• Luthien87

IVF Sahlgrenska Hösten/Vinter 14/15

Ingentingviktigt skrev 2014-11-08 10:21:14 följande:
    Trist med sommaruppehållet (?), men skönt att vara igång.

Ingen kurator? Jag trodde att alla var tvungen att genomlida det för att bli "godkända" IVF-föräldrar.
    Nope, det har jag inte hört talas om alls att man skall bli "godkänd". 

Vi har bara fått fylla i ett antal hälsodeklarationer och så. 

Det är väl mer vid adoption som man blir "prövad" på det sättet. 
    Läs gärna min blogg om min IVF-resa: langtanefterbebis.se
  • Luthien87

Hej på er! Jag och min sambo gjorde en IVF (eller en halv, det blev aldrig ngt att sätta tillbaka :/ ) i oktober. Nu är jag snart dags igen, börjar med nässprayen om en vecka och sen är planerad ET vecka 5 (runt 26/1). 

Skall ta Menopur istället för Gonal-f som jag tog förra gången. Är faktiskt peppad och hoppas att jag skall svara bättre på de här hormonerna

• Luthien87
    Happyland skrev 2014-12-14 21:38:30 följande:

En fråga till er andra: Är 38 år, alltså gammal i det här sammanhanget. Finns det fler "äldre" (låter ju som man är färdig för pension!) här? Har fått Gonal-F som jag ska spruta 300 E med. Undrar om någon av er har erfarenhet av nivån och hur många ägg det gav? Förstår självklart att allt är extemt personbundet, men man är ju nyfiken. För många år sedan, då jag gjorde IVF senast, var det Puregon och 150 E. Så man förstår ju att man ligger sämre till nu iom åldern.

Jag körde Gonal-f förra gången, började på 225 och var uppe på 250 de sista dagarna. Jag fick fram 7 äggblåsor, totalt 6 ägg. Tror dock inte att jag svarade så bra på det, så jag kanske är fel person att svara på. 

Skall ta Menopur 300 IE nästa gång. 
  • Luthien87
    Happyland skrev 2015-01-09 12:31:01 följande:

Finns det några i tråden här som håller på med behandling just nu mer än jag? Är på spraydag 12. Fick en blödning (av guds nåde!) på dag 9 och väntar nu på samtal från kliniken på tisdag. Antar att jag då får instruktioner om att börja med sprutor... Har prel ÄP i vecka 5.

Japp! Jag är på sprutdag 4 idag (Menopur). Gör långa protokollet, började med Suprecur-spray den 19 december. 
    Har planerat ÄP vecka 4. Hade vecka 5 först men så fick dem en återbudstid i vecka 4 och det passar bättre för mig, slapp spraya så länge. 

Det här är min andra behandling. Förra gången (oktober) fick vi inte tillbaka någonting, så nu hoppas jag att Menopur funkar bättre (hade Gonal-f förra gången och fick ut 6 ägg, inget blev befruktat). 

Vilka hormoner skall du ta?
  • Luthien87

Fyller på listan då: 

Happyland 38 år, IVF nr 1- spraystart 30/12, prel ÄP v 5.
    Malinka87 27 år, IVF nr 1- spraystart 11/12, injek-start 7/1 prel ÄP v 4.
    Luthien87 27 år, IVF #2, spraystart 19/12, sprutstart 7/1, planerat ÄP, v 4.

