• emtfb

Vi med BF Juni 2015

Hejsan! Här kan vi som pratat & plussat i tråden "vi med bim 1-7 Oktober" samlas. Andra är självklart också välkomna :)

• Svar på tråden Vi med BF Juni 2015
  • Jamtlandstaus

Annars går här jättebra, hon är helt perfekt! Hon sover hyfsat, äter var 2,5-3 h. Amningen fungerar finfint, inga sår eller ömma bröstvårtor som tiden med storasyster. (y)
    Nu är hon drygt två veckor o har nått samma storlek som storasyster hade när hon föddes; 3,5kg <3 Lilla plutt
    Inget namn ännu...

• emtfb
    Jamtlandstaus skrev 2015-07-06 02:56:29 följande:
    Hur gick det med amningen om du var borta i två dygn??
    Tycker det känns lite oroande bara de timmarna(?) som jag kommer vara borta för själva operationen, brösten är ju sprängfulla efter bara tre timmar...
    Å hur ont hade du efteråt i magen, gjorde du titthål eller öppen kirurgi?
    Tusen oroliga funderingar har jag.

Jag helammade inte då, när hon va 2 veckor började vi ge ersättning, för det bara sinade. Så efter op så fanns de typ noll mjölk kvar, behövde inte använda amningsinlägg alls på de 2 dagar jag låg borta.
    Det var titthål, va lite mör i magen, men inte alls så farligt som jag trott. Mest ont i axlarna, då dom blåser upp magen med koldioxid (tror jag det är) och då kan de göra ont i axlarna några dagar efter det. Fick sova sittandes 2a natten efter op. Hemskt, trodde man skulle ha den smärtan i magen ;)

Tror det kommer gå jätte bra för dig. Blir det titthål?

Jamtlandstaus skrev 2015-07-06 03:02:00 följande:

Annars går här jättebra, hon är helt perfekt! Hon sover hyfsat, äter var 2,5-3 h. Amningen fungerar finfint, inga sår eller ömma bröstvårtor som tiden med storasyster. (y)
    Nu är hon drygt två veckor o har nått samma storlek som storasyster hade när hon föddes; 3,5kg <3 Lilla plutt
    Inget namn ännu...

Skönt att amningen fungerar! Dagarna ser ungefär lika ut här hemma, som hos er. Mat varannan timme dock, då Melker (vi har äntligen kommit på ett namn, efter 2 veckor, hehe) gick ner i vikt hela första 2 veckorna, så fick börja med ersättning, så nu kombinerar vi både lite amning o lite ersättning, dock sinar bröstmjölken denna gång också :( Så himla tråkigt! Har gått superbra med amningen denna gång, men nää då får han inte tillräckligt istället. 

Vilken liten tös :) Här är lillebror lika stor som storasyster va när hon var 1,5 månad haha Flört

• Jamtlandstaus
    emtfb skrev 2015-07-06 20:55:01 följande:

Jag helammade inte då, när hon va 2 veckor började vi ge ersättning, för det bara sinade. Så efter op så fanns de typ noll mjölk kvar, behövde inte använda amningsinlägg alls på de 2 dagar jag låg borta.
    Det var titthål, va lite mör i magen, men inte alls så farligt som jag trott. Mest ont i axlarna, då dom blåser upp magen med koldioxid (tror jag det är) och då kan de göra ont i axlarna några dagar efter det. Fick sova sittandes 2a natten efter op. Hemskt, trodde man skulle ha den smärtan i magen ;)

Tror det kommer gå jätte bra för dig. Blir det titthål?

Jamtlandstaus skrev 2015-07-06 03:02:00 följande:

Inget namn ännu...

Skönt att amningen fungerar! Dagarna ser ungefär lika ut här hemma, som hos er. Mat varannan timme dock, då Melker (vi har äntligen kommit på ett namn, efter 2 veckor, hehe) gick ner i vikt hela första 2 veckorna, så fick börja med ersättning, så nu kombinerar vi både lite amning o lite ersättning, dock sinar bröstmjölken denna gång också :( Så himla tråkigt! Har gått superbra med amningen denna gång, men nää då får han inte tillräckligt istället. 

