• Anonym (förvirrad)

Min far avled och det fanns inget att ärva?

Min far avled 2009. har var missbrukare, alholist.
    Min mor och han skilde sig när jag var endast fyra år gammal och jag har efter det nästan inte haft någon kontakt med honom överhuvudtaget. 

När han avled så stod det klart ganska snabbt att det var jag (då 17år gammal) och min storebror (då 18 år gammal) skulle få ärva efter honom då han inte fått fler barn eller gift om sig.  
    Min mamma följde med mig och min bror till Swedbank vid ett tillfälle och skulle gå igenom hans konto för att se vad som fanns, mannen som där jobbade kikade men konstaterade efter någon minut att det inga pengar fanns, Ingenting. 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-05-10 21:51
    OBS! ((((Blev något fel så fortsätter tråden här))))

Min mamma påstod även att våran far inte hade någon försäkring därför hade han inga pengar och efter att begravningen var klar kom det aldrig mer på tal om några pengar. Heller aldrig dök det upp (VAD JAG VET) några papper om att jag och min bror skulle få ärva... Jag tycker såhär i efterhand att allt låter så himla konstigt att man inte ens skulle få ärva en krona? Ingenting efter honom?

Kan detta verkligen stämma? Är det någon som vet vart man vänder sig?
  • Svar på tråden Min far avled och det fanns inget att ärva?
  • skpklm
    Grappa skrev 2014-05-11 19:45:41 följande:
    Vad föranleder din fråga? Det känns som att du har lite svårt att förstå det jag skriver, säg till om du är trög så ska jag vara extra tydlig. Vad är det du vill veta som du inte förstår?
    Jag visste bara inte att om man råkar skaffa barn med någon  och kanske  är ensam vårdnadshavare till barnen -  att man cirka 15 år efteråt plötsligt ska göra bouppteckning när exet avlidit.

Känner alla andra som väljer att skaffa barn med första bästa partner,  kanske tidigt i tonåren,  att det innebär att de måste fixa bouppteckningen efter f d partnern om denne dör innan barnen blivit myndiga?   Detta efter en person som kanske aldrig brytt sig om att träffa sitt/sina barn,  än mindre hålla kontakt med vårdnadshavaren.

Visst kan lagen vara avfattad så,  är förvånad att jag aldrig hört talas om det.
  • Grappa
    jvs skrev 2014-05-11 19:51:35 följande:

Lite konstigt ar det ju att ga till banken och fraga om man just gjort bouppteckning.
    Sant. Det kan jag inte uttala mig om.
  • modsey
    skpklm skrev 2014-05-11 19:58:09 följande:
    Jag visste bara inte att om man råkar skaffa barn med någon  och kanske  är ensam vårdnadshavare till barnen -  att man cirka 15 år efteråt plötsligt ska göra bouppteckning när exet avlidit.

Känner alla andra som väljer att skaffa barn med första bästa partner,  kanske tidigt i tonåren,  att det innebär att de måste fixa bouppteckningen efter f d partnern om denne dör innan barnen blivit myndiga?   Detta efter en person som kanske aldrig brytt sig om att träffa sitt/sina barn,  än mindre hålla kontakt med vårdnadshavaren.

Visst kan lagen vara avfattad så,  är förvånad att jag aldrig hört talas om det.
    bouppteckningen skriver du ju bara på. De juridiska papprena gör ju liksom någon sakkunnig.
  • Grappa
    skpklm skrev 2014-05-11 19:58:09 följande:

Ingen har påstått att föräldrar SKA. Lagen, och vi som försöker förklara saker för dig, säger att föräldrar KAN. Dom KAN. Om dom VILL. Men dom MÅSTE inte.
    Hoppas det var tydligt nog. Solig
  • skpklm
    modsey skrev 2014-05-11 19:59:39 följande:
    bouppteckningen skriver du ju bara på. De juridiska papprena gör ju liksom någon sakkunnig.
    Någon sakkunnig dyker upp från ingenstans,  gör bouppteckning för att lämna den till något/några ex för namnunderskrift?

Min erfarenhet är att det är upp till dödsboet att fixa bouppteckning/  leja ut jobbet på exempelvis begravningsbyrån eller en jurist.  Deras tjänster kostar en hel del.  
  • skpklm
    Grappa skrev 2014-05-11 13:28:37 följande:
    Det är väl rimligt att barnens mamma var boupptecknare.
    Dessutom skrev Grappa så här!
  • modsey
    skpklm skrev 2014-05-11 20:08:21 följande:
    Någon sakkunnig dyker upp från ingenstans,  gör bouppteckning för att lämna den till något/några ex för namnunderskrift?

Min erfarenhet är att det är upp till dödsboet att fixa bouppteckning/  leja ut jobbet på exempelvis begravningsbyrån eller en jurist.  Deras tjänster kostar en hel del.  
    ja det var så jag menade och gjorde. Det var begravningsbyrån som fixade alla papper
  • skpklm
    modsey skrev 2014-05-11 20:10:44 följande:
    ja det var så jag menade och gjorde. Det var begravningsbyrån som fixade alla papper
    Visst,  men i tråden lämnar en alkoholiserad pappa med försörjningsstöd efter sig omyndiga barn.  

Vem betalar i sådana fall arvode till eventuell bouppteckning?

OM socialförvaltningen gör det -  vem ansöker om medel till bouppteckning.  Någon skrev att det finns ett enklare förfarande som används när dödsboet är nerlusat med skulder etc.
  • Anonym (Bea)
    skpklm skrev 2014-05-11 20:16:31 följande:
    Visst,  men i tråden lämnar en alkoholiserad pappa med försörjningsstöd efter sig omyndiga barn.   Vem betalar i sådana fall arvode till eventuell bouppteckning? OM socialförvaltningen gör det -  vem ansöker om medel till bouppteckning.  Någon skrev att det finns ett enklare förfarande som används när dödsboet är nerlusat med skulder etc.

Saknas tillgångar behöver man inte göra en bouppteckning. Då gör man endast en dödsboanmälan. Ts kan kontakta Skatteverket för att få kopia av bouppteckning alternativt dödsboanmälan.
  • Anonym (? 2)

Din pappa var missbrukare och levde på soc, men du tycker det är konstigt om han inte hade en enda krona. Det tycker faktiskt inte jag. Missbrukare brukar supa eller knarka upp alla kronor de har och pengar brukar man inte ha om man går på soc. Man får varken äga något eller tjäna något för att få pengar av dem.

Svar på tråden Min far avled och det fanns inget att ärva?