• Leiben

Ni som berättat för era barn!

Min son fyller snart fyra. Vi har inte kommit in på donationsdiskussionen då han verkar rätt ointresserad av hur barn blir till-frågan. Vill att det ska komma naturligt samtidigt som jag inte vill att han ska känna att en dag fick han veta det. Vill att det ska ha funnits med honom så länge han kan minnas. För tillfället har han bara konstaterat att lillebror i magen (också äd) kom dit genom att han kröp dit genom huden - som vilken självklarhet som helst.

Den dagen han får veta får man ju vara beredd på att det kan komma upp i vilka sammanhang som helst. Kanske bland folk man annars inte skulle ha sagt något till. Då får man ta sig i kragen och inte visa sig ev. generad.

Hur har ni gjort, ni som berättat? Och hur tänker ni som ska berätta?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-08-10 16:11
    Känner också att när man som oss bor på mindre ort så kanske det är mer inskränkt och det finns mer fördomar från omgivningen. Känns viktigt att rusta sina barn med bra förståelse så att de känner sig trygga om de möter fientliga kommentarer från andra och själva kan förklara. Det kan jag känna från min egen familj också att det finns något lite obehagligt om det "kommer ut". För att deras inställningen till äggdonation bygger på oerfarenhet.

Ni som gjort äd, tror ni att det kan vara känsligare i mindre samhällen än i storstäder? Eftersom jag jobbat med små barn både i en stor stad och i mindre samhälle så märker man ju att det helt klart finns fler typer av familjekonstellationer i en större stad som avviker från det normativa. Så viktigt att barnen så får prata om sin identitet på rätt sätt, tycker jag.

• Svar på tråden Ni som berättat för era barn!
  • Löparnörden
    Brioche skrev 2014-08-09 20:56:41 följande:

Jag har två ÄD-barn (4,5 och 2 år) och tror inte att det finns någon tidpunkt som är för tidig. De tar till sig den informationen som de är mogna och redo för, resten passerar rätt så obemärkt förbi. Vi har alltså pratat om att de har kommit till via ÄD redan innan de kunde prata och vi nämner det varje gång vi åker förbi Huddinge sjukhus. Mina barn har inte varit så intresserade än men jag vet att när de väl blir det så kommer ingenting att komma som en chock, de kommer att ha hört allt förut även om det inte tidigare har väl några ytterligare tankar eller funderingar. Vi har också den där boken och har läst den ibland men den är ingen vidare favorit.

Verkar som att vi alla är inne på samma spår och har samma tankar.

Har de haft några speciella/roliga/konstiga frågor eller funderingar som du vill delge oss Brioche ?

Ja kära Huddinge SjukhusSkrattande
    Blir varm i hjärtat när man åker pendeln förbi Flemmingsberg station och tänker på de gånger man traskat från stationen till Sjukhuset.
  • Anonym (-)

Jag har två ÄD-barn (4,5 och 2 år) och tror inte att det finns någon tidpunkt som är för tidig. De tar till sig den informationen som de är mogna och redo för, resten passerar rätt så obemärkt förbi. Vi har alltså pratat om att de har kommit till via ÄD redan innan de kunde prata och vi nämner det varje gång vi åker förbi Huddinge sjukhus. Mina barn har inte varit så intresserade än men jag vet att när de väl blir det så kommer ingenting att komma som en chock, de kommer att ha hört allt förut även om det inte tidigare har väl några ytterligare tankar eller funderingar. Vi har också den där boken och har läst den ibland men den är ingen vidare favorit.

• Jeaninne

Fast "kröp genom huden"? Jag skulle inte låta ett barn få stanna med en sådan missuppfattning, faktiskt. Tänk om han börjar tro att insekter som krälar på hans hud, ska krypa in i hans kropp och utvecklas till barn - eller monster..? Det där var konstigare än storken!

