• Leiben

Ni som berättat för era barn!

Min son fyller snart fyra. Vi har inte kommit in på donationsdiskussionen då han verkar rätt ointresserad av hur barn blir till-frågan. Vill att det ska komma naturligt samtidigt som jag inte vill att han ska känna att en dag fick han veta det. Vill att det ska ha funnits med honom så länge han kan minnas. För tillfället har han bara konstaterat att lillebror i magen (också äd) kom dit genom att han kröp dit genom huden - som vilken självklarhet som helst.

Den dagen han får veta får man ju vara beredd på att det kan komma upp i vilka sammanhang som helst. Kanske bland folk man annars inte skulle ha sagt något till. Då får man ta sig i kragen och inte visa sig ev. generad.

Hur har ni gjort, ni som berättat? Och hur tänker ni som ska berätta?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-08-10 16:11
    Känner också att när man som oss bor på mindre ort så kanske det är mer inskränkt och det finns mer fördomar från omgivningen. Känns viktigt att rusta sina barn med bra förståelse så att de känner sig trygga om de möter fientliga kommentarer från andra och själva kan förklara. Det kan jag känna från min egen familj också att det finns något lite obehagligt om det "kommer ut". För att deras inställningen till äggdonation bygger på oerfarenhet.

Ni som gjort äd, tror ni att det kan vara känsligare i mindre samhällen än i storstäder? Eftersom jag jobbat med små barn både i en stor stad och i mindre samhälle så märker man ju att det helt klart finns fler typer av familjekonstellationer i en större stad som avviker från det normativa. Så viktigt att barnen så får prata om sin identitet på rätt sätt, tycker jag.

• Svar på tråden Ni som berättat för era barn!
  • Anonym (h)
    Löparnörden skrev 2014-08-09 08:51:05 följande:
    Exakt min tanke också men i en annan tråd här på fl var det en kvinna som menade att donatorn var den riktiga mamman. Höll på att bli skogstokig. Lite off topic men det finns tydligen människor som ser det så.
    det är klart donatorn är mamman! Det är ju dennes ägg o gener!
  • NKmamma
    Anonym (h) skrev 2014-08-10 14:26:44 följande:
    Nej det är hon inte.
    Läs på är du snäll.
    Annars ber jag dig vänligt men bestämt att hålla tyst.
  • Anonym (-)
    Anonym (h) skrev 2014-08-10 14:26:44 följande:

Om jag donerade mina ägg så skulle jag må rent utsagt dåligt om folk refererade mig som "mamma" till barn jag aldrig ens mött.

Ser du likadant på män som donerar sperma? Är de också pappor till en massa ungar de aldrig ens hört talas om?
  • Anonym (h)
    Anonym (-) skrev 2014-08-10 14:42:50 följande:
    Om jag donerade mina ägg så skulle jag må rent utsagt dåligt om folk refererade mig som "mamma" till barn jag aldrig ens mött.

Ser du likadant på män som donerar sperma? Är de också pappor till en massa ungar de aldrig ens hört talas om?
    Klart som fan dom är det!  
  • Anonym (h)
    NKmamma skrev 2014-08-10 14:42:02 följande:
    Nej det är hon inte.
    Läs på är du snäll.
    Annars ber jag dig vänligt men bestämt att hålla tyst.
    Det är ju dennes gener! Försöker du förtränga sanningen? den som tar emot donation har ingen genetisk koppling. Btw vilken löjlig diskussion om en sån självklar grej! 
  • NKmamma
    Anonym (h) skrev 2014-08-10 15:03:28 följande:
    Det är ju dennes gener! Försöker du förtränga sanningen? den som tar emot donation har ingen genetisk koppling. Btw vilken löjlig diskussion om en sån självklar grej! 
    Vi är biologiska föräldrar. Donatorn kan aldrig bli förälder.
    Gener är inte viktigt vettu.
  • Anonym (h)
    NKmamma skrev 2014-08-10 15:10:28 följande:
    Vi är biologiska föräldrar. Donatorn kan aldrig bli förälder.
    Gener är inte viktigt vettu.
    Är du på riktigt eller? Vet du vad det innebär att ha ett biologiskt barn? Det är inte dina gener oavsett hur ont sanningen gör!
  • NKmamma
    Anonym (h) skrev 2014-08-10 15:15:23 följande:
    Är du på riktigt eller? Vet du vad det innebär att ha ett biologiskt barn? Det är inte dina gener oavsett hur ont sanningen gör!
    Det har jag aldrig sagt.
    Lär dig skilja på dessa två saker.
    Och jo jag vet eftersom att jag har ett till barn som kom till på naturlig väg.
    Och läs på! Du gör bara bort dig.
  • NKmamma
    Anonym (h) skrev 2014-08-10 15:23:48 följande:
    Vad ska jag skilja på och läsa på? Du saknar verklighetsförankring! Läskigt!
    Läs på om ÄD och skillnaden mellan genetiskt och biologiskt.
    Det är du som inte har nån verklighetsförankring.

Lämna tråden är du snäll och hoppa in i tråden som har länkats till tidigare ovan.
Svar på tråden Ni som berättat för era barn!