Anonym (Vad pågår) skrev 2014-05-04 17:07:01 följande:
Till de som litar blint på att vaccin bara är fördelaktigt och att vaccintillverkarna bara har rent mjöl i påsen så kan jag fortfarande rekommendera boken jag startade tråden om från början. Det är en bra sammanfattning på vetenskapliga artiklar som visar på att även motsatsen till vaccinernas guld och gröna skogar existerar. Och att vaccinerna ofta innehåller diverse ämnen som i enskilda studier har bevisats ha negativa hälsoeffekter.
Jag har inte läst att dina inlägg men du verkar i alla fall inte vara en rabiat vaccinationsmotståndare som skriker och håller för öronen på samma gång, sådana människor går inte att argumentera mot eftersom de har sin uppfattning cementerad och allt annat är ett angrepp på deras världsbild eller en konspirationsteori.
Men jag tycker ändå att det är fel att du försöka sprida en oro runt vacciner, jag är av åsikten att de är en gåva från tidigare generationer som vi som samhällsmedborgare ska vårda mycket ömt. Tänk på att vi är bland den första generationen som aldrig levt i en tid innan vaccinationer och vi tar vår hälsa allt för givet.
Risker ska alltid upp på bordet men med tanke på hur länge barnvaccinationsprogrammet har funnits är biverkningar väl dokumenterade och inget man behöver konspirera om, fakta finns att läsa. Problemet med internet är att vem som helst kan skriva vad som helst och det krävs ingen peer review som det gör för att publicera vetenskaplig fakta.
Det är helt upp mot väggarna fel att lyfta fram enskilda ämnen läkemedel som farliga och inte samtidigt nämna dosen/koncentrationen av ämnet. År 1999 tog man tex bort kvicksilver ur de flesta vacciner eftersom det fanns en oro från människor, då alla vet att kvicksilver är farligt. Mängden kvicksilver man fick i sig var mindre än vad man får av en portion tonfisk och ingen har stoppat tonfisken.
Utmana mig gärna med ett tillsatsämne som oroar dig så tar jag gärna fram information som kan lugna dig.