• Cegesi

IVF Sahlgrenska Hösten/Vinter 14/15

Hej på er!

Klämmer mig in här bland er andra som verkar vara i samma situation som vi.
    Jag och min man håller också på med IVF/ICSI på Sahlgrenska. Jag har PCO och han få spermier. Han snart 30 och jag 31 i början av nästa år. Vi bor i Göteborg så vi har ganska nära.

Kör korta protokollet. Jag började med sprutor i början av oktober men tyvärr är jag svårstimulerad så vi fick avbryta. Frustrerande som fan då jag var inställd på att this is it och att vi skulle ha barn till sommaren. Nu blir det nytt försök med start vecka 48 om min mens kommer när den brukar. Den är regelbundet oregelbunden med sina 32-40 dagar kan en säga. Glad

• Cegesi
    Sofiafia skrev 2014-11-03 19:24:10 följande:
    Välkommen!
    fick du någon förklaring till varför du är svårstimulerad?
    Då skall vi hålla tummarna för att den kommer som den skall så ni kan köra igång igen.
    Vad har dem för plan då? är det andra preparat du skall få eller samma som du hade nu fast med andra inställningar?
    Tack! Nej ingen förklaring mer än att det kan vara så. Typ den enprocenteraren som det är svårt för. Har inte fått någon ny ordination än men troligtvis börja med starkare dos av samma läkemedel till att börja med. Jag har fått Gonal-f och började på 150 i två dagar och gick sen ner på 125 för att öka till 150 efter en dryg vecka. Efter 10 dagar hade det inte växt till sig alls så de tyckte det var bättre att avbryta.
    trina skrev 2014-11-03 19:42:09 följande:

Jag är numera ruvare :) Fick ett embryo insatt idag (FET) så nu är det en lång väntan!

De behövde bara tina ett så vi har sju kvar i frysen, känns skönt att veta ifall det inte lyckas eller om vi ska ha syskon.

Heja embryot! Hoppas allt går bra och du får ditt plus!
    Vilken "guldgruva" ni har. Måste kännas rätt skönt kan jag tänka mig. :)
  • Cegesi
    Malinka87 skrev 2014-11-06 12:06:07 följande:

Hej på er allihop!
    Nu har vi äntligen varit på första mötet på Sahlgrenska.Bra bemötande, allt gick bra. Det blir långa protokollet och de kollade först om jag kunde starta med sprayandet redan nästa vecka(!) då det skulle passa min cykel. Men såklart blir det för tajt för dem med många röda dagar i december. Så jag börjar alltså i och med nästa mens i december. Äggplock är prel. bokat till v 4. Blev väldigt positivt överraskad då jag trodde jag skulle behöva vänta 2-3 månader bara på uppstartandet. Nu känns det bra att "bollen är i rullning".

Håller såklart tummarna för er andra också, varit ni än är i eran behandling!

Kul att ni får komma igång så snart! Vi hade vårt första möte i juni och fick börja i oktober. Jättejobbig väntan. Är ju bättre när en väl får göra något. Kan tänka mig att ruvandet också är jobbigt.

Jag undrar lite hur de bestämmer sig för långa eller korta protokollet. Jag kör ju korta men många här kör långa. /Nyfiken
  • Cegesi
    Malinka87 skrev 2014-11-06 16:15:36 följande:
    Jag frågade precis den fråga till vår läkare i tisdag!
    Och hon sa att de kör generellt mycket långa protokoll på Sahlgrenska. Men för mig som bor 13 mil från gbg är det lättare för dem att veta hur jag ligger till i värden efter näs-sprayandet och jag behöver inte åka dit varje gång utan jag tar blodprov osv på min hemort som skickas. Sen så kan det hända att jag åker dit ändå för blodproven, alltså jag o min nojja o lita att det kommer fram med POSTEN, det känns sådär. Så vad jag förstod, bor du en bit bort, nästan alltid långt protokoll. Eller är det någon annan som har fått annan info?
    Aha, jag bor ju ganska nära. Tack för svaret. :)
  • Cegesi
    Ingentingviktigt skrev 2014-11-07 14:51:56 följande:

Jag hoppar in i tråden. Vår remiss är precis ivägskickad. Är det 3 månader ni andra fått vänta på första besöker eller tog det längre tid? Fick ni någon bekräftelse på att ni skulle bli kallade så småningom?

Hur är kuratorn på Sahlgrenska? Vad för typ av frågor fick ni svara på under första besöket?

