• Malinka87

IVF Sahlgrenska Hösten/Vinter 14/15

Hej på er alla där ute i höstrusket!
    Äntligen har kallelsen inför ett första möte inför IVF på Sahlgrenska kommit och den 4 november är det dags. Mycket tankar som flyger i huvudet. Letar nu efter forum-kamrater som gör/kommer göra sin IVF på Sahlgrenska nu under hösten/vintern och vill följas åt.
    MVH

• Svar på tråden IVF Sahlgrenska Hösten/Vinter 14/15
  • Malinka87
    Luthien87 skrev 2014-10-16 19:11:51 följande:

Hej! 
    Jag är 27 år och gör min första IVF just nu. Vi gör IVF pga lågt spermieantal hos min kille. Vi kommer att göra IVF med ICSI.

Kör långa protokollet och började den 24 september, har tagit hormoninjektioner i 9 dagar nu (9e dagen idag). 

Bor i Västra Frölunda och gör IVF på Sahlgrenska. 

I morgon skall jag in på ultraljud för att kolla hur äggen/äggblåsorna har växt och förhoppningsvis få vet när jag skall göra äggplock. 

Lycka till tjejer! Jag har hittills fått jättebra bemötande från alla jag träffat på Kvinnokliniken. 

Hej!
    Berättar lite om oss :) Jag är 27 o min man är 30, vi bor utanför Skara, så vi har en liten bit att åka till GBG men det känns absolut inte som något besvär i allt detta. Vi har försökt bli gravida i 3 år utan resultat och utredning som vi gjorde på KSS i Skövde visade på dåligt för lite spermier (men dom som fanns var "pigga". Min prover och spolning osv. var allt ok Så remissen skickades till Sahlgrenska för IVF i mitten av juni. Så det har varit en LÅNG vänta  på kallelsen, men nu så äntligen snart iallafall :)

Just nu undrar jag mest om vi kommer få vänta ytterligare på "uppstarten". Vore skit tråkigt att få vänta till efter jul eller något liknande.
    Fick ni börja ganska omgående?  Vi har ju samma typ av "komplikation", fick din kille lämna nytt sperma prov när ni hade första besöket på Sahlgrenska? (eller ni kanske har gjort hela utredningen där?)

Iaf, Lycka till imorgon och håller tummarna för att allt går bra! Spännande!
  • Malinka87

Kul att vi är några stycken nu :)
    Ska bli spännande o se om jag får långa eller korta protokollet. Vet någon vad dom går på för att bestämma?

mvh

• Malinka87
    MAD86 skrev 2014-10-16 18:47:48 följande:

Hej!

Vi ska också snart påbörja vår första IVF på Sahlgrenska. Så jag hänger gärna med i den här tråden :) Både jag och min man är 28 år och vi bor i Göteborg. Att vi ska göra IVF beror på att min man har mindre antal spermier än "normalt". Vi var på första mötet den 29/9 och nu den 29/10 börjar jag med nässpray och långa protokollet. Sedan blir det även sprutor (gonal-f) och äggplock runt vecka 49. Ska bli så kul att äntligen få sätta igång. Men gud va dagarna går långsamt när man väntar.

Varför ska ni göra IVF och bor ni också i Göteborgstrakten? Hoppas att ni får sätta igång nästan direkt efter planeringsmötet!

Hej!
    Berättar lite om oss :) Jag är 27 o min man är 30, vi bor utanför Skara. Vi har försökt bli gravida i 3 år utan resultat och utredning som vi gjorde på KSS i Skövde visade på dåligt för lite spermier (men dom som fanns var "pigga". Min prover och spolning osv. var allt ok Så remissen skickades till Sahlgrenska för IVF i mitten av juni. Så det har varit en LÅNG vänta  på kallelsen, men nu så äntligen snart iallafall :)

Hoppas på att få komma igång snabbt efter första besöket. Om jag fattat det hela så fick ni vänta en månad? Skulle kännas helt ok för mig med. Men helst inte flera månader (!)

Fick n i lämna nya prover o så när ni kom till Sahlgrenska eller hade d allt som behövdes? 
    Min man ska lämna nytt spermaprov samma dag, Antaligen kanske för att det är ca 6 månader sen han lämnade eller kanske för att bestämma om det ska göra ICSI?

kan tänka mig att dagarna går långsamt nu när du vet att det är riktigt när, lycka till med allt, och hoppas du slipper massa biverkningar.
  • Malinka87

Hej på er allihop!
    Nu har vi äntligen varit på första mötet på Sahlgrenska.Bra bemötande, allt gick bra. Det blir långa protokollet och de kollade först om jag kunde starta med sprayandet redan nästa vecka(!) då det skulle passa min cykel. Men såklart blir det för tajt för dem med många röda dagar i december. Så jag börjar alltså i och med nästa mens i december. Äggplock är prel. bokat till v 4. Blev väldigt positivt överraskad då jag trodde jag skulle behöva vänta 2-3 månader bara på uppstartandet. Nu känns det bra att "bollen är i rullning".

