Inlägg från: Lindsey Egot the only one |Visa alla inlägg
  • Lindsey Egot the only one

Min far avled och det fanns inget att ärva?

Anonym (samma) skrev 2014-05-10 22:36:16 följande:

Mina föräldrar var skilda och min far dog när jag var 12 och min syster 17. an var istort sett oförsäkrad oh ägde iget av värde. Vid boupptäckningen fick vi reda på att han hade ett äldre barn som vi inte visste om så vi blev tre som fick dela på 10000 kr.

Då han inte hade några tillgångar skulle han bli utan gravsten så min och min systers arv på lite över 6000 kr fick gå till sten och resten betalade mamma fast dom var skilda.

det utbetalades barnpension till mig och min syster tills vi var 18 år men dom pengarna såg vi aldrig av på annat sätt än att dom gick till hushållskassan under de år vi bodde hemma.

Så ja man kan bli helt utan arv.

Barnpensionen är ju inte till barnen i den bemärkelsen att de ska kunna lägga de på ett konto utan det är en försörjning så barnet kan ha samma standard som när föräldern levde.
    Anonym (anna) skrev 2014-05-11 08:40:49 följande:
    vad glad jag blir när jag läser ditt svar. Mina barn har också fått barnpension som inte gått till deras konto utan till hushållet. Det möjliggjorde att jag kunde jobba deltid, vi kunde resa lite och bo i hus samt även till deras ridläger, fotbollsskolor och liknande som jag haft svårt att göra utan pension.
    Även de säger samma sak nu som vuxna, att jag valde rätt som använde pengarna så och inte sparade dem till barnen.
    Har man barnpension har man inget val än att använda de pengarna. De SKA gå till barnens försörjning och inget annat om man inte har råd. Hade du tex valt att spara pengarna men sedan levt under existensminimum och gått till soc hade de sagt, använd barnpensionen till vad det är tänkt till, försörjningen
    K med lilla E skrev 2014-05-11 13:03:23 följande:

Om din bror var 18 år när er pappa dog så fick han väl förmodligen originalet på bouppteckningen, fråga honom eller din mamma vem som har originalet. Det låter också väldigt konstigt det där som du skriver att ni gick till banken och den som jobbade där sa att det inte fanns några pengar på kontot. Så går det INTE till!

Den som gör bouppteckningen begär in uppgifter från banken och sammanställer, ingen får gå till banken och få uppgifter om tillgångar på något konto.

Det du måste göra för att få klarhet i de ekonomiska omständigheterna  är att ta del av bouppteckningen.

Det beror ju på om TS bror som myndig var boupptecknare. Jag gjorde bouppteckningen för min dotters dödsbo
    Grappa skrev 2014-05-11 13:28:37 följande:
    Det är väl rimligt att barnens mamma var boupptecknare.
    Nej! Varför skulle en skild person vara boupptecknate för sitt ex. Det är dödsbodelägaren som ska fixa det och när det finns omyndiga barn ska en förmyndare tillsättas.
    Grappa skrev 2014-05-11 15:37:03 följande:
    Därför att deras mor är dödsbodelägarnas  vårdnadshavare och därigenom deras representant.
    Nej! Omyndiga barn ska ha en förmyndare och inte vårdnadshavaren som ska se till barnens intresse. Kanske felet har begåtts där och hon som vårdnadshavare har sett till sina egna intressen och inte till barnens.
    Grappa skrev 2014-05-11 16:44:23 följande:
    Tvärtom, föräldern som är kvar blir oftast förmyndare ensam för sitt barn.
    Nej det är skillnad på vårdnadshavare och förmyndare när det gäller arv.
    Grappa skrev 2014-05-11 16:44:23 följande:
    Tvärtom, föräldern som är kvar blir oftast förmyndare ensam för sitt barn.
    Nej det är skillnad på vårdnadshavare och förmyndare när det gäller arv.
    modsey skrev 2014-05-11 17:35:18 följande:
    ja förmyndare för pengarna utses om barnet ärver över ett basbelopp, är det under ett basbelopp blir den efterlevande föräldern, dvs vårdnadshavaren förmyndare för pengarna
    Ok! Så sa de inte till mig när mina barn ärvde pengar.

Så rent krast kan TS pengar vara använda av modern egentligen kanske för TS försörjning.
    Anonym (*) skrev 2014-05-12 00:07:28 följande:

Borde inte TS, då hen när det hände var omyndig, fått nån slags ersättning från staten pga avliden förälder? Har en kompis som förvisso förlorade den enda föräldern som alls hade något med henne att göra (- den andra hade ingen kontakt/var från annat land/kände kanske inte alls till hennes existens) och hon fick rätt mycket pengar. Då var hon också visserligen väldigt liten, inte 17.

Man får barnpension ungefär som underhåll som är baserat på hur mycket föräldern tjänade och då får man några procent av vad lönen var i just barnpension.
    Anonym (försäkringar) skrev 2014-05-12 13:09:34 följande:

Om jag var du skulle jag försöka få reda på om han hade några försäkringar. De tror jag inte faller ut automatiskt. Men sedan har han kanske inte gjort premieinbetalningar och då finns kanske inget att hämta. Men jag tänker att möjligheten ändå finns, i och med att han ändå hade ett jobb i 30 år. Din mamma kanske har tecknat barnförsäkring åt er? Den borde kunna ge lite pengar.

Men hur tänkte du nu?

Brandförsäkringen täcker ju inte föräldrarna. Den utfaller enbart om barnet skadas eller dör.
Svar på tråden Min far avled och det fanns inget att ärva?