• Anonym (sviken)

Fått reda på att han rökt på ett tag..

Min sambo rökte på en del när vi träffades. Detta slutade han med efter något år och vi har nu varit ett par i 6 år och har en treåring ihop.
    Jag har litat fullkomligt på honom när han lovat att han inte rört haschet nåt mer. Idag fick jag reda på att han rökt ändå, många ggr o länge tillbaka.
    Jag accepterar INTE detta nu när vi har barn o känner att jag måste lämna en man som jag älskar och som jag litat så hårt på.
    Vi är väldigt osams för tillfället o jag är rädd att separationen kommer att bli ett helvete. Jag vill bo kvar i vår bostadsrätt, men han tjänar den största summan och jag har nog inte råd att bo kvar. Hur löser man sånt här ? :(

Sedan vill jag INTE att han ska ha hand om vår dotter nu när jag vet om detta. Han är jättebra med henne och en fantastisk pappa, men nu vet jag ju inte alls hur ofta han kommer röka på osv. Kan inte lita på honom för fem öre längre.

Känner mig otroligt sviken . Jag har sagt till honom att får jag reda på att han röker på så kommer han förlora mig. Ändå har han gjort det. Är så jäkla ledsen att han förstört allt nu och lider med vårt barn så det gör ont inom mig :(

• Svar på tråden Fått reda på att han rökt på ett tag..
  • Anonym (...)

Jag tycker faktiskt att du överreagerar kraftigt ts... Hur mycket påverkar det här era liv ? 
    Inte så mycket gissar jag då du inte märkt något.

• Anonym (...)
    Anonym (-) skrev 2014-08-17 11:03:30 följande:
    Nej, vadå, han har ju erkänt.

Jag nekade mitt barns pappa, att ta hand om barnet på egen hand. Han startade världskrig, men med socialtjänstens stöd i ryggen så backade han.
    Han är fortfarande arg och förstår inte alls varför han inte får ha hand om barnet själv, men det är inte mitt problem.
    Han är en typisk förälder som skulle få sitt barn LVU:at pga att han inte förstår problemet med sitt eget beteende.
    Alla talar om för honom vad man bör och inte bör göra - men han fattar verkligen inte. Han tycker att han har rätt och blir bara förbannad och drar på sig offerkoftan så fort någon säger emot honom.
    Dessutom sätter han alltid sitt bästa i främsta rummet, och aldrig barnets. Detta har socialtjänsten reagerat väldigt starkt på. Han gör det så uppenbart - och det är ju som sagt för att han inte förstår bättre.
    Du har alltså bestämt att du är en bättre förälder än honom, nekar honom barnen. Och anser att barnen ska vara utan sin pappa.

Fint
  • Anonym (sviken)
    Anonym (-) skrev 2014-08-17 11:03:30 följande:

Nej, vadå, han har ju erkänt.

Jag nekade mitt barns pappa, att ta hand om barnet på egen hand. Han startade världskrig, men med socialtjänstens stöd i ryggen så backade han.

Han är fortfarande arg och förstår inte alls varför han inte får ha hand om barnet själv, men det är inte mitt problem.

Han är en typisk förälder som skulle få sitt barn LVU:at pga att han inte förstår problemet med sitt eget beteende.

Alla talar om för honom vad man bör och inte bör göra - men han fattar verkligen inte. Han tycker att han har rätt och blir bara förbannad och drar på sig offerkoftan så fort någon säger emot honom.

Dessutom sätter han alltid sitt bästa i främsta rummet, och aldrig barnets. Detta har socialtjänsten reagerat väldigt starkt på. Han gör det så uppenbart - och det är ju som sagt för att han inte förstår bättre.

Jo det har han ju iofs. Menar bara att det borde inte vara så enkelt, för jag hade ju kunnat säga att han erkänt isåfall fast han inte gjort det. För oavsett vad så kommer han ju garanterat neka till soc!

Blir så himla ledsen. Han visste vad jag ställt för ultimatum, ÄNDÅ går han bakom ryggen o röker på. Och jag kan säga att det trodde jag verkligen inte han skulle göra.

Jag frågade honom om han skulle vara lika lättsam med rökandet om hans dotter kom hem som ung tonåring och var hög som en skyskrapa. Nä då var det tydligen inte lika okej längre.
  • Anonym (sviken)
    Anonym (...) skrev 2014-08-17 11:04:31 följande:

Jag tycker faktiskt att du överreagerar kraftigt ts... Hur mycket påverkar det här era liv ? 

