• Leiben

Ni som berättat för era barn!

Min son fyller snart fyra. Vi har inte kommit in på donationsdiskussionen då han verkar rätt ointresserad av hur barn blir till-frågan. Vill att det ska komma naturligt samtidigt som jag inte vill att han ska känna att en dag fick han veta det. Vill att det ska ha funnits med honom så länge han kan minnas. För tillfället har han bara konstaterat att lillebror i magen (också äd) kom dit genom att han kröp dit genom huden - som vilken självklarhet som helst.

Den dagen han får veta får man ju vara beredd på att det kan komma upp i vilka sammanhang som helst. Kanske bland folk man annars inte skulle ha sagt något till. Då får man ta sig i kragen och inte visa sig ev. generad.

Hur har ni gjort, ni som berättat? Och hur tänker ni som ska berätta?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-08-10 16:11
    Känner också att när man som oss bor på mindre ort så kanske det är mer inskränkt och det finns mer fördomar från omgivningen. Känns viktigt att rusta sina barn med bra förståelse så att de känner sig trygga om de möter fientliga kommentarer från andra och själva kan förklara. Det kan jag känna från min egen familj också att det finns något lite obehagligt om det "kommer ut". För att deras inställningen till äggdonation bygger på oerfarenhet.

Ni som gjort äd, tror ni att det kan vara känsligare i mindre samhällen än i storstäder? Eftersom jag jobbat med små barn både i en stor stad och i mindre samhälle så märker man ju att det helt klart finns fler typer av familjekonstellationer i en större stad som avviker från det normativa. Så viktigt att barnen så får prata om sin identitet på rätt sätt, tycker jag.

• Svar på tråden Ni som berättat för era barn!
  • Löparnörden
    Löparnörden skrev 2014-08-09 11:13:46 följande:
    ????
    Men. Funkar inte med symboler från mobilen, skulle inte vara frågetecken utan tummen upp Sthlmsthlm
  • Anonym (Hmmmm)

Jag skulle säga som det är då mitt barn frågar, hittar man på ex att storken kom ect och den dagen dom är lite äldre så får dom reda på det på ett annat sätt och kan även bli dumförklarade i skolan. Fast jag skulle såklart anv en nivå som hon förstår på.

Barn är ganska intelligenta trots deras ålder.

• Leiben

Barn är ganska intelligenta trots deras ålder.

Fast barn är intresserade och är mottagliga att lära sig vissa saker vid olika tillfällen! Se bara på hur barns utveckling går till. När de är mogna för att lära sig färger blir det intressant eller bokstäver eller att gå. Sådant går inte att forcera. 
    Man får vänta in tillfället och då passa på att skapa lärandeförutsättningar.

Som hon i filmen ovan som väntade på ett bra tillfälle att bara nämna ordet donator. Inte förrän barnet egentligen började fråga mer som hon berättade tydligare. Det förhållningssättet gillar jag och är ute efter. Jag väntar på ett tillfälle men som sagt var är han helt ointresserad av fenomenet hur-barn-blir-till så jag tänker att då är det inet rätt tillfälle.

Löparnörden: Tack för en mycket fin och lärorik filmsnutt. Blev lite rörd med tårar i ögonen men lite ar väl den amerikanska översvallande sliskigheten också ;) Men om man skalar bort det så hade den många fina poänger!
  • berättat

Har två barn via ÄD, och jag berättade för nr 1 när h*n var fyra år. Innan dess visste h'n inte en om att det fanns en tid då h'n inte funnits (fick världens gråtattack när h*n insåg att vi hade levt men inte h*n ) så det kändes lite tidigt att börja ta upp hur bebisar kommer till. När h*n precis hade fyllt fyra började h*n själv fråga om hur det gick till när h*n föddes och då berättade jag det, det blev som en mysig saga som h*n älskade att få höra. Efter ett tag frågade h*n hur bebisar kom in i magen och då berättade jag det, med tillägget att ibland kan inte föräldrarna få barn själva utan då måste de få hjälp och vi fick hjälp av en jättesnäll doktor och en jättesnäll tant. Vid senare tillfällen har jag lagt till lite mer detaljer och nu när h*n är lite äldre kommenterar jag ibland att det finns lite av den snälla tanten i h*n och att h*n gärna får träffa henne när h*n blir stor.

H*n har reagerat fullständigt naturligt på detta och verkar inte tycka att det är något konstigt alls, barn är ganska okomplicerade när det gäller de stora frågorna i livet. Just nu är liksom Lego lite mer intressant... Det kommer säkert komma fler frågor när h*n blir äldre och det mer går upp vad detta egentligen innebär.

