• Anonym (förvirrad)

Min far avled och det fanns inget att ärva?

Min far avled 2009. har var missbrukare, alholist.
    Min mor och han skilde sig när jag var endast fyra år gammal och jag har efter det nästan inte haft någon kontakt med honom överhuvudtaget. 

När han avled så stod det klart ganska snabbt att det var jag (då 17år gammal) och min storebror (då 18 år gammal) skulle få ärva efter honom då han inte fått fler barn eller gift om sig.  
    Min mamma följde med mig och min bror till Swedbank vid ett tillfälle och skulle gå igenom hans konto för att se vad som fanns, mannen som där jobbade kikade men konstaterade efter någon minut att det inga pengar fanns, Ingenting. 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-05-10 21:51
    OBS! ((((Blev något fel så fortsätter tråden här))))

Min mamma påstod även att våran far inte hade någon försäkring därför hade han inga pengar och efter att begravningen var klar kom det aldrig mer på tal om några pengar. Heller aldrig dök det upp (VAD JAG VET) några papper om att jag och min bror skulle få ärva... Jag tycker såhär i efterhand att allt låter så himla konstigt att man inte ens skulle få ärva en krona? Ingenting efter honom?

Kan detta verkligen stämma? Är det någon som vet vart man vänder sig?
  • Svar på tråden Min far avled och det fanns inget att ärva?
  • Whitetrash86
    Anonym (Ja) skrev 2014-05-10 22:20:27 följande:

Min farfar var nedalkad till max (periodare) och bodde i en sunkig lya och var helt enkelt inte den fräschaste av män. Så pappa och hans bror blev ganska förvånade när han dog och hade över en miljon på kontot. Så visst finns det missbrukare och alkoholister med pengar.
    Som jag skrev senare, så finns det dom som kan hålla koll på pengar också.. men det är vanligare med att dom inte har något alls eller att allt går åt till att betala skulder och begravningen.
  • Anonym (Ja)
    Whitetrash86 skrev 2014-05-10 22:23:17 följande:
    Som jag skrev senare, så finns det dom som kan hålla koll på pengar också.. men det är vanligare med att dom inte har något alls eller att allt går åt till att betala skulder och begravningen.

Visst är det så. Framförallt när de går på soc, som ts far. Jag reagerade bara på att det lät så tvärsäkert att alkoholister är fattiga, det finns säkerligen mångmiljonärer som är nedalkade också. Men att ts far inte lämnade något efter sig känns ju inte chockartat direkt, med tanke på skulder och att han gick på soc.
  • Anonym (Sara)
    Lisastina skrev 2014-05-10 22:09:27 följande:
    Hej ts, 

Det var ledsamt att höra att du inte haft någon bra kontakt med din Pappa och att han hann dö innan du blev vuxen. 

Att människor dör utan att ha några tillgångar är inte så ovanligt. ca 10% av befolkningen vet inte ens vad/om de har något sparat! 
    ca 20% av alla som tjänar 33 000 kr/månad eller mer (dvs inte en påtagligt låg lön) har 50 000 eller mindre sparat. Så det finns många i vårt land som har lite eller inget sparat. 

Att dö är dessutom ganska dyrt, kan man säga. De pengar som ev finns på kontot (tex lön, sparande, pension eller socialbidrag) när någon dör skall täcka hyra för månaden eller kanske flera månader om det tar lite tid för familjen att tömma bostaden, det kanske finns elräkningar och andra räkningar och så kostar själva begravningen. Även om man väljer en billig kista och en billig urna så går det på ett antal tusen. Socialtjänsten betalar tom ganska många begravningar varje år för att den som dött inte haft ens till sin egen kista. 

När missbrukare dör så är kontona ofta tömda sedan länge. Fick din Pappa socialbidrag? Det får man bara när man inte har några egna pengar, man måste kunna bevisa att alla konton är tömda för att det bidraget skall betalas ut. 

Det behöver inte heller vara något konstigt med att det inte finns ett testamente på papper. Lagen är nämligen sådan att om man dör och har barn, blir de automatiskt arvtagare. Testamente behövs bara om den som dött vill ha några specialarrangemang vid fördelningen av arvet. 

Enda möjligheten jag kan se att det är något underligt här, är om din Pappas hem var en bostadsrättslägenhet, för en sådan kan ju säljas och då blir det pengar. 

Det var tråkigt att du inte fick något efter din Pappa. Jag hoppas att du iallafall har en fin relation till resten av familjen och att ni tar hand om varandra! {#emotions_dlg.flower}

Hälsningar L
    Lisastina skrev 2014-05-10 22:19:29 följande:
    Hej igen ts, 

jag satt och skrev så länge så en massa folk hann svara före, så jag ber om ursäkt för upprepning!  :  ) 

Såg att du funderade över försäkring: du kanske tänker på tex en livförsäkring? Det är sant att många har en sådan. MEN: en sådan måste man betala in på regelbundet. Om din Pappa hade det knackigt så är det troligt att han slutade betala på den långt innan han dog för att spara in, om han nu alls hade en. 

