• Leiben

Ni som berättat för era barn!

Min son fyller snart fyra. Vi har inte kommit in på donationsdiskussionen då han verkar rätt ointresserad av hur barn blir till-frågan. Vill att det ska komma naturligt samtidigt som jag inte vill att han ska känna att en dag fick han veta det. Vill att det ska ha funnits med honom så länge han kan minnas. För tillfället har han bara konstaterat att lillebror i magen (också äd) kom dit genom att han kröp dit genom huden - som vilken självklarhet som helst.

Den dagen han får veta får man ju vara beredd på att det kan komma upp i vilka sammanhang som helst. Kanske bland folk man annars inte skulle ha sagt något till. Då får man ta sig i kragen och inte visa sig ev. generad.

Hur har ni gjort, ni som berättat? Och hur tänker ni som ska berätta?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-08-10 16:11
    Känner också att när man som oss bor på mindre ort så kanske det är mer inskränkt och det finns mer fördomar från omgivningen. Känns viktigt att rusta sina barn med bra förståelse så att de känner sig trygga om de möter fientliga kommentarer från andra och själva kan förklara. Det kan jag känna från min egen familj också att det finns något lite obehagligt om det "kommer ut". För att deras inställningen till äggdonation bygger på oerfarenhet.

Ni som gjort äd, tror ni att det kan vara känsligare i mindre samhällen än i storstäder? Eftersom jag jobbat med små barn både i en stor stad och i mindre samhälle så märker man ju att det helt klart finns fler typer av familjekonstellationer i en större stad som avviker från det normativa. Så viktigt att barnen så får prata om sin identitet på rätt sätt, tycker jag.

• Svar på tråden Ni som berättat för era barn!
  • Vinterprinsessa
    Anonym (-) skrev 2014-08-10 15:55:01 följande:
    Nej! Biologiska föräldrar kan du aldrig bli om det inte är ditt ägg. Däremot är det du som är mamman och donatorn är donator - då ni båda kommit överens om detta.

Men som bärare av någon annans ägg, så kan du aldrig bli en biologisk mamma till det barnet.
    Du verkar dåligt påläst..

En ÄD är inte något mamman och donatorn "kommer överens om". Donatorn donerar en äggcell. Givetvis sitter alla gener där men barnet påverkas vid ÄD av tre personer, pappan, mamman och donatorn. Skulle äggcellen och mannens spermie ha placerats i tex i donatorn så skulle barnet se helt annorlunda ut. Och donatorn är genetisk "mamma" men den bärande kvinnan är biologisk mamm. Genetisk och biologisk är alltså inte samma sak vid ÄD.
  • SecretMe
    SecretMe skrev 2014-08-10 20:23:04 följande:

Jag blir faktiskt  ledsen å ts vägnar när vi kapar tråden så.
    Det finns ju en annan tråd som tar upp detta. Rynkar på näsan

"vi" skulle såklart vara "ni".
  • Anonym (Lånat)

Jag sa sitt mitt barn, från fyraårsåldern ung när hon började undra, att för att göra barn behövdes ett ägg och en spermie, två pusselbitar, som fick växa i mammans mage och att vi fått ett ägg från en annan snäll kvinna för att mina var slut. Den sanningen räckte, och i takt med att hon blev äldre kunde vi bygga på berättelsen.

• Anonym (-)
    Vinterprinsessa skrev 2014-08-10 20:33:47 följande:

En ÄD är inte något mamman och donatorn "kommer överens om". Donatorn donerar en äggcell. Givetvis sitter alla gener där men barnet påverkas vid ÄD av tre personer, pappan, mamman och donatorn. Skulle äggcellen och mannens spermie ha placerats i tex i donatorn så skulle barnet se helt annorlunda ut. Och donatorn är genetisk "mamma" men den bärande kvinnan är biologisk mamm. Genetisk och biologisk är alltså inte samma sak vid ÄD.

