• NKmamma

Ni som berättat för era barn!

Vi började rätt tidigt med att berätta.
    Brukar berätta en saga som jag hittat på.
    Hon är 6 år och när vi pratar om det så brukar hon ställa olika frågor. Hon är just nu inne i en period där hon har många existensiella  tankar. 

• NKmamma
    Löparnörden skrev 2014-08-09 07:47:33 följande:
    Hej där igen nkmamma:) skulle vara väldigt intressant att få höra din dotters reaktion och funderingar om du orkar och vill delge oss.
    Hon har inte reagerat på nåt speciellt sätt, dock har hon varit väldigt nyfiken på hur det går till. Vi har berättat och inte ens det verkar vara konstigt eller annorlunda för henne. Hon har mer än en gång sagt att det var bra att vi fick ägg av den snälla tjejen för då föddes hon. 
  • NKmamma

Hm vad konstigt det blev.
    Skit samma, ni kan hitta länken här i tråden själva.

• NKmamma

Men för helvete hörrni, kan ni diskutera detta i tråden ovan.
    Det här är ett forum som inte är särskilt stort men är en plats där vi kan prata med andra om vår situation under behandlingsprocessen, under graviditet och våra barn.
    Kan ni inte respektera detta?
    Du Jeannine som anser dig vara en intelligent människa borde begripa det jag skriver.

• NKmamma
    Anonym (h) skrev 2014-08-10 14:26:44 följande:
    det är klart donatorn är mamman! Det är ju dennes ägg o gener!
    Nej det är hon inte.
    Läs på är du snäll.
    Annars ber jag dig vänligt men bestämt att hålla tyst.
  • NKmamma
    Anonym (h) skrev 2014-08-10 15:03:28 följande:
    Det är ju dennes gener! Försöker du förtränga sanningen? den som tar emot donation har ingen genetisk koppling. Btw vilken löjlig diskussion om en sån självklar grej! 
    Vi är biologiska föräldrar. Donatorn kan aldrig bli förälder.
    Gener är inte viktigt vettu.
  • NKmamma
    Anonym (h) skrev 2014-08-10 15:15:23 följande:
    Är du på riktigt eller? Vet du vad det innebär att ha ett biologiskt barn? Det är inte dina gener oavsett hur ont sanningen gör!
    Det har jag aldrig sagt.
    Lär dig skilja på dessa två saker.
    Och jo jag vet eftersom att jag har ett till barn som kom till på naturlig väg.
    Och läs på! Du gör bara bort dig.
  • NKmamma
    Anonym (h) skrev 2014-08-10 15:23:48 följande:
    Vad ska jag skilja på och läsa på? Du saknar verklighetsförankring! Läskigt!
    Läs på om ÄD och skillnaden mellan genetiskt och biologiskt.
    Det är du som inte har nån verklighetsförankring.

Lämna tråden är du snäll och hoppa in i tråden som har länkats till tidigare ovan.
  • NKmamma
    Leiben skrev 2014-08-10 15:53:44 följande:
    Vänligen respektera att diskussionen i denna tråd bör handla om hur man berättar för sitt barn att den kom till via donation.

Jag har inte varit respektlös i denna tråd mot någon tror jag och ber verkligen er nu att ge upp  diskussionen här. Jag blir faktiskt lite ledsen över att tjabblet fortsätter. Det här är en jätteviktig och stor fråga för mig och min familj. Jag vill helst inte dra mer uppmärksamhet till min tråd på fel sätt. 

Jag tycker att det som diskuteras är viktigt men det finns ju en annan tråd för det ovan.

Snälla!!!

Jag kanske gjorde fel och jag vet att prata äggdonation är inte bara till för oss som gör det. Men just den här tråden var ämnad för det.

Tack i alla fall för engagemanget och ha en bra dag!
  • NKmamma
    Vinterprinsessa skrev 2014-08-11 08:58:01 följande:
    "Min fertilitetsdoktor berättade för mig att nya forskningsrön visar att arvet har mindre påverkan på barnets genetiska utveckling än vad man tidigare har ansett och att arvet spelar en allt större roll än vad man förut har trott. Barn som födds via äggdonation tar även upp den bärande moderns genetik. Detta barn för t.o.m. detta genetiska arv vidare till sina barn.Lite mer bättre förklaring om epigeneti:

Epigenetics - The Importance of the Birth Mother

An article about epigenetics that referred to the influence of the birth mother on the genetic make up of a child born from donor eggs. ..

Genes must be expressed within an individual in order to have an effect.
    The same gene or genes can express in a number of different ways depending upon the environment. A gene can remain silent or unexpressed; it can be expressed strongly; it can be expressed weakly, and so on. There is also an entire field of study called imprinting having to do with which gene you activate, the copy you received from your mother, or the copy you received from your father.

The field of epigenetics studies these phenomenon, and popular journalism is just starting to write about it. While the Human Genome Project was still underway, we usually heard genes referred to as the Bible of the human being, as a kind of absolute truth concerning the fundamental nature of the individual.

That is now changing.

In a donor egg pregnancy, the pregnant womans womb is the environment. It is her genes, not the donors, that determine the expression of the donor-egg babys genes.

A donor egg baby gets her genes from the donor; she gets the instructions on the expression of those genes from the woman who carries her to term.

This means that a donor egg baby has 3 biological parents: a father, the egg donor, and the woman who carries the pregnancy.

The child who is born would have been a physically & no doubt emotionally different person if carried by his genetic mother.

In horse breeding for example, its not uncommon to implant a pony embryo into the womb of a horse.

The foals that result, are different from normal ponies. Theyre bigger. These animals genotype their genes are the same as a ponys, but their phenotype what their genes actually look like in the living animal is different.

The implication of epigenetics is that the child inherits characteristics from the woman who carries the child even if the original DNA comes from a donor egg. In other words the birth mother influences what the child is like at a genetic level - it IS her child."
  • NKmamma
    Leiben skrev 2014-08-11 10:14:23 följande:
    Jag undrar vad du är för typ faktiskt! Vi här i tråden har varit trevliga mot dig och beklagat din situation.

Du är ju hänsynslös och skiter fullständigt i att jag gång på gång ber dig avsluta denna diskussion i den här tråden. Du diskuterar samma sak i två trådar nu istället och i den som handlar mer om det du debatterar hela tiden länkar du dessutom till den här tråden igen.

Varför är du så totalt ignorant och struntar du så fullkomligt när en annan människa hövligt ber dig om något?  
  • NKmamma
    Leiben skrev 2014-08-11 10:19:04 följande:
    Är det något sorts straff för att vi här i tråden har bearbetat vår barnlöshet, kommit fram till att äggdonation är valet och att vi sedan lyckats bli gravida och få barn? Du har ju uttryckt en kluvenhet till äggdonation i ert fall. Kanske önskar du att du hade mindre komplicerade och laddade känslor kring det hela så ni kunde gå vidare och du kunde få ditt efterlängtade barn?

Kan det vara på det här sättet?
Svar på tråden Ni som berättat för era barn!