• Löparnörden

Ni som berättat för era barn!

Är mamma till en äggdonationstjej som snart blir ett år så vi är långt ifrån att börja berätta men vår tanke är att berätta så tidigt som möjligt i dotterns takt och på hennes nivå så att det det som ni säger blir en del av henne redan från början.

Har köpt en barnbok om ivf och äggdonation som heter "Hur jag kom till" som jag tycker verkar vara ett bra verktyg när man börjar prata.

www.adlibris.com/se/bok/hur-kom-jag-till-en-barn--och-foraldrabok-om-provrorsbefruktning-och-aggdonation-9789163323287

Skulle vara intressant att få höra hur de med äldre äd-barn gjort och hur barnen reagerat.

• Löparnörden

Leiben ja skaffa den. Inte den mest fantastiska saga jag läst men väldigt din bok som är pedagogisk och förklarar på ett enkelt språk, blir en bra utgångspunkt för att få barnet att börja tänka och ställa frågor.

Hej där igen nkmamma:) skulle vara väldigt intressant att få höra din dotters reaktion och funderingar om du orkar och vill delge oss.

Sthlmsthlm, självklart ska man inte benämna donatorn som mamma. Nkmamma och deltog i en diskussion i en annan tråd med en människa som menade att donatorn var den riktiga mamman. Att på något sätt benämna donatorn för mamma känns för mig helt galet.

• Löparnörden
    Anonym (-) skrev 2014-08-09 08:41:30 följande:
    Nej, men hallå, stopp och belägg! Donatorn är just och enbart en _donator_ till det barnet som kommit till genom det donerade ägget. På samma sätt som kvinnan som tagit emot det donerade ägget, ser det som lite väl magstarkt att kalla donatorn för "mamma", på samma sätt är det nog lika magstarkt för donatorn att bli kallad för "mamma" till det barn som kom till i en annan kvinnas kropp, genom hennes ägg.
    Exakt min tanke också men i en annan tråd här på fl var det en kvinna som menade att donatorn var den riktiga mamman. Höll på att bli skogstokig. Lite off topic men det finns tydligen människor som ser det så.
  • Löparnörden
    Anonym (-) skrev 2014-08-09 08:58:23 följande:
    Löparnörden skrev 2014-08-09 08:51:05 följande:

Exakt min tanke också men i en annan tråd här på fl var det en kvinna som menade att donatorn var den riktiga mamman. Höll på att bli skogstokig. Lite off topic men det finns tydligen människor som ser det så.

Har du lust att länka till den tråden förresten?
    Ja det finns alla möjliga typer av människor här på familjeliv.

Det var en intressant tråd med lite annan frågeställning som utmynnade i att handla om huruvida donation av könsceller skulle vara tillåten.

http://www.familjeliv.se/forum/thread/73687406-lamna-infertil-sambo
  • Löparnörden
    Leiben skrev 2014-08-09 09:42:27 följande:

Hej alla och tack för input!

En annan tanke kom upp. Barn är ju dock barn och ser på saker på sitt sätt. De går ofta igenom en period där de fantiserar om att de har andra föräldrar. Om då barnet skulle kalla donatorn den andra mamman eller den riktig mamman bara för att den sa fel eller för att den hade en fantasi eller fantiserar om sin bakgrund, hur skulle man då reagera? Det gäller nog att inte bli stött utan vara öppen för barnets sätt att tolka situationen men man kan ju kanske bara förtydliga. 

Hur skulle ni reagera tror ni?

Ja barn är ju barn och fantiserar. Jag skulle nog inte fästa så stor vikt vid det utan försöka förklara att jag är den riktiga mamman och sedan svara på följdfrågor som kom vid diskussionen.

Skulle min dotter däremot som tonåring säga så skulle det nog kännas i hjärtat och jag skulle ha ett allvarligt samtal om hur hon tänker.

Har hittat det här klippet med en amerikansk äggdonationstjej och henne mamma. Tycker det är väldigt fint och lärorikt för oss äd-föräldrar.

• Löparnörden
    Sthlmsthlm skrev 2014-08-09 09:27:11 följande:

Jag refererade till Ingeborg34 lite högre upp i tråden. Hon skrev "en annan mamma", inte samma sak som barnets mamma, men det är ändå att tillskriva donator egenskaper/roller som man absolut inte vet om de har.

I övrigt verkar alla vara överens i tråden. Preaching to the choir!

????
  • Löparnörden
    Löparnörden skrev 2014-08-09 11:13:46 följande:
    ????
    Men. Funkar inte med symboler från mobilen, skulle inte vara frågetecken utan tummen upp Sthlmsthlm
  • Löparnörden

Ha ja leiben, lite amerikansk sliskigt är filmen. Tyckte också det men ändå fin och tänkvärt.

Hoppas också kunna ta det på liknande sätt, precis som Berättat också gjort.

