enbär skrev 2014-08-11 22:31:44 följande:
Jodå, jag känner till epigenetik. Självklart påverkar graviditeten barnet. Exempelvis löper ju barnet större risk att drabbas av flera sjukdomar och skador om mamman druckit alkohol, rökt, svultit eller ätit vissa läkemedel under graviditeten. Men du skriv ju faktiskt att barnet skulle "se helt annorlunda ut" om det burits av en annan kvinna. Det tolkade jag som att ögonfärg, drag, längd osv påverkas av vems livmoder man ligger i, att sådant på nåt sätt skulle överföras genom navelsträngen, och så är det ju inte. Detta är ju svårt att forska på men jag tror att om kvinnan lever ett någorlunda normalt liv utan skadliga inslag spelar det inte så stor roll vems livmoder man ligger i.
Det verkar väldigt ologiskt att kvinnan som bär barnet skulle överföra mycket av sig, sitt utseende, sina talanger osv. För i så fall skulle ju mamman vid en vanlig graviditet vara mycket viktigare för vem man blir än pappan är. Hälften av generna kommer ju från mamman och hälften av pappan, men om mamman dessutom överförde en massa under graviditeten skulle ju barn brås mer på sina mödrar än på sina fäder, och så är det ju inte.
Men jag förstår inte varför det där är så viktigt. Mamma blir man enligt mig varken genom att bistå med ägg eller med livmoder utan genom att ta hand om barnet när det väl är fött. Om man adopterar ett barn är man ju en "riktig" mamma trots att man varken delar gener eller har burit barnet. Det adopterade barnet har ju också en biologisk mamma. Vissa har inget intresse av att träffa henne, för andra är det viktigt och det kan bli en viktig människa i ens liv.
Jag tycker det är sorgligt när man måste konstruera en massa saker av typ "graviditeten är jätteviktig" vid ÄD eller "det enda viktiga är ägget, graviditeten betyder inget" vid surrogatmödraskap. Jag önskar att alla kunde finna trygghet i sin mammaroll för att man tar hand om barnet.
Mycket bra, insatt och uttömmande inlägg. Det blir så uppenbart, detta, att det handlar om önsketänkande... ett önsketänkande som inte alls är sunt.
Haha - jag undrar om man kan använda detta med mammans mycket större påverkan än pappan, i vårdnadstvister!
Men VAD ska queertramsfeministerna säga då..!