• Anonym (förvirrad)

Min far avled och det fanns inget att ärva?

Min far avled 2009. har var missbrukare, alholist.
    Min mor och han skilde sig när jag var endast fyra år gammal och jag har efter det nästan inte haft någon kontakt med honom överhuvudtaget. 

När han avled så stod det klart ganska snabbt att det var jag (då 17år gammal) och min storebror (då 18 år gammal) skulle få ärva efter honom då han inte fått fler barn eller gift om sig.  
    Min mamma följde med mig och min bror till Swedbank vid ett tillfälle och skulle gå igenom hans konto för att se vad som fanns, mannen som där jobbade kikade men konstaterade efter någon minut att det inga pengar fanns, Ingenting. 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-05-10 21:51
    OBS! ((((Blev något fel så fortsätter tråden här))))

Min mamma påstod även att våran far inte hade någon försäkring därför hade han inga pengar och efter att begravningen var klar kom det aldrig mer på tal om några pengar. Heller aldrig dök det upp (VAD JAG VET) några papper om att jag och min bror skulle få ärva... Jag tycker såhär i efterhand att allt låter så himla konstigt att man inte ens skulle få ärva en krona? Ingenting efter honom?

Kan detta verkligen stämma? Är det någon som vet vart man vänder sig?
  • Svar på tråden Min far avled och det fanns inget att ärva?
  • Anonym (Bea)
    skpklm skrev 2014-05-11 13:05:19 följande:
    OK,  tack för det klargörandet!  Undrade lite om 70 års sekretess gällde den avlidnes barn  (som släktforskare har jag ibland stött på att viss info inte släpps förrän 70 år efter att en person avlidit).

Det finns ingen sekretess avseende bouppteckning/dödsboanmälan gentemot dödsbodelägare.
  • Lindsey Egot the only one
    K med lilla E skrev 2014-05-11 13:03:23 följande:

Om din bror var 18 år när er pappa dog så fick han väl förmodligen originalet på bouppteckningen, fråga honom eller din mamma vem som har originalet. Det låter också väldigt konstigt det där som du skriver att ni gick till banken och den som jobbade där sa att det inte fanns några pengar på kontot. Så går det INTE till!

Den som gör bouppteckningen begär in uppgifter från banken och sammanställer, ingen får gå till banken och få uppgifter om tillgångar på något konto.

Det du måste göra för att få klarhet i de ekonomiska omständigheterna  är att ta del av bouppteckningen.

Det beror ju på om TS bror som myndig var boupptecknare. Jag gjorde bouppteckningen för min dotters dödsbo
  • Grappa
    K med lilla E skrev 2014-05-11 13:03:23 följande:
    Om din bror var 18 år när er pappa dog så fick han väl förmodligen originalet på bouppteckningen, fråga honom eller din mamma vem som har originalet. Det låter också väldigt konstigt det där som du skriver att ni gick till banken och den som jobbade där sa att det inte fanns några pengar på kontot. Så går det INTE till!

Den som gör bouppteckningen begär in uppgifter från banken och sammanställer, ingen får gå till banken och få uppgifter om tillgångar på något konto.

Det du måste göra för att få klarhet i de ekonomiska omständigheterna  är att ta del av bouppteckningen.
    Det är väl rimligt att barnens mamma var boupptecknare.
  • Indianica

Låter lite märkligt om kontot var helt tomt, några korvören som skramlar där brukar man ju allt ha...?

• Sweet Sofia
    Indianica skrev 2014-05-11 13:32:41 följande:
    Låter lite märkligt om kontot var helt tomt, några korvören som skramlar där brukar man ju allt ha...?

Brukar man?!
  • Towan

När man dör uppstår en hel del omkostnader. Om pappan var missbrukare och gick på socialbidrag kan man tänka sig att de sista kronorna gick åt till hyror(uppsägningstid), begravning osv.
  • Anonym (Beg)
    Dessa korvören lär ju i så fall ha gått till begravningen.
  • Pathfinder

Jag tror det är en rätt vanlig villfarelse bland yngre att när en förälder dör så finns det alltid någon slags magisk pengabinge full med pengar som barnet kan *ärva*.

Riktigt så fungerar inte livet.

• CinnamonGirl

Det är tråkigt att er pappa gått bort och hade ett missbruksproblem. De flesta missbrukare har - som många andra redan skrivit i den här tråden - lagt ner alla pengar de fått på droger och/eller alkohol. MEN ni borde ju fått ärva hans tillhörigheter, han måste ju haft en lägenhet med möbler, kläder och kanske foton och sånt, det har ni som hans barn ju haft rätt till.

Gräv inte en grop åt andra, det kan de göra själva...
  • modsey
    jag har jobbat i missbruksvården och tro mig, är man på den nivån TS pappa tyvärr verkar befunnit sig brukar det enda som finnas vara skulder. Möbler, foton och prylar är inte sällan så snuskigt att ingen människa vill ta i dem med tång. Inte sällan får man dessutom sanera deras lägenheter.
Svar på tråden Min far avled och det fanns inget att ärva?