• emtfb

Vi med BF Juni 2015

Hejsan! Här kan vi som pratat & plussat i tråden "vi med bim 1-7 Oktober" samlas. Andra är självklart också välkomna :)

• Svar på tråden Vi med BF Juni 2015
  • Jamtlandstaus

Haha, vända sig själv först vid 15år!
    Tänk vad mycket som upplevs som att bebisarna måste kunna vissa saker. Jag har ju två underbara ungar sedan tidigare som klarat sig utmärkt utan att ha varit EC-tränade eller gillat magläge

• Kelsson1
    Jamtlandstaus skrev 2015-09-29 13:21:15 följande:

Haha, vända sig själv först vid 15år!
    Tänk vad mycket som upplevs som att bebisarna måste kunna vissa saker. Jag har ju två underbara ungar sedan tidigare som klarat sig utmärkt utan att ha varit EC-tränade eller gillat magläge

Försöker bara lugna mig själv så jag inte blir stressad av vad andra kan utan låter Niilo utvecklas i egen takt, lyckaas inte alltid men ger inte upp
  • Jamtlandstaus

Tusan, verkar redan fått tillbaka mensen, mycket bruna flytningar i flera dagar nu :( trots att jag helammar. Med storasyster dröjde det 8 månader! Undrar om borttagandet av en äggstock spelat in? Har ni fått tillbaka mensen?

• Karro80

Nej inget här än och lilltjejen blir 5 mån imorgon. Med storebror tror jag det var redan efter 4 mån som den kom tillbaka, men han åt väldigt mycket mer sällan än lillasyster. Hon ammar med 2-3 timmars mellanrum på dagen och 1-2 på natten. Han kunde ha 4-7 timmar emellan. Hon är ett riktigt litet matvrak och i stort behov av närhet. Nu har det dock blivit bättre så att på dagarna kan hon sova drygt 2 timmar i vagnen och även inne i sängen fast inte lika länge. På nätterna sover hon fortfarande bredvid mig. Mkt pga att hon äter så ofta och jag liggammar och somnar så flyttar inte tillbaka henne. När jag gjort det någon gång så händer det att hon vaknar och eftersom hon ändå vaknar så ofta så är det smidigast att ha henne bredvid. Ja, suck, dessa nätter tar på krafterna. Nu är storebror sjuk så han har också vaknat på nätterna sista dagarna. Ibland är man toktrött och så känns det ok andra stunder. Det dumma är att jag kan vara jättetrött fram till lunch typ och sedan på kvällarna är jag ganska pigg så då kommer jag inte i säng, samtidigt har jag en kvällspigg bebis så vet inte om jag hade kunnat lägga mig så mycket tidigare ändå.

Hur har ni det med sömn?

Förutom det är hon en go och glad liten tjej som utvecklas mer och mer. Tiden går så otroligt fort bara! 5 månader imorgon som sagt, snart ett halvår!

• Kelsson1

Jamtlandstaus: Delammar men har ännu inte fått mensen tillbaka, med dottern kom den tillbaka en månad efter att jag slutade amma helt (hon slutade ta bröstet när hon var 5 månader).

Karro80: Låter som om du skrev om mitt liv . Har likadant som du, sonen äter med 2 timmars mellanrum dygnet runt förutom tidig kväll då han kan sova rätt länge i sträck (då går han o lägger sig kring 19 o då kan väl ingen vettig människa gå o lägga sig, speciellt inte när dottern går o lägger sig först kring 19.30 - 20.00).

• Staffelove

Jag har fått tillbaka min mens men ammar inte så då är det inte så konstigt. Lillebror är 4 månader gammal nu och vi har börjar smaka lite gröt vilket han verkligen gillar. Jag är otroligt tacksam när det gäller sömnen han somnar runt 19 tiden och vaknar två gånger på natten för att äta och sedan somnar han om. Vi går upp väldigt tidigt på morgonen för att ta syskon till skola så det är jätte skönt att få några timmars sömn.