Håller såklart tummarna för er andra också, varit ni än är i eran behandling!

• Malinka87
    Cegesi skrev 2014-11-06 15:34:43 följande:
    Kul att ni får komma igång så snart! Vi hade vårt första möte i juni och fick börja i oktober. Jättejobbig väntan. Är ju bättre när en väl får göra något. Kan tänka mig att ruvandet också är jobbigt.

Jag undrar lite hur de bestämmer sig för långa eller korta protokollet. Jag kör ju korta men många här kör långa. /Nyfiken
    Jag frågade precis den fråga till vår läkare i tisdag!
    Och hon sa att de kör generellt mycket långa protokoll på Sahlgrenska. Men för mig som bor 13 mil från gbg är det lättare för dem att veta hur jag ligger till i värden efter näs-sprayandet och jag behöver inte åka dit varje gång utan jag tar blodprov osv på min hemort som skickas. Sen så kan det hända att jag åker dit ändå för blodproven, alltså jag o min nojja o lita att det kommer fram med POSTEN, det känns sådär. Så vad jag förstod, bor du en bit bort, nästan alltid långt protokoll. Eller är det någon annan som har fått annan info?
  • Malinka87
    Cegesi skrev 2014-11-06 15:34:43 följande:
    Kul att ni får komma igång så snart! Vi hade vårt första möte i juni och fick börja i oktober. Jättejobbig väntan. Är ju bättre när en väl får göra något. Kan tänka mig att ruvandet också är jobbigt.

Jag undrar lite hur de bestämmer sig för långa eller korta protokollet. Jag kör ju korta men många här kör långa. /Nyfiken
    Ja, verkligen en eloge för bemötande. Trodde nästan att ett såpass stort ställe, med så många par dem träffar att det blir lite på "löpande band", men det kändes precis tvärtom faktiskt.
  • Malinka87
    Hoppas123 skrev 2014-11-20 16:39:04 följande:

Hej alla!

Verkar som många av er gör IVF på Sahlgrenska. Kanske kan ni svara på några frågor som jag har. Vi är just nu under utredning för barnlöshet (ej Sahlgrenska). Det jag undrar är när kan man börja ställa sig i kö för IVF i Sahlgrenska? Måste vi ha blivit färdigutredda först? Och hur lång tid fick ni vänta på IVF i sahlgrenska innan ni fick tid? Vill ställa oss i kö till IVF nu ifall väntetiden är lång. Men vet ju inte om vi får.
    Någon som har gjort IVF på privat klinik, hur lång väntetid?

Blev en del frågor nu men hoppas någon kan svara.

Hej!
    Jag o min man gjorde heller inte våran utredning på Sahlgrenska. Vi började våran utredning i jan -14, remissen skickades juni-14, blev kallade till nov -14. Så när utredningen är färdig och eran läkare tycker att IVF är ett bra alternativ så skickas remissen, hör ni då till Västra Götaland skickas den till Sahlgrenska.
    Lycka till!
  • Malinka87
    MAD86 skrev 2014-11-28 20:44:53 följande:

Sista VUL avklarat idag. Såg bra ut. Ca 9-10 äggblåsor på varje äggstock. Äggplock blir på tisdag. Längtar så :)

Spännande :) Håller tummarna för att allt ska gå smidigt! Väntar spänt på en uppdatering hur det gått! :) Lycka till imorgon!
  • Malinka87
    MAD86 skrev 2014-12-01 20:18:17 följande:
    Snällt att du tänkte på mig :) Känns både kul och spännande, men börjar också bli lite nervös. Jag kommer med en uppdatering så fort jag orkar :)

Hur går det för dig? När börjar du med sprayen?

Kram
    Håller alla tummar o tår jag kan!
    Nu inväntar jag mensen som kommer någongång nästa vecka, diffar alltid på någon/några dagar för mig så jag vet aldrig exakt dag. Men det börjar närma sig iallafall :) En fråga, hämtade du ut alla dina recept på apoteket samtidigt eller tog du lite allt efterhand?
Svar på tråden IVF Sahlgrenska Hösten/Vinter 14/15