• modsey

Min far avled och det fanns inget att ärva?

Indianica skrev 2014-05-11 13:32:41 följande:
    Låter lite märkligt om kontot var helt tomt, några korvören som skramlar där brukar man ju allt ha...?
    jag har jobbat i missbruksvården och tro mig, är man på den nivån TS pappa tyvärr verkar befunnit sig brukar det enda som finnas vara skulder. Möbler, foton och prylar är inte sällan så snuskigt att ingen människa vill ta i dem med tång. Inte sällan får man dessutom sanera deras lägenheter.
  • modsey
    Lindsey Egot the only one skrev 2014-05-11 16:25:11 följande:
    Nej! Omyndiga barn ska ha en förmyndare och inte vårdnadshavaren som ska se till barnens intresse. Kanske felet har begåtts där och hon som vårdnadshavare har sett till sina egna intressen och inte till barnens.
    vi hade ingen förmyndare när mina barns pappa dog. Det är om pengarna de får är över en viss summa ( tror de kan ha vart över ett basbeolopp) som de tillsätts en förmyndare.
  • modsey
    skpklm skrev 2014-05-11 16:50:53 följande:
    I förekommande fall ett antal olika föräldrar till ett antal barn alltså?
    ja om en förälder dör som har barn med olika personer, blir den överlevande föräldern ( föräldrarna till de olika barnen) förmyndare till sitt barn. Men det är ju banken eller begravningsbyrån som står för själva bouppteckningen
  • modsey
    skpklm skrev 2014-05-11 17:11:19 följande:
    Du skrev att trots att föräldrarna varit skilda i hur många år som helst ska en avlidens ex  fixa bouppteckning om gemensamma barn finns.

Det är vanligt att folk gifter sig flera gånger och skaffar barn i varje äktenskap  (ja det är nog minst lika vanligt att folk skaffar barn med den ena efter den andra som de inte är gifta med,  kanske inte bor ihop med heller).

När man A dör ska alltså f d hustrun;  mor till barn  nr 1,  ONS;  mor till barn  nr 2 och f d sambo;  mor till barnen nr 3  och 4 försöka få kontakt och enas om en  bouppteckning eftersom de är vårdnadshavare till A:s olika barn?
    japp
  • modsey
    Lindsey Egot the only one skrev 2014-05-11 17:13:47 följande:
    Nej det är skillnad på vårdnadshavare och förmyndare när det gäller arv.
    ja förmyndare för pengarna utses om barnet ärver över ett basbelopp, är det under ett basbelopp blir den efterlevande föräldern, dvs vårdnadshavaren förmyndare för pengarna
  • modsey
    Lindsey Egot the only one skrev 2014-05-11 17:57:38 följande:
    Ok! Så sa de inte till mig när mina barn ärvde pengar.

Så rent krast kan TS pengar vara använda av modern egentligen kanske för TS försörjning.
    fick du förvaltare till dina barns pengar så var det för att det överskred ett visst belopp, tror det är ett basbelopp. Allt under det har vårdnadshavaren eget ansvar för- Sen kan det kanske finnas någon klausul som försäkringen barnens pappa hade för dig som reglerade det för er. Men generellt är lagen så.
  • modsey
    modsey skrev 2014-05-11 18:30:21 följande:
    fick du förvaltare till dina barns pengar så var det för att det överskred ett visst belopp, tror det är ett basbelopp. Allt under det har vårdnadshavaren eget ansvar för- Sen kan det kanske finnas någon klausul som försäkringen barnens pappa hade för dig som reglerade det för er. Men generellt är lagen så.
    sk särskild förvaltning heter det.
    Lite kan du läsa här:
    Särskild förvaltning
    Dina barn ärver allt efter dig när du avlider, om inte
    annat har skrivits i ett testamente. Det normala är att
    den andra föräldern blir ensam förmyndare för omyn-
    diga barn. Även om överförmyndaren tar tillvara bar-
    nens ekonomiska intressen har föräldern viss tillgång
    till arvet. Om du som förälder inte vill att den andra
    föräldern ska sköta barnets arv efter dig kan du för-
    ordna om särskild förvaltning. Den personen ska vara
    någon du litar på och som ser till att barnets tillgångar
    sköts på bästa sätt. Den personen ska du namnge i ditt
    testamente. Det är viktigt att även fråga personen om
    han eller hon kan tänka sig vara särskild förvaltare
    innan testamentet skrivs.
    www.lansforsakringar.se/SiteCollectionDocuments/Om%20Oss/PressMedia/RapporterUndersokningar/Barnrapport_Lansforsakringar.pdf
  • modsey
    skpklm skrev 2014-05-11 19:04:51 följande:
    Grappa,  i det här inlägget plus i ditt inlägg nr 88  anser du att en sedan länge frånskild förälder ska vara boupptecknare  när exet avlidit.
    åter, de tär så det oftast är
  • modsey

TS tror du att din mamma på något vis lurat dig på pengar?

• modsey
    skpklm skrev 2014-05-11 19:58:09 följande:
    Jag visste bara inte att om man råkar skaffa barn med någon  och kanske  är ensam vårdnadshavare till barnen -  att man cirka 15 år efteråt plötsligt ska göra bouppteckning när exet avlidit.

Känner alla andra som väljer att skaffa barn med första bästa partner,  kanske tidigt i tonåren,  att det innebär att de måste fixa bouppteckningen efter f d partnern om denne dör innan barnen blivit myndiga?   Detta efter en person som kanske aldrig brytt sig om att träffa sitt/sina barn,  än mindre hålla kontakt med vårdnadshavaren.

Visst kan lagen vara avfattad så,  är förvånad att jag aldrig hört talas om det.
    bouppteckningen skriver du ju bara på. De juridiska papprena gör ju liksom någon sakkunnig.
  • modsey
    skpklm skrev 2014-05-11 20:08:21 följande:
    Någon sakkunnig dyker upp från ingenstans,  gör bouppteckning för att lämna den till något/några ex för namnunderskrift?

Min erfarenhet är att det är upp till dödsboet att fixa bouppteckning/  leja ut jobbet på exempelvis begravningsbyrån eller en jurist.  Deras tjänster kostar en hel del.  
    ja det var så jag menade och gjorde. Det var begravningsbyrån som fixade alla papper
  • modsey
    Anonym (*) skrev 2014-05-12 00:07:28 följande:
    Borde inte TS, då hen när det hände var omyndig, fått nån slags ersättning från staten pga avliden förälder? Har en kompis som förvisso förlorade den enda föräldern som alls hade något med henne att göra (- den andra hade ingen kontakt/var från annat land/kände kanske inte alls till hennes existens) och hon fick rätt mycket pengar. Då var hon också visserligen väldigt liten, inte 17.
    stämmer och det minsta man kan få är runt vad underhållet ligger på när f-kassan går in o betalar. Dvs ca 1100kr per månad
Svar på tråden Min far avled och det fanns inget att ärva?