• Jeaninne
    Leiben skrev 2014-08-09 17:15:26 följande:
    Enorm tragedi! Vet inte hur man ska tänka alls! Känns som om man måste försöka ha barnperspektiv på saken men nä gud så fruktansvärt!

Det har ju hänt här i Sverige att man bytt barn på BB också. Ofta upptäcktes det men jag såg en dokumentär där de uppdagades när barnen blivit några år. De bodde i samma by. Det ena föräldraparet vill byta tillbaka till de biologiska barnen medans de andra paret vill behålla de barn som vuxit upp med dem. 

Det slutade med att hon som ville byta fick båda barnen. De som blev av med sitt ville inte rycka upp det andra så de blev barnlösa så att säga.

www.kuriren.nu/kultur/om-pojkarna-som-forvaxlades-pa-bb-5655279.aspx
    Nyfiken fråga (till flera som skriver att det här är en fruktansvärd situation för paren:

Om ni själva gjort barn med donerade ägg, och menar att sådant som blod och släkt och gener är föråldrat, och inte spelar roll. Varför spelar det då roll i det här fallet..? Varför kunde paren inte bara ta vilket barn som helst och vara glada åt det..?
  • Leiben

Anonym (.) skrev 2014-08-09 20:40:52 följande:

Vi har pratat om det längre än barnen kan minnas, just för att det alltid ska ha varit en naturlig del av deras liv och att det inte ska bli en chock eller märklig överraskning... Vi har pratat om att pappa inte hade några pappafrön och att vi fick från en annan man på sjukhuset, och att man sedan satte ihop äggen med pappafröna...

låter berättat på ett bra sätt för barn att ta till sig.

Tack för att du delar med dig.
    Jeaninne skrev 2014-08-09 21:47:34 följande:

Fast "kröp genom huden"? Jag skulle inte låta ett barn få stanna med en sådan missuppfattning, faktiskt. Tänk om han börjar tro att insekter som krälar på hans hud, ska krypa in i hans kropp och utvecklas till barn - eller monster..? Det där var konstigare än storken!

Nu är det sista gången jag förklarar mitt synsätt på det här. Av samma anledning som jag inte rättar mitt barn när han räknar tjugosju, tjugoåtta, tjugonio tjugotio osv så rättar jag honom inte alltid när han drar slutsatser om hur världen hänger ihop.

1. Jag tycker att det är viktigt att få dra egna slutsatser och sedan korrigera dem själv ibland. Att lära sig är att konstruera sin omvärld. Det gör vi även som vuxna. Jag är inte det minsta orolig att han ska gå runt med felaktiga föreställningar och känna sig dum på något sätt alls.

2. Det är inte bra för barns självkänsla att bli korrigerade när de gör och har fel vid varje tillfälle.

3. Eftersom det här ändå är en viktig fråga vill jag att det ska bli bra och då känner jag att om han viftar bort samtalet genom att lite obrytt föreslå att lillebror kröp dit genom huden när jag försökte väcka diskussionen, för att sedan inte vilja prata om saken utan börja prata om nåt annat då anser inte jag att det är rätt tillfälle.

Nu som sagt svarar jag inte mer på den här typen av kommentarer för jag tycker att jag har varit tydlig flera gånger och börjar nu upprepa mig.

• Brioche

Jeaninne, jag tycker att det är en otroligt tragisk situation som aldrig borde ha uppstått men jag tycker att det biologiska paret bör få behålla barnen. I en surrogatsituation kanske man kan hålla distans till barnet man bär på men om man är gravid med ett väldigt efterlängtat barn så knyter man an till barnet redan under graviditeten.

Jag förstår den gravida kvinnan att hon inte kunde/ville göra abort. Har man efter kanske många år äntligen blivit gravid är det inte lätt att göra abort. Särskilt inte i ett katolskt land som Italien.

