• Anonym (förvirrad)

Min far avled och det fanns inget att ärva?

Min far avled 2009. har var missbrukare, alholist.
    Min mor och han skilde sig när jag var endast fyra år gammal och jag har efter det nästan inte haft någon kontakt med honom överhuvudtaget. 

När han avled så stod det klart ganska snabbt att det var jag (då 17år gammal) och min storebror (då 18 år gammal) skulle få ärva efter honom då han inte fått fler barn eller gift om sig.  
    Min mamma följde med mig och min bror till Swedbank vid ett tillfälle och skulle gå igenom hans konto för att se vad som fanns, mannen som där jobbade kikade men konstaterade efter någon minut att det inga pengar fanns, Ingenting. 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-05-10 21:51
    OBS! ((((Blev något fel så fortsätter tråden här))))

Min mamma påstod även att våran far inte hade någon försäkring därför hade han inga pengar och efter att begravningen var klar kom det aldrig mer på tal om några pengar. Heller aldrig dök det upp (VAD JAG VET) några papper om att jag och min bror skulle få ärva... Jag tycker såhär i efterhand att allt låter så himla konstigt att man inte ens skulle få ärva en krona? Ingenting efter honom?

Kan detta verkligen stämma? Är det någon som vet vart man vänder sig?
  • Svar på tråden Min far avled och det fanns inget att ärva?
  • modsey
    skpklm skrev 2014-05-11 16:50:53 följande:
    I förekommande fall ett antal olika föräldrar till ett antal barn alltså?
    ja om en förälder dör som har barn med olika personer, blir den överlevande föräldern ( föräldrarna till de olika barnen) förmyndare till sitt barn. Men det är ju banken eller begravningsbyrån som står för själva bouppteckningen
  • skpklm
    Grappa skrev 2014-05-11 16:56:29 följande:
    Jag förstår nog inte frågan?
    Du skrev att trots att föräldrarna varit skilda i hur många år som helst ska en avlidens ex  fixa bouppteckning om gemensamma barn finns.

Det är vanligt att folk gifter sig flera gånger och skaffar barn i varje äktenskap  (ja det är nog minst lika vanligt att folk skaffar barn med den ena efter den andra som de inte är gifta med,  kanske inte bor ihop med heller).

När man A dör ska alltså f d hustrun;  mor till barn  nr 1,  ONS;  mor till barn  nr 2 och f d sambo;  mor till barnen nr 3  och 4 försöka få kontakt och enas om en  bouppteckning eftersom de är vårdnadshavare till A:s olika barn?
  • modsey
    skpklm skrev 2014-05-11 17:11:19 följande:
    Du skrev att trots att föräldrarna varit skilda i hur många år som helst ska en avlidens ex  fixa bouppteckning om gemensamma barn finns.

Det är vanligt att folk gifter sig flera gånger och skaffar barn i varje äktenskap  (ja det är nog minst lika vanligt att folk skaffar barn med den ena efter den andra som de inte är gifta med,  kanske inte bor ihop med heller).

När man A dör ska alltså f d hustrun;  mor till barn  nr 1,  ONS;  mor till barn  nr 2 och f d sambo;  mor till barnen nr 3  och 4 försöka få kontakt och enas om en  bouppteckning eftersom de är vårdnadshavare till A:s olika barn?
    japp
  • Lindsey Egot the only one
    Grappa skrev 2014-05-11 16:44:23 följande:
    Tvärtom, föräldern som är kvar blir oftast förmyndare ensam för sitt barn.
    Nej det är skillnad på vårdnadshavare och förmyndare när det gäller arv.
    Grappa skrev 2014-05-11 16:44:23 följande:
    Tvärtom, föräldern som är kvar blir oftast förmyndare ensam för sitt barn.
  • Grappa
    skpklm skrev 2014-05-11 17:11:19 följande:
    Nej. Det skrev jag verkligen inte!
  • Grappa
    Lindsey Egot the only one skrev 2014-05-11 17:13:47 följande:
    Jag vet det. Jag verkar till och med ha bättre koll än du i det här fallet eftersom jag till skillnad från dig vet att kvarvarande föräldern vanligen blir förmyndare.
  • modsey
    Lindsey Egot the only one skrev 2014-05-11 17:13:47 följande:
    ja förmyndare för pengarna utses om barnet ärver över ett basbelopp, är det under ett basbelopp blir den efterlevande föräldern, dvs vårdnadshavaren förmyndare för pengarna
  • ja88

Vilken konstig tråd, trodde du att det var en självklarhet att man skulle ärva pengar? Vart skulle de komma ifrån om föräldern saknade tillgångar och försäkringar (och ursäkta om jag är krass men det kan väl inte ha kommit som en total chock om det handlade om en missbrukare som levde på socialbidrag)?

modsey skrev 2014-05-11 17:35:18 följande:
    ja förmyndare för pengarna utses om barnet ärver över ett basbelopp, är det under ett basbelopp blir den efterlevande föräldern, dvs vårdnadshavaren förmyndare för pengarna
    Ok! Så sa de inte till mig när mina barn ärvde pengar.

Så rent krast kan TS pengar vara använda av modern egentligen kanske för TS försörjning.
Svar på tråden Min far avled och det fanns inget att ärva?