Inte så mycket gissar jag då du inte märkt något.

Hur mkt det påverkar? Ja det ser du ju nu. Jag kommer att lämna honom o allt blir ett helvete. Inga droger i den här familjen, så är det. Lika mkt som du tkr det är okej, tycker jag att det inte är okej. Jag vet att typ 80% av svenska folket tycker att hasch är harmlöst, men det tkr inte jag och inget kan få mig att ändra åsikt. Så skippa det snacket. Punkt.
  • smulpaj01
    Anonym (....) skrev 2014-08-17 10:47:32 följande:
    Faschinerande att soc tar sig den rätten när de inte får det. Bara tingsrätten kan fatta såna beslut o det gör dem sällan...
    Sant. Men om soc rekommenderar en sån sak och föräldern trots det lämnar ut barnet så kommer soc gå in och ansöka om LVU samt placera barnet i fosterhem. Det förlorar ALLA på - särskilt barnet!

Så även om dom inte KAN göra så - så sker det hela tiden. Soc arbetar så gott som alltid med HOT och skrämseltaktik av olika slag!
  • Anonym (...)
    Anonym (sviken) skrev 2014-08-17 11:11:01 följande:
    Hur mkt det påverkar? Ja det ser du ju nu. Jag kommer att lämna honom o allt blir ett helvete. Inga droger i den här familjen, så är det. Lika mkt som du tkr det är okej, tycker jag att det inte är okej. Jag vet att typ 80% av svenska folket tycker att hasch är harmlöst, men det tkr inte jag och inget kan få mig att ändra åsikt. Så skippa det snacket. Punkt.
    Ja, nåja -nu var det ju du som var helt förtvivlad och menade att livet blir ett helvete. Och det ÄR ju ditt val.

Sen är det skillnad på bruk och missbruk, är det det senare så finns ju hjälp att få för alla inblandade.
    Så ja, jag vidhåller att du är drastisk. Eller så har han valt det han gör för han vill att ni ska separera han kanske föredrar att knarka. Har du frågat honom? 
  • smulpaj01
    Anonym (sviken) skrev 2014-08-17 11:11:01 följande:
    Om soc blir inblandat (vilket jag verkligen hoppas att inte kommer ske för er) så kommer han få lämna prover och då behövs inget erkännande som bevis.

Hoppas det går bra för dig/er. Självklart är droger värre än ett glas vin, det snacket är så oerhört tröttsamt!
  • Anonym (-)
    Anonym (....) skrev 2014-08-17 10:47:32 följande:
    Faschinerande att soc tar sig den rätten när de inte får det. Bara tingsrätten kan fatta såna beslut o det gör dem sällan...
    De har inte tagit något beslut på det viset - jag skrev ju "order", för att det är just en "order" och inte en ORDER(!!!).
    Pappan är dock tillräckligt smart för att förstå att han inte har nån chans i tingsrätten.
  • Anonym (-)
    Anonym (...) skrev 2014-08-17 11:06:51 följande:
    Du har alltså bestämt att du är en bättre förälder än honom, nekar honom barnen. Och anser att barnen ska vara utan sin pappa.

Fint
    Nej, jag nekar honom inte barnet (vi har ett barn gemensamt).
    Han träffar sitt barn mellan varje och varannan helg - men detta sker hemma hos mig, i staden jag bor i. Pappan får inte ta med sig barnet hem till sig (eller i bil överhuvudtaget).
    Det är inte jag som bestämt det.
  • Anonym (-)
    Anonym (sviken) skrev 2014-08-17 11:08:21 följande:
    Jo det har han ju iofs. Menar bara att det borde inte vara så enkelt, för jag hade ju kunnat säga att han erkänt isåfall fast han inte gjort det. För oavsett vad så kommer han ju garanterat neka till soc!

Blir så himla ledsen. Han visste vad jag ställt för ultimatum, ÄNDÅ går han bakom ryggen o röker på. Och jag kan säga att det trodde jag verkligen inte han skulle göra.

Jag frågade honom om han skulle vara lika lättsam med rökandet om hans dotter kom hem som ung tonåring och var hög som en skyskrapa. Nä då var det tydligen inte lika okej längre.
    Då får han lämna urinprov, så finns det där - svart på vitt.
    Det är för ert barns skull.
Svar på tråden Fått reda på att han rökt på ett tag..