• Anonym (Vad pågår)

Boken "Vaccinationer: risker och skador"

Läs den!!

Du kommer att känna dig så lurad...det gör jagSkrikandesGråter

• Svar på tråden Boken "Vaccinationer: risker och skador"
  • Anonym (Vad pågår)
    Anonym (....) skrev 2014-05-03 19:19:34 följande:
    Antingen har du inte läst materialet eller så har du missat följande:

"Det är därför viktigt att läkare och sjuksköterskor på barnavårdscentralen och i skolan diskuterar med föräldrar om fördelar och nackdelar med vaccination, och att vårdgivare och hälsovårdspersonal i sin huvudmanna- och yrkesroll verkar för att det finns utrymme för information om vaccinationsprogrammet. Föräldrarna måste få bra information om olika konsekvenser av beslutet att låta sitt barn bli eller inte bli vaccinerat, samtidigt som man självfallet ska acceptera att vaccinationsprogrammet är frivilligt och att föräldrar tar ställning för sina barns räkning."
    källa Socialstyrelsen

Ok, det var bra och det har jag missat!
    Dock har jag själv aldrig, eller någon annan i min bekantskapskrets någonsin fått frågan om barnen ska vaccineras, utan det har bara konstaterats att "idag är det dags för vaccination".
  • Hypnotica
    Anonym (Vad pågår) skrev 2014-05-03 19:32:11 följande:
    Jag menar definitivt inte att föräldrar är inkompetenta. Däremot är många helt ointresserade. Och det är en helt annan sak! Om man inte är speciellt intresserad av medicin eller hälsofrågor, så läser man heller inte på. Då förlitar man sig på sjukvården, för de ska ju ändå veta bäst? Så enkelt är det.

Precis som att jag är ganska ointresserad av ekonomi, så jag är säkert en bra kund för min bank.

Och ja, jag tycker också det är uppåt väggarna att vi behandlar våra barn med penicillin för minsta lilla. Och det beror också på okunskap och ointresse. Och en form av hjärntvätt. Vi tror att vi inte blir friska om vi inte får antibiotika. När det egentligen handlar om att man på sin höjd blir frisk 1 dag tidigare. Och då bland annat med "betalningen" en försvagad normalflora som i sin tur ger en ny lång radda tråkiga konsekvenser, men det är en annan historia. 

Det är som att människor idag inte har någon tilltro alls till att kroppen har ett immunförsvar som är uttänkt in i minsta detalj? Som att vi tror att, "om jag inte får någon slags medicin mot det här nu så kommer jag få ha det hela livet".
    Det har läkemedelsföretagen gjort bra i alla fall. 
    Vårt immunförsvar är inte "utänkt i minsta detalj". Ingenting i vår kropp är det. Tvärtom, mycket mer våra kroppar är väldigt mycket ad hoc lösningar och mindre optimala funktioner...
    Jag är inte bitter - jag är välhumlad.
  • Anonym (Vad pågår)
    Hypnotica skrev 2014-05-04 10:39:35 följande:
    Vårt immunförsvar är inte "utänkt i minsta detalj". Ingenting i vår kropp är det. Tvärtom, mycket mer våra kroppar är väldigt mycket ad hoc lösningar och mindre optimala funktioner...
    Intressant. Kan du ge exempel?
  • Anonym (Vad pågår)
    Hypnotica skrev 2014-05-04 10:39:35 följande:
    Tycker du inte heller att immunförsvaret är "uttänkt" när det gäller det som räknas som "naturligt" i vår miljö?
  • sillson
    Anonym (Vad pågår) skrev 2014-05-04 11:09:32 följande:
    Tycker du inte heller att immunförsvaret är "uttänkt" när det gäller det som räknas som "naturligt" i vår miljö?
    Det är en självklarhet att immunförsvaret är naturligt. Men varför skulle "naturligt" automatiskt betyda att det är bra eller perfekt. Det finns mycket som är naturligt. Sjukdomar som dödar och lemlästar miljontals människokroppar varje år är naturligt. Hur kommer det sig att människor avgudar och tillber sin egen föreställning om vad som är naturligt. Riktigt obehagligt blir det när man likt vaccinationsmotståndare är beredd att offra människor på altaret tillägnat det "naturliga".

