• Anonym (förvirrad)

Min far avled och det fanns inget att ärva?

Min far avled 2009. har var missbrukare, alholist.
    Min mor och han skilde sig när jag var endast fyra år gammal och jag har efter det nästan inte haft någon kontakt med honom överhuvudtaget. 

När han avled så stod det klart ganska snabbt att det var jag (då 17år gammal) och min storebror (då 18 år gammal) skulle få ärva efter honom då han inte fått fler barn eller gift om sig.  
    Min mamma följde med mig och min bror till Swedbank vid ett tillfälle och skulle gå igenom hans konto för att se vad som fanns, mannen som där jobbade kikade men konstaterade efter någon minut att det inga pengar fanns, Ingenting. 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-05-10 21:51
    OBS! ((((Blev något fel så fortsätter tråden här))))

Min mamma påstod även att våran far inte hade någon försäkring därför hade han inga pengar och efter att begravningen var klar kom det aldrig mer på tal om några pengar. Heller aldrig dök det upp (VAD JAG VET) några papper om att jag och min bror skulle få ärva... Jag tycker såhär i efterhand att allt låter så himla konstigt att man inte ens skulle få ärva en krona? Ingenting efter honom?

Kan detta verkligen stämma? Är det någon som vet vart man vänder sig?
  • Svar på tråden Min far avled och det fanns inget att ärva?
  • Anonym (anna)
    MachoCulture skrev 2014-05-11 10:28:29 följande:
    Lindsey - låter rätt - om alla vore rika som troll skulle det inte finnas barpension
    om en förälder dör
    barnpension får man även om den föräldern som dör ÄR rik som ett troll.
  • Anonym (anna)
    Lindsey Egot the only one skrev 2014-05-11 10:16:59 följande:
    Har man barnpension har man inget val än att använda de pengarna. De SKA gå till barnens försörjning och inget annat om man inte har råd. Hade du tex valt att spara pengarna men sedan levt under existensminimum och gått till soc hade de sagt, använd barnpensionen till vad det är tänkt till, försörjningen
    I vårt fall hade det inte handlar om att inte klara oss annars, men med barnpensionen kunde vi leva nästan lika som om min man levt och haft lön ( även om det såklart inte täckte upp hela hans lön varje månad)
    Det hjälpte oss ha kunna ha lite vanlig guldkant, lite resor, fjällresa, kunna ha råd med ridskola mm och bo bra.

• Mellamella

Tycker det är väldigt onödigt att vara spydig mot TS. Jag har i efterhand haft många frågor om hur det gick till rent praktiskt när min pappa dog, och det har verkligen inte handlat om girighet. När man är barn är det svårt att hänga med i allt som händer och då kan det vara skönt att som vuxen få lite klarhet i saker och ting. 

TS, eftersom din pappa levde på försörjningsstöd så hade han troligtvis inga tillgångar. Har man undansparade pengar så får man inget försörjningsstöd. Angående försäkringar så är den enda sortens försäkring man får bistånd för hemförsäkring (i alla fall i den kommunen jag arbetade). Så att en missbrukare som levde på försörjningsstöd hade livförsäkring är nog inte så troligt. Men för din egen skull kanske du ska undersöka om och hur du kan få ut papper på bouppteckningen? Det kan vara skönt att få koll så du kan släppa detta sen. 

Thats my story and I'm sticking to it. www.mellas.se/
  • skpklm
    Anonym (mmm) skrev 2014-05-11 09:26:42 följande:
    Ts var inte myndig så Ts fick inga papper.
    OK.   Nu när ts börjat fundera på sin fars eventuella kvarlåtenskap bör hon ha rätt att få en kopia av bouppteckningen?   Ts mor,  i egenskap av vårdnadshavare åt ts bör ha fått ett exemplar eller hur.

Råkar känna till en person som brutit med sin släkt.  Först när hans far var begravd fick denne son reda på dödsfallet  via begravningsbyrån som hade att upprätta bouppteckningen.    De andra släktingarna hade då tömt den avlidne personens bostad och inte en enda minnessak fanns kvar till sonen som brutit med resten av släkten.
  • BengtH

Har man inte rätt till sin laglott även om man brutit med släkten ?

• Åsa

Som andra skrivit är det inget märkligt med att det saknas kvarlåtenskap (läs pengar; några småprylar borde ha funnits). Den som går på socialbidrag ska i princip inte ha några tillgångar utöver bohag. Försäkringar måste man normalt aktivt teckna och betala för själv och även om man har en - inte säkert i din pappas fall - är det inte säkert att det ingår utbetalning till arvingar.

Men varför spekulera? Begär ut en kopia av bouppteckningen från aktuellt stadsarkiv och läs själv. (De är inte sekretessbelagda så du behöver inte ens styrka släktskap/ange anledning.)  

• Åsa
    BengtH skrev 2014-05-11 12:46:16 följande:
    Har man inte rätt till sin laglott även om man brutit med släkten ?

Laglott förutsätter att det finns något att ärva.
  • Anonym (Bea)

Om han helt saknade tillgångar kanske det inte ens gjordes en bouppteckning eftersom det i såna fall räcker att göra en dödsboanmälan. Man kan kontakta Skatteverket för att få kopia av bouppteckning eller dödsboanmälan.

• K med lilla E

Om din bror var 18 år när er pappa dog så fick han väl förmodligen originalet på bouppteckningen, fråga honom eller din mamma vem som har originalet. Det låter också väldigt konstigt det där som du skriver att ni gick till banken och den som jobbade där sa att det inte fanns några pengar på kontot. Så går det INTE till!

Den som gör bouppteckningen begär in uppgifter från banken och sammanställer, ingen får gå till banken och få uppgifter om tillgångar på något konto.

Det du måste göra för att få klarhet i de ekonomiska omständigheterna  är att ta del av bouppteckningen.

• skpklm
    Anonym (Bea) skrev 2014-05-11 12:53:34 följande:
    Om han helt saknade tillgångar kanske det inte ens gjordes en bouppteckning eftersom det i såna fall räcker att göra en dödsboanmälan. Man kan kontakta Skatteverket för att få kopia av bouppteckning eller dödsboanmälan.
    OK,  tack för det klargörandet!  Undrade lite om 70 års sekretess gällde den avlidnes barn  (som släktforskare har jag ibland stött på att viss info inte släpps förrän 70 år efter att en person avlidit).
Svar på tråden Min far avled och det fanns inget att ärva?