• Mimmi O

Vad är det med föräldrar på barnkalas?!

Min son har varit på 5års-kalas i helgen.

Jag reagerade redan förra året (4års-kalasen) att det var så många som stannade hela kalaset. Om man är fyra år och ses på förskolan fem dagar i veckan så ska man klara att vara ifrån mamma och pappa 2h på barnkalaset!
    När vår son hade kalas förra året så stannade 6/10 föräldrar kvar hela kalaset. Jag vill inte ha dom här?!

Min son var som sagt på 5års-kalas i helgen... 4/13 föräldrar stannade. "Du vill nog att jag stannar Love".

Vad är problemet?! Det är inte föräldrarna jag bjudit.

Snart ska sonen ha 5års-kalas.
    Jag vill inte ha föräldrarna här.
    Jag vill kunna lägga all energi på barnen och kalaset men förra gången skulle de passas upp med mat och kaffe dom också.

Jag vill inte ha dom här!

Varför väljer ni föräldrar att stanna kvar? I undantagsfall där det verkligen inte går att lämna, kan man faktiskt fråga lite fint om man får vara kvar.... Men ni andra får gå!

• Svar på tråden Vad är det med föräldrar på barnkalas?!
  • Tom Araya
    glassen skrev 2014-04-16 21:35:23 följande:
    Nja, riktigt så var det nog inte. Jag var jätteblyg och hade aldrig gått på ett barnkalas utan en förälder i den åldern. Men det var inget bekymmer för jag var heller inte bjuden på kalas när jag var så liten. Så kanske är förändringen att dagens föräldrar och är så hysteriska med att ordna kalas innan barnen egentligen är mogna för det.
    Det är möjligt, jag minns ju bara tillbaka till ca 4-5-årsåldern och före dess kanske det var mest släkt, vänner och grannar till mina föräldrar och deras barn och att de då kom allihop.
    Men från 5-6-årsåldern gick barn i alla fall på kalas själva.
  • megsi
    Swipter skrev 2014-04-16 18:59:00 följande:
    Nu har jag bara läst TS men blev lite förbryllad. Mina barn är fortfarande små, sist vi hade kalas hade vi 3-årskalas. Då skrev vi i inbjudan att minst en förälder behövde stanna kvar. Nu vet jag ju inte hur mycket som kommer hända på ett år, men jag trodde man följde med 4-åringen med? Du menar att du och din sambo klarar av 30 st 4-åringar själva? :o (okej, om man inte bjuder in öppet kan man ju skippa bjuda alla på förskolan, men hur många 4-åringar går det per vuxen?)

Bjuda 30 barn på kalas oavsett ålder låter mer som 18 årsfesten på lokal. Man bjuder givetvis ett lagom antal barn kvalitet istället för kvantitet. Tror nog att din 4 åring får det mysigare med en 3-4 kompisar som ni kan ha kul med och där barnen givetvis känner sig tryggare med. Och framförallt ditt barn får fokus på sig på sitt kalas.
  • jenniferjenifer

Alla kalas som jag har blivit bjuda på är av vänner,självklart stannar jag kvar. Det bjuds på mat och dryck till alla. Alla barnen har riktigt roligt, springer runt och leker medans dom vuxna håller till i köket. Och när jag har barnkalas bjuder jag ju självklart mina vänner med deras barn, och nu är ju alla barnen så små. Skulle aldrig lämna min 3 åriga dotter/son hos någon dagiskompis som jag absolut inte känner, eller vet hur föräldrarna är. Men alla är väl olika. Själv tycker jag att det är upp till var och en, men skulle min äldsta få någon inbjudan nu när hon börjat skolan är en annan sak, då är hon stor nog för att kunna klara sig själv och kunna ringa hem om det är något, som 3 åring kan man inte det. Jag vet inte hur små kalas TS har, men hemma hos mig är vi minst 20 småbarn och sen vuxna på det, i mitt hem är alla välkommna, som sagt det är ju mina vänner och inte "dagiskompisar"

