• Leiben

Ni som berättat för era barn!

Min son fyller snart fyra. Vi har inte kommit in på donationsdiskussionen då han verkar rätt ointresserad av hur barn blir till-frågan. Vill att det ska komma naturligt samtidigt som jag inte vill att han ska känna att en dag fick han veta det. Vill att det ska ha funnits med honom så länge han kan minnas. För tillfället har han bara konstaterat att lillebror i magen (också äd) kom dit genom att han kröp dit genom huden - som vilken självklarhet som helst.

Den dagen han får veta får man ju vara beredd på att det kan komma upp i vilka sammanhang som helst. Kanske bland folk man annars inte skulle ha sagt något till. Då får man ta sig i kragen och inte visa sig ev. generad.

Hur har ni gjort, ni som berättat? Och hur tänker ni som ska berätta?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-08-10 16:11
    Känner också att när man som oss bor på mindre ort så kanske det är mer inskränkt och det finns mer fördomar från omgivningen. Känns viktigt att rusta sina barn med bra förståelse så att de känner sig trygga om de möter fientliga kommentarer från andra och själva kan förklara. Det kan jag känna från min egen familj också att det finns något lite obehagligt om det "kommer ut". För att deras inställningen till äggdonation bygger på oerfarenhet.

Ni som gjort äd, tror ni att det kan vara känsligare i mindre samhällen än i storstäder? Eftersom jag jobbat med små barn både i en stor stad och i mindre samhälle så märker man ju att det helt klart finns fler typer av familjekonstellationer i en större stad som avviker från det normativa. Så viktigt att barnen så får prata om sin identitet på rätt sätt, tycker jag.

• Svar på tråden Ni som berättat för era barn!
  • Löparnörden
    Anonym (-) skrev 2014-08-09 18:03:22 följande:
    Om du har en hund som springer bort och som jag hittar och behåller som min - betalar mat, ger av min tid samt betalar veterinärskostnader och annat - har inte du rätt att få tillbaka din hund sedan när det uppdagas att det faktiskt var DIN hund?

Läs denna artikel:

www.aftonbladet.se/nyheter/article19333065.ab

mobil.dn.se/webb-tv/klipp/nyheter/aterforenades-10-ar-efter-tsunamin/

Vem har rätt till barnet? - GIVETVIS de biologiska föräldrarna!!!
    Min tanke är att någon som växt i min mage och som jag fött aldrig kan vara någons annan men jag respekterar din ståndpunkt och tycker absolut att du har en poäng med dina tankar. Kan vi inte bara agree to disagree för den här diskussion leder ingen vart. Med det sagt tycker jag vi återgår till trådens ämne för denna diskussion är lite off toppic.
  • berättat
    Om du har en hund som springer bort och som jag hittar och behåller som min - betalar mat, ger av min tid samt betalar veterinärskostnader och annat - har inte du rätt att få tillbaka din hund sedan när det uppdagas att det faktiskt var DIN hund?

Läs denna artikel:

Nu handlar inte detta om barn som bytts bort på BB eller försvunnit och tagits omhand av ngn annan (motsvarande din hundhistoria).

Vet inte hur lagarna ser ut i Italien men FYI så klassas den som burit ett barn i Sverige som biologisk mor, om än inte genetisk. I detta fall, om detta hade varit i Sverige, hade alltså det andra parets man varit biologisk pappa men den biologiska mamman hade varit den som burit barnet genom graviditeten. Har mycket svårt att tro att detta fall i Sverige ens hade varit uppe i en domstol utan det hade varit självklart att den som bär ett barn också har rätt till det (förutsatt att inte socialtjänsten omhändertar det pga misskötsel förstås). Man tar inte ifrån en biologisk mor hennes barn, och sen kan ni som klassar den andra kvinnan som biologisk mor tycka vad ni vill om det. Ur ett renodlat barnperspektiv är frågan naturligtvis lite mer komplicerad.

Sen undrar jag dock varför (-) o (????) inte startar en egen tråd om detta utan tar över en annan tråd som handlar om en helt annan fråga.
  • Leiben
    Anonym (????) skrev 2014-08-09 18:02:13 följande:
    Är inte i svängen utan bara läser och försöker tänka mig in i situationen.
    Hoppas det är ok.
    Helt ok. Ganska roligt att du är intresserad av ämnet ändå.
    berättat skrev 2014-08-09 18:18:18 följande:
    Nu handlar inte detta om barn som bytts bort på BB eller försvunnit och tagits omhand av ngn annan (motsvarande din hundhistoria).

Vet inte hur lagarna ser ut i Italien men FYI så klassas den som burit ett barn i Sverige som biologisk mor, om än inte genetisk. I detta fall, om detta hade varit i Sverige, hade alltså det andra parets man varit biologisk pappa men den biologiska mamman hade varit den som burit barnet genom graviditeten. Har mycket svårt att tro att detta fall i Sverige ens hade varit uppe i en domstol utan det hade varit självklart att den som bär ett barn också har rätt till det (förutsatt att inte socialtjänsten omhändertar det pga misskötsel förstås). Man tar inte ifrån en biologisk mor hennes barn, och sen kan ni som klassar den andra kvinnan som biologisk mor tycka vad ni vill om det. Ur ett renodlat barnperspektiv är frågan naturligtvis lite mer komplicerad.

Sen undrar jag dock varför (-) o (????) inte startar en egen tråd om detta utan tar över en annan tråd som handlar om en helt annan fråga.

