Inlägg från: Anonym (Bea) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Bea)

Min far avled och det fanns inget att ärva?

Om han helt saknade tillgångar kanske det inte ens gjordes en bouppteckning eftersom det i såna fall räcker att göra en dödsboanmälan. Man kan kontakta Skatteverket för att få kopia av bouppteckning eller dödsboanmälan.

• Anonym (Bea)
    skpklm skrev 2014-05-11 13:05:19 följande:
    OK,  tack för det klargörandet!  Undrade lite om 70 års sekretess gällde den avlidnes barn  (som släktforskare har jag ibland stött på att viss info inte släpps förrän 70 år efter att en person avlidit).

Det finns ingen sekretess avseende bouppteckning/dödsboanmälan gentemot dödsbodelägare.
  • Anonym (Bea)
    Indianica skrev 2014-05-11 13:32:41 följande:
    Låter lite märkligt om kontot var helt tomt, några korvören som skramlar där brukar man ju allt ha...?

Att dö kostar en del. Samtliga skulder man har ska ju då betalas. Oftast har man också en månads uppsägningstid på hyresbostaden trots att man inte längre har någon inkomst. Så de korvören som finns kan snabbt gå åt till att lösa skulder och bekosta begravningen.
  • Anonym (Bea)
    skpklm skrev 2014-05-11 20:16:31 följande:
    Visst,  men i tråden lämnar en alkoholiserad pappa med försörjningsstöd efter sig omyndiga barn.   Vem betalar i sådana fall arvode till eventuell bouppteckning? OM socialförvaltningen gör det -  vem ansöker om medel till bouppteckning.  Någon skrev att det finns ett enklare förfarande som används när dödsboet är nerlusat med skulder etc.

Saknas tillgångar behöver man inte göra en bouppteckning. Då gör man endast en dödsboanmälan. Ts kan kontakta Skatteverket för att få kopia av bouppteckning alternativt dödsboanmälan.
Svar på tråden Min far avled och det fanns inget att ärva?