• Swipter
    megsi skrev 2014-04-16 21:54:38 följande:

Bjuda 30 barn på kalas oavsett ålder låter mer som 18 årsfesten på lokal. Man bjuder givetvis ett lagom antal barn kvalitet istället för kvantitet. Tror nog att din 4 åring får det mysigare med en 3-4 kompisar som ni kan ha kul med och där barnen givetvis känner sig tryggare med. Och framförallt ditt barn får fokus på sig på sitt kalas.
    Det gick ypperligt, inga problem och ingen mobbning. Skulle kännas väldigt konstigt att bara bjuda in 3-4 stycken från förskolan, även om jag förstår att det för vissa är nödvändigt.
  • Tom Araya
    jenniferjenifer skrev 2014-04-16 22:34:25 följande:
    Alla kalas som jag har blivit bjuda på är av vänner,självklart stannar jag kvar. Det bjuds på mat och dryck till alla. Alla barnen har riktigt roligt, springer runt och leker medans dom vuxna håller till i köket. Och när jag har barnkalas bjuder jag ju självklart mina vänner med deras barn, och nu är ju alla barnen så små. Skulle aldrig lämna min 3 åriga dotter/son hos någon dagiskompis som jag absolut inte känner, eller vet hur föräldrarna är. Men alla är väl olika. Själv tycker jag att det är upp till var och en, men skulle min äldsta få någon inbjudan nu när hon börjat skolan är en annan sak, då är hon stor nog för att kunna klara sig själv och kunna ringa hem om det är något, som 3 åring kan man inte det. Jag vet inte hur små kalas TS har, men hemma hos mig är vi minst 20 småbarn och sen vuxna på det, i mitt hem är alla välkommna, som sagt det är ju mina vänner och inte "dagiskompisar"
    Du har helt klart poäng i det du säger, men TS hade 5-årskalas och jag tycker inte att en normal 5-åring ska vara/är så borttappad utan mamma och pappa att de måste vara med jämt. Utvecklingen går fort i de åldrarna.
  • skruttan8

Varför börja med barnkalas så tidigt, tycker 5 år är lagom, då kan de gå själva, de flesta iallafall

• jenniferjenifer

Om man säger så här, är det en vän till mig vars barn fyller år, då stannar man (iaf jag och dom jag känner) men skulle min dotter bli bjuden på ett kalas från förskolan/skolan och jag känner att jag kan lite på den familjen, så får hon mer än gärna gå dit och vara kvar själv. Men i dagens läge har hon inte blivit bjuden på något kalas från förskolan, antagligen för att dom är för små. Jag känner faktiskt ingen som har bjudit någon från förskolan till ett kalas och jag skulle heller aldrig göra det, just för att man inte känner varandra. Dom leker där men ses aldrig på fritiden

• Tom Araya
    skruttan8 skrev 2014-04-18 19:08:13 följande:
    Varför börja med barnkalas så tidigt, tycker 5 år är lagom, då kan de gå själva, de flesta iallafall
    I TS fall handlar det om 5-årskalas.
  • Tramsa

Där jag bor brukar föräldrar som har ett barn stanna kvar och vi andra flyr fältet så fort att barnen knappt hinner säga hej då

• Prutt

Vi lämnade vår son på ett fyraårskalas efter löfte av födelsebarnets föräldrar att de skulle hålla god koll på barnen. Det är det dummaste jag gjort i hela mitt liv, och slutade med att han nästan dog. När vår son sedan fyllde fem var det inget barn som fick stanna om inte en förälder också gjorde det.