Pensionsförsäkringar kan man ha olika avtal på, antingen så skriver man i papperen att man vll att ens fru, man, barn etc skall få pengarna när man dör, men skriver man inget så delas ens pengar upp på alla andra som har likadana försäkringar hos bolaget. Så hade han alls en sådan, kan det vara så att han inte skrivit dig och din bror som förmånstagare. 

Det är ofta så att det människor sparar in på först när de har dåliga finanser är faktiskt försäkringar. 
    Glädjade att läsa dina hjälpsamma och trevliga svar till TS! {#emotions_dlg.flower}
  • MachoCulture

Till TS - försäkringar skall normalt hållas vid liv genom
    Löpande PremieInbetalningar - missbrukare har andra
    prion

• MachoCulture

TS - vad har du för försäkringar själv o hur funkar dom

• Anonym (samma)

Mina föräldrar var skilda och min far dog när jag var 12 och min syster 17. an var istort sett oförsäkrad oh ägde iget av värde. Vid boupptäckningen fick vi reda på att han hade ett äldre barn som vi inte visste om så vi blev tre som fick dela på 10000 kr.

Då han inte hade några tillgångar skulle han bli utan gravsten så min och min systers arv på lite över 6000 kr fick gå till sten och resten betalade mamma fast dom var skilda.

det utbetalades barnpension till mig och min syster tills vi var 18 år men dom pengarna såg vi aldrig av på annat sätt än att dom gick till hushållskassan under de år vi bodde hemma.

Så ja man kan bli helt utan arv.

• Lillusen
    Anonym (Sara) skrev 2014-05-10 22:29:53 följande:
    Lisastina skrev 2014-05-10 22:19:29 följande:
    Hej igen ts,  jag satt och skrev så länge så en massa folk hann svara före, så jag ber om ursäkt för upprepning!  :  )  Såg att du funderade över försäkring: du kanske tänker på tex en livförsäkring? Det är sant att många har en sådan. MEN: en sådan måste man betala in på regelbundet. Om din Pappa hade det knackigt så är det troligt att han slutade betala på den långt innan han dog för att spara in, om han nu alls hade en.  Pensionsförsäkringar kan man ha olika avtal på, antingen så skriver man i papperen att man vll att ens fru, man, barn etc skall få pengarna när man dör, men skriver man inget så delas ens pengar upp på alla andra som har likadana försäkringar hos bolaget. Så hade han alls en sådan, kan det vara så att han inte skrivit dig och din bror som förmånstagare.  Det är ofta så att det människor sparar in på först när de har dåliga finanser är faktiskt försäkringar. 
    Glädjade att läsa dina hjälpsamma och trevliga svar till TS!

Håller med, blir riktigt ledsen att så många svarar så spydigt.
  • MachoCulture

ALLA är inte försäkrade - bara de som betalar premier eller har nån
    som betalar deras premier.

Förr betalade man begravningsförsäkring men det skiter folk i nu å
    tar AzozialBegravningar.

MC är inte (bra) försäkrad - OM jag skulle ta en försäkring som skulle
    ge mig massor av cash om jag hamnar i rullstol är ju pengarna bort-
    kastade OM jag inte gör det - o MC vill INTE hamna i rullstol

• Lindsey Egot the only one
    Anonym (samma) skrev 2014-05-10 22:36:16 följande:

Mina föräldrar var skilda och min far dog när jag var 12 och min syster 17. an var istort sett oförsäkrad oh ägde iget av värde. Vid boupptäckningen fick vi reda på att han hade ett äldre barn som vi inte visste om så vi blev tre som fick dela på 10000 kr.

Då han inte hade några tillgångar skulle han bli utan gravsten så min och min systers arv på lite över 6000 kr fick gå till sten och resten betalade mamma fast dom var skilda.

det utbetalades barnpension till mig och min syster tills vi var 18 år men dom pengarna såg vi aldrig av på annat sätt än att dom gick till hushållskassan under de år vi bodde hemma.

Så ja man kan bli helt utan arv.

Barnpensionen är ju inte till barnen i den bemärkelsen att de ska kunna lägga de på ett konto utan det är en försörjning så barnet kan ha samma standard som när föräldern levde.
  • ica

Det finns väl massor med människor som inte har egna försäkringar eller en massa tillgångar. Många verkar ju även ha den filosofin att de själva ska leva upp sina pengar. Sen kostar begravning och dödsboet får ju betala hyra.

Svar på tråden Min far avled och det fanns inget att ärva?