• Anonym (-)

Ni som berättat för era barn!

Jag reagerade också på "kröp genom huden". Dock reagerade jag än mer på att du inte tog tillfället i akt och förklarade för honom.

Mitt tips är att köpa eller låna böcker om hur barn blir till; både på naturlig väg och på konstgjord väg. Att läsa om det i en saga kan liksom inte bli mer naturligt.

Viktigt är väl dock att den vuxne som läser, kommer ihåg att det är just en _saga_ och inte en faktabok. Läs den hellre 100 gånger om än att stanna till vid varje detalj för att förklara varendaste liten grej in på atomer.

Låt det bara vara naturligt, helt enkelt.

• Anonym (-)
    Anonym (-) skrev 2014-08-08 22:46:08 följande:

Jag reagerade också på "kröp genom huden". Dock reagerade jag än mer på att du inte tog tillfället i akt och förklarade för honom.

Mitt tips är att köpa eller låna böcker om hur barn blir till; både på naturlig väg och på konstgjord väg. Att läsa om det i en saga kan liksom inte bli mer naturligt.

Viktigt är väl dock att den vuxne som läser, kommer ihåg att det är just en _saga_ och inte en faktabok. Läs den hellre 100 gånger om än att stanna till vid varje detalj för att förklara varendaste liten grej in på atomer.

Låt det bara vara naturligt, helt enkelt.

Som sagt; en sagobok.
  • Anonym (-)
    Löparnörden skrev 2014-08-09 07:47:33 följande:

Leiben ja skaffa den. Inte den mest fantastiska saga jag läst men väldigt din bok som är pedagogisk och förklarar på ett enkelt språk, blir en bra utgångspunkt för att få barnet att börja tänka och ställa frågor.

Hej där igen nkmamma:) skulle vara väldigt intressant att få höra din dotters reaktion och funderingar om du orkar och vill delge oss.

Sthlmsthlm, självklart ska man inte benämna donatorn som mamma. Nkmamma och deltog i en diskussion i en annan tråd med en människa som menade att donatorn var den riktiga mamman. Att på något sätt benämna donatorn för mamma känns för mig helt galet.

Nej, men hallå, stopp och belägg! Donatorn är just och enbart en _donator_ till det barnet som kommit till genom det donerade ägget. På samma sätt som kvinnan som tagit emot det donerade ägget, ser det som lite väl magstarkt att kalla donatorn för "mamma", på samma sätt är det nog lika magstarkt för donatorn att bli kallad för "mamma" till det barn som kom till i en annan kvinnas kropp, genom hennes ägg.
  • Anonym (-)
    Löparnörden skrev 2014-08-09 08:51:05 följande:

Exakt min tanke också men i en annan tråd här på fl var det en kvinna som menade att donatorn var den riktiga mamman. Höll på att bli skogstokig. Lite off topic men det finns tydligen människor som ser det så.

Eller så var hon bara ute efter att provocera och såra. För sådana människor finns det gott om här på FamiljeLiv.se.
  • Anonym (-)
    Anonym (-) skrev 2014-08-09 08:56:53 följande:

Eller så var hon bara ute efter att provocera och såra. För sådana människor finns det gott om här på FamiljeLiv.se.

Löparnörden skrev 2014-08-09 08:51:05 följande:

Exakt min tanke också men i en annan tråd här på fl var det en kvinna som menade att donatorn var den riktiga mamman. Höll på att bli skogstokig. Lite off topic men det finns tydligen människor som ser det så.

Har du lust att länka till den tråden förresten?
  • Anonym (-)
    Löparnörden skrev 2014-08-09 09:28:22 följande:

Ja det finns alla möjliga typer av människor här på familjeliv.

Det var en intressant tråd med lite annan frågeställning som utmynnade i att handla om huruvida donation av könsceller skulle vara tillåten.

www.familjeliv.se/forum/thread/73687406-lamna-infertil-sambo

Man får försöka skaka av sig alla elakheter och tänka att det egentligen är synd om den som beter sig elakt bakom skärmen, då den människan knappast kan ha ett bra liv.

Tack för länken!
  • Anonym (-)
    Löparnörden skrev 2014-08-09 17:13:44 följande:

Ha ja leiben, lite amerikansk sliskigt är filmen. Tyckte också det men ändå fin och tänkvärt.

Hoppas också kunna ta det på liknande sätt, precis som Berättat också gjort.

Tack för att du delade med dig Berättat. Precis sådana historier jag vill höra för att förbereda mig. Sedan får man givetvis anpassa sig efter sitt barn och situationer som uppstår.

Vilken soppa för paren i länken ????.

Spontant och rent emotionellt skulle jag säga att det är paret som varit gravid med barnen men det finns ju inget rätt eller fel utan bara en beklaglig situation. Men i min värld väger det tyngre att ha burit barnen, andra kan givetvis tycka annorlunda.

Nja, i det där fallet - då de inte menat att donera - så tycker jag att DNA väger tyngre än en lånad livmoder.
  • Anonym (-)
    Löparnörden skrev 2014-08-09 17:28:18 följande:

Helt klart ett bra argument också.

Finns inget rätt eller fel och många olika sätt att se på situationen.

Skulle vara intressant att få veta hur det gick i slutändan.

Eh, jo, det finns ETT rätt och det är att ge barnen till de biologiska föräldrarna! De har aldrig skrivit under på att ge bort sina gener - sitt dna - sina barn!

Kvinnan, vars livmoder användes för att barnen skulle kunna gro och växa, hade kunnat göra en abort - hon kände till detta relativt tidigt i graviditeten.
  • Anonym (-)
    Leiben skrev 2014-08-09 17:15:26 följande:

Enorm tragedi! Vet inte hur man ska tänka alls! Känns som om man måste försöka ha barnperspektiv på saken men nä gud så fruktansvärt!

Det har ju hänt här i Sverige att man bytt barn på BB också. Ofta upptäcktes det men jag såg en dokumentär där de uppdagades när barnen blivit några år. De bodde i samma by. Det ena föräldraparet vill byta tillbaka till de biologiska barnen medans de andra paret vill behålla de barn som vuxit upp med dem. 

Det slutade med att hon som ville byta fick båda barnen. De som blev av med sitt ville inte rycka upp det andra så de blev barnlösa så att säga.

www.kuriren.nu/kultur/om-pojkarna-som-forvaxlades-pa-bb-5655279.aspx

Ser man till barnens bästa, så ser man till att förena dessa med sina biologiska föräldrar. Ett par som aldrig skrivit under på att donera varesej embryon, ägg eller spermier.
  • Anonym (-)
    Löparnörden skrev 2014-08-09 17:57:03 följande:

Som sagt, för mig var den spontana reaktionen det motsatta. Därmed inte sagt att det jag tycker är det enda rätta eller att jag inte skulle kunna ändra min åsikt om det var mig det handlade om, om jag var den genetiske föräldern. Det var min tanke och alla har väl rätt att tycka och känna som man vill.

Om du har en hund som springer bort och som jag hittar och behåller som min - betalar mat, ger av min tid samt betalar veterinärskostnader och annat - har inte du rätt att få tillbaka din hund sedan när det uppdagas att det faktiskt var DIN hund?

Läs denna artikel:

www.aftonbladet.se/nyheter/article19333065.ab

mobil.dn.se/webb-tv/klipp/nyheter/aterforenades-10-ar-efter-tsunamin/

Vem har rätt till barnet? - GIVETVIS de biologiska föräldrarna!!!
Svar på tråden Ni som berättat för era barn!