Om jag inte minns fel så skickades vår remiss in i februari och vi fick tid i mitten juni. Hoppas ni slipper vänta så länge. Fick också en bekräftelse att remissen var mottagen. Vi har heller inte träffat kuratorn.
  • Cegesi
    trina skrev 2014-11-18 19:49:13 följande:
    Jag fick minus imorse så det blev inget. Men sahlgrenska låter oss köra på med stimulerad FET på blödningen som borde komma på torsdag så vi hinner med ett försök till innan jul!
    Vad tråkigt! Hoppas på FET:en. Skönt att ni hinner med innan jul. Den där jäkla väntan hela tiden gör i alla fall mig galen.
  • Cegesi
    Hoppas123 skrev 2014-11-20 16:39:04 följande:

Hej alla!

Verkar som många av er gör IVF på Sahlgrenska. Kanske kan ni svara på några frågor som jag har. Vi är just nu under utredning för barnlöshet (ej Sahlgrenska). Det jag undrar är när kan man börja ställa sig i kö för IVF i Sahlgrenska? Måste vi ha blivit färdigutredda först? Och hur lång tid fick ni vänta på IVF i sahlgrenska innan ni fick tid? Vill ställa oss i kö till IVF nu ifall väntetiden är lång. Men vet ju inte om vi får.
    Någon som har gjort IVF på privat klinik, hur lång väntetid?

Blev en del frågor nu men hoppas någon kan svara.

Hej! Vi gjorde utredningen på Sahlgrenska och då skickade den läkaren vår remiss till IVF-mottagningen. Tog cirka 4 månader innan vi fick träffa IVF-läkaren första gången. Remissen skickades i februari, första besöket i juni och första försöket i oktober. Skulle gissa på att ni måste göra färdigt utredningen innan er läkare skickar remissen. Det här är det första vi gör så jag vet inte hur det ser ut på de privata klinikerna.

Lycka till!
  • Cegesi
    Sofiafia skrev 2014-11-22 10:07:55 följande:

på ruvar dag 9 idag
    det är sååå långt tills på torsdag när test dag är. Undrar om jag klarar att hålla mig tills dess...
    Har inga större symptom än mer än ömma bröst (alltid haft vid användande av Lutinus)
    Kännt mig lite illamående någon kväll men vågar inte lita på de!
    Molande värk som kommer å gå i magen...

Jag blir tokig,, tänk om det inte går vägen... hur kommer jag reagera då!? en sak vet jag iaf att Sahlgrenska kommer få ordna med en tid till kuratorn så fort det bara går.

skall försöka inte gå händelserna i förväg men det är svårt, är som en försvars mekanism...

Hoppas det går bra för er andra!
    kramar

Kan tänka mig att tiden går långsamt men innan du vet ordet av så är det torsdag. Är ju en del som testar tidigare men det kan ju visa lite konstigt. Borde finnas tidslås på gravtest. ;) Jag skulle nog inte lita på några symptom. När jag känner efter så känner jag det mesta. Har ju trott att jag varit gravid massa gånger sen vi började försöka men det har ju aldrig varit något av förklarliga skäl.. ;)

Har också funderat på hur jag kommer reagera om det inte blir något. Tidigare har jag ju tänkt att det bara är att fokusera på nästa försök men jag vet inte. Tror också att det är en försvarsmekanism att tänka sig det värsta. Då det inte är något en kan kontrollera är det ju svårt att tänka positivt som jag brukar göra när jag ska springa något lopp eller så. Sen har jag ganska stort kontrollbehov och det skrämmer mig också. Är så utelämnad till att dels sjukvården ska göra sitt och till största del att naturen ska fungera.

Hoppas verkligen att det går bra för er
    Kram!
  • Cegesi

Första sprutan på andra försöket tog jag igår! Äntligen igång igen. Lite tidigare än jag trodde men mensen fick för sig att ha en normal cykel-längd på 28 dagar. Kändes lite märkligt men är ju trots allt väldigt skönt. Nu slipper jag oroa mig för att det inte blir något äggplock på grund av julledigheter som kommer ivägen. :)

Ska bara ringa och få mer Gonal-f. Läkaren glömde nog att skriva ut tillräckligt. Fick bara för 4 dagar. Irriterad på mig själv att jag inte kontrollerade det tidigare. 

• Cegesi
    MAD86 skrev 2014-11-22 21:18:22 följande:
    Härligt att du är igång Cegesi! Vil ligger nästan lika till. Jag tog min första spruta gonal-f i onsdags  :)
    Vad roligt! Är såå skönt att vara igång.
    Såg att du ska på ultraljud på onsdag. Det ska jag med. :)
Svar på tråden IVF Sahlgrenska Hösten/Vinter 14/15