Vilken liten tös :) Här är lillebror lika stor som storasyster va när hon var 1,5 månad haha Flört

Tyvärr blir det öppen kirurgi då de vill ta ut cystan hel o den nu är ca 14cm Så där fick jag då jag var glad att ha undkommit bristningar på magen...då får man ett fett ärr tvärs över magen i stället... :-P haha
    Ett annat orosmoln har varit logistiken kring storasyster. Vi har ju ingen släkt i denna stad och min mamma som brukar vara vårt stora stöd och ta tåget upp och hjälpa oss är tyvärr själv sjuk. Men nu är det bestämt att svärfar med fru kommer upp och är med storasyster så att min man kan vara hos mig om det behövs.

Melker, vilket fint namn!!
    Vi satte ner foten igår o nu har även vår tös ett namn; Ester heter hon

Trist att amningen inte funkar! Det finns inga medikament som kan öka på mjölkproduktionen? Det är ju hemskt praktiskt med amning, maten alltid klar

Jo det är en liten tös. Dom säger ju att barnen tenderar att bli större o större men jag har fått mindre o mindre barn även om det är marginellt...3660g, 3500g och 3110g. 1:a är pojke o hans tillväxtkurva gick spikrakt uppåt så jag fick alltid höra hur stor han var (före de sa hur söt han var t.o.m. ) Pojkar verkar vara större överlag.
  • emtfb
    Jamtlandstaus skrev 2015-07-07 06:04:14 följande:
    Tyvärr blir det öppen kirurgi då de vill ta ut cystan hel o den nu är ca 14cm Så där fick jag då jag var glad att ha undkommit bristningar på magen...då får man ett fett ärr tvärs över magen i stället... :-P haha
    Ett annat orosmoln har varit logistiken kring storasyster. Vi har ju ingen släkt i denna stad och min mamma som brukar vara vårt stora stöd och ta tåget upp och hjälpa oss är tyvärr själv sjuk. Men nu är det bestämt att svärfar med fru kommer upp och är med storasyster så att min man kan vara hos mig om det behövs.

Melker, vilket fint namn!!
    Vi satte ner foten igår o nu har även vår tös ett namn; Ester heter hon

Trist att amningen inte funkar! Det finns inga medikament som kan öka på mjölkproduktionen? Det är ju hemskt praktiskt med amning, maten alltid klar

Jo det är en liten tös. Dom säger ju att barnen tenderar att bli större o större men jag har fått mindre o mindre barn även om det är marginellt...3660g, 3500g och 3110g. 1:a är pojke o hans tillväxtkurva gick spikrakt uppåt så jag fick alltid höra hur stor han var (före de sa hur söt han var t.o.m. ) Pojkar verkar vara större överlag.

Oj, det var inte en liten cysta. Hoppas allt går bra! {#emotions_dlg.flower} 

Åh men Ester är ju ett jätte fint namn! Kopplar det namnet till en jätte söt tant som vi hade på jobbet för några år sen Skrattande

Jo det har jag också märkt, att pojkar är större. Bara hoppas att inte min nästa, blir större än Melker var vid födseln Flört
    Jag vet inte riktigt om det finns medicin för att få igång amningen? Bvc sa bara att jag skulle ge ersättning o amma så mycket det går. Men det sinar ändå, ammar alltid INNAN han får ersättningen. Tycker det är ett litet stressmoment med att försöka få igång amningen, så säkert det som påverkar produktionen också. Obestämd

• Karro80
    Kelsson1 skrev 2015-07-05 23:17:03 följande:

Grattis till nya bebisar och håller tummarna för smidiga förlossningar för de som ännu väntar.

Karro: Här är lillebror likadan, vill bara sova i famnen o ännu värre bara i famnen på mig. Natten går bra, då sover han bredvid mig men jag måste hålla om honom hela natten o ha ansiktet nära hans huvud. Hoppas att han snart växer ifrån det, får så ont i hela kroppen av att ligga i samma ställning utan att kunna vända på mig...

