• Leiben

Ni som berättat för era barn!

Min son fyller snart fyra. Vi har inte kommit in på donationsdiskussionen då han verkar rätt ointresserad av hur barn blir till-frågan. Vill att det ska komma naturligt samtidigt som jag inte vill att han ska känna att en dag fick han veta det. Vill att det ska ha funnits med honom så länge han kan minnas. För tillfället har han bara konstaterat att lillebror i magen (också äd) kom dit genom att han kröp dit genom huden - som vilken självklarhet som helst.

Den dagen han får veta får man ju vara beredd på att det kan komma upp i vilka sammanhang som helst. Kanske bland folk man annars inte skulle ha sagt något till. Då får man ta sig i kragen och inte visa sig ev. generad.

Hur har ni gjort, ni som berättat? Och hur tänker ni som ska berätta?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-08-10 16:11
    Känner också att när man som oss bor på mindre ort så kanske det är mer inskränkt och det finns mer fördomar från omgivningen. Känns viktigt att rusta sina barn med bra förståelse så att de känner sig trygga om de möter fientliga kommentarer från andra och själva kan förklara. Det kan jag känna från min egen familj också att det finns något lite obehagligt om det "kommer ut". För att deras inställningen till äggdonation bygger på oerfarenhet.

Ni som gjort äd, tror ni att det kan vara känsligare i mindre samhällen än i storstäder? Eftersom jag jobbat med små barn både i en stor stad och i mindre samhälle så märker man ju att det helt klart finns fler typer av familjekonstellationer i en större stad som avviker från det normativa. Så viktigt att barnen så får prata om sin identitet på rätt sätt, tycker jag.

• Svar på tråden Ni som berättat för era barn!
  • Anonym (-)
    Löparnörden skrev 2014-08-09 17:13:44 följande:

Ha ja leiben, lite amerikansk sliskigt är filmen. Tyckte också det men ändå fin och tänkvärt.

Hoppas också kunna ta det på liknande sätt, precis som Berättat också gjort.

Tack för att du delade med dig Berättat. Precis sådana historier jag vill höra för att förbereda mig. Sedan får man givetvis anpassa sig efter sitt barn och situationer som uppstår.

Vilken soppa för paren i länken ????.

Spontant och rent emotionellt skulle jag säga att det är paret som varit gravid med barnen men det finns ju inget rätt eller fel utan bara en beklaglig situation. Men i min värld väger det tyngre att ha burit barnen, andra kan givetvis tycka annorlunda.

Nja, i det där fallet - då de inte menat att donera - så tycker jag att DNA väger tyngre än en lånad livmoder.
  • Löparnörden
    Anonym (-) skrev 2014-08-09 17:21:07 följande:
    Nja, i det där fallet - då de inte menat att donera - så tycker jag att DNA väger tyngre än en lånad livmoder.
    Helt klart ett bra argument också.

Finns inget rätt eller fel och många olika sätt att se på situationen.

Skulle vara intressant att få veta hur det gick i slutändan.
  • Anonym (????)
    Leiben skrev 2014-08-09 17:15:26 följande:
    Enorm tragedi! Vet inte hur man ska tänka alls! Känns som om man måste försöka ha barnperspektiv på saken men nä gud så fruktansvärt!

Det har ju hänt här i Sverige att man bytt barn på BB också. Ofta upptäcktes det men jag såg en dokumentär där de uppdagades när barnen blivit några år. De bodde i samma by. Det ena föräldraparet vill byta tillbaka till de biologiska barnen medans de andra paret vill behålla de barn som vuxit upp med dem. 

Det slutade med att hon som ville byta fick båda barnen. De som blev av med sitt ville inte rycka upp det andra så de blev barnlösa så att säga.

www.kuriren.nu/kultur/om-pojkarna-som-forvaxlades-pa-bb-5655279.aspx
    Barnperspektiv... det handlar om två bebisar.
    Och eftersom båda paren var i "donationssvängen" så rör det sig troligen om stadgade, bra föräldrar. Så svårt... tur man inte behöver avgöra den tvisten.

Ska kolla länken!
  • Anonym (-)
    Löparnörden skrev 2014-08-09 17:28:18 följande:

Helt klart ett bra argument också.

