• Anonym (förvirrad)

Min far avled och det fanns inget att ärva?

Min far avled 2009. har var missbrukare, alholist.
    Min mor och han skilde sig när jag var endast fyra år gammal och jag har efter det nästan inte haft någon kontakt med honom överhuvudtaget. 

När han avled så stod det klart ganska snabbt att det var jag (då 17år gammal) och min storebror (då 18 år gammal) skulle få ärva efter honom då han inte fått fler barn eller gift om sig.  
    Min mamma följde med mig och min bror till Swedbank vid ett tillfälle och skulle gå igenom hans konto för att se vad som fanns, mannen som där jobbade kikade men konstaterade efter någon minut att det inga pengar fanns, Ingenting. 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-05-10 21:51
    OBS! ((((Blev något fel så fortsätter tråden här))))

Min mamma påstod även att våran far inte hade någon försäkring därför hade han inga pengar och efter att begravningen var klar kom det aldrig mer på tal om några pengar. Heller aldrig dök det upp (VAD JAG VET) några papper om att jag och min bror skulle få ärva... Jag tycker såhär i efterhand att allt låter så himla konstigt att man inte ens skulle få ärva en krona? Ingenting efter honom?

Kan detta verkligen stämma? Är det någon som vet vart man vänder sig?
  • Svar på tråden Min far avled och det fanns inget att ärva?
  • Dixie
    MachoCulture skrev 2014-05-10 22:36:33 följande:
    Förr betalade man begravningsförsäkring men det skiter folk i nu å
    tar AzozialBegravningar.
    vad är AzozialBegravningar?
  • Sweet Sofia
    Anonym (förvirrad) skrev 2014-05-10 22:02:38 följande:
    Nej det var ju det han inte var. Han gick också på sovo ch hade ingenting. men det var det att han hade en försäkring, alla är ju försäkrade på ett eller annat vis. och det var därifrån pengarna kom. ? :S 

Har man ingen försäkring så är man inte försäkrad. Alla är inte försäkringade på ett eller annat vis. Din far hade inga tillgångar när han dog och då finns det ingetcatt ärva. Konstigt? Inte det minsta.
  • Anonym (...)
    MachoCulture skrev 2014-05-10 22:36:33 följande:
    ALLA är inte försäkrade - bara de som betalar premier eller har nån
    som betalar deras premier.

Förr betalade man begravningsförsäkring men det skiter folk i nu å
    tar AzozialBegravningar.

MC är inte (bra) försäkrad - OM jag skulle ta en försäkring som skulle
    ge mig massor av cash om jag hamnar i rullstol är ju pengarna bort-
    kastade OM jag inte gör det - o MC vill INTE hamna i rullstol
    Du vet att det är både muppigt och retardat och prata om sig själv i tredje person...

Samt vad är Azozial? bollibompa slutade för länge sen...
  • Anonym (samma)
    Lindsey Egot the only one skrev 2014-05-10 22:44:21 följande:
    Barnpensionen är ju inte till barnen i den bemärkelsen att de ska kunna lägga de på ett konto utan det är en försörjning så barnet kan ha samma standard som när föräldern levde.
    Helt rätt. Tack vare barnpension fick hela familjen en bättre vardag och det fanns utrymme för semester och ridlektioner. Hade min mamma aldrig kunnat ge oss utan barnpensionen.
  • skpklm
    Nej det var ju det han inte var. Han gick också på sovo ch hade ingenting. men det var det att han hade en försäkring, alla är ju försäkrade på ett eller annat vis. och det var därifrån pengarna kom. ? :S 
    Alla är  försäkrade??
  • Anonym (mormor)
    ica skrev 2014-05-10 22:46:46 följande:
    Det finns väl massor med människor som inte har egna försäkringar eller en massa tillgångar. Många verkar ju även ha den filosofin att de själva ska leva upp sina pengar. Sen kostar begravning och dödsboet får ju betala hyra.
    Ja,  mannen jag var gift med för länge sedan har förklarat för sina tre barn att de inte kommer att få ärva något;  hans dödsbo kommer att vara konkursmässigt.
  • MachoCulture

MORMOR - dååå borde han ha köpt försäkringar - utmätningsfria sådana!!!!

• Anonym
    Anonym (...) skrev 2014-05-10 23:29:35 följande:
    Du vet att det är både muppigt och retardat och prata om sig själv i tredje person...

Samt vad är Azozial? bollibompa slutade för länge sen...
    Men herregud. Hur kan man inte fatta?
  • Rikard
    Detta har säkert andra redan kommenterat, men nej, alla är inte försäkrade på "ett eller annat vis". Även om man har en försäkring så är det inte säkert att man har ett efterlevandeskydd. Jag hade det inte i min försäkring, när jag var ung, barnlös och singel. Det måste man aktivt välja och betala för. Det kanske inte är högsta prioritet för en alkis på socialbidrag.
  • skpklm

Ts,  bouppteckningen bör du ha fått dig tillsänd  en  tid efter dödsfallet.   Har du något minne av att du fått ta del av den?

Svar på tråden Min far avled och det fanns inget att ärva?