• Leiben

Ni som berättat för era barn!

Min son fyller snart fyra. Vi har inte kommit in på donationsdiskussionen då han verkar rätt ointresserad av hur barn blir till-frågan. Vill att det ska komma naturligt samtidigt som jag inte vill att han ska känna att en dag fick han veta det. Vill att det ska ha funnits med honom så länge han kan minnas. För tillfället har han bara konstaterat att lillebror i magen (också äd) kom dit genom att han kröp dit genom huden - som vilken självklarhet som helst.

Den dagen han får veta får man ju vara beredd på att det kan komma upp i vilka sammanhang som helst. Kanske bland folk man annars inte skulle ha sagt något till. Då får man ta sig i kragen och inte visa sig ev. generad.

Hur har ni gjort, ni som berättat? Och hur tänker ni som ska berätta?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-08-10 16:11
    Känner också att när man som oss bor på mindre ort så kanske det är mer inskränkt och det finns mer fördomar från omgivningen. Känns viktigt att rusta sina barn med bra förståelse så att de känner sig trygga om de möter fientliga kommentarer från andra och själva kan förklara. Det kan jag känna från min egen familj också att det finns något lite obehagligt om det "kommer ut". För att deras inställningen till äggdonation bygger på oerfarenhet.

Ni som gjort äd, tror ni att det kan vara känsligare i mindre samhällen än i storstäder? Eftersom jag jobbat med små barn både i en stor stad och i mindre samhälle så märker man ju att det helt klart finns fler typer av familjekonstellationer i en större stad som avviker från det normativa. Så viktigt att barnen så får prata om sin identitet på rätt sätt, tycker jag.

• Svar på tråden Ni som berättat för era barn!
  • Leiben

Nu ber jag trevligt alla pausa lite för jag nu är tråden lite väl aktiv och handlar inte ens om det jag ville från början. Det jag verkligen ville diskutera är viktigt för mig så jag ber trevligt att vi avslutar den här diskussionen här och ni som vill diskutera genetik gör vänligen det någon annanstans.

Jag vill inte ha in fler personer som pratar om saker som inte tillhör topic. Kan jag få bli respekterad för det, tack?

• jashrinah
    Jeaninne skrev 2014-08-09 21:56:19 följande:
    Nyfiken fråga (till flera som skriver att det här är en fruktansvärd situation för paren:

Om ni själva gjort barn med donerade ägg, och menar att sådant som blod och släkt och gener är föråldrat, och inte spelar roll. Varför spelar det då roll i det här fallet..? Varför kunde paren inte bara ta vilket barn som helst och vara glada åt det..?
    detta vill jag också veta ! 
  • Brioche

Leiben, förlåt! Det var inte meningen! Jag lämnar tråden och önskar dig allt gott, både med berättandet och med lillebror!

Jeaninne, ska försöka hitta boken imorgon och inboxar dig i så fall. Det var länge sen jag läste det där. Men du behöver inte oroa dig, jag mår alldeles utmärkt oavsett om det är sant eller inte!

• NKmamma

Hm vad konstigt det blev.
    Skit samma, ni kan hitta länken här i tråden själva.

• Vart finns stödet

Det här arv och miljö är intressant ? men vart finns stödet för att foster kan bli musikaliska eller att musikaliteten formas när vi är foster?

Forskningen idag hävdar att musikalitet består av genetiska komponenter, men stimulans krävs för att musikaliteten ska förlösas. Men utvecklas de musikaliska synapserna i fosterstadiet? Jag har svårt att tro det. Enligt uppgift från UCLA-forskaren och psykoterapeuten Allan Schore kommer 70 procent av hjärnbarkens DNA-innehåll efter födelsen, och att den växande hjärnan påverkas direkt av uppväxtmiljön

Så om du har något vetenskapligt stöd för detta, dela gärna med dig av källan!

• Jeaninne
    Vart finns stödet skrev 2014-08-10 10:22:19 följande:

Det här arv och miljö är intressant ? men vart finns stödet för att foster kan bli musikaliska eller att musikaliteten formas när vi är foster?

Forskningen idag hävdar att musikalitet består av genetiska komponenter, men stimulans krävs för att musikaliteten ska förlösas. Men utvecklas de musikaliska synapserna i fosterstadiet? Jag har svårt att tro det. Enligt uppgift från UCLA-forskaren och psykoterapeuten Allan Schore kommer 70 procent av hjärnbarkens DNA-innehåll efter födelsen, och att den växande hjärnan påverkas direkt av uppväxtmiljön

Så om du har något vetenskapligt stöd för detta, dela gärna med dig av källan!

Det verkar helt otroligt faktiskt.
    As for me, the Lord Jimmie I hold to be my liege-lord, whether he claim it or no. His wish is to me a command.
  • Anonym (-)
    Jeaninne skrev 2014-08-09 23:07:27 följande:

Du syftar på epigenetik förstår jag. Dock tror jag att du överdriver betydelsen av den havande kvinnans inverkan på barnets egenskaper. Har du verkligen en länk till någon vetenskaplig studie, som bekräftar detta om musikalitet t.ex.?

Det enda jag har läst - och jag har läst rätt mycket om det här - är att miljön i livmoden kan påverka anlag för vissa sjukdomar, t.ex. diabetes och cancer. Den havande kvinnans intag av fett och socker ska t.ex. ha påverkan på diabetes hos barnet senare i livet. Samt naturligtvis - men nu snackar vi inte epigenetik i strikt mening längre - att ett barn kan må mer eller mindre bra i magen beroende på om mamman röker, dricker alkohol, tar vissa mediciner o.s.v.... eller om hon tvärtom sköter om sig, motionerar lagom mycket, är ute i friska luften, äter en balanserad kost... gärna extra folsyra redan innan hon blir gravid.

Om du har använt ett donatorägg så förstår jag att du VILL tro att du har påverkat barnet väldigt mycket i magen, men jag tror inte i längden av att man mår bra av att tro något som inte är sant... Det viktiga är väl hur du och din man påverkar barnet med er uppfostran, nu när det finns på jorden!

Gener och DNA ligger i ägg och spermier. Någon som bara bär barnet i sin livmoder kan aldrig få in av sina gener eller sitt DNA i barnet.

Jag förstår också att de som använder sig av donerade ägg gärna vill tro att barnet har något av dem själva i sig, men så är det inte. Man måste vara lite realistisk här.

Det kvinnan som fått ägget donerat till sig, gör, är att ADOPTERA ett ägg. Kvinnan har lika lite av sina egna gener i det adopterade embryot, som hon hade haft i ett adopterat barn.
  • NKmamma

Men för helvete hörrni, kan ni diskutera detta i tråden ovan.
    Det här är ett forum som inte är särskilt stort men är en plats där vi kan prata med andra om vår situation under behandlingsprocessen, under graviditet och våra barn.
    Kan ni inte respektera detta?
    Du Jeannine som anser dig vara en intelligent människa borde begripa det jag skriver.

Svar på tråden Ni som berättat för era barn!