Just det ja. Jag kom på en sak till som är "naturligt". Vår strävan att bekämpa sjukdomar och mänskligt lidande. Ingen antivaccare kan kan komma och påstå att det är en naturlig impuls att bara rycka på axlarna när sjukdomar som polio och smittkoppor härjar i samhället.
  • Anonym (Vad pågår)
    sillson skrev 2014-05-04 12:29:52 följande:
    Det är en självklarhet att immunförsvaret är naturligt. Men varför skulle "naturligt" automatiskt betyda att det är bra eller perfekt. Det finns mycket som är naturligt. Sjukdomar som dödar och lemlästar miljontals människokroppar varje år är naturligt. Hur kommer det sig att människor avgudar och tillber sin egen föreställning om vad som är naturligt. Riktigt obehagligt blir det när man likt vaccinationsmotståndare är beredd att offra människor på altaret tillägnat det "naturliga".

Just det ja. Jag kom på en sak till som är "naturligt". Vår strävan att bekämpa sjukdomar och mänskligt lidande. Ingen antivaccare kan kan komma och påstå att det är en naturlig impuls att bara rycka på axlarna när sjukdomar som polio och smittkoppor härjar i samhället.
    Är det inte minst lika obehagligt att man är beredd att offra människor på altaret tillägnat alla läkemedel som dagligen dödar och skadar mängder av människor? 
  • Vitrysk hockeyhjälte
    Anonym (Vad pågår) skrev 2014-05-04 12:51:05 följande:
    Är det inte minst lika obehagligt att man är beredd att offra människor på altaret tillägnat alla läkemedel som dagligen dödar och skadar mängder av människor? 
    Inte när alternativet är att offra mångdubbelt fler till sjukdomar de högst sannolikt klarat sig ifrån vid vaccination. Du är fortfarande inte rationell i ditt tänkande.
    Count hotfull pastor, sprungen ur kaos.
  • Anonym (Vad pågår)
    Vitrysk hockeyhjälte skrev 2014-05-04 13:13:50 följande:
    Inte när alternativet är att offra mångdubbelt fler till sjukdomar de högst sannolikt klarat sig ifrån vid vaccination. Du är fortfarande inte rationell i ditt tänkande.
    Jag menade läkemedel rent generellt denna gång.
  • sillson
    Anonym (Vad pågår) skrev 2014-05-04 12:51:05 följande:
    Jo det skulle vara lika obehagligt. Det finns problem med fel- och övermedicinering. Om du äger något så "onaturligt" som en TV och de senaste sex månaderna råkat tittat på den så har du inte kunnat undgå att detta debatterats flitigt inom sjukvården. Mediciner är potenta och kan vara livsfarliga. Det vet ALLA. Vi vet också att om moderna mediciner inte fanns så skulle medellivslängden vara mycket lägre och folkhälsan mycket sämre. Bara för några hundra år seden nådde man inte vuxen ålder utan en stor portion tur. Folk dog som flugor av (det vi idag anser vara enklare) infektioner och en vanlig "naturlig" förlossning slutade inte sällan med döden.
  • Anonym (Vad pågår)
    sillson skrev 2014-05-04 13:38:46 följande:
    Jo det skulle vara lika obehagligt. Det finns problem med fel- och övermedicinering. Om du äger något så "onaturligt" som en TV och de senaste sex månaderna råkat tittat på den så har du inte kunnat undgå att detta debatterats flitigt inom sjukvården. Mediciner är potenta och kan vara livsfarliga. Det vet ALLA. Vi vet också att om moderna mediciner inte fanns så skulle medellivslängden vara mycket lägre och folkhälsan mycket sämre. Bara för några hundra år seden nådde man inte vuxen ålder utan en stor portion tur. Folk dog som flugor av (det vi idag anser vara enklare) infektioner och en vanlig "naturlig" förlossning slutade inte sällan med döden.
    Och återigen förlöjligande av de som anses vara emot vacciner, trots att jag inte ens är på någon "sida" i nuläget.

Japp, jag äger något så onaturligt som en TV. Och en mikro, och en diskmaskin. Och tro det eller ej, en dator! Och en bil. Till och med två bilar!

Jag har inte sagt att ALLA läkemedel är av ondo, långt ifrån. Många räddar liv. Men många skördar också liv. Många läkemedel är helt onödiga.

Och när jag pratar om onaturligt så tycker jag det blir det när alla människor ska ha läkemedel så fort de har lite feber eller ont i huvudet, eller någon simpel infektion. Och sedan tro att läkemedlen är helt ofarliga, för att annars skulle de väl inte finnas, eller?? Det är DÅ det blir onaturligt. 

Som t.ex. paracetamol som rekommenderas till höger och vänster för både det ena och det andra. Det är onaturligt. Och knappast så ofarligt som det har målats fram hittills.
Svar på tråden Boken "Vaccinationer: risker och skador"