• enbär

Ni som berättat för era barn!

Vinterprinsessa skrev 2014-08-10 20:33:47 följande:
    Du verkar dåligt påläst..

En ÄD är inte något mamman och donatorn "kommer överens om". Donatorn donerar en äggcell. Givetvis sitter alla gener där men barnet påverkas vid ÄD av tre personer, pappan, mamman och donatorn. Skulle äggcellen och mannens spermie ha placerats i tex i donatorn så skulle barnet se helt annorlunda ut. Och donatorn är genetisk "mamma" men den bärande kvinnan är biologisk mamm. Genetisk och biologisk är alltså inte samma sak vid ÄD.
    Det är skrämmande vilka dåliga biologikunskaper vissa har. Självklart skulle barnet sett likadant ut om embryot placerats i donatorn. Utseende styrs av gener. Tänk efter, hur skulle utseende kunna överföras under graviditeten? Skulle det gå något slags info i navelsträngen om ögonfärg, nässtorlek, längd osv? Självklart inte. Kanske blir det mer begripligt så här: det är ju ganska många som utnyttjar en indisk surrogatmamma. Hur ser de barnen ut? Får de den indiska kvinnans mörka hy, bruna ögon, längd osv? Nej självklart inte. Om det är ett blåögt blont par blir barnet ljust. 

Personlighet, begåvning osv styrs också i stor utsträckning av gener. Miljön, både i livmodern och efter att man fötts påverkar också. Men det är självklart inte så att om donatorn inte är musikalisk men den bärande kvinnan är det så "förs musikalitet över" under graviditeten. 

Om jag skulle donera ett ägg skulle det barnet vara lika mycket eller lika likt mig som mina barn som jag fött. Vissa barn är väldigt lika sina föräldrar, andra inte. Men det påverkas inte ett dugg av vilken livmoder man legat i.

I Sverige har man bestämt att den som föder barnet är biologisk mamma. Men det är ju bara något man bestämt. 

Men jag tycker absolut inte ÄD är fel och jag tycker självklart att den som barnet växer upp hos är mamman.
  • enbär
    Vinterprinsessa skrev 2014-08-11 07:05:24 följande:

Enbär: riktigt så är det inte enligt forskning. Självklart är generna från donatorn och pappan. Men epigenetiken samt den bärande mamman påverkar, vet du hur det fungerar, du som är så "påläst"? I ditt exempel om en indisk kvinna bör ett barn åt ett par så får ju inte barnet hennes färger, nej självklart inte. Men hon påverkar -inte ändrar- barnets gener, det finns det forskning på. Hade ägget således varit i ngn annan så hade den inte sett likadan ut då den bärande modern påverkar bestämmande gener osv. Inte färger osv naturligtvis. Och bär man och föder ett barn så är man biologisk förälder. Vilken tråkig hets det blivit i den här tråden?

Jodå, jag känner till epigenetik. Självklart påverkar graviditeten barnet. Exempelvis löper ju barnet större risk att drabbas av flera sjukdomar och skador om mamman druckit alkohol, rökt, svultit eller ätit vissa läkemedel under graviditeten. Men du skriv ju faktiskt att barnet skulle "se helt annorlunda ut" om det burits av en annan kvinna. Det tolkade jag som att ögonfärg, drag, längd osv påverkas av vems livmoder man ligger i, att sådant på nåt sätt skulle överföras genom navelsträngen, och så är det ju inte. Detta är ju svårt att forska på men jag tror att om kvinnan lever ett någorlunda normalt liv utan skadliga inslag spelar det inte så stor roll vems livmoder man ligger i. 

Det verkar väldigt ologiskt att kvinnan som bär barnet skulle överföra mycket av sig, sitt utseende, sina talanger osv. För i så fall skulle ju mamman vid en vanlig graviditet vara mycket viktigare för vem man blir än pappan är. Hälften av generna kommer ju från mamman och hälften av pappan, men om mamman dessutom överförde en massa under graviditeten skulle ju barn brås mer på sina mödrar än på sina fäder, och så är det ju inte. 