Finns inget rätt eller fel och många olika sätt att se på situationen.

Skulle vara intressant att få veta hur det gick i slutändan.

Eh, jo, det finns ETT rätt och det är att ge barnen till de biologiska föräldrarna! De har aldrig skrivit under på att ge bort sina gener - sitt dna - sina barn!

Kvinnan, vars livmoder användes för att barnen skulle kunna gro och växa, hade kunnat göra en abort - hon kände till detta relativt tidigt i graviditeten.
  • Anonym (-)
    Leiben skrev 2014-08-09 17:15:26 följande:

Enorm tragedi! Vet inte hur man ska tänka alls! Känns som om man måste försöka ha barnperspektiv på saken men nä gud så fruktansvärt!

Det har ju hänt här i Sverige att man bytt barn på BB också. Ofta upptäcktes det men jag såg en dokumentär där de uppdagades när barnen blivit några år. De bodde i samma by. Det ena föräldraparet vill byta tillbaka till de biologiska barnen medans de andra paret vill behålla de barn som vuxit upp med dem. 

Det slutade med att hon som ville byta fick båda barnen. De som blev av med sitt ville inte rycka upp det andra så de blev barnlösa så att säga.

www.kuriren.nu/kultur/om-pojkarna-som-forvaxlades-pa-bb-5655279.aspx

Ser man till barnens bästa, så ser man till att förena dessa med sina biologiska föräldrar. Ett par som aldrig skrivit under på att donera varesej embryon, ägg eller spermier.
  • Leiben
    Anonym (????) skrev 2014-08-09 17:31:27 följande:
    Barnperspektiv... det handlar om två bebisar.
    Fast bebisar blir ju barn och sedan vuxna. Det är det barnperspektivet man har när man idag i Sverige lagstadgat att man bara får donera om man är beredd på att anonymiteten försvinner när donatorbarnet blir 18 år. Det handlar inte specifikt om spädbarnets välbefinnande och identitet.
  • Leiben

(????) och (-): Är ni i donationssvägen eller har ni bara lite allmänna åsikter?

• Löparnörden
    Anonym (-) skrev 2014-08-09 17:40:31 följande:
    Eh, jo, det finns ETT rätt och det är att ge barnen till de biologiska föräldrarna! De har aldrig skrivit under på att ge bort sina gener - sitt dna - sina barn!

Kvinnan, vars livmoder användes för att barnen skulle kunna gro och växa, hade kunnat göra en abort - hon kände till detta relativt tidigt i graviditeten.
    Som sagt, för mig var den spontana reaktionen det motsatta. Därmed inte sagt att det jag tycker är det enda rätta eller att jag inte skulle kunna ändra min åsikt om det var mig det handlade om, om jag var den genetiske föräldern. Det var min tanke och alla har väl rätt att tycka och känna som man vill.
  • Anonym (????)
    Leiben skrev 2014-08-09 17:55:57 följande:

(????) och (-): Är ni i donationssvägen eller har ni bara lite allmänna åsikter?

Är inte i svängen utan bara läser och försöker tänka mig in i situationen.
    Hoppas det är ok.
  • Anonym (-)
    Löparnörden skrev 2014-08-09 17:57:03 följande:

Som sagt, för mig var den spontana reaktionen det motsatta. Därmed inte sagt att det jag tycker är det enda rätta eller att jag inte skulle kunna ändra min åsikt om det var mig det handlade om, om jag var den genetiske föräldern. Det var min tanke och alla har väl rätt att tycka och känna som man vill.

Om du har en hund som springer bort och som jag hittar och behåller som min - betalar mat, ger av min tid samt betalar veterinärskostnader och annat - har inte du rätt att få tillbaka din hund sedan när det uppdagas att det faktiskt var DIN hund?

Läs denna artikel:

www.aftonbladet.se/nyheter/article19333065.ab

mobil.dn.se/webb-tv/klipp/nyheter/aterforenades-10-ar-efter-tsunamin/

Vem har rätt till barnet? - GIVETVIS de biologiska föräldrarna!!!
Svar på tråden Ni som berättat för era barn!