• Jeaninne

Ni som berättat för era barn!

Fast "kröp genom huden"? Jag skulle inte låta ett barn få stanna med en sådan missuppfattning, faktiskt. Tänk om han börjar tro att insekter som krälar på hans hud, ska krypa in i hans kropp och utvecklas till barn - eller monster..? Det där var konstigare än storken!

• Jeaninne
    Leiben skrev 2014-08-09 17:15:26 följande:
    Enorm tragedi! Vet inte hur man ska tänka alls! Känns som om man måste försöka ha barnperspektiv på saken men nä gud så fruktansvärt!

Det har ju hänt här i Sverige att man bytt barn på BB också. Ofta upptäcktes det men jag såg en dokumentär där de uppdagades när barnen blivit några år. De bodde i samma by. Det ena föräldraparet vill byta tillbaka till de biologiska barnen medans de andra paret vill behålla de barn som vuxit upp med dem. 

Det slutade med att hon som ville byta fick båda barnen. De som blev av med sitt ville inte rycka upp det andra så de blev barnlösa så att säga.

www.kuriren.nu/kultur/om-pojkarna-som-forvaxlades-pa-bb-5655279.aspx
    Nyfiken fråga (till flera som skriver att det här är en fruktansvärd situation för paren:

Om ni själva gjort barn med donerade ägg, och menar att sådant som blod och släkt och gener är föråldrat, och inte spelar roll. Varför spelar det då roll i det här fallet..? Varför kunde paren inte bara ta vilket barn som helst och vara glada åt det..?
  • Jeaninne
    Brioche skrev 2014-08-09 22:20:27 följande:

Gener är en del men inte allt. Om de där två embryona hade satts in i den genetiska kvinnan istället så hade det inte blivit exakt de två individer som det blev nu i den biologiska mamman. Embryona är bara de första små cellerna, allt annat har kommit från den biologiska mamman. De har delat hennes blod, "ätit" det hon har ätit och det är den är miljön som påverkat hur deras DNA ska "tolkas". Det betyder att ett barns anlag för tex musikalitet kan förstärkas och bli väldigt tydligt tack vare miljön för fostret i den biologiska mamman medan samma anlag inte alls hade utvecklats på samma sätt om barnet istället fötts av den genetiska mamman.

Du syftar på epigenetik förstår jag. Dock tror jag att du överdriver betydelsen av den havande kvinnans inverkan på barnets egenskaper. Har du verkligen en länk till någon vetenskaplig studie, som bekräftar detta om musikalitet t.ex.?

Det enda jag har läst - och jag har läst rätt mycket om det här - är att miljön i livmoden kan påverka anlag för vissa sjukdomar, t.ex. diabetes och cancer. Den havande kvinnans intag av fett och socker ska t.ex. ha påverkan på diabetes hos barnet senare i livet. Samt naturligtvis - men nu snackar vi inte epigenetik i strikt mening längre - att ett barn kan må mer eller mindre bra i magen beroende på om mamman röker, dricker alkohol, tar vissa mediciner o.s.v.... eller om hon tvärtom sköter om sig, motionerar lagom mycket, är ute i friska luften, äter en balanserad kost... gärna extra folsyra redan innan hon blir gravid.

Om du har använt ett donatorägg så förstår jag att du VILL tro att du har påverkat barnet väldigt mycket i magen, men jag tror inte i längden av att man mår bra av att tro något som inte är sant... Det viktiga är väl hur du och din man påverkar barnet med er uppfostran, nu när det finns på jorden!
  • Jeaninne
    Vart finns stödet skrev 2014-08-10 10:22:19 följande:

Det här arv och miljö är intressant ? men vart finns stödet för att foster kan bli musikaliska eller att musikaliteten formas när vi är foster?

