• Sune03

Boken "Vaccinationer: risker och skador"

Anonym (Vad pågår) skrev 2014-05-04 11:07:09 följande:
    Intressant. Kan du ge exempel?
    Jag kan ge ett exempel, människans ögat.

Även om det är fantastiskt till sin konstruktion och fungerar bra finns det faktisk flera designmissar. Bland annat är ordningen på näthinnans uppbyggnad i "fel" ordning eftersom ljuset måste passera flera lager av celler innan det når receptorerna.

Jag har för mig att det finns djur som har en bättre konstruktion.
  • Sune03
    Anonym (Vad pågår) skrev 2014-05-04 17:07:01 följande:
    Till de som litar blint på att vaccin bara är fördelaktigt och att vaccintillverkarna bara har rent mjöl i påsen så kan jag fortfarande rekommendera boken jag startade tråden om från början. Det är en bra sammanfattning på vetenskapliga artiklar som visar på att även motsatsen till vaccinernas guld och gröna skogar existerar. Och att vaccinerna ofta innehåller diverse ämnen som i enskilda studier har bevisats ha negativa hälsoeffekter.
    Jag har inte läst att dina inlägg men du verkar i alla fall inte vara en rabiat vaccinationsmotståndare som skriker och håller för öronen på samma gång, sådana människor går inte att argumentera mot eftersom de har sin uppfattning cementerad och allt annat är ett angrepp på deras världsbild eller en konspirationsteori.

Men jag tycker ändå att det är fel att du försöka sprida en oro runt vacciner, jag är av åsikten att de är en gåva från tidigare generationer som vi som samhällsmedborgare ska vårda mycket ömt. Tänk på att vi är bland den första generationen som aldrig levt i en tid innan vaccinationer och vi tar vår hälsa allt för givet.

Risker ska alltid upp på bordet men med tanke på hur länge barnvaccinationsprogrammet har funnits är biverkningar väl dokumenterade och inget man behöver konspirera om, fakta finns att läsa. Problemet med internet är att vem som helst kan skriva vad som helst och det krävs ingen peer review som det gör för att publicera vetenskaplig fakta.

Det är helt upp mot väggarna fel att lyfta fram enskilda ämnen läkemedel som farliga och inte samtidigt nämna dosen/koncentrationen av ämnet. År 1999 tog man tex bort kvicksilver ur de flesta vacciner eftersom det fanns en oro från människor, då alla vet att kvicksilver är farligt. Mängden kvicksilver man fick i sig var mindre än vad man får av en portion tonfisk och ingen har stoppat tonfisken.

Utmana mig gärna med ett tillsatsämne som oroar dig så tar jag gärna fram information som kan lugna dig.
  • Sune03
    Anonym (Vad pågår) skrev 2014-05-04 19:41:44 följande:
    Feber är dock ingen sjukdom utan ett symtom på sjukdom. Så troligen användes feber som dödsorsak när man inte visste vad det var som orsakade den. Barnsängsfeber gissar jag, utan att egentligen veta, kunde bero på den tidens bristande hygien. Lunginflammationer dör fortfarande gamla och multisjuka människor av. Och blodförgiftning tror jag inte ses som en "enkel" sjukdom ens idag utan en av de åkommor som det verkligen är motiverat att använda antibiotika för.
    Jag har ingen möjlighet att sätta mig in i gamla kyrkböcker i nuläget, men gissar att det fanns en del att önska när det gällde att sätta diagnoser på den tiden.
    Men nu spekulerar du, utan att du egentligen vet som du skriver själv, mot fakta som finns på bordet uppslaget och klart om du vill ta reda på hur det var. (Jag syftar alltså på att man då dog av sjukdomar som vi idag vaccinerar mot och detta försöker du istället förklara med bristande hygien och okunskap i att ställa diagnoser).
  • Sune03

Inte riktat till någon enskild men det verkar finnas en oroväckande kunskaplucka hos en del personer. Jag vill då bara säga...

Förr i tiden dog många människor och barn av sjukdomar och åkommor som vi i dag har enkla och effektiva bot och åtgärder mot.

Om vi inte massvaccinerade våra barn skulle många fruktade sjukdomar komma tillbaka och skapa sorg och tragedi hos oss och de vi älskar.

• Sune03
    Anonym (Vad pågår) skrev 2014-05-04 20:24:05 följande:
    Ja, i den här frågan var det spekulationer eftersom jag inte alls är insatt i hur det såg ut på 1700-talet och vad som skrevs i kyrkoböckerna. Och jag var också tydlig med att jag egentligen inte vet. Jag är inte heller insatt i när de sjukdomar som vi vaccineras emot idag namngavs med de namn de har idag. Beskrivs de sjukdomarna i kyrkoböckerna så att man kan vara övertygad om att det är t.ex. mässlingen de skriver om?
    Man kan inte sätta sig och läsa kyrkböcker om man inte har ett extremt nischat och speciellt intresse. Jag skulle iofs bli impad om du gjorde det ;) Om du är intresserad rekommenderar jag att du letar reda på en bok om medicinhistoria.

Mycket översiktligt på wikipedia om medicinhistoria
    sv.wikipedia.org/wiki/Medicinhistoria

De olika sjukdomarna i barnvaccinationsprogrammet
    sv.wikipedia.org/wiki/Difteri
    sv.wikipedia.org/wiki/Stelkramp
    sv.wikipedia.org/wiki/Kikhosta
    sv.wikipedia.org/wiki/Polio
    sv.wikipedia.org/wiki/Haemophilus_influenzae
    sv.wikipedia.org/wiki/M%C3%A4ssling
    sv.wikipedia.org/wiki/P%C3%A5ssjuka
    sv.wikipedia.org/wiki/R%C3%B6da_hund
    sv.wikipedia.org/wiki/Livmoderhalscancer

Detta mina vänner är vad man ska fokusera sin oro på.

