• Anonym (Vad pågår)

Boken "Vaccinationer: risker och skador"

Läs den!!

Du kommer att känna dig så lurad...det gör jagSkrikandesGråter

• Svar på tråden Boken "Vaccinationer: risker och skador"
  • Anonym (....)
    yodi skrev 2014-05-04 14:35:53 följande:
    det är väl ingen som påstår att det är helt ofarligt? det står ju till och med varningar och information om biverkningar på förpakningar och medföljande informations lapp.

men i dom flesta fall så överväger nyttan av medecinen den ev biverkningen.
    Nja... Konstigt nog så skriver många och ger en orolig mamma, vars 1-åring har 39 graders feber, att hon ska "hålla febern nere" och ge div. mediciner...
  • Sune03
    Anonym (Vad pågår) skrev 2014-05-04 11:07:09 följande:
    Intressant. Kan du ge exempel?
    Jag kan ge ett exempel, människans ögat.

Även om det är fantastiskt till sin konstruktion och fungerar bra finns det faktisk flera designmissar. Bland annat är ordningen på näthinnans uppbyggnad i "fel" ordning eftersom ljuset måste passera flera lager av celler innan det når receptorerna.

Jag har för mig att det finns djur som har en bättre konstruktion.
  • yodi
    Anonym (....) skrev 2014-05-04 18:42:42 följande:
    Nja... Konstigt nog så skriver många och ger en orolig mamma, vars 1-åring har 39 graders feber, att hon ska "hålla febern nere" och ge div. mediciner...
    men även där rör det sig om en avvägning.

är barnet piggt och har relativt bra allmäntillstånd så är febernedsättande inte helt nödvändigt, är barnet däremot påverkat så kan det helt klart vara vinning med att ge febernedsättande.
  • Sune03
    Anonym (Vad pågår) skrev 2014-05-04 17:07:01 följande:
    Till de som litar blint på att vaccin bara är fördelaktigt och att vaccintillverkarna bara har rent mjöl i påsen så kan jag fortfarande rekommendera boken jag startade tråden om från början. Det är en bra sammanfattning på vetenskapliga artiklar som visar på att även motsatsen till vaccinernas guld och gröna skogar existerar. Och att vaccinerna ofta innehåller diverse ämnen som i enskilda studier har bevisats ha negativa hälsoeffekter.
    Jag har inte läst att dina inlägg men du verkar i alla fall inte vara en rabiat vaccinationsmotståndare som skriker och håller för öronen på samma gång, sådana människor går inte att argumentera mot eftersom de har sin uppfattning cementerad och allt annat är ett angrepp på deras världsbild eller en konspirationsteori.

Men jag tycker ändå att det är fel att du försöka sprida en oro runt vacciner, jag är av åsikten att de är en gåva från tidigare generationer som vi som samhällsmedborgare ska vårda mycket ömt. Tänk på att vi är bland den första generationen som aldrig levt i en tid innan vaccinationer och vi tar vår hälsa allt för givet.

Risker ska alltid upp på bordet men med tanke på hur länge barnvaccinationsprogrammet har funnits är biverkningar väl dokumenterade och inget man behöver konspirera om, fakta finns att läsa. Problemet med internet är att vem som helst kan skriva vad som helst och det krävs ingen peer review som det gör för att publicera vetenskaplig fakta.

Det är helt upp mot väggarna fel att lyfta fram enskilda ämnen läkemedel som farliga och inte samtidigt nämna dosen/koncentrationen av ämnet. År 1999 tog man tex bort kvicksilver ur de flesta vacciner eftersom det fanns en oro från människor, då alla vet att kvicksilver är farligt. Mängden kvicksilver man fick i sig var mindre än vad man får av en portion tonfisk och ingen har stoppat tonfisken.