Min famn är bäst här också, men ibland funkar det med någon annans också. Känner igen det där med att det är jobbigt att inte kunna vända sig som man vill... Hon har ändå blivit lite bättre på att kunna ligga själv en liten stund när hon är vaken. Förut skrek hon så fort man la ner henne. Så det är ju ett framsteg.

Hon vägde 5500g på BVC igår och var 56cm (BF 3660g och 50cm) så hon växer så det knakar!

Fått tre leenden sista dagarna också! Hur gulligt är det inte! Man smälter!
  • Karro80

Emtfb: Om vi fått en kille hade det nog blivit en liten Melker, men nu blev det ju en Tilda i stället!

• Kelsson1

Emtfb & Jamtlandstaus: Vilka fina namn ni valt.
    Angående amning så fick jag tips av syrran att alltid pumpa efter amningen (ca 15 minuter) för att stimulera mjölkproduktionen ytterligare om det verkar som att man inte har tillräckligt med mjölk.
    Här hade Niilo gått upp 170g på en vecka, inte så mycket jag hade önskat men han följer åtminstone sin egen kurva o behövde inte börja med ersättning.

Karro: Nu har Niilo kunnat sova i famnen på maken lite längre stunder både igår och idag så jag har fått lite egen tid men så fort han vaknar vill han till mig
    Bara längtar efter leenden så mysigt att få de

• Jamtlandstaus
    jessiijames skrev 2015-07-03 22:49:12 följande:

Inatt kom vår lilla tös äntligen ut! 6 dagar över tiden, men det var det helt klart värt. Blev igångsatt pga långvarig vattenavgång, vilket kanske inte var vad jag hade räknat med, men efter 3 doser så satte värkarna fart på riktigt. Efter 5 och en halv timme från att värkarna satte igång så var hon ute! Helt ofattbart är det :)

Har missat att gratulera till ert underverk, grattis till dottern skönt att hon är på utsidan nu!
  • emtfb
    Kelsson1 skrev 2015-07-07 17:38:44 följande:

Emtfb & Jamtlandstaus: Vilka fina namn ni valt.
    Angående amning så fick jag tips av syrran att alltid pumpa efter amningen (ca 15 minuter) för att stimulera mjölkproduktionen ytterligare om det verkar som att man inte har tillräckligt med mjölk.
    Här hade Niilo gått upp 170g på en vecka, inte så mycket jag hade önskat men han följer åtminstone sin egen kurva o behövde inte börja med ersättning.

Karro: Nu har Niilo kunnat sova i famnen på maken lite längre stunder både igår och idag så jag har fått lite egen tid men så fort han vaknar vill han till mig
    Bara längtar efter leenden så mysigt att få de

Vad skönt att slippa börja med ersättning, hoppas han fortsätt gå uppåt & som sagt följa sin kurva, det är ju viktigast. Glad
    Idag är första dagen helt utan bröstmjölk, Melker har bara fått ersättning idag. Annars har jag ju både pumpat o ammat, men nu finns de liksom inget kvar Rynkar på näsan Glad att de gick i 3 veckor iaf. Bättre än ingenting.

• Gasellen87

Bara jag som känner mig så ledsen. Saknar min gravidmage, saknar sparkarna, saknar spänningen om vem som fanns där inne. Jag längtar så efter att få vara gravid igen. Vet dock inte om de kommer att hända, vilket gör att jag blir ännu mer ledsen. Sambon verkar inte så sugen på en trea :/

Älskar verkligen min son men just nu känns allt så tråkigt, vardag liksom.. Från att i nio månader haft så mkt spänning och förväntan. Jag vet jag låter gnällig och otacksam. Som sagt så älskar jag min son och älskar att få ha honom hos mig men vill ändå uppleva allt om och om igen.

Älskade barn, Olivia 13/4-13 och Colin 1/7-15
Svar på tråden Vi med BF Juni 2015