• Sune03

Ett tankeexperiment. Tänk att du var en utomjordisk spekulant till att få återfödas på planeten jorden i landet Sverige. Du får välja ditt liv ungefär som man väljer tillval till en bil.

På sista sidan blir du erbjuden att gratis få ett skydd mot sjukdomarna jag listade ovan. Du får information om sjukdomarna och att miljardtals människor valt detta erbjudande och att biverkningarna och riskerna är väldigt små. Svårt?

• Sune03
    Anonym (Vad pågår) skrev 2014-05-04 20:44:30 följande:
    Jag tror inte att du behöver vara orolig för att människor inte har hört just det du skriver ovan förut.

Det var det jag trodde på också innan jag själv började ifrågasätta och läsa på. Jag trodde det du skriver var den enda sanningen, för det är ju just de orden man har fått upprepat för sig i princip hela livet.
    Jag försökte skriva mina två meningar så korta som möjligt samt med en sådan formulering att det vore vansinne att argumentera mot dem men ändå gör du det.

Jag är en människa som alltid läser på allt mycket noggrant men vaccinationsmotståndarna kan få mig att se rött eftersom de väger risker på fel sätt och saknar rationellt tänkande. Jag ber om ursäkt om den frustrationen spiller över på dig för jag har inte läst så mycket av din argumentation i tråden. Möjligt att även de mest ivriga vaccinationsförespråkarna inte lyssnar på motargument men jag verkligen in all fakta jag hör och dubbelkollar och källsöker informatioen.
  • Sune03
    Anonym (Vad pågår) skrev 2014-05-04 20:56:09 följande:
    Ja jättesvårt, då jag har väldigt svårt att tänka mig in i just den situationen..;)
    Ha ha den är väl fullt realistisk Flört
  • Sune03
    Anonym (Vad pågår) skrev 2014-05-04 21:32:06 följande:
    Som jag tidigare har nämnt så respekterar jag dem som har gjort ett aktivt val utifrån fakta från "båda sidor".
    Men som du skriver så är det också många av "vaccinationsförespråkarna" som inte lyssnar på några motargument, som dessutom försöker trycka ned de som är emot. DET får mig att se rött.

Boken som jag refererat till rekommenderar att man läser den officiella litteraturen om vaccinering från myndigheterna som Socialstyrelsen, WHO, etc, för att balansera informationen som presenteras i boken.
    Jag tycker att "andra sidan" borde göra likadant.

Jag tror att tanken med vacciner definitivt är god. Men jag tror också att det har gått till överdrift.
    Jag tror definitivt att vaccinernas säkerhet kan förbättras. Och jag anser att de som säljer vaccinerna inte ska få sköta forskningen kring dem.
    Nu får du nästan ge dig. Du kommer ju aldrig med några fakta utan säger dig bara vara nedtryckt och lösa påståenden. Jag läste en recension av boken, recensionen var skriven av någon som tyckte den var bra, och föga förvånad så kunde jag konstatera att det var samma gamla felaktiga argument. Ja fel, som i att man ljuger.

Du pratar om andra sidan, men det här är inget man ska behöva ta ställning till. Samhället har redan tagit ställning. Kan du komma med lite fakta för en gång skull som visar att det gått till överdrift och att säkerheten måste förbättras? Så klart kan du inte det så jag väntar mig inget svar.

För det första så är det inte bara de som säljer dem som forskar i dem, för det andra är kontrollerna rigorösa för att få ut läkemedel på marknaden. För det tredje, hur tänkte du ett system där läkemedelsföretagen inte skulle få forska i de produkter de framställer?

Bah, meningslöst att argumentera med dig men man vill ju också slå hål på dumheten i fall någon annan får för sig att läsa detta.

Jag diskuterar gärna risker tex men då få du komma med ett konkret påstående utan att gå runt mina argument.
  • Sune03
    Anonym (Vad pågår) skrev 2014-05-05 08:53:20 följande
    Jag hoppas att folk läser på även om vacciners nackdelar (fakta finns alltså inte bara i den här boken jag gett som exempel) och ser med kritiska ögon på allt de läser och hör, det är egentligen det som är min största poäng.

Och jag diskuterar gärna boken med sådana som verkligen har läst den och inte avfärdat boken med att författaren är en "kvacksalvare".
    Så mycket vetenskapsartiklar, publikationer och även avhandlingar har jag läst inom ett brett ämnesområde att jag snabbt kan bedöma om en bok bygger på vetenskap eller pseudovetenskap. Det fina med att läsa vetenskapliga publikationer är att de inte tar ställning, de presenterar fakta. En studie av ett läkemedel eller vaccin visar tex extremt ingående hur medlet verkar samt vilka effekter och bieffekter det har. Nackdelen är att det är tyngre läsning än en populistisk bok som vill presentera någon form av sensationell låtsasfakta och riktar sig till läsare som inte är vana att tänka kritiskt.

Du hänvisar till att du tycker att andra har argumenterat felaktigt mot dig i direkt respons på kritik jag gett dig. Du möter inte min kritik alls utan drar bara upp nya referenser och hänvisar till en bok du läst.

Som ett exempel sa du tidigare att du var rädd för farliga ämnen i vacciner, jag bad dig då att nämna ett sådant ämne så kan jag komma med en replik på det. Du svarade inte.

Någon annan frågade vad som skulle hända om vi slutade vaccinera, var den fråga för obekväm för dig eller valde du bara att inte svara?
Svar på tråden Boken "Vaccinationer: risker och skador"