Inlägg från: Anonym (mormor) |Visa alla inlägg
  • Anonym (mormor)

Min far avled och det fanns inget att ärva?

ica skrev 2014-05-10 22:46:46 följande:
    Det finns väl massor med människor som inte har egna försäkringar eller en massa tillgångar. Många verkar ju även ha den filosofin att de själva ska leva upp sina pengar. Sen kostar begravning och dödsboet får ju betala hyra.
    Ja,  mannen jag var gift med för länge sedan har förklarat för sina tre barn att de inte kommer att få ärva något;  hans dödsbo kommer att vara konkursmässigt.
  • Anonym (mormor)

Ts - hur mycket finns att ärva efter dig om du skulle dö idag....

• Anonym (mormor)
    Anonym (Linda) skrev 2014-05-11 16:28:01 följande:
    Hej,

Jag förlorade min mamma förra året och har inte ärvt något alls efter henne. Hon ägde inget utav penga-värde och hade inga andra tillgångar. Därtill hade hon många och omfattande lån samt en högst ansträngd ekonomi vilket jag kan tänka att din far också hade. Med det sagt; att ärva något är inget som är självklart, jag tror att en del andra människor har genomgått detta. Jag fick lösa begravningen genom de kvarvarande pengar hon hade på kontot och strunta i alla andra räkningar som fanns.

/Linda
    När en väninna dog och efterlämnade en 25-årig dotter blev det knappast någon begravning.  Väninnan hade 700 kr kvar på kontot när hon tog livet av sig.   Vad jag förstår kan man kremera kroppen i billigast tänkbara kista,  man är inte skyldig att ordna något tillfälle där släkt och vänner får möjlighet att ta farväl.
  • Anonym (mormor)
    Anonym (arv) skrev 2014-05-12 10:04:27 följande:
    Min pappa dog och dödsboet gick i konkurs som det heter. Banken fick ta lägenheten med förlust till försäljning. Det fanns inget lösöre för han hade supit bort allt. Men däremot så hade han en försäkring via facket han var medlem i så vi barn jag och mina syrror fick varsit basbelopp (ca37000 smile1.gif för vi var över 18 år alla.
    Sen var det en till försäkring via facket till begravningskostnader på ca 14000:-
    Snyggt att din far hade  tagit försäkringar och skött inbetalningarna av premierna till dem,  grattis!   

(tvivlar på att exet,  som "utlovat"  konkurs av dödsboet som arv till sina barn,  har några försäkringar.  Han var inte ens med i A-kassan när han fick sparken som exportchef  på 80-talet -  fick hanka sig fram på typ Alfa-kassa  -  plus ganska rejält avgångsvederlag först).
Svar på tråden Min far avled och det fanns inget att ärva?