Lisastina skrev 2014-05-10 22:09:27 följande:
Hej ts,
Det var ledsamt att höra att du inte haft någon bra kontakt med din Pappa och att han hann dö innan du blev vuxen.
Att människor dör utan att ha några tillgångar är inte så ovanligt. ca 10% av befolkningen vet inte ens vad/om de har något sparat!
ca 20% av alla som tjänar 33 000 kr/månad eller mer (dvs inte en påtagligt låg lön) har 50 000 eller mindre sparat. Så det finns många i vårt land som har lite eller inget sparat.
Att dö är dessutom ganska dyrt, kan man säga. De pengar som ev finns på kontot (tex lön, sparande, pension eller socialbidrag) när någon dör skall täcka hyra för månaden eller kanske flera månader om det tar lite tid för familjen att tömma bostaden, det kanske finns elräkningar och andra räkningar och så kostar själva begravningen. Även om man väljer en billig kista och en billig urna så går det på ett antal tusen. Socialtjänsten betalar tom ganska många begravningar varje år för att den som dött inte haft ens till sin egen kista.
När missbrukare dör så är kontona ofta tömda sedan länge. Fick din Pappa socialbidrag? Det får man bara när man inte har några egna pengar, man måste kunna bevisa att alla konton är tömda för att det bidraget skall betalas ut.
Det behöver inte heller vara något konstigt med att det inte finns ett testamente på papper. Lagen är nämligen sådan att om man dör och har barn, blir de automatiskt arvtagare. Testamente behövs bara om den som dött vill ha några specialarrangemang vid fördelningen av arvet.
Enda möjligheten jag kan se att det är något underligt här, är om din Pappas hem var en bostadsrättslägenhet, för en sådan kan ju säljas och då blir det pengar.
Det var tråkigt att du inte fick något efter din Pappa. Jag hoppas att du iallafall har en fin relation till resten av familjen och att ni tar hand om varandra!
Hälsningar L
Lisastina skrev 2014-05-10 22:19:29 följande:
Hej igen ts,
jag satt och skrev så länge så en massa folk hann svara före, så jag ber om ursäkt för upprepning! : )
Såg att du funderade över försäkring: du kanske tänker på tex en livförsäkring? Det är sant att många har en sådan. MEN: en sådan måste man betala in på regelbundet. Om din Pappa hade det knackigt så är det troligt att han slutade betala på den långt innan han dog för att spara in, om han nu alls hade en.
Pensionsförsäkringar kan man ha olika avtal på, antingen så skriver man i papperen att man vll att ens fru, man, barn etc skall få pengarna när man dör, men skriver man inget så delas ens pengar upp på alla andra som har likadana försäkringar hos bolaget. Så hade han alls en sådan, kan det vara så att han inte skrivit dig och din bror som förmånstagare.
Det är ofta så att det människor sparar in på först när de har dåliga finanser är faktiskt försäkringar.
Glädjade att läsa dina hjälpsamma och trevliga svar till TS!