• Anonym (förvirrad)

Min far avled och det fanns inget att ärva?

Min far avled 2009. har var missbrukare, alholist.
    Min mor och han skilde sig när jag var endast fyra år gammal och jag har efter det nästan inte haft någon kontakt med honom överhuvudtaget. 

När han avled så stod det klart ganska snabbt att det var jag (då 17år gammal) och min storebror (då 18 år gammal) skulle få ärva efter honom då han inte fått fler barn eller gift om sig.  
    Min mamma följde med mig och min bror till Swedbank vid ett tillfälle och skulle gå igenom hans konto för att se vad som fanns, mannen som där jobbade kikade men konstaterade efter någon minut att det inga pengar fanns, Ingenting. 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-05-10 21:51
    OBS! ((((Blev något fel så fortsätter tråden här))))

Min mamma påstod även att våran far inte hade någon försäkring därför hade han inga pengar och efter att begravningen var klar kom det aldrig mer på tal om några pengar. Heller aldrig dök det upp (VAD JAG VET) några papper om att jag och min bror skulle få ärva... Jag tycker såhär i efterhand att allt låter så himla konstigt att man inte ens skulle få ärva en krona? Ingenting efter honom?

Kan detta verkligen stämma? Är det någon som vet vart man vänder sig?
  • Svar på tråden Min far avled och det fanns inget att ärva?
  • Lina Englund

Låter konstigt, min pappa var också alkis utan kontakt med oss och hade inte ett öre att ge i arv, något som vi barn ändå inte var intresserade av. Vi fick ta det vi ville ha ur hans lägenhet, så det blev något minnesvärt. Det vi däremot fick var barnpension, jag förstod inte mycket vad det var men efter att han dött började det rulla in 1700kr varje månad tills dagen vi slutade gymnasiet. 

• Blancheflour

Har endast läst TS. Först vill jag beklaga din pappas bortgång. Vad gäller arvsfrågan; fall din pappa hade ett hem borde det rimligtvis finnas lösöre. Var dina föräldrar gifta är det din mamma som ärver dina pappas tillgångar i första hand, det vill säga i fall han hade några. Är dina föräldrar skilda ärver du och din bror minst 25% vardera vilken är er laglott. Finns det ett testamente kan din pappa ha testamenterat bort 50% av vad han äger men du har ändå rätt till 25%. Han kan också ha gett bort ALLA tillgångar INNAN han gick bort vilket lämnar dig och din bror utan något.

Begravningsbyråer eller advokater brukar vara dom som värderar lösöret i boet och en advokat brukar anlitas som boutredningsman.

Tycker du ska ringa skatteverket och kontrollera med dom vilka uppgifter som har registrerats om din pappas bortgång samt ringa en jourhavande advokat som kan informera dig om processen hur det går till juridiskt vid dödsfall och som kan informera dig om vad DU själv kan göra för att undersöka ärendet vidare. Lycka till.

• skpklm
    Blancheflour skrev 2014-05-11 22:34:11 följande:
    Har endast läst TS. Först vill jag beklaga din pappas bortgång. Vad gäller arvsfrågan; fall din pappa hade ett hem borde det rimligtvis finnas lösöre. Var dina föräldrar gifta är det din mamma som ärver dina pappas tillgångar i första hand, det vill säga i fall han hade några. Är dina föräldrar skilda ärver du och din bror minst 25% vardera vilken är er laglott. Finns det ett testamente kan din pappa ha testamenterat bort 50% av vad han äger men du har ändå rätt till 25%. Han kan också ha gett bort ALLA tillgångar INNAN han gick bort vilket lämnar dig och din bror utan något.

Begravningsbyråer eller advokater brukar vara dom som värderar lösöret i boet och en advokat brukar anlitas som boutredningsman.

Tycker du ska ringa skatteverket och kontrollera med dom vilka uppgifter som har registrerats om din pappas bortgång samt ringa en jourhavande advokat som kan informera dig om processen hur det går till juridiskt vid dödsfall och som kan informera dig om vad DU själv kan göra för att undersöka ärendet vidare. Lycka till.
    Ts skrev i trådstarten att hennes föräldrar skildes när hen var 4 år -  rimligtvis är ts något äldre nu...

Lever man på försörjningsstöd -  har man så mycket  att testamentera bort?
  • Blancheflour
    skpklm skrev 2014-05-11 22:41:38 följande:
    Ts skrev i trådstarten att hennes föräldrar skildes när hen var 4 år -  rimligtvis är ts något äldre nu...