• Karro80

Här är vår lilla tjej ett halvår idag! Tänk vad tiden går! Denna fantastiska lilla sötnos som vi älskar så. Hon var 68 cm lång idag och vägde 8590 g. Följer sina kurvor så fint.

Dags att börja introducera mat lite mer. Hon helammas fortfarande. Ska bli spännande att se hur det går.

Annars är hon kvällspigg så ofta får jag vara vaken till hon somnar, ca 22-23. Sen vaknar hon fortfarande med 1-3 timmars mellanrum och oftast nöjer hon sig inte utan att få snutta lite. Så det blir inte så mycket sovet med tanke på att sonen alltid vaknar runt 6. Hon sover fortfarande bredvid mig.

Ja, hon är en go och glad tjej för det mesta när hon får vara med och vara nära.

Hoppas det ät bra med alla er andra och era små!

• Kelsson1
    Karro80 skrev 2015-11-19 20:16:48 följande:

Här är vår lilla tjej ett halvår idag! Tänk vad tiden går! Denna fantastiska lilla sötnos som vi älskar så. Hon var 68 cm lång idag och vägde 8590 g. Följer sina kurvor så fint.

Dags att börja introducera mat lite mer. Hon helammas fortfarande. Ska bli spännande att se hur det går.

Annars är hon kvällspigg så ofta får jag vara vaken till hon somnar, ca 22-23. Sen vaknar hon fortfarande med 1-3 timmars mellanrum och oftast nöjer hon sig inte utan att få snutta lite. Så det blir inte så mycket sovet med tanke på att sonen alltid vaknar runt 6. Hon sover fortfarande bredvid mig.

Ja, hon är en go och glad tjej för det mesta när hon får vara med och vara nära.

Hoppas det ät bra med alla er andra och era små!

Tänk vad tiden går fort. Här är lilla killen 5 månader men vaknar också lika ofta även om han delammas (får ersättning).
    Vi har precis börjat ge honom lite gröt och funderar på att testa även lite potatis i helgen.
  • Jamtlandstaus

Ja visst går tiden fort! Även Ester är nu 5 mån. Hon helammas oxå fortfarande men har fått smaka lite på potatis o på banan. Hon verkar inte överdrivet nyfiken på mat o har väl inte riktigt knäckt koden hur man får den kvar i munnen och hur sväljer den
    Hon sover oftast mellan typ 1930-0500 o somnar om igen till ca 07.
    Hon har haft några slängar med förkylning men tack o lov inget RS-virus än.
    Storasyster är mer prövning, vill vara bebis en hel del o trotsar en hel del. Nappen är det ständiga konflikter om :-/ men hon är härlig oxå samtidigt o pratar så öronen skaver, haha.
    Husrenoveringen går lååååångsamt, nästintill omöjligt med 2 små barn! Nu tar vi alla sparpengar o lejer bort det mest akuta! :-/
    Jag blir tyvärr bara större o större men känner att viktnedgång o träning känns oöverkomligt ännu, behöver gå ner 14kg för att hamna på normal BMI :-S

• Kelsson1
    Jamtlandstaus skrev 2015-11-22 21:24:42 följande:

Ja visst går tiden fort! Även Ester är nu 5 mån. Hon helammas oxå fortfarande men har fått smaka lite på potatis o på banan. Hon verkar inte överdrivet nyfiken på mat o har väl inte riktigt knäckt koden hur man får den kvar i munnen och hur sväljer den
    Hon sover oftast mellan typ 1930-0500 o somnar om igen till ca 07.
    Hon har haft några slängar med förkylning men tack o lov inget RS-virus än.
    Storasyster är mer prövning, vill vara bebis en hel del o trotsar en hel del. Nappen är det ständiga konflikter om :-/ men hon är härlig oxå samtidigt o pratar så öronen skaver, haha.
    Husrenoveringen går lååååångsamt, nästintill omöjligt med 2 små barn! Nu tar vi alla sparpengar o lejer bort det mest akuta! :-/
    Jag blir tyvärr bara större o större men känner att viktnedgång o träning känns oöverkomligt ännu, behöver gå ner 14kg för att hamna på normal BMI :-S

