir samma för mig. Lycka till med äggplocket imorgon! Berätta gärna hur det gick om du orkar och vill.
    Äggplocket gick bra, men det gjorde väldigt ont på mig. Spände mig nog en hel del också. Hade min underbara sambo med mig som satt och klappade mig på huvudet och tittade på mig med oroliga ögon när jag grät. 

De hittade 6 ägg och min sambos spermaprov blev godkänt. I morgon blir det insättning och jag är riktigt nervös! Jag vet att de har sagt att man kan åka tillbaka till jobbet efteråt, men jag tänker åka hem och vila. 

Alla som jobbade där var så trevliga och snälla. Kändes fint :)
    Läs gärna min blogg om min IVF-resa: langtanefterbebis.se
  • Luthien87
    Sofiafia skrev 2014-10-26 09:59:24 följande:
    fick du någon form av lugnande och smärtstillande innan dem började med utplocket? detta är jnågot jag är väldigt nervös över.... för till mig sa dem att man har möjlighet att få de.

den dagen de blir utplock skall jag också vara hemma innan/efter för att sedan även vara hemma den dag det blir insättning.
    Ja, jag fick morfin i armen och sen lokalbedövning i slidan. Hörde en tjej som låg i samma sal som mig innan äggplocket som även fick en lugnande tablett innan hon ens kom in på operationssalen. Skall be om det nästa gång. 

Vet inte om jag skrev det här, men inget av mina 6 ägg som de hittade blev befruktade. 2 var inte mogna och 1 var skadat. De ringde på morgonen samma dag och meddelade. Önskar att jag hade varit hemma, var på jobbet och bröt ihop totalt. Sen var jag hemma från jobbet resten av veckan. 

Nu väntar jag på en blödning och sen skall jag få en mens (blir väl i slutet på november) sen kan vi börja om. 
  • Luthien87
    Sofiafia skrev 2014-10-26 16:16:43 följande:
    Usch å fy vad tråkigt, vet dem varför det kommer sig att inga av dina 6 ägg var dugliga? för om jag räknar rätt så är det 3 ägg du inte skriver något om. Så den blödningen du väntar på nu räknas inte som en mens? väntar man för att kroppen skall hinna återhämta sig?

Hoppas jag inte är för frågvis. jag är själv helt ny på detta med ivf.

Rekomenderar du att man tar emot de läkemedel som man erbjuds? gjorde det ont?
    Jag har nämligen lite tråkiga upplevelser efter att jag förlorade våra tvillingar i v 16 och fick föda ut dem,, och under den dagen var dem nere i slidan och gav mig bedövning på livmoderetappen. det gjorde så sjukt ont, vilket jag inte vill vara med om igen!

tror nog att jag skall maila min bm å kolla upp detta... ju närmare man kommer dit så rusar tankarna.
    De tre ägg som gick att göra ICSI på blev av okänd anledning inte befruktade, det blev alltså inga embryon av dem. Det är vanligt att inte alla ägg som man försöker med blir befruktade(embryon), vad jag har förstått av det i alla fall. Sen vet de inte om det beror på mig, min sambo eller vad som kan ha hänt. De vill att vi skall göra en behandling till och om det inte blir något av den heller så kommer de utreda mer. 

Det kan ha varit i så att jag inte svarade på behandlingen, så kanske får testa andra mediciner tills nästa gång. 

Nej, en räknas inte som en mens (vad jag har förstått då). Mina äggstockar är ju väldigt uttöjda nu, så de måste återgå till normal storlek innan man fortsätter. 

Det är lugnt! :) 

Jag tycker att man skall ta allt man kan! På mig gjorde det ont ändå, men jag vet inte hur ont jag kan ha tyckt att det gjorde om jag inte fått bedövning. Sen har jag också läst om folk som inte känt någonting alls. Så det är nog väldigt individuellt. 

Usch det låter jobbigt! :( 

Jag har skrivit om hela min process på min blogg (länken nedan). 
  • Luthien87

Tack!

Ang. Suprecur. Det beror ju på i vilka intervall du skall ta dem. Jag skulle ta mina var 7e timme, så jag tog dem kl 7, 14 och 21. 

Den kl 7 var lite halvjobbig på helgen, men oftast kunde jag somna om. 

• Luthien87

Jag bor 4 km från Sahlgrenska och hade långa, så det är nog inte bara så. Till mig sa de att de oftast börjar med långa.

• Luthien87
    Ingentingviktigt skrev 2014-11-07 14:51:56 följande:

Jag hoppar in i tråden. Vår remiss är precis ivägskickad. Är det 3 månader ni andra fått vänta på första besöker eller tog det längre tid? Fick ni någon bekräftelse på att ni skulle bli kallade så småningom?

Hur är kuratorn på Sahlgrenska? Vad för typ av frågor fick ni svara på under första besöket?

Jag fick en bekräftelse från Kontaktpunkten om att min remiss var mottagen och sen fick jag vänta ca 4,5 månader (varav det var 1,5 månad där de hade stängt), hade nog fått vänta lite längre om vi inte fått en återbudstid. Sen fick jag vänta 1,5 månad innan jag började med mediciner.

Har inte träffat kuratorn så där kan jag tyvärr inte svara. 
Svar på tråden IVF Sahlgrenska Hösten/Vinter 14/15