• Leiben

Ni som berättat för era barn!

Min son fyller snart fyra. Vi har inte kommit in på donationsdiskussionen då han verkar rätt ointresserad av hur barn blir till-frågan. Vill att det ska komma naturligt samtidigt som jag inte vill att han ska känna att en dag fick han veta det. Vill att det ska ha funnits med honom så länge han kan minnas. För tillfället har han bara konstaterat att lillebror i magen (också äd) kom dit genom att han kröp dit genom huden - som vilken självklarhet som helst.

Den dagen han får veta får man ju vara beredd på att det kan komma upp i vilka sammanhang som helst. Kanske bland folk man annars inte skulle ha sagt något till. Då får man ta sig i kragen och inte visa sig ev. generad.

Hur har ni gjort, ni som berättat? Och hur tänker ni som ska berätta?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-08-10 16:11
    Känner också att när man som oss bor på mindre ort så kanske det är mer inskränkt och det finns mer fördomar från omgivningen. Känns viktigt att rusta sina barn med bra förståelse så att de känner sig trygga om de möter fientliga kommentarer från andra och själva kan förklara. Det kan jag känna från min egen familj också att det finns något lite obehagligt om det "kommer ut". För att deras inställningen till äggdonation bygger på oerfarenhet.

Ni som gjort äd, tror ni att det kan vara känsligare i mindre samhällen än i storstäder? Eftersom jag jobbat med små barn både i en stor stad och i mindre samhälle så märker man ju att det helt klart finns fler typer av familjekonstellationer i en större stad som avviker från det normativa. Så viktigt att barnen så får prata om sin identitet på rätt sätt, tycker jag.

• Svar på tråden Ni som berättat för era barn!
  • Löparnörden
    Anonym (-) skrev 2014-08-09 08:41:30 följande:
    Nej, men hallå, stopp och belägg! Donatorn är just och enbart en _donator_ till det barnet som kommit till genom det donerade ägget. På samma sätt som kvinnan som tagit emot det donerade ägget, ser det som lite väl magstarkt att kalla donatorn för "mamma", på samma sätt är det nog lika magstarkt för donatorn att bli kallad för "mamma" till det barn som kom till i en annan kvinnas kropp, genom hennes ägg.
    Exakt min tanke också men i en annan tråd här på fl var det en kvinna som menade att donatorn var den riktiga mamman. Höll på att bli skogstokig. Lite off topic men det finns tydligen människor som ser det så.
  • Anonym (-)
    Löparnörden skrev 2014-08-09 08:51:05 följande:

Exakt min tanke också men i en annan tråd här på fl var det en kvinna som menade att donatorn var den riktiga mamman. Höll på att bli skogstokig. Lite off topic men det finns tydligen människor som ser det så.

Eller så var hon bara ute efter att provocera och såra. För sådana människor finns det gott om här på FamiljeLiv.se.
  • Anonym (-)
    Anonym (-) skrev 2014-08-09 08:56:53 följande:

Eller så var hon bara ute efter att provocera och såra. För sådana människor finns det gott om här på FamiljeLiv.se.

Har du lust att länka till den tråden förresten?
  • Sthlmsthlm

Jag refererade till Ingeborg34 lite högre upp i tråden. Hon skrev "en annan mamma", inte samma sak som barnets mamma, men det är ändå att tillskriva donator egenskaper/roller som man absolut inte vet om de har.

I övrigt verkar alla vara överens i tråden. Preaching to the choir!

• Löparnörden
    Anonym (-) skrev 2014-08-09 08:58:23 följande:

Har du lust att länka till den tråden förresten?
    Ja det finns alla möjliga typer av människor här på familjeliv.

Det var en intressant tråd med lite annan frågeställning som utmynnade i att handla om huruvida donation av könsceller skulle vara tillåten.

http://www.familjeliv.se/forum/thread/73687406-lamna-infertil-sambo
  • Anonym (-)
    Löparnörden skrev 2014-08-09 09:28:22 följande:

Ja det finns alla möjliga typer av människor här på familjeliv.

Det var en intressant tråd med lite annan frågeställning som utmynnade i att handla om huruvida donation av könsceller skulle vara tillåten.

www.familjeliv.se/forum/thread/73687406-lamna-infertil-sambo

Man får försöka skaka av sig alla elakheter och tänka att det egentligen är synd om den som beter sig elakt bakom skärmen, då den människan knappast kan ha ett bra liv.

Tack för länken!
  • Leiben
    Anonym (????) skrev 2014-08-08 23:13:22 följande:
    Varför är du så arg?
    Jag spånade vidare lite på det Frontline skrev.
    Jag tenderar till att bli frustrerad när jag känner mig missförstådd. Menar inte att verka arg.
  • Leiben

Hej alla och tack för input!

En annan tanke kom upp. Barn är ju dock barn och ser på saker på sitt sätt. De går ofta igenom en period där de fantiserar om att de har andra föräldrar. Om då barnet skulle kalla donatorn den andra mamman eller den riktig mamman bara för att den sa fel eller för att den hade en fantasi eller fantiserar om sin bakgrund, hur skulle man då reagera? Det gäller nog att inte bli stött utan vara öppen för barnets sätt att tolka situationen men man kan ju kanske bara förtydliga. 

Hur skulle ni reagera tror ni?

• Löparnörden
    Leiben skrev 2014-08-09 09:42:27 följande:

Hej alla och tack för input!

En annan tanke kom upp. Barn är ju dock barn och ser på saker på sitt sätt. De går ofta igenom en period där de fantiserar om att de har andra föräldrar. Om då barnet skulle kalla donatorn den andra mamman eller den riktig mamman bara för att den sa fel eller för att den hade en fantasi eller fantiserar om sin bakgrund, hur skulle man då reagera? Det gäller nog att inte bli stött utan vara öppen för barnets sätt att tolka situationen men man kan ju kanske bara förtydliga. 

Hur skulle ni reagera tror ni?

Ja barn är ju barn och fantiserar. Jag skulle nog inte fästa så stor vikt vid det utan försöka förklara att jag är den riktiga mamman och sedan svara på följdfrågor som kom vid diskussionen.

Skulle min dotter däremot som tonåring säga så skulle det nog kännas i hjärtat och jag skulle ha ett allvarligt samtal om hur hon tänker.

Har hittat det här klippet med en amerikansk äggdonationstjej och henne mamma. Tycker det är väldigt fint och lärorikt för oss äd-föräldrar.

• Löparnörden
    Sthlmsthlm skrev 2014-08-09 09:27:11 följande:

Jag refererade till Ingeborg34 lite högre upp i tråden. Hon skrev "en annan mamma", inte samma sak som barnets mamma, men det är ändå att tillskriva donator egenskaper/roller som man absolut inte vet om de har.

I övrigt verkar alla vara överens i tråden. Preaching to the choir!

????
Svar på tråden Ni som berättat för era barn!