Inlägg från: Blancheflour |Visa alla inlägg
  • Blancheflour

Min far avled och det fanns inget att ärva?

Har endast läst TS. Först vill jag beklaga din pappas bortgång. Vad gäller arvsfrågan; fall din pappa hade ett hem borde det rimligtvis finnas lösöre. Var dina föräldrar gifta är det din mamma som ärver dina pappas tillgångar i första hand, det vill säga i fall han hade några. Är dina föräldrar skilda ärver du och din bror minst 25% vardera vilken är er laglott. Finns det ett testamente kan din pappa ha testamenterat bort 50% av vad han äger men du har ändå rätt till 25%. Han kan också ha gett bort ALLA tillgångar INNAN han gick bort vilket lämnar dig och din bror utan något.

Begravningsbyråer eller advokater brukar vara dom som värderar lösöret i boet och en advokat brukar anlitas som boutredningsman.

Tycker du ska ringa skatteverket och kontrollera med dom vilka uppgifter som har registrerats om din pappas bortgång samt ringa en jourhavande advokat som kan informera dig om processen hur det går till juridiskt vid dödsfall och som kan informera dig om vad DU själv kan göra för att undersöka ärendet vidare. Lycka till.

• Blancheflour
    skpklm skrev 2014-05-11 22:41:38 följande:
    Ts skrev i trådstarten att hennes föräldrar skildes när hen var 4 år -  rimligtvis är ts något äldre nu...

Lever man på försörjningsstöd -  har man så mycket  att testamentera bort?
    Pappan har kanske inte levt på försörjningsstöd hela livet?... och möbler etc kan man ha ändå.
Svar på tråden Min far avled och det fanns inget att ärva?