• Leiben

Ni som berättat för era barn!

Min son fyller snart fyra. Vi har inte kommit in på donationsdiskussionen då han verkar rätt ointresserad av hur barn blir till-frågan. Vill att det ska komma naturligt samtidigt som jag inte vill att han ska känna att en dag fick han veta det. Vill att det ska ha funnits med honom så länge han kan minnas. För tillfället har han bara konstaterat att lillebror i magen (också äd) kom dit genom att han kröp dit genom huden - som vilken självklarhet som helst.

Den dagen han får veta får man ju vara beredd på att det kan komma upp i vilka sammanhang som helst. Kanske bland folk man annars inte skulle ha sagt något till. Då får man ta sig i kragen och inte visa sig ev. generad.

Hur har ni gjort, ni som berättat? Och hur tänker ni som ska berätta?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-08-10 16:11
    Känner också att när man som oss bor på mindre ort så kanske det är mer inskränkt och det finns mer fördomar från omgivningen. Känns viktigt att rusta sina barn med bra förståelse så att de känner sig trygga om de möter fientliga kommentarer från andra och själva kan förklara. Det kan jag känna från min egen familj också att det finns något lite obehagligt om det "kommer ut". För att deras inställningen till äggdonation bygger på oerfarenhet.

Ni som gjort äd, tror ni att det kan vara känsligare i mindre samhällen än i storstäder? Eftersom jag jobbat med små barn både i en stor stad och i mindre samhälle så märker man ju att det helt klart finns fler typer av familjekonstellationer i en större stad som avviker från det normativa. Så viktigt att barnen så får prata om sin identitet på rätt sätt, tycker jag.

• Svar på tråden Ni som berättat för era barn!
  • Anonym (h)
    NKmamma skrev 2014-08-10 15:31:26 följande:
    Läs på om ÄD och skillnaden mellan genetiskt och biologiskt.
    Det är du som inte har nån verklighetsförankring.

Lämna tråden är du snäll och hoppa in i tråden som har länkats till tidigare ovan.
    genetiskt o biologisk är samma sak!  
  • Leiben

Vänligen respektera att diskussionen i denna tråd bör handla om hur man berättar för sitt barn att den kom till via donation.

Jag har inte varit respektlös i denna tråd mot någon tror jag och ber verkligen er nu att ge upp  diskussionen här. Jag blir faktiskt lite ledsen över att tjabblet fortsätter. Det här är en jätteviktig och stor fråga för mig och min familj. Jag vill helst inte dra mer uppmärksamhet till min tråd på fel sätt. 

Jag tycker att det som diskuteras är viktigt men det finns ju en annan tråd för det ovan.

Snälla!!!

Jag kanske gjorde fel och jag vet att prata äggdonation är inte bara till för oss som gör det. Men just den här tråden var ämnad för det.

Tack i alla fall för engagemanget och ha en bra dag!

• Anonym (-)
    NKmamma skrev 2014-08-10 15:10:28 följande:

Vi är biologiska föräldrar. Donatorn kan aldrig bli förälder.

Gener är inte viktigt vettu.

Nej! Biologiska föräldrar kan du aldrig bli om det inte är ditt ägg. Däremot är det du som är mamman och donatorn är donator - då ni båda kommit överens om detta.

Men som bärare av någon annans ägg, så kan du aldrig bli en biologisk mamma till det barnet.
  • NKmamma
    Leiben skrev 2014-08-10 15:53:44 följande:
    Vänligen respektera att diskussionen i denna tråd bör handla om hur man berättar för sitt barn att den kom till via donation.

Jag har inte varit respektlös i denna tråd mot någon tror jag och ber verkligen er nu att ge upp  diskussionen här. Jag blir faktiskt lite ledsen över att tjabblet fortsätter. Det här är en jätteviktig och stor fråga för mig och min familj. Jag vill helst inte dra mer uppmärksamhet till min tråd på fel sätt. 

Jag tycker att det som diskuteras är viktigt men det finns ju en annan tråd för det ovan.

Snälla!!!

Jag kanske gjorde fel och jag vet att prata äggdonation är inte bara till för oss som gör det. Men just den här tråden var ämnad för det.

Tack i alla fall för engagemanget och ha en bra dag!
  • Löparnörden

Suck, orkar inte ens ge mig in denna diskussion och delge mina tankar om vad jag tycker om era inskränkta och oförstående åsikter.

Tack för att du försöker NKmamma trots att du kämpar i motvind:)

OCH HUR SVÅRT SKA DET VARA ATT FÖRSTÅ. VI BER ER GÅNG PÅ GÅNG ATT RESPEKTERA TRÅDENS ÄMNE

• fluu

Nu är just min unge fortfarande för liten för att greppa hur barn blir till eller för att vara intresserad, men jag har berättat för andra barn. Vad jag har berättat? Sanningen såklart.

Behövdes det en tråd till?

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Anonym (-)
    fluu skrev 2014-08-10 17:21:21 följande:

Nu är just min unge fortfarande för liten för att greppa hur barn blir till eller för att vara intresserad, men jag har berättat för andra barn. Vad jag har berättat? Sanningen såklart.

Behövdes det en tråd till?

Precis!

Ni som dessutom tycker att detta är SÅ naturligt (ni benämner er till och med som biologiska föräldrar till adopterade gener och DNA), borde väl inte ha några problem att berätta om detta naturliga för era barn, eller!?
  • vampyria2
    Anonym (h) skrev 2014-08-10 15:03:28 följande:
    Det är ju dennes gener! Försöker du förtränga sanningen? den som tar emot donation har ingen genetisk koppling. Btw vilken löjlig diskussion om en sån självklar grej! 
    Gener har aldrig någonsin gjort någon till en mamma eller pappa, enbart till ett redskap till att det blir barn, en mamma eller en pappa är de personer som finns i barnets närhet och värnar om barnet och ser till att det alltid har det bra.

• Anonym (h)
    vampyria2 skrev 2014-08-10 18:49:27 följande:
    Gener har aldrig någonsin gjort någon till en mamma eller pappa, enbart till ett redskap till att det blir barn, en mamma eller en pappa är de personer som finns i barnets närhet och värnar om barnet och ser till att det alltid har det bra.
    Nu snackar jag inte vem som är vårdnadshavare, utan vem som är biologisk mamma.
  • SecretMe

Jag blir faktiskt  ledsen å ts vägnar när vi kapar tråden så.
    Det finns ju en annan tråd som tar upp detta. Rynkar på näsan

Svar på tråden Ni som berättat för era barn!