Lever man på försörjningsstöd -  har man så mycket  att testamentera bort?
    Pappan har kanske inte levt på försörjningsstöd hela livet?... och möbler etc kan man ha ändå.
  • ica
    Anonym (wwuu) skrev 2014-05-11 09:23:55 följande:

Begravning, bouppteckning och hyra får skattebetalarna betala. Kanske vi skulle betala ut ett arv till ts också.
    Vi ska väl inte överdriva.
  • Anonym (*)

Borde inte TS, då hen när det hände var omyndig, fått nån slags ersättning från staten pga avliden förälder? Har en kompis som förvisso förlorade den enda föräldern som alls hade något med henne att göra (- den andra hade ingen kontakt/var från annat land/kände kanske inte alls till hennes existens) och hon fick rätt mycket pengar. Då var hon också visserligen väldigt liten, inte 17.

• Lindsey Egot the only one
    Anonym (*) skrev 2014-05-12 00:07:28 följande:

Borde inte TS, då hen när det hände var omyndig, fått nån slags ersättning från staten pga avliden förälder? Har en kompis som förvisso förlorade den enda föräldern som alls hade något med henne att göra (- den andra hade ingen kontakt/var från annat land/kände kanske inte alls till hennes existens) och hon fick rätt mycket pengar. Då var hon också visserligen väldigt liten, inte 17.

Man får barnpension ungefär som underhåll som är baserat på hur mycket föräldern tjänade och då får man några procent av vad lönen var i just barnpension.
  • modsey
    Anonym (*) skrev 2014-05-12 00:07:28 följande:
    stämmer och det minsta man kan få är runt vad underhållet ligger på när f-kassan går in o betalar. Dvs ca 1100kr per månad
  • Madmoiselle

Vad är det som är konstigt? Jag tycker det låter helt normalt, ägde han ingenting så finns heller inget att ärva. Ett arv är ingen rättighet utan något man får då begravningen är betald. Finns inget kvar då så finns det inte.

• Madmoiselle
    Anonym (förvirrad) skrev 2014-05-10 22:02:38 följande:
    Nej det var ju det han inte var. Han gick också på sovo ch hade ingenting. men det var det att han hade en försäkring, alla är ju försäkrade på ett eller annat vis. och det var därifrån pengarna kom. ? :S 

Nej, det är alla inte. Själv har jag inga försäkringar alls.
  • Anonym (hmm)

Bara läst ts.. Men blir förundrad, först har du ingen kontakt med din pappa men när han dör så ska ni direkt ärva? Vad omtänksamt.

• Anonym (arv)

Min pappa dog och dödsboet gick i konkurs som det heter. Banken fick ta lägenheten med förlust till försäljning. Det fanns inget lösöre för han hade supit bort allt. Men däremot så hade han en försäkring via facket han var medlem i så vi barn jag och mina syrror fick varsit basbelopp (ca37000 för vi var över 18 år alla.
    Sen var det en till försäkring via facket till begravningskostnader på ca 14000:-

• Anonym (mormor)
    Anonym (arv) skrev 2014-05-12 10:04:27 följande:
    Min pappa dog och dödsboet gick i konkurs som det heter. Banken fick ta lägenheten med förlust till försäljning. Det fanns inget lösöre för han hade supit bort allt. Men däremot så hade han en försäkring via facket han var medlem i så vi barn jag och mina syrror fick varsit basbelopp (ca37000 smile1.gif för vi var över 18 år alla.
    Sen var det en till försäkring via facket till begravningskostnader på ca 14000:-
    Snyggt att din far hade  tagit försäkringar och skött inbetalningarna av premierna till dem,  grattis!   

(tvivlar på att exet,  som "utlovat"  konkurs av dödsboet som arv till sina barn,  har några försäkringar.  Han var inte ens med i A-kassan när han fick sparken som exportchef  på 80-talet -  fick hanka sig fram på typ Alfa-kassa  -  plus ganska rejält avgångsvederlag först).
  • Anonym (försäkringar)

Om jag var du skulle jag försöka få reda på om han hade några försäkringar. De tror jag inte faller ut automatiskt. Men sedan har han kanske inte gjort premieinbetalningar och då finns kanske inget att hämta. Men jag tänker att möjligheten ändå finns, i och med att han ändå hade ett jobb i 30 år. Din mamma kanske har tecknat barnförsäkring åt er? Den borde kunna ge lite pengar.

• skpklm
    Anonym (försäkringar) skrev 2014-05-12 13:09:34 följande:
    Om jag var du skulle jag försöka få reda på om han hade några försäkringar. De tror jag inte faller ut automatiskt. Men sedan har han kanske inte gjort premieinbetalningar och då finns kanske inget att hämta. Men jag tänker att möjligheten ändå finns, i och med att han ändå hade ett jobb i 30 år. Din mamma kanske har tecknat barnförsäkring åt er? Den borde kunna ge lite pengar.
    Barnförsäkring -  ger den ersättning om barnets föräldrar dör?
  • Lindsey Egot the only one
    Anonym (försäkringar) skrev 2014-05-12 13:09:34 följande:

Men hur tänkte du nu?

Brandförsäkringen täcker ju inte föräldrarna. Den utfaller enbart om barnet skadas eller dör.
Svar på tråden Min far avled och det fanns inget att ärva?