Här har jag insett att jag får klä pä min snart 4 åriga tjej för att minska på konflikterna . Annars är hon en bra storasyster men får släng av svartsjuka lite nu och då. Tur är att svartsjukan riktas mot mig och maken inte mot lillebror.
    Vikten ja, har också bara lagt på mig och nått en ny toppnotering bestämde mig därför att lägga av med sötsaker och börjat gå på promenader. Det har gjort att jag har tappat lite över ett kilo även om jag äter mat precis som tidigare.
    Resten av vikten får jag tampas med lite senare när jag får mer sömn...
  • Jamtlandstaus

Snart 7mån... Ester kan fortfarande inte sitta själv o BVC tyckte att hon var lite klen i ryggen. Så vi försöker lägga henne på mage oftare (till hennes stora förtret). Hon är inte överdrivet intresserad av mat så mest är det amning som gäller. Hon är väl helt enkelt lite senare...
    Hon är annars en nöjd bebis o hon växer på sig. Just nu är hon lite grinig på kvällar/nätter och anar att det är tänder på gång.
    Jag fortsätter uppåt på viktkurvan o det är lite jobbigt nu med alla trånga kläder. Speciellt utekläder nu när det blivit vinter. :-/
    Tufft att vara hemma med två barn och ett uppochnervänt hus, längtar lite efter att jobba...
    Finns någon annan kvar i tråden, hur har ni andra det?

• Staffelove

JTldndsstTus / jsg e kvar kikat in lite då å då vår kille blir snart 7 månader och han sitter inte heller gå stol far han runt i, han tar sig inte framåt eller bakåt om han ligger på mage . Men det kommer när det kommer. Han börjar intressera sig av mat så nu har vi börjat med det:)

• Kelsson1
    Jamtlandstaus skrev 2016-01-12 10:44:26 följande:

Snart 7mån... Ester kan fortfarande inte sitta själv o BVC tyckte att hon var lite klen i ryggen. Så vi försöker lägga henne på mage oftare (till hennes stora förtret). Hon är inte överdrivet intresserad av mat så mest är det amning som gäller. Hon är väl helt enkelt lite senare...
    Hon är annars en nöjd bebis o hon växer på sig. Just nu är hon lite grinig på kvällar/nätter och anar att det är tänder på gång.
    Jag fortsätter uppåt på viktkurvan o det är lite jobbigt nu med alla trånga kläder. Speciellt utekläder nu när det blivit vinter. :-/
    Tufft att vara hemma med två barn och ett uppochnervänt hus, längtar lite efter att jobba...
    Finns någon annan kvar i tråden, hur har ni andra det?

Niilo sitter inte heller själv ännu eller ja han gör väl det men tippar omkull lite nu o då så man får sitta o vakta honom som en hök
    Mat har vi lyckats få honom att äta bra nu (så länge det inte innehåller några bitar) så han växer o frodas.
    Han har börjat röra sig baklänges när han ligger på mage o rullar runt från rygg till mage o tillbaka obehindrat men har inte ännu fattat att man kan ta sig framåt också om man anstränger sig lite .
    Kusinen som är 2 veckor äldre far runt o har börjat att ställa sig upp mot saker så det är så olika hur de små utvecklar sig.
    Kan säga att jag i ärlighetens namn är lite glad över att Niilo inte börjat röra så mycket på sig än för jag vet att det är slut med friden hemma när han väl börjar ta sig fram själv
  • Kelsson1

Finns någon kvar på FL från den här tråden?
    Skulle vara roligt att höra hur alla de små har utvecklats
    Niilo har inte börjat gå själv än även om han går mot stöd. Pratar lite mer och verkar ha knäckt koden de senaste dagarna då det kommit väldigt många nya ord på kort tid.
    Annars en glad liten krabat även om han fortfarande tidvis kräver mycket tid i famnen eller i närheten för att vara helt nöjd.

Svar på tråden Vi med BF Juni 2015