Men jag förstår inte varför det där är så viktigt. Mamma blir man enligt mig varken genom att bistå med ägg eller med livmoder utan genom att ta hand om barnet när det väl är fött. Om man adopterar ett barn är man ju en "riktig" mamma trots att man varken delar gener eller har burit barnet. Det adopterade barnet har ju också en biologisk mamma. Vissa har inget intresse av att träffa henne, för andra är det viktigt och det kan bli en viktig människa i ens liv. 

Jag tycker det är sorgligt när man måste konstruera en massa saker av typ "graviditeten är jätteviktig" vid ÄD eller "det enda viktiga är ägget, graviditeten betyder inget" vid surrogatmödraskap. Jag önskar att alla kunde finna trygghet i sin mammaroll för att man tar hand om barnet. 
  • enbär
    Vinterprinsessa skrev 2014-08-11 08:58:01 följande:

"Min fertilitetsdoktor berättade för mig att nya forskningsrön visar att arvet har mindre påverkan på barnets genetiska utveckling än vad man tidigare har ansett och att arvet spelar en allt större roll än vad man förut har trott. Barn som födds via äggdonation tar även upp den bärande moderns genetik. Detta barn för t.o.m. detta genetiska arv vidare till sina barn.Lite mer bättre förklaring om epigeneti:

Epigenetics - The Importance of the Birth Mother

An article about epigenetics that referred to the influence of the birth mother on the genetic make up of a child born from donor eggs. ?..

Genes must be ?expressed? within an individual in order to have an effect.

The same gene or genes can express in a number of different ways depending upon the environment. A gene can remain ?silent? or unexpressed; it can be expressed strongly; it can be expressed weakly, and so on. There is also an entire field of study called ?imprinting? having to do with which gene you ?activate,? the copy you received from your mother, or the copy you received from your father.

The field of epigenetics studies these phenomenon, and popular journalism is just starting to write about it. While the Human Genome Project was still underway, we usually heard genes referred to as ?the Bible? of the human being, as a kind of absolute truth concerning the fundamental nature of the individual.

That is now changing.

In a donor egg pregnancy, the pregnant woman?s womb is the environment. It is her genes, not the donor?s, that determine the expression of the donor-egg baby?s genes.

A donor egg baby gets her genes from the donor; she gets the ?instructions? on the expression of those genes from the woman who carries her to term.

This means that a donor egg baby has 3 biological parents: a father, the egg donor, and the woman who carries the pregnancy.

The child who is born would have been a physically & no doubt emotionally different person if carried by his genetic mother.

In horse breeding for example, it?s not uncommon to implant a pony embryo into the womb of a horse.

The foals that result, are different from normal ponies. They?re bigger. These animals? genotype ? their genes ? are the same as a pony?s, but their phenotype ? what their genes actually look like in the living animal ? is different.

The implication of epigenetics is that the child inherits characteristics from the woman who carries the child even if the original DNA comes from a donor egg. In other words the birth mother influences what the child is like at a genetic level - it IS her child."

I det här fallet tror jag inte ponnyerna som legat i en hästs livmoder ärvt hästens storlek utan att det är andra saker som påverkar tillväxten som näring och tillväxtfaktorer. På samma sätt som barn påverkas av rökning, kemikalier och annat som överförs under graviditeten. Det är ju större skillnad mellan en häst och en ponny än mellan två människor.
  • enbär
    Vinterprinsessa skrev 2014-08-12 07:17:41 följande:

Fast nu gällde det ju forskning på djur, hästar i detta fall och det du säger är ju bara vad du tror och dina åsikter, ingen forskning? Vad forskningen menar är att den bärande kvinnans gener påverkar vilka gener hos barnet som blir "framträdande", förstår du då?

Ge mig referenser på att den bärande kvinnans gener påverkar vilka gener som blir framträdande hos barnet, tack! Med referens menar jag en studie där man studerat detta och kunnat visa att mammans gener påverkar barnet när det ligger i livmodern, inte att det är något som redan fanns där när ägget blev befruktat. 

Mammans gener kan inte direkt gå in och påverka fostrets gener efter att befruktningen skett, jag ser det som biologiskt omöjligt. Däremot kan en indirekt påverkan ske genom att mammans gener påverkar miljön i livmodern, det är teoretiskt möjligt. Men det är väldigt svårt att tänka sig att om den bärande kvinnan har en massa gener som kodar för musikalitet påslagna överför hon det till barnet under graviditeten.
Svar på tråden Ni som berättat för era barn!