• Leiben
    berättat skrev 2014-08-09 16:11:16 följande:

Har två barn via ÄD, och jag berättade för nr 1 när h*n var fyra år. Innan dess visste h'n inte en om att det fanns en tid då h'n inte funnits (fick världens gråtattack när h*n insåg att vi hade levt men inte h*n ) så det kändes lite tidigt att börja ta upp hur bebisar kommer till. När h*n precis hade fyllt fyra började h*n själv fråga om hur det gick till när h*n föddes och då berättade jag det, det blev som en mysig saga som h*n älskade att få höra. Efter ett tag frågade h*n hur bebisar kom in i magen och då berättade jag det, med tillägget att ibland kan inte föräldrarna få barn själva utan då måste de få hjälp och vi fick hjälp av en jättesnäll doktor och en jättesnäll tant. Vid senare tillfällen har jag lagt till lite mer detaljer och nu när h*n är lite äldre kommenterar jag ibland att det finns lite av den snälla tanten i h*n och att h*n gärna får träffa henne när h*n blir stor.

H*n har reagerat fullständigt naturligt på detta och verkar inte tycka att det är något konstigt alls, barn är ganska okomplicerade när det gäller de stora frågorna i livet. Just nu är liksom Lego lite mer intressant... Det kommer säkert komma fler frågor när h*n blir äldre och det mer går upp vad detta egentligen innebär.

Tack för att du delar med dig. Vad fint ni har pratat om det. Exakt så är det ju med barn. Vissa grejer är superintressanta och annat helt oviktigt. Inte ofta skiljer det sig markant från vad vi vuxna tycker :)

Tänker ändå att jag ska börja med att köpa boken. Kommer det frågor då så gör det det. Annars inte. Men då kommer iaf donation inte vara som en nyhet. Det kan ju kanske tom vara skönt att det inte är normen man möter först utan man utgår från barnets egna liv och verklighet. Typ: du blev till så här men det blev inte de flesta istället för att andra blev till så här men inte du.
  • berättat
    Leiben skrev 2014-08-09 16:54:39 följande:
    Tack för att du delar med dig. Vad fint ni har pratat om det. Exakt så är det ju med barn. Vissa grejer är superintressanta och annat helt oviktigt. Inte ofta skiljer det sig markant från vad vi vuxna tycker :)

Tänker ändå att jag ska börja med att köpa boken. Kommer det frågor då så gör det det. Annars inte. Men då kommer iaf donation inte vara som en nyhet. Det kan ju kanske tom vara skönt att det inte är normen man möter först utan man utgår från barnets egna liv och verklighet. Typ: du blev till så här men det blev inte de flesta istället för att andra blev till så här men inte du.
    Köpte också den där boken när barnet var nyfött men den har försvunnit på vägen. Jag tror dock inte att du behöver oroa dig så mycket eller tänka på hur och när du ska berätta, det kommer att komma en dag när det känns helt naturligt, det kan jag nästa lova.
  • Löparnörden

Ha ja leiben, lite amerikansk sliskigt är filmen. Tyckte också det men ändå fin och tänkvärt.

Hoppas också kunna ta det på liknande sätt, precis som Berättat också gjort.

Tack för att du delade med dig Berättat. Precis sådana historier jag vill höra för att förbereda mig. Sedan får man givetvis anpassa sig efter sitt barn och situationer som uppstår.

Vilken soppa för paren i länken ????.

Spontant och rent emotionellt skulle jag säga att det är paret som varit gravid med barnen men det finns ju inget rätt eller fel utan bara en beklaglig situation. Men i min värld väger det tyngre att ha burit barnen, andra kan givetvis tycka annorlunda.

• Leiben
    Anonym (????) skrev 2014-08-09 16:57:35 följande:

Milda makaroner, vad tycker ni om detta?
    www.familjeliv.se/forum/thread/73764281-aggen-gick-till-fel-par-vad-tycker-ni

Enorm tragedi! Vet inte hur man ska tänka alls! Känns som om man måste försöka ha barnperspektiv på saken men nä gud så fruktansvärt!

Det har ju hänt här i Sverige att man bytt barn på BB också. Ofta upptäcktes det men jag såg en dokumentär där de uppdagades när barnen blivit några år. De bodde i samma by. Det ena föräldraparet vill byta tillbaka till de biologiska barnen medans de andra paret vill behålla de barn som vuxit upp med dem. 

Det slutade med att hon som ville byta fick båda barnen. De som blev av med sitt ville inte rycka upp det andra så de blev barnlösa så att säga.

www.kuriren.nu/kultur/om-pojkarna-som-forvaxlades-pa-bb-5655279.aspx
  • Löparnörden
    berättat skrev 2014-08-09 17:04:49 följande:
    Köpte också den där boken när barnet var nyfött men den har försvunnit på vägen. Jag tror dock inte att du behöver oroa dig så mycket eller tänka på hur och när du ska berätta, det kommer att komma en dag när det känns helt naturligt, det kan jag nästa lova. smile1.gif
    Det låter lovande att det kommer en given situation:)
Svar på tråden Ni som berättat för era barn!