Läs denna artikel:

Jag håller med berättat om att det hela är en annan diskussion. Vi kan väl avsluta just den delen av diskussionen men jag vill ändå hänvisa till artikeln jag skrev om där den tydligt visar att det inte finns ett rätt svar på detta. I det fallet så blev ju båda föräldrarna av med sitt biologiska barn men när det uppdagades klart hade de ändå helt olika syn på det hela. Vi kan väl bara enas om att det är komplext och att man som individ kan känna helt olika kring ämnet jämfört med någon annan i samma situation.

Nu kan vi väl återgå till att diskutera erfarenheter eller tankar kring berättandet om donationen för barnet.

• Anonym (????)

Det finns redan en tråd om detta som jag länkade.
    Om ts tagit illa upp hade jag respekterat det men det gjorde hon inte.
  • Anonym (????)
    Leiben skrev 2014-08-09 18:28:55 följande:
    Helt ok. Ganska roligt att du är intresserad av ämnet ändå.

Jag håller med berättat om att det hela är en annan diskussion. Vi kan väl avsluta just den delen av diskussionen men jag vill ändå hänvisa till artikeln jag skrev om där den tydligt visar att det inte finns ett rätt svar på detta. I det fallet så blev ju båda föräldrarna av med sitt biologiska barn men när det uppdagades klart hade de ändå helt olika syn på det hela. Vi kan väl bara enas om att det är komplext och att man som individ kan känna helt olika kring ämnet jämfört med någon annan i samma situation.

Nu kan vi väl återgå till att diskutera erfarenheter eller tankar kring berättandet om donationen för barnet.

Respekterar detta.
  • Anonym (-)
    Leiben skrev 2014-08-09 17:55:57 följande:

(????) och (-): Är ni i donationssvägen eller har ni bara lite allmänna åsikter?

Pga en operation så kan jag inte längre få barn på naturlig väg. Det får isf bli genom donation. Gör jag det genom donation så vill jag ju att det ska gå rätt till - jag vill att donatorn verkligen ÄR en donator som FRIVILLIGT donerat ägg till mig, och spermier till min man. Jag vill inte ha ett barn som egentligen tillhör någon annan.

Jag hade antingen gjort abort då jag fick reda på det - ELLER ställt upp de resterande 6 månaderna med min livmoder, i utbyte mot en jävligt stor kompensation.

Jag hade för övrigt stämt skiten ur sjukhuset. Barnet skulle jag lämna över till föräldrarna och bara sett det som att de (av misstag) lånat min livmoder.
  • Leiben
    Anonym (-) skrev 2014-08-09 18:39:35 följande:
    Pga en operation så kan jag inte längre få barn på naturlig väg. Det får isf bli genom donation. Gör jag det genom donation så vill jag ju att det ska gå rätt till - jag vill att donatorn verkligen ÄR en donator som FRIVILLIGT donerat ägg till mig, och spermier till min man. Jag vill inte ha ett barn som egentligen tillhör någon annan.

Jag hade antingen gjort abort då jag fick reda på det - ELLER ställt upp de resterande 6 månaderna med min livmoder, i utbyte mot en jävligt stor kompensation.

Jag hade för övrigt stämt skiten ur sjukhuset. Barnet skulle jag lämna över till föräldrarna och bara sett det som att de (av misstag) lånat min livmoder.
    Tråkigt att höra att du inte kan få barn på naturlig väg. Detta är om inte iaf en betydligt mindre komplicerad process.

Vad känner du kring donation för er del då?
  • Anonym (-)
    Leiben skrev 2014-08-09 18:47:45 följande:

Tråkigt att höra att du inte kan få barn på naturlig väg. Detta är om inte iaf en betydligt mindre komplicerad process.

Vad känner du kring donation för er del då?

Jag vet inte. Jag har inte tagit ställning till det än.
  • Löparnörden
    Anonym (-) skrev 2014-08-09 18:39:35 följande:

Beklagar att du inte kan få barn.

Vill att du ska veta att om du bestämmer dig för donation så kan du vara säker på att här i Sverige så kommer donatorn enbart se sig som donator. De som donerar får genomgå en noggrann utvärdering/undersökning av både läkare och terapeut. Skulle det framkomma då att denne på något sätt skulle se sig som förälder så skulle denne inte bli godkänd att donera.

Verkligen storsint av dig att tänka så runt den tidigare diskussionen. Jag skulle nog vara egoistisk och tänka att det var mitt och bara mitt barn eftersom jag burit det. Som sagt finns inget rätt eller fel i den tragiska situationen utan bara olika sätt att se det.
  • Anonym (-)
    Löparnörden skrev 2014-08-09 19:21:02 följande:

Beklagar att du inte kan få barn.

Vill att du ska veta att om du bestämmer dig för donation så kan du vara säker på att här i Sverige så kommer donatorn enbart se sig som donator. De som donerar får genomgå en noggrann utvärdering/undersökning av både läkare och terapeut. Skulle det framkomma då att denne på något sätt skulle se sig som förälder så skulle denne inte bli godkänd att donera.

Verkligen storsint av dig att tänka så runt den tidigare diskussionen. Jag skulle nog vara egoistisk och tänka att det var mitt och bara mitt barn eftersom jag burit det. Som sagt finns inget rätt eller fel i den tragiska situationen utan bara olika sätt att se det.

Under resans gång så har jag lärt känna en massa olika män och kvinnor med olika problematik.

En kvinna som har kommit att bli en nära vän, har ingen fungerande livmoder. Hennes kropp stöter ut allt.

Det hon behöver är att just låna en livmoder. Det är hennes egna ägg och hennes makes egna spermier - de har "ingredienserna själva - men de behöver en fungerande "ugn" att baka i. De kommer eventuellt att låna en livmoder av makens syster.

Ser du då att det är PARETS barn, eller makens och makens SYSTERS barn?
Svar på tråden Ni som berättat för era barn!