Tack för att du delade med dig Berättat. Precis sådana historier jag vill höra för att förbereda mig. Sedan får man givetvis anpassa sig efter sitt barn och situationer som uppstår.

Vilken soppa för paren i länken ????.

Spontant och rent emotionellt skulle jag säga att det är paret som varit gravid med barnen men det finns ju inget rätt eller fel utan bara en beklaglig situation. Men i min värld väger det tyngre att ha burit barnen, andra kan givetvis tycka annorlunda.

• Löparnörden
    berättat skrev 2014-08-09 17:04:49 följande:
    Köpte också den där boken när barnet var nyfött men den har försvunnit på vägen. Jag tror dock inte att du behöver oroa dig så mycket eller tänka på hur och när du ska berätta, det kommer att komma en dag när det känns helt naturligt, det kan jag nästa lova. smile1.gif
    Det låter lovande att det kommer en given situation:)
  • Löparnörden
    Anonym (-) skrev 2014-08-09 17:21:07 följande:
    Nja, i det där fallet - då de inte menat att donera - så tycker jag att DNA väger tyngre än en lånad livmoder.
    Helt klart ett bra argument också.

Finns inget rätt eller fel och många olika sätt att se på situationen.

Skulle vara intressant att få veta hur det gick i slutändan.
  • Löparnörden
    Anonym (-) skrev 2014-08-09 17:40:31 följande:
    Eh, jo, det finns ETT rätt och det är att ge barnen till de biologiska föräldrarna! De har aldrig skrivit under på att ge bort sina gener - sitt dna - sina barn!

Kvinnan, vars livmoder användes för att barnen skulle kunna gro och växa, hade kunnat göra en abort - hon kände till detta relativt tidigt i graviditeten.
    Som sagt, för mig var den spontana reaktionen det motsatta. Därmed inte sagt att det jag tycker är det enda rätta eller att jag inte skulle kunna ändra min åsikt om det var mig det handlade om, om jag var den genetiske föräldern. Det var min tanke och alla har väl rätt att tycka och känna som man vill.
  • Löparnörden
    Anonym (-) skrev 2014-08-09 18:03:22 följande:
    Om du har en hund som springer bort och som jag hittar och behåller som min - betalar mat, ger av min tid samt betalar veterinärskostnader och annat - har inte du rätt att få tillbaka din hund sedan när det uppdagas att det faktiskt var DIN hund?

Läs denna artikel:

www.aftonbladet.se/nyheter/article19333065.ab

mobil.dn.se/webb-tv/klipp/nyheter/aterforenades-10-ar-efter-tsunamin/

Vem har rätt till barnet? - GIVETVIS de biologiska föräldrarna!!!
    Min tanke är att någon som växt i min mage och som jag fött aldrig kan vara någons annan men jag respekterar din ståndpunkt och tycker absolut att du har en poäng med dina tankar. Kan vi inte bara agree to disagree för den här diskussion leder ingen vart. Med det sagt tycker jag vi återgår till trådens ämne för denna diskussion är lite off toppic.
  • Löparnörden
    Anonym (-) skrev 2014-08-09 18:39:35 följande:
    Pga en operation så kan jag inte längre få barn på naturlig väg. Det får isf bli genom donation. Gör jag det genom donation så vill jag ju att det ska gå rätt till - jag vill att donatorn verkligen ÄR en donator som FRIVILLIGT donerat ägg till mig, och spermier till min man. Jag vill inte ha ett barn som egentligen tillhör någon annan.

Jag hade antingen gjort abort då jag fick reda på det - ELLER ställt upp de resterande 6 månaderna med min livmoder, i utbyte mot en jävligt stor kompensation.

Jag hade för övrigt stämt skiten ur sjukhuset. Barnet skulle jag lämna över till föräldrarna och bara sett det som att de (av misstag) lånat min livmoder.
    Beklagar att du inte kan få barn.

Vill att du ska veta att om du bestämmer dig för donation så kan du vara säker på att här i Sverige så kommer donatorn enbart se sig som donator. De som donerar får genomgå en noggrann utvärdering/undersökning av både läkare och terapeut. Skulle det framkomma då att denne på något sätt skulle se sig som förälder så skulle denne inte bli godkänd att donera.

Verkligen storsint av dig att tänka så runt den tidigare diskussionen. Jag skulle nog vara egoistisk och tänka att det var mitt och bara mitt barn eftersom jag burit det. Som sagt finns inget rätt eller fel i den tragiska situationen utan bara olika sätt att se det.
  • Löparnörden
    Anonym (-) skrev 2014-08-09 19:27:20 följande:
    Under resans gång så har jag lärt känna en massa olika män och kvinnor med olika problematik.

En kvinna som har kommit att bli en nära vän, har ingen fungerande livmoder. Hennes kropp stöter ut allt.

