• Anonym (förvirrad)

Min far avled och det fanns inget att ärva?

Min far avled 2009. har var missbrukare, alholist.
    Min mor och han skilde sig när jag var endast fyra år gammal och jag har efter det nästan inte haft någon kontakt med honom överhuvudtaget. 

När han avled så stod det klart ganska snabbt att det var jag (då 17år gammal) och min storebror (då 18 år gammal) skulle få ärva efter honom då han inte fått fler barn eller gift om sig.  
    Min mamma följde med mig och min bror till Swedbank vid ett tillfälle och skulle gå igenom hans konto för att se vad som fanns, mannen som där jobbade kikade men konstaterade efter någon minut att det inga pengar fanns, Ingenting. 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-05-10 21:51
    OBS! ((((Blev något fel så fortsätter tråden här))))

Min mamma påstod även att våran far inte hade någon försäkring därför hade han inga pengar och efter att begravningen var klar kom det aldrig mer på tal om några pengar. Heller aldrig dök det upp (VAD JAG VET) några papper om att jag och min bror skulle få ärva... Jag tycker såhär i efterhand att allt låter så himla konstigt att man inte ens skulle få ärva en krona? Ingenting efter honom?

Kan detta verkligen stämma? Är det någon som vet vart man vänder sig?
  • Svar på tråden Min far avled och det fanns inget att ärva?
  • Anonym (Bea)
    Indianica skrev 2014-05-11 13:32:41 följande:
    Låter lite märkligt om kontot var helt tomt, några korvören som skramlar där brukar man ju allt ha...?

Att dö kostar en del. Samtliga skulder man har ska ju då betalas. Oftast har man också en månads uppsägningstid på hyresbostaden trots att man inte längre har någon inkomst. Så de korvören som finns kan snabbt gå åt till att lösa skulder och bekosta begravningen.
  • skpklm
    Grappa skrev 2014-05-11 13:28:37 följande:

Det är väl rimligt att barnens mamma var boupptecknare.

Rimligt att man låter en person som varit separerad från den avlidne i många år göra bouppteckning?
  • Åsa
    Anonym (Bea) skrev 2014-05-11 13:07:32 följande:

Det finns ingen sekretess avseende bouppteckning/dödsboanmälan gentemot dödsbodelägare.
    Det finns ingen sekretess avseende bouppteckning alls. Mannen på gatan kan beställa den om han är intresserad.
  • Lindsey Egot the only one
    Grappa skrev 2014-05-11 13:28:37 följande:
    Det är väl rimligt att barnens mamma var boupptecknare.
    Nej! Varför skulle en skild person vara boupptecknate för sitt ex. Det är dödsbodelägaren som ska fixa det och när det finns omyndiga barn ska en förmyndare tillsättas.
  • Grappa
    Lindsey Egot the only one skrev 2014-05-11 15:17:05 följande:
    Nej! Varför skulle en skild person vara boupptecknate för sitt ex. Det är dödsbodelägaren som ska fixa det och när det finns omyndiga barn ska en förmyndare tillsättas.
    Därför att deras mor är dödsbodelägarnas  vårdnadshavare och därigenom deras representant.
  • Anonym (mormor)

Ts - hur mycket finns att ärva efter dig om du skulle dö idag....

• skpklm
    Åsa skrev 2014-05-11 15:15:41 följande:
    Det finns ingen sekretess avseende bouppteckning alls. Mannen på gatan kan beställa den om han är intresserad.
    Så är det ju!   Någon föreläsare var förvånad att media inte verkar känna till det -  annars skulle vi få läsa oftare om vad kändisar lämnar efter sig.
  • blomman12

Har man pengar eller andra tillgångar så får man definitivt inte socialbidrag. Soc vänder ut och in på en innan de beviljar bidrag. Din pappa kan med andra ord inte haft några tillgångar. Om han inte hade några gömda i madrassen så att säga.

• jvs

Din mamma har bluffat om att fraga banken efter pengar. Allt sant gors genom bouppteckningen.

Svar på tråden Min far avled och det fanns inget att ärva?