• tilde72

Säg till föräldrarna innan eller när det prompt ska till att stanna kvar att jag kommer att hela tiden serva barnen, vara med dem och fokusera på dem för kalaset är till för dem och inget vuxenkalas punkt slut! Så att de är medvetna om att du/ni inte är där för dem.
    Det här funkar alltid och inga sura miner här inteCool

• pojkens
    megsi skrev 2014-04-16 14:55:33 följande:

Vi serverar inte kaffe på våra barnkalas, de är för barnen. Kan tycka att man kanske då inte ska bjuda barn som inte känner barnet väl så att det inte kan gå dit själv. Man kan gott vänta tills barnen är lite större att ha större kalas och bjuda in så många man inte känner eller där de lämnande föräldrarna känner sig så otrygga med kalasföräldrarna. Kan det vara så att ni som är så,oroliga och även verkar ha svårt att kommunicera med kalasföräldrarna eller att de kalasföräldrarna som bjuder för många barn som de behöver hjälp med men inte vågar be om hjälp för kalaset bor i väldigt otrygga områden. Jag har aldrig upplevt detta problem när vi har kalas för våra 4 barn. Från 4 år har barnen haft kalas utan att föräldrar har varit med givetvis med något litet undantag när barnet först har trott att det inte vågat men det har alltid gått bra efter ett tag. Hjälp har vi inte behövt för vi har bjudit ett lagom antal anpassat efter ålder. Även om någon behövt gå på toa har vi såklart klarat det galant, det sker väl även om det är kompisar hemma eller hur. Vi bor i en stor trygg stabil villaförort till storstad och har som sagt var inte varit med om liknande hysteriska föräldrar som här. Det som jag vet har förekommit när man vill bjuda hela förskolegrupper är att man bjuder hem dem en dag med pedagoger och allt. Då är igentligen alla dessa problem lösta alla barn blir bjudna alla barn har med sig sin pedagog så de behöver inte vara otrygga, det finns folk som kan torka barnen på toaletten. För att sedan lära känna föräldrarna fixa en tillställning med alla mammor och pappor tillsammans eller var för sig. Jättekul brukar vi göra. Så vi har inga problem med att kommunicera med varandra.
    Fast i vårt fall handlar det inte oma tt barnen inte känner varandra utan att barnen inte känner föräldrarna. Jag ser mig inte som hysterisk men om min son som är 5 vill gå på kalaset men ha mig med så frågar jag om det är ok att jag är med. Och det har aldrig varit bara jag på kalaset utan fler föräldrar som sitter och snackar. Ingen verkar tycka att det är hysteriskt och jag är inte orolig för att mitt barn inte skulle kalra det, men om han vill ha mig där, för han är lite blyg, så är det ingen fara. Han är ju inte med mig på kalaset utan leker ju med de andra....jag sitter i ett annat rum, 

Jag vet itne vart den trygga villaförorten kommer in i bilden. Det handlar om ens egna barn, hur det är och vad det vill. Mna barns dagiskompisar kommer inte från otrygga familjer eller knarkarkvarter, det är inte däför jag följer med utan för att min son inte känner sig så bekväm med att gå dit själv helt enkelt. Vissa kalas är han själv på, om han vill, andra inte. Tycker det är rät tnormnalt beteende. Själv är man ju också mer eller mindre nervös som vuxen om man ska på tillställningar när man känner alla eller inte, bara att vi har inte backupen att be någon följa med alltid. Kanske skulle vi med göra det om vi kunde? 
  • tilde72
    PrinsessanLeia skrev 2014-04-14 08:01:40 följande:

Jag tycker tvärtom att det är väldigt trevligt att föräldrar stannar för jag tycker det är bra att etablera en kontakt med föräldrarna. Här brukar de flesta köra första barnkalaset vid fyra år och då brukar vinsom föräldrar vara med och sen nästkommande år kan ofta barnet gå själv. Däremot brukar vi vara med även äldre barn på leklandskalas just för att det är en miljö med väldigt mycket barn för den som har kalaset att ha koll på. Men då finns vi mest där och sitter i ett hörn med en kopp kaffe typ.

På leklandskalas. Är ni föräldrar även med inne i kalasrum där födelsedagsbarn och kompisar firar?
Svar på tråden Vad är det med föräldrar på barnkalas?!