• Anonym (förvirrad)

Min far avled och det fanns inget att ärva?

Min far avled 2009. har var missbrukare, alholist.
    Min mor och han skilde sig när jag var endast fyra år gammal och jag har efter det nästan inte haft någon kontakt med honom överhuvudtaget. 

När han avled så stod det klart ganska snabbt att det var jag (då 17år gammal) och min storebror (då 18 år gammal) skulle få ärva efter honom då han inte fått fler barn eller gift om sig.  
    Min mamma följde med mig och min bror till Swedbank vid ett tillfälle och skulle gå igenom hans konto för att se vad som fanns, mannen som där jobbade kikade men konstaterade efter någon minut att det inga pengar fanns, Ingenting. 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-05-10 21:51
    OBS! ((((Blev något fel så fortsätter tråden här))))

Min mamma påstod även att våran far inte hade någon försäkring därför hade han inga pengar och efter att begravningen var klar kom det aldrig mer på tal om några pengar. Heller aldrig dök det upp (VAD JAG VET) några papper om att jag och min bror skulle få ärva... Jag tycker såhär i efterhand att allt låter så himla konstigt att man inte ens skulle få ärva en krona? Ingenting efter honom?

Kan detta verkligen stämma? Är det någon som vet vart man vänder sig?
  • Svar på tråden Min far avled och det fanns inget att ärva?
  • Grappa
    jvs skrev 2014-05-11 16:13:41 följande:
    Din mamma har bluffat om att fraga banken efter pengar. Allt sant gors genom bouppteckningen.
    Nu skrev ju TS att h*n själv var med på banken. Men TS kanske bluffar?
  • Lindsey Egot the only one
    Grappa skrev 2014-05-11 15:37:03 följande:
    Därför att deras mor är dödsbodelägarnas  vårdnadshavare och därigenom deras representant.
    Nej! Omyndiga barn ska ha en förmyndare och inte vårdnadshavaren som ska se till barnens intresse. Kanske felet har begåtts där och hon som vårdnadshavare har sett till sina egna intressen och inte till barnens.
  • Anonym (Linda)
    Anonym (förvirrad) skrev 2014-05-10 21:48:59 följande:
    Min far avled 2009. har var missbrukare, alholist. Min mor och han skilde sig när jag var endast fyra år gammal och jag har efter det nästan inte haft någon kontakt med honom överhuvudtaget. 

När han avled så stod det klart ganska snabbt att det var jag (då 17år gammal) och min storebror (då 18 år gammal) skulle få ärva efter honom då han inte fått fler barn eller gift om sig.  
    Min mamma följde med mig och min bror till Swedbank vid ett tillfälle och skulle gå igenom hans konto för att se vad som fanns, mannen som där jobbade kikade men konstaterade efter någon minut att det inga pengar fanns, Ingenting. 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-05-10 21:51
    OBS! ((((Blev något fel så fortsätter tråden här))))

Min mamma påstod även att våran far inte hade någon försäkring därför hade han inga pengar och efter att begravningen var klar kom det aldrig mer på tal om några pengar. Heller aldrig dök det upp (VAD JAG VET) några papper om att jag och min bror skulle få ärva... Jag tycker såhär i efterhand att allt låter så himla konstigt att man inte ens skulle få ärva en krona? Ingenting efter honom?

Kan detta verkligen stämma? Är det någon som vet vart man vänder sig?
    Hej,

Jag förlorade min mamma förra året och har inte ärvt något alls efter henne. Hon ägde inget utav penga-värde och hade inga andra tillgångar. Därtill hade hon många och omfattande lån samt en högst ansträngd ekonomi vilket jag kan tänka att din far också hade. Med det sagt; att ärva något är inget som är självklart, jag tror att en del andra människor har genomgått detta. Jag fick lösa begravningen genom de kvarvarande pengar hon hade på kontot och strunta i alla andra räkningar som fanns.

/Linda
  • modsey
    Lindsey Egot the only one skrev 2014-05-11 16:25:11 följande:
    Nej! Omyndiga barn ska ha en förmyndare och inte vårdnadshavaren som ska se till barnens intresse. Kanske felet har begåtts där och hon som vårdnadshavare har sett till sina egna intressen och inte till barnens.
    vi hade ingen förmyndare när mina barns pappa dog. Det är om pengarna de får är över en viss summa ( tror de kan ha vart över ett basbeolopp) som de tillsätts en förmyndare.
  • Anonym (Linda)
    Anonym (Linda) skrev 2014-05-11 16:28:01 följande:
    Hej,

Jag förlorade min mamma förra året och har inte ärvt något alls efter henne. Hon ägde inget utav penga-värde och hade inga andra tillgångar. Därtill hade hon många och omfattande lån samt en högst ansträngd ekonomi vilket jag kan tänka att din far också hade. Med det sagt; att ärva något är inget som är självklart, jag tror att en del andra människor har genomgått detta. Jag fick lösa begravningen genom de kvarvarande pengar hon hade på kontot och strunta i alla andra räkningar som fanns.

/Linda
    Jag får väl tillägga att jag inte ärvde pengar, däremot fanns det andra saker av affektionsvärde för mig.

/Linda
  • skpklm
    Verkar rimligt.   Folk har ju ofta barn med flera partners.  Skulle nog inte alltid bli så bra om vårdnadshavarna till dessa barn utspridda lite varstans  plötsligt  tvingades samarbeta efter ett dödsfall.   Det är inte alla som firar jular etc tillsammans med dina och mina barn och deras olika föräldrar som i "Tomten är far till alla barnen"...
  • Grappa
    Tvärtom, föräldern som är kvar blir oftast förmyndare ensam för sitt barn.
  • skpklm
    Grappa skrev 2014-05-11 16:44:23 följande:
    Tvärtom, föräldern som är kvar blir oftast förmyndare ensam för sitt barn.
    I förekommande fall ett antal olika föräldrar till ett antal barn alltså?
  • Anonym (mormor)
    Anonym (Linda) skrev 2014-05-11 16:28:01 följande:
    Hej,

/Linda
    När en väninna dog och efterlämnade en 25-årig dotter blev det knappast någon begravning.  Väninnan hade 700 kr kvar på kontot när hon tog livet av sig.   Vad jag förstår kan man kremera kroppen i billigast tänkbara kista,  man är inte skyldig att ordna något tillfälle där släkt och vänner får möjlighet att ta farväl.
  • Grappa
    skpklm skrev 2014-05-11 16:50:53 följande:
    I förekommande fall ett antal olika föräldrar till ett antal barn alltså?
    Jag förstår nog inte frågan?
Svar på tråden Min far avled och det fanns inget att ärva?