• Grappa

Min far avled och det fanns inget att ärva?

K med lilla E skrev 2014-05-11 13:03:23 följande:
    Om din bror var 18 år när er pappa dog så fick han väl förmodligen originalet på bouppteckningen, fråga honom eller din mamma vem som har originalet. Det låter också väldigt konstigt det där som du skriver att ni gick till banken och den som jobbade där sa att det inte fanns några pengar på kontot. Så går det INTE till!

Den som gör bouppteckningen begär in uppgifter från banken och sammanställer, ingen får gå till banken och få uppgifter om tillgångar på något konto.

Det du måste göra för att få klarhet i de ekonomiska omständigheterna  är att ta del av bouppteckningen.
    Det är väl rimligt att barnens mamma var boupptecknare.
  • Grappa
    Lindsey Egot the only one skrev 2014-05-11 15:17:05 följande:
    Nej! Varför skulle en skild person vara boupptecknate för sitt ex. Det är dödsbodelägaren som ska fixa det och när det finns omyndiga barn ska en förmyndare tillsättas.
    Därför att deras mor är dödsbodelägarnas  vårdnadshavare och därigenom deras representant.
  • Grappa
    jvs skrev 2014-05-11 16:13:41 följande:
    Din mamma har bluffat om att fraga banken efter pengar. Allt sant gors genom bouppteckningen.
    Nu skrev ju TS att h*n själv var med på banken. Men TS kanske bluffar?
  • Grappa
    Lindsey Egot the only one skrev 2014-05-11 16:25:11 följande:
    Nej! Omyndiga barn ska ha en förmyndare och inte vårdnadshavaren som ska se till barnens intresse. Kanske felet har begåtts där och hon som vårdnadshavare har sett till sina egna intressen och inte till barnens.
    Tvärtom, föräldern som är kvar blir oftast förmyndare ensam för sitt barn.
  • Grappa
    skpklm skrev 2014-05-11 16:50:53 följande:
    I förekommande fall ett antal olika föräldrar till ett antal barn alltså?
    Jag förstår nog inte frågan?
  • Grappa
    skpklm skrev 2014-05-11 17:11:19 följande:
    Du skrev att trots att föräldrarna varit skilda i hur många år som helst ska en avlidens ex  fixa bouppteckning om gemensamma barn finns.
    Nej. Det skrev jag verkligen inte!
  • Grappa
    Lindsey Egot the only one skrev 2014-05-11 17:13:47 följande:
    Nej det är skillnad på vårdnadshavare och förmyndare när det gäller arv.
    Jag vet det. Jag verkar till och med ha bättre koll än du i det här fallet eftersom jag till skillnad från dig vet att kvarvarande föräldern vanligen blir förmyndare.
  • Grappa
    skpklm skrev 2014-05-11 19:04:51 följande:
    Grappa,  i det här inlägget plus i ditt inlägg nr 88  anser du att en sedan länge frånskild förälder ska vara boupptecknare  när exet avlidit.
    Nej. Jag svarade på denna specifika situation att det var rimligt att tro att TS mamma faktiskt var boupptecknare, jag skrev INTE att jag ansåg att vem som helst ska vara det. Även om det vanligen är så, dock med den personens medgivande. Förstår du skillnaden?
  • Grappa
    K med lilla E skrev 2014-05-11 19:14:30 följande:
    Varför det? De var ju skilda sedan många år och hade inget med varandra att göra. Dessutom var TS bror myndig.
    Ja, men TS bror omyndig, alltså representerar mamman den omyndiga.  och TS bror har egna intressen i boet, vilket inte mamman har.
  • Grappa
    skpklm skrev 2014-05-11 19:24:42 följande:
    "Vem som helst"?   En förälder är väl aldrig vem som helst?
    Herregud. Jag menar förstås vilken förälder som helst i hela Sverige. Till skillnad från just TS mamma som jag specifikt syftade på.
  • Grappa
    skpklm skrev 2014-05-11 19:33:07 följande:
    Är ts mor unik på något sätt?
    Vad föranleder din fråga? Det känns som att du har lite svårt att förstå det jag skriver, säg till om du är trög så ska jag vara extra tydlig. Vad är det du vill veta som du inte förstår?
  • Grappa
    jvs skrev 2014-05-11 19:30:19 följande:

TS kanske var pa banken med sin mor men om han var 17 vid tillfallet har han knappast haft full koll pa exakt vad som sades. Ska man rota i andras konton behover man dessutom fullmakt.
    Om personen lever eller boet inte är skiftat. Men om bouppteckningen är klar och mamman representerar de rättmätiga arvtagarna har hon rätt att ta del av bankuppgifter och tillgångar.
  • Grappa
    jvs skrev 2014-05-11 19:51:35 följande:

Lite konstigt ar det ju att ga till banken och fraga om man just gjort bouppteckning.
    Sant. Det kan jag inte uttala mig om.
  • Grappa
    skpklm skrev 2014-05-11 19:58:09 följande:
    Jag visste bara inte att om man råkar skaffa barn med någon  och kanske  är ensam vårdnadshavare till barnen -  att man cirka 15 år efteråt plötsligt ska göra bouppteckning när exet avlidit.

Känner alla andra som väljer att skaffa barn med första bästa partner,  kanske tidigt i tonåren,  att det innebär att de måste fixa bouppteckningen efter f d partnern om denne dör innan barnen blivit myndiga?   Detta efter en person som kanske aldrig brytt sig om att träffa sitt/sina barn,  än mindre hålla kontakt med vårdnadshavaren.

Visst kan lagen vara avfattad så,  är förvånad att jag aldrig hört talas om det.
    Ingen har påstått att föräldrar SKA. Lagen, och vi som försöker förklara saker för dig, säger att föräldrar KAN. Dom KAN. Om dom VILL. Men dom MÅSTE inte.
    Hoppas det var tydligt nog. Solig
Svar på tråden Min far avled och det fanns inget att ärva?