Det hon behöver är att just låna en livmoder. Det är hennes egna ägg och hennes makes egna spermier - de har "ingredienserna själva - men de behöver en fungerande "ugn" att baka i. De kommer eventuellt att låna en livmoder av makens syster.

Ser du då att det är PARETS barn, eller makens och makens SYSTERS barn?
    Detta kommer säkert låta motsägelsefull mot mitt tidigare resonemang men i detta fall tycker jag helt klart att det är parets barn då systern inte har någon önskan om att bli mamma utan hon vill hjälpa sin bror och svägerska. Lånar man ut ägg/livmoder what ever av altruistiska skäl är man inte förälder.
  • Löparnörden
    Anonym (-) skrev 2014-08-09 19:50:10 följande:
    PRECIS! Men paret i artikeln hade INTE valt att ge av sitt DNA och sina gener! Kvinnan hade ALDRIG skrivit under för äggdonation och hennes man hade ALDRIG skrivit under för spermadonation!

Ser du skillnaden!?

Om jag tar emot ett donerat ägg så ska det vara från en kvinna som faktiskt HAR donerat sitt ägg, och INTE från en kvinna som blivit BESTULEN på sitt ägg!!!

Det säger ju för fan sig självt!
    Förvisso men skillnaden tycker jag är att kvinnan i artikeln som var gravid ville bli mamma till barnen. Hon såg det som sina barn, hade knutit an till dem under graviditeten och ville ha dem. Det gör inte en surrogatmamma, hon bara lånar ut livmoder.

Tycker igen att vi återgår till trådens ämne.
  • Löparnörden
    Anonym (????) skrev 2014-08-09 20:23:15 följande:

Ber TS om ursäkt för att jag länkade till den där artikeln.
    Trodde inte tråden skulle spåra ur så här.

Till er som vill fortsätta diskutera, gör det i ovan nämnda tråd.

Går inte att i förväg veta vad saker ska leda till men nu tycker jag att vi återgår till trådens ämne som jag gärna vill utbyta tankar och erfarenheter inom.

Till Anonym (-) vill jag bara säga att allt är inte bara svart eller vit, man får tycka och tänka olika och man har rätt till sina tankar och åsikter.
    Och nej barn är ingen rättighet - det vet jag väl efter 4 års kämpande innan dottern kom.

• Löparnörden
    Brioche skrev 2014-08-09 20:56:41 följande:

Jag har två ÄD-barn (4,5 och 2 år) och tror inte att det finns någon tidpunkt som är för tidig. De tar till sig den informationen som de är mogna och redo för, resten passerar rätt så obemärkt förbi. Vi har alltså pratat om att de har kommit till via ÄD redan innan de kunde prata och vi nämner det varje gång vi åker förbi Huddinge sjukhus. Mina barn har inte varit så intresserade än men jag vet att när de väl blir det så kommer ingenting att komma som en chock, de kommer att ha hört allt förut även om det inte tidigare har väl några ytterligare tankar eller funderingar. Vi har också den där boken och har läst den ibland men den är ingen vidare favorit.

Verkar som att vi alla är inne på samma spår och har samma tankar.

Har de haft några speciella/roliga/konstiga frågor eller funderingar som du vill delge oss Brioche ?

Ja kära Huddinge SjukhusSkrattande
    Blir varm i hjärtat när man åker pendeln förbi Flemmingsberg station och tänker på de gånger man traskat från stationen till Sjukhuset.
  • Löparnörden
    NKmamma skrev 2014-08-09 22:51:39 följande:
    Hon har inte reagerat på nåt speciellt sätt, dock har hon varit väldigt nyfiken på hur det går till. Vi har berättat och inte ens det verkar vara konstigt eller annorlunda för henne. Hon har mer än en gång sagt att det var bra att vi fick ägg av den snälla tjejen för då föddes hon. 
    Så fint det lät:)

Hoppas min lilla tjej också kommer säga så när hon blir större.
  • Löparnörden

Suck, orkar inte ens ge mig in denna diskussion och delge mina tankar om vad jag tycker om era inskränkta och oförstående åsikter.

Tack för att du försöker NKmamma trots att du kämpar i motvind:)

OCH HUR SVÅRT SKA DET VARA ATT FÖRSTÅ. VI BER ER GÅNG PÅ GÅNG ATT RESPEKTERA TRÅDENS ÄMNE

• Löparnörden
    Leiben skrev 2014-08-11 10:19:04 följande:
    Är det något sorts straff för att vi här i tråden har bearbetat vår barnlöshet, kommit fram till att äggdonation är valet och att vi sedan lyckats bli gravida och få barn? Du har ju uttryckt en kluvenhet till äggdonation i ert fall. Kanske önskar du att du hade mindre komplicerade och laddade känslor kring det hela så ni kunde gå vidare och du kunde få ditt efterlängtade barn?

Kan det vara på det här sättet?
Svar på tråden Ni som berättat för era barn!