Forskningen idag hävdar att musikalitet består av genetiska komponenter, men stimulans krävs för att musikaliteten ska förlösas. Men utvecklas de musikaliska synapserna i fosterstadiet? Jag har svårt att tro det. Enligt uppgift från UCLA-forskaren och psykoterapeuten Allan Schore kommer 70 procent av hjärnbarkens DNA-innehåll efter födelsen, och att den växande hjärnan påverkas direkt av uppväxtmiljön

Så om du har något vetenskapligt stöd för detta, dela gärna med dig av källan!

Det verkar helt otroligt faktiskt.
    As for me, the Lord Jimmie I hold to be my liege-lord, whether he claim it or no. His wish is to me a command.
  • Jeaninne
    enbär skrev 2014-08-11 22:31:44 följande:
    Jodå, jag känner till epigenetik. Självklart påverkar graviditeten barnet. Exempelvis löper ju barnet större risk att drabbas av flera sjukdomar och skador om mamman druckit alkohol, rökt, svultit eller ätit vissa läkemedel under graviditeten. Men du skriv ju faktiskt att barnet skulle "se helt annorlunda ut" om det burits av en annan kvinna. Det tolkade jag som att ögonfärg, drag, längd osv påverkas av vems livmoder man ligger i, att sådant på nåt sätt skulle överföras genom navelsträngen, och så är det ju inte. Detta är ju svårt att forska på men jag tror att om kvinnan lever ett någorlunda normalt liv utan skadliga inslag spelar det inte så stor roll vems livmoder man ligger i. 

Det verkar väldigt ologiskt att kvinnan som bär barnet skulle överföra mycket av sig, sitt utseende, sina talanger osv. För i så fall skulle ju mamman vid en vanlig graviditet vara mycket viktigare för vem man blir än pappan är. Hälften av generna kommer ju från mamman och hälften av pappan, men om mamman dessutom överförde en massa under graviditeten skulle ju barn brås mer på sina mödrar än på sina fäder, och så är det ju inte. 

Men jag förstår inte varför det där är så viktigt. Mamma blir man enligt mig varken genom att bistå med ägg eller med livmoder utan genom att ta hand om barnet när det väl är fött. Om man adopterar ett barn är man ju en "riktig" mamma trots att man varken delar gener eller har burit barnet. Det adopterade barnet har ju också en biologisk mamma. Vissa har inget intresse av att träffa henne, för andra är det viktigt och det kan bli en viktig människa i ens liv. 

Jag tycker det är sorgligt när man måste konstruera en massa saker av typ "graviditeten är jätteviktig" vid ÄD eller "det enda viktiga är ägget, graviditeten betyder inget" vid surrogatmödraskap. Jag önskar att alla kunde finna trygghet i sin mammaroll för att man tar hand om barnet. 
    Mycket bra, insatt och uttömmande inlägg. Det blir så uppenbart, detta, att det handlar om önsketänkande... ett önsketänkande som inte alls är sunt.

Haha - jag undrar om man kan använda detta med mammans mycket större påverkan än pappan, i vårdnadstvister! Men VAD ska queertramsfeministerna säga då..!
    As for me, the Lord Jimmie I hold to be my liege-lord, whether he claim it or no. His wish is to me a command.
  • Jeaninne
    Vinterprinsessa skrev 2014-08-12 19:03:33 följande:

Villen hets det är i den här tråden, intressant :) Är det ÄD-mammor, barnlösa eller andra slags mammor tro? :) Jag tror inte den mottagande kvinnan bidrar med sina gener, nej. Jag tror inte heller man blir musikalisk bara för att ngn av ens föräldrar är det. Däremot tror jag på att det sociala arvet är av lika stor vikt som det genetiska arvet och därav kanske man blir musikalisk. Önsketänkande, forskning, slumpen - spelar kanske inte så stor roll?

Jo, musikalitet är ärftligt. Men det krävs även möjligheter att öva upp det som barn. Ibland kan det hoppa över en generation, så det kan vara någon av far- eller morföräldrarna som har det. Detta gäller ju nästan allting.
Svar på tråden Ni som berättat för era barn!