• Luthien87
    Malinka87 skrev 2015-01-14 17:48:26 följande:
    Roligt att vi är så nära varandra i behandlingen :)  Jag tar min 8:e spruta ikväll. Ultraljud bokat till fredag. Och får då förhoppningsvis reda på när det blir äggplock, spännande!! Hur går det för dig? Mycket biverkningar?
    Riktigt lika! Jag skall på ultraljud i morgon, så då får jag veta när det blir äggplock. 
    Mja, jag är väldigt trött hela tiden, har nog sovit middag varje dag efter jobbet den senaste veckan, haha, och är väldigt öm äggstockarna, så det känns som att den här medicinen funkar. 
    Behövde du ändra din dos något efter blodprovet? Min dos blev oförändrad, tar det som ett bra tecken. 
  • Luthien87
    Malinka87 skrev 2015-01-14 20:13:23 följande:
    Samma här, väldigt trött och väldigt ömma äggstockar. Behövde heller inte ändra min dos, tar 100IE. Precis som du skriver så kändes det som ett gott "tecken" på nått sätt. Om du får chansa själv, vilken dag tror du äggplocket blir? Skriv gärna efter besöket imorgon och berätta :)
    Okey, jag tar 300IE. Funderar lite på hur det kan skilja så mkt, skall nog fråga i morgon faktiskt. 

Om jag skall gå efter hur de gjorde förra gången så tror jag att det blir på tisdag, men jag gör ultraljudet en dag tidigare den här gången, så det kan bli måndag också. Återkommer i morgon när jag vet :) 
    kärolajnan skrev 2015-01-14 20:12:14 följande:
    Vi kom hela vägen till äggplock. När vi skulle till Sahlgrenska för återföring ringde de och berättade att inga av de sex äggen blivit befruktade...

Nu ska jag ta Menopur istället för Gonal F, hoppas på att det gör susen! Var på Sahlgrenska idag för att gå igenom sprutorna.
    Exakt så blev det för oss också förra gången, av de 6 ägg de fick ut så var 1 skadat, 2 omogna och resten blev inte befruktade! Blev helt förstörd den dagen de ringde. Har bestämt att jag skall vara hemma helt mellan äggplock och planerat återföring.
    Har också bytt från Gonal-f till Menopur. Lycka till! 
  • Luthien87
    kärolajnan skrev 2015-01-14 21:24:43 följande:
    Jaha? Det var väldigt va lika vi är. Jag ska också ta 300IE Menopur.

Ja, visst var det där samtalet riktigt knäckande. Direkt när jag hörde att telefonen ringde visste jag vad det betydde. Bröt ihop helt! Tror att det var extra jobbigt att det inte gick vägen eftersom jag tyckte att äggplocket var väldigt jobbigt och det är inget jag ser fram emot att göra om. Berättade idag om rädslan för att detta äggplocket ska göra lika ont men hon lovade att jag skulle få mer smärtstillande och lugnande. Känns ju tryggt.

Hoppas att det går bra imorgon!
    Verkligen. Scenariot att vi inte skulle få tillbaka någonting fanns inte i min värld alls, hade inte tänkt på det alls, ingen som hade berättat att det kunde bli så heller. Nu är jag mer förberedd men hoppas såklart att det skall gå vägen den hrä gången. 

Upplevde också äggplocket som mycket smärtsamt, så skall ta upp det med min läkare i morgon. Tog även upp det med BM i när jag var där sist och hon sa att det det fanns mer lugnande att få, så det känns ju skönt.

Tack! :) Lycka till med sprutorna, det verkar krångligare än vad det är, jag har verkligen fått in knycken på det nu (tog precis min 8e spruta..)
  • Luthien87

Då har jag varit på ultraljud. Läkaren hittade 6-7 äggblåsor i ena äggstocken, de var ca 16-17 mm. Den andra äggstocken gömde sig, så han såg bara två i den, något mindre än de andra. 

Hade tydligen bra slemhinna i livmodern, så det är ju bra. Får den kommentaren varje gång jag gör UL "Åh vilken fin slemhinna!", eh tack.. :P 

Blir äggplock på tisdag och återföring på torsdag! Skall få extra lugnande också, så det känns bra :) 

• Luthien87
    Malinka87 skrev 2015-01-16 17:44:32 följande:

Då har även jag gjort ultraljud, och de hittade total 18 äggblåsor, allt såg bra ut. Skönt. Så äggplock blir på onsdag och återföring fredag nästa vecka. Nu jäklar GÄLLER det. Jag är taggad till tusen.

Härligt! Skall hålla tummarna! :)
Svar på tråden IVF Sahlgrenska Hösten/Vinter 14/15