Utmana mig gärna med ett tillsatsämne som oroar dig så tar jag gärna fram information som kan lugna dig.
  • Anonym (Vad pågår)
    sillson skrev 2014-05-04 18:37:19 följande:
    Om du kikar i gamla kyrkböcker från 1700-talet så får du se hur ofta feber står angivet som dödsorsak. Man dog av förkylningar, barnsängsfeber, tyfus, lunginflamationer, blodförgiftning med mera.
    Feber är dock ingen sjukdom utan ett symtom på sjukdom. Så troligen användes feber som dödsorsak när man inte visste vad det var som orsakade den. Barnsängsfeber gissar jag, utan att egentligen veta, kunde bero på den tidens bristande hygien. Lunginflammationer dör fortfarande gamla och multisjuka människor av. Och blodförgiftning tror jag inte ses som en "enkel" sjukdom ens idag utan en av de åkommor som det verkligen är motiverat att använda antibiotika för.
    Jag har ingen möjlighet att sätta mig in i gamla kyrkböcker i nuläget, men gissar att det fanns en del att önska när det gällde att sätta diagnoser på den tiden.
  • Sune03
    Anonym (Vad pågår) skrev 2014-05-04 19:41:44 följande:
    Feber är dock ingen sjukdom utan ett symtom på sjukdom. Så troligen användes feber som dödsorsak när man inte visste vad det var som orsakade den. Barnsängsfeber gissar jag, utan att egentligen veta, kunde bero på den tidens bristande hygien. Lunginflammationer dör fortfarande gamla och multisjuka människor av. Och blodförgiftning tror jag inte ses som en "enkel" sjukdom ens idag utan en av de åkommor som det verkligen är motiverat att använda antibiotika för.
    Jag har ingen möjlighet att sätta mig in i gamla kyrkböcker i nuläget, men gissar att det fanns en del att önska när det gällde att sätta diagnoser på den tiden.
    Men nu spekulerar du, utan att du egentligen vet som du skriver själv, mot fakta som finns på bordet uppslaget och klart om du vill ta reda på hur det var. (Jag syftar alltså på att man då dog av sjukdomar som vi idag vaccinerar mot och detta försöker du istället förklara med bristande hygien och okunskap i att ställa diagnoser).
  • Anonym (anonym)
    Anonym (Vad pågår) skrev 2014-05-04 15:13:59 följande:
    Vilka infektioner som vi idag anser vara enklare dog folk som flugor av menar du?
    Halsfluss ledde inte alltför sällan till infektioner i hjärtat innan penicillin fanns att tillgå precis samma sak med andra bakteriella infektioner som så enkla saker som hudinfektioner.
  • Sune03

Inte riktat till någon enskild men det verkar finnas en oroväckande kunskaplucka hos en del personer. Jag vill då bara säga...

Förr i tiden dog många människor och barn av sjukdomar och åkommor som vi i dag har enkla och effektiva bot och åtgärder mot.

Om vi inte massvaccinerade våra barn skulle många fruktade sjukdomar komma tillbaka och skapa sorg och tragedi hos oss och de vi älskar.

• Anonym (Vad pågår)
    Sune03 skrev 2014-05-04 20:13:34 följande:
    Men nu spekulerar du, utan att du egentligen vet som du skriver själv, mot fakta som finns på bordet uppslaget och klart om du vill ta reda på hur det var. (Jag syftar alltså på att man då dog av sjukdomar som vi idag vaccinerar mot och detta försöker du istället förklara med bristande hygien och okunskap i att ställa diagnoser).
    Ja, i den här frågan var det spekulationer eftersom jag inte alls är insatt i hur det såg ut på 1700-talet och vad som skrevs i kyrkoböckerna. Och jag var också tydlig med att jag egentligen inte vet. Jag är inte heller insatt i när de sjukdomar som vi vaccineras emot idag namngavs med de namn de har idag. Beskrivs de sjukdomarna i kyrkoböckerna så att man kan vara övertygad om att det är t.ex. mässlingen de skriver om?
  • Anonym (anonym)
    Anonym (Vad pågår) skrev 2014-05-04 20:24:05 följande:
    Ja, i den här frågan var det spekulationer eftersom jag inte alls är insatt i hur det såg ut på 1700-talet och vad som skrevs i kyrkoböckerna. Och jag var också tydlig med att jag egentligen inte vet. Jag är inte heller insatt i när de sjukdomar som vi vaccineras emot idag namngavs med de namn de har idag. Beskrivs de sjukdomarna i kyrkoböckerna så att man kan vara övertygad om att det är t.ex. mässlingen de skriver om?
    Bland samtliga rapporterade fall av mässling i USA under åren 1987-2000, 67032 st, förekom 177 dödsfall, dvs en av 380 insjuknade dog. 
    Tycker nog att 1/380 som dör av en sjukdom är ganska mycket.

Du säger att många barn inte mår bra ett kort tag efter vaccination det är helt normalt eftersom vaccin är en liten gnutta av den sjukdom man vaccinerar för så att immunförsvaret ska reagera som om man haft sjukdomen när man råkar ut för smitta, en liten del blir inte skyddade mot sjukdomen trots vaccination men drabbas då betydligt lindrigare. 
    Numera kan man ju vaccinera sig mot vissa allergier så att människor trots svår allergi kan leva ganska normalt.

Att barn reagerar med att vara lite annorlunda efter vaccination är inte speciellt konstigt de har ju utsatts för ett obehag någon har stuckit dem med en nål och det kan ömma efter sticket.
Svar på tråden Boken "Vaccinationer: risker och skador"