Således kan en pappa aldrig vara en biologisk förälder.
  • Leiben
    SecretMe skrev 2014-08-10 20:23:04 följande:

Jag blir faktiskt  ledsen å ts vägnar när vi kapar tråden så.
    Det finns ju en annan tråd som tar upp detta. Rynkar på näsan

tack gulliga! <3
    Anonym (Lånat) skrev 2014-08-10 21:03:03 följande:

Jag sa sitt mitt barn, från fyraårsåldern ung när hon började undra, att för att göra barn behövdes ett ägg och en spermie, två pusselbitar, som fick växa i mammans mage och att vi fått ett ägg från en annan snäll kvinna för att mina var slut. Den sanningen räckte, och i takt med att hon blev äldre kunde vi bygga på berättelsen.

det är fint att höra hur andra pratat. just det där tänker jag, att man får bygga på eftersom.
  • Anonym (Lånat)
    Leiben skrev 2014-08-10 21:53:43 följande:

tack gulliga! <3det är fint att höra hur andra pratat. just det där tänker jag, att man får bygga på eftersom.

För mig var det viktigt att inte göra det till något dramatiskt och, som du också skrev, något som hon 'alltid' vetat.
  • enbär
    Vinterprinsessa skrev 2014-08-10 20:33:47 följande:

Det är skrämmande vilka dåliga biologikunskaper vissa har. Självklart skulle barnet sett likadant ut om embryot placerats i donatorn. Utseende styrs av gener. Tänk efter, hur skulle utseende kunna överföras under graviditeten? Skulle det gå något slags info i navelsträngen om ögonfärg, nässtorlek, längd osv? Självklart inte. Kanske blir det mer begripligt så här: det är ju ganska många som utnyttjar en indisk surrogatmamma. Hur ser de barnen ut? Får de den indiska kvinnans mörka hy, bruna ögon, längd osv? Nej självklart inte. Om det är ett blåögt blont par blir barnet ljust. 

Personlighet, begåvning osv styrs också i stor utsträckning av gener. Miljön, både i livmodern och efter att man fötts påverkar också. Men det är självklart inte så att om donatorn inte är musikalisk men den bärande kvinnan är det så "förs musikalitet över" under graviditeten. 

Om jag skulle donera ett ägg skulle det barnet vara lika mycket eller lika likt mig som mina barn som jag fött. Vissa barn är väldigt lika sina föräldrar, andra inte. Men det påverkas inte ett dugg av vilken livmoder man legat i.

I Sverige har man bestämt att den som föder barnet är biologisk mamma. Men det är ju bara något man bestämt. 

Men jag tycker absolut inte ÄD är fel och jag tycker självklart att den som barnet växer upp hos är mamman.
  • Anonym (-)
    enbär skrev 2014-08-10 23:51:27 följande:

Det är skrämmande vilka dåliga biologikunskaper vissa har. Självklart skulle barnet sett likadant ut om embryot placerats i donatorn. Utseende styrs av gener. Tänk efter, hur skulle utseende kunna överföras under graviditeten? Skulle det gå något slags info i navelsträngen om ögonfärg, nässtorlek, längd osv? Självklart inte. Kanske blir det mer begripligt så här: det är ju ganska många som utnyttjar en indisk surrogatmamma. Hur ser de barnen ut? Får de den indiska kvinnans mörka hy, bruna ögon, längd osv? Nej självklart inte. Om det är ett blåögt blont par blir barnet ljust. 

Personlighet, begåvning osv styrs också i stor utsträckning av gener. Miljön, både i livmodern och efter att man fötts påverkar också. Men det är självklart inte så att om donatorn inte är musikalisk men den bärande kvinnan är det så "förs musikalitet över" under graviditeten. 

Om jag skulle donera ett ägg skulle det barnet vara lika mycket eller lika likt mig som mina barn som jag fött. Vissa barn är väldigt lika sina föräldrar, andra inte. Men det påverkas inte ett dugg av vilken livmoder man legat i.

I Sverige har man bestämt att den som föder barnet är biologisk mamma. Men det är ju bara något man bestämt. 

Men jag tycker absolut inte ÄD är fel och jag tycker självklart att den som barnet växer upp hos är mamman.

Tack, tack, tack, tack, TACK!
Svar på tråden Ni som berättat för era barn!