Jag förstår också det genetiska paret, att det känns som om det var deras embryon och därför också måste vara deras barn. Men någon måste ju tyvärr bli lidande i den här situationen och då tycker jag tyvärr att det är bättre att det paret blir det som inte gått igenom graviditet eller förlossning och inte har hunnit knyta an till barnen.

Gener är en del men inte allt. Om de där två embryona hade satts in i den genetiska kvinnan istället så hade det inte blivit exakt de två individer som det blev nu i den biologiska mamman. Embryona är bara de första små cellerna, allt annat har kommit från den biologiska mamman. De har delat hennes blod, "ätit" det hon har ätit och det är den är miljön som påverkat hur deras DNA ska "tolkas". Det betyder att ett barns anlag för tex musikalitet kan förstärkas och bli väldigt tydligt tack vare miljön för fostret i den biologiska mamman medan samma anlag inte alls hade utvecklats på samma sätt om barnet istället fötts av den genetiska mamman.

• NKmamma
    Löparnörden skrev 2014-08-09 07:47:33 följande:
    Hej där igen nkmamma:) skulle vara väldigt intressant att få höra din dotters reaktion och funderingar om du orkar och vill delge oss.
    Hon har inte reagerat på nåt speciellt sätt, dock har hon varit väldigt nyfiken på hur det går till. Vi har berättat och inte ens det verkar vara konstigt eller annorlunda för henne. Hon har mer än en gång sagt att det var bra att vi fick ägg av den snälla tjejen för då föddes hon. 
  • Löparnörden
    NKmamma skrev 2014-08-09 22:51:39 följande:
    Hon har inte reagerat på nåt speciellt sätt, dock har hon varit väldigt nyfiken på hur det går till. Vi har berättat och inte ens det verkar vara konstigt eller annorlunda för henne. Hon har mer än en gång sagt att det var bra att vi fick ägg av den snälla tjejen för då föddes hon. 
    Så fint det lät:)

Hoppas min lilla tjej också kommer säga så när hon blir större.
  • Jeaninne
    Brioche skrev 2014-08-09 22:20:27 följande:

Gener är en del men inte allt. Om de där två embryona hade satts in i den genetiska kvinnan istället så hade det inte blivit exakt de två individer som det blev nu i den biologiska mamman. Embryona är bara de första små cellerna, allt annat har kommit från den biologiska mamman. De har delat hennes blod, "ätit" det hon har ätit och det är den är miljön som påverkat hur deras DNA ska "tolkas". Det betyder att ett barns anlag för tex musikalitet kan förstärkas och bli väldigt tydligt tack vare miljön för fostret i den biologiska mamman medan samma anlag inte alls hade utvecklats på samma sätt om barnet istället fötts av den genetiska mamman.

Du syftar på epigenetik förstår jag. Dock tror jag att du överdriver betydelsen av den havande kvinnans inverkan på barnets egenskaper. Har du verkligen en länk till någon vetenskaplig studie, som bekräftar detta om musikalitet t.ex.?

Det enda jag har läst - och jag har läst rätt mycket om det här - är att miljön i livmoden kan påverka anlag för vissa sjukdomar, t.ex. diabetes och cancer. Den havande kvinnans intag av fett och socker ska t.ex. ha påverkan på diabetes hos barnet senare i livet. Samt naturligtvis - men nu snackar vi inte epigenetik i strikt mening längre - att ett barn kan må mer eller mindre bra i magen beroende på om mamman röker, dricker alkohol, tar vissa mediciner o.s.v.... eller om hon tvärtom sköter om sig, motionerar lagom mycket, är ute i friska luften, äter en balanserad kost... gärna extra folsyra redan innan hon blir gravid.

Om du har använt ett donatorägg så förstår jag att du VILL tro att du har påverkat barnet väldigt mycket i magen, men jag tror inte i längden av att man mår bra av att tro något som inte är sant... Det viktiga är väl hur du och din man påverkar barnet med er uppfostran, nu när det finns på jorden!
Svar på tråden Ni som berättat för era barn!