• skpklm

Min far avled och det fanns inget att ärva?

Anonym (förvirrad) skrev 2014-05-10 22:02:38 följande:
    Nej det var ju det han inte var. Han gick också på sovo ch hade ingenting. men det var det att han hade en försäkring, alla är ju försäkrade på ett eller annat vis. och det var därifrån pengarna kom. ? :S 
    Alla är  försäkrade??
  • skpklm

Ts,  bouppteckningen bör du ha fått dig tillsänd  en  tid efter dödsfallet.   Har du något minne av att du fått ta del av den?

• skpklm
    Anonym (mmm) skrev 2014-05-11 09:26:42 följande:
    Ts var inte myndig så Ts fick inga papper.
    OK.   Nu när ts börjat fundera på sin fars eventuella kvarlåtenskap bör hon ha rätt att få en kopia av bouppteckningen?   Ts mor,  i egenskap av vårdnadshavare åt ts bör ha fått ett exemplar eller hur.

Råkar känna till en person som brutit med sin släkt.  Först när hans far var begravd fick denne son reda på dödsfallet  via begravningsbyrån som hade att upprätta bouppteckningen.    De andra släktingarna hade då tömt den avlidne personens bostad och inte en enda minnessak fanns kvar till sonen som brutit med resten av släkten.
  • skpklm
    Anonym (Bea) skrev 2014-05-11 12:53:34 följande:
    Om han helt saknade tillgångar kanske det inte ens gjordes en bouppteckning eftersom det i såna fall räcker att göra en dödsboanmälan. Man kan kontakta Skatteverket för att få kopia av bouppteckning eller dödsboanmälan.
    OK,  tack för det klargörandet!  Undrade lite om 70 års sekretess gällde den avlidnes barn  (som släktforskare har jag ibland stött på att viss info inte släpps förrän 70 år efter att en person avlidit).
  • skpklm
    Grappa skrev 2014-05-11 13:28:37 följande:

Det är väl rimligt att barnens mamma var boupptecknare.

Rimligt att man låter en person som varit separerad från den avlidne i många år göra bouppteckning?
  • skpklm
    Åsa skrev 2014-05-11 15:15:41 följande:
    Det finns ingen sekretess avseende bouppteckning alls. Mannen på gatan kan beställa den om han är intresserad.
    Så är det ju!   Någon föreläsare var förvånad att media inte verkar känna till det -  annars skulle vi få läsa oftare om vad kändisar lämnar efter sig.
  • skpklm
    Lindsey Egot the only one skrev 2014-05-11 16:25:11 följande:
    Nej! Omyndiga barn ska ha en förmyndare och inte vårdnadshavaren som ska se till barnens intresse. Kanske felet har begåtts där och hon som vårdnadshavare har sett till sina egna intressen och inte till barnens.
    Verkar rimligt.   Folk har ju ofta barn med flera partners.  Skulle nog inte alltid bli så bra om vårdnadshavarna till dessa barn utspridda lite varstans  plötsligt  tvingades samarbeta efter ett dödsfall.   Det är inte alla som firar jular etc tillsammans med dina och mina barn och deras olika föräldrar som i "Tomten är far till alla barnen"...
  • skpklm
    Grappa skrev 2014-05-11 16:44:23 följande:
    Tvärtom, föräldern som är kvar blir oftast förmyndare ensam för sitt barn.
    I förekommande fall ett antal olika föräldrar till ett antal barn alltså?
  • skpklm
    Grappa skrev 2014-05-11 16:56:29 följande:
    Jag förstår nog inte frågan?
    Du skrev att trots att föräldrarna varit skilda i hur många år som helst ska en avlidens ex  fixa bouppteckning om gemensamma barn finns.

Det är vanligt att folk gifter sig flera gånger och skaffar barn i varje äktenskap  (ja det är nog minst lika vanligt att folk skaffar barn med den ena efter den andra som de inte är gifta med,  kanske inte bor ihop med heller).

När man A dör ska alltså f d hustrun;  mor till barn  nr 1,  ONS;  mor till barn  nr 2 och f d sambo;  mor till barnen nr 3  och 4 försöka få kontakt och enas om en  bouppteckning eftersom de är vårdnadshavare till A:s olika barn?
  • skpklm
    Grappa,  i det här inlägget plus i ditt inlägg nr 88  anser du att en sedan länge frånskild förälder ska vara boupptecknare  när exet avlidit.
  • skpklm
    Anonym (wwuu) skrev 2014-05-11 18:43:13 följande:

Nej precis, men nu fanns det inga pengar  dödsboet och då går staten in och betalar begravningen!
    Betr.  exempelvis Christer Pettersson,  periodvis misstänkt för mord på Palme,  var ett par kommuner oense om vilken kommun som skulle bekosta begravningen.  Och åren gick....
  • skpklm
    Grappa skrev 2014-05-11 19:15:13 följande:
    Nej. Jag svarade på denna specifika situation att det var rimligt att tro att TS mamma faktiskt var boupptecknare, jag skrev INTE att jag ansåg att vem som helst ska vara det. Även om det vanligen är så, dock med den personens medgivande. Förstår du skillnaden?
    "Vem som helst"?   En förälder är väl aldrig vem som helst?
  • skpklm
    Grappa skrev 2014-05-11 19:28:38 följande:
    Herregud. Jag menar förstås vilken förälder som helst i hela Sverige. Till skillnad från just TS mamma som jag specifikt syftade på.
    Är ts mor unik på något sätt?
  • skpklm
    Grappa skrev 2014-05-11 19:45:41 följande:
    Vad föranleder din fråga? Det känns som att du har lite svårt att förstå det jag skriver, säg till om du är trög så ska jag vara extra tydlig. Vad är det du vill veta som du inte förstår?
    Jag visste bara inte att om man råkar skaffa barn med någon  och kanske  är ensam vårdnadshavare till barnen -  att man cirka 15 år efteråt plötsligt ska göra bouppteckning när exet avlidit.

Känner alla andra som väljer att skaffa barn med första bästa partner,  kanske tidigt i tonåren,  att det innebär att de måste fixa bouppteckningen efter f d partnern om denne dör innan barnen blivit myndiga?   Detta efter en person som kanske aldrig brytt sig om att träffa sitt/sina barn,  än mindre hålla kontakt med vårdnadshavaren.

Visst kan lagen vara avfattad så,  är förvånad att jag aldrig hört talas om det.
  • skpklm
    modsey skrev 2014-05-11 19:59:39 följande:
    bouppteckningen skriver du ju bara på. De juridiska papprena gör ju liksom någon sakkunnig.
    Någon sakkunnig dyker upp från ingenstans,  gör bouppteckning för att lämna den till något/några ex för namnunderskrift?

Min erfarenhet är att det är upp till dödsboet att fixa bouppteckning/  leja ut jobbet på exempelvis begravningsbyrån eller en jurist.  Deras tjänster kostar en hel del.  
  • skpklm
    Dessutom skrev Grappa så här!
  • skpklm
    modsey skrev 2014-05-11 20:10:44 följande:
    ja det var så jag menade och gjorde. Det var begravningsbyrån som fixade alla papper
    Visst,  men i tråden lämnar en alkoholiserad pappa med försörjningsstöd efter sig omyndiga barn.  

Vem betalar i sådana fall arvode till eventuell bouppteckning?

OM socialförvaltningen gör det -  vem ansöker om medel till bouppteckning.  Någon skrev att det finns ett enklare förfarande som används när dödsboet är nerlusat med skulder etc.
  • skpklm
    Blancheflour skrev 2014-05-11 22:34:11 följande:
    Har endast läst TS. Först vill jag beklaga din pappas bortgång. Vad gäller arvsfrågan; fall din pappa hade ett hem borde det rimligtvis finnas lösöre. Var dina föräldrar gifta är det din mamma som ärver dina pappas tillgångar i första hand, det vill säga i fall han hade några. Är dina föräldrar skilda ärver du och din bror minst 25% vardera vilken är er laglott. Finns det ett testamente kan din pappa ha testamenterat bort 50% av vad han äger men du har ändå rätt till 25%. Han kan också ha gett bort ALLA tillgångar INNAN han gick bort vilket lämnar dig och din bror utan något.

Begravningsbyråer eller advokater brukar vara dom som värderar lösöret i boet och en advokat brukar anlitas som boutredningsman.

Tycker du ska ringa skatteverket och kontrollera med dom vilka uppgifter som har registrerats om din pappas bortgång samt ringa en jourhavande advokat som kan informera dig om processen hur det går till juridiskt vid dödsfall och som kan informera dig om vad DU själv kan göra för att undersöka ärendet vidare. Lycka till.
    Ts skrev i trådstarten att hennes föräldrar skildes när hen var 4 år -  rimligtvis är ts något äldre nu...

Lever man på försörjningsstöd -  har man så mycket  att testamentera bort?
  • skpklm
    Anonym (försäkringar) skrev 2014-05-12 13:09:34 följande:
    Om jag var du skulle jag försöka få reda på om han hade några försäkringar. De tror jag inte faller ut automatiskt. Men sedan har han kanske inte gjort premieinbetalningar och då finns kanske inget att hämta. Men jag tänker att möjligheten ändå finns, i och med att han ändå hade ett jobb i 30 år. Din mamma kanske har tecknat barnförsäkring åt er? Den borde kunna ge lite pengar.
    Barnförsäkring -  ger den ersättning om barnets föräldrar dör?
Svar på tråden Min far avled och det fanns inget att ärva?