megsi skrev 2014-04-16 14:55:33 följande:
Vi serverar inte kaffe på våra barnkalas, de är för barnen. Kan tycka att man kanske då inte ska bjuda barn som inte känner barnet väl så att det inte kan gå dit själv. Man kan gott vänta tills barnen är lite större att ha större kalas och bjuda in så många man inte känner eller där de lämnande föräldrarna känner sig så otrygga med kalasföräldrarna. Kan det vara så att ni som är så,oroliga och även verkar ha svårt att kommunicera med kalasföräldrarna eller att de kalasföräldrarna som bjuder för många barn som de behöver hjälp med men inte vågar be om hjälp för kalaset bor i väldigt otrygga områden. Jag har aldrig upplevt detta problem när vi har kalas för våra 4 barn. Från 4 år har barnen haft kalas utan att föräldrar har varit med givetvis med något litet undantag när barnet först har trott att det inte vågat men det har alltid gått bra efter ett tag. Hjälp har vi inte behövt för vi har bjudit ett lagom antal anpassat efter ålder. Även om någon behövt gå på toa har vi såklart klarat det galant, det sker väl även om det är kompisar hemma eller hur. Vi bor i en stor trygg stabil villaförort till storstad och har som sagt var inte varit med om liknande hysteriska föräldrar som här. Det som jag vet har förekommit när man vill bjuda hela förskolegrupper är att man bjuder hem dem en dag med pedagoger och allt. Då är igentligen alla dessa problem lösta alla barn blir bjudna alla barn har med sig sin pedagog så de behöver inte vara otrygga, det finns folk som kan torka barnen på toaletten. För att sedan lära känna föräldrarna fixa en tillställning med alla mammor och pappor tillsammans eller var för sig. Jättekul brukar vi göra. Så vi har inga problem med att kommunicera med varandra.
Fast i vårt fall handlar det inte oma tt barnen inte känner varandra utan att barnen inte känner föräldrarna. Jag ser mig inte som hysterisk men om min son som är 5 vill gå på kalaset men ha mig med så frågar jag om det är ok att jag är med. Och det har aldrig varit bara jag på kalaset utan fler föräldrar som sitter och snackar. Ingen verkar tycka att det är hysteriskt och jag är inte orolig för att mitt barn inte skulle kalra det, men om han vill ha mig där, för han är lite blyg, så är det ingen fara. Han är ju inte med mig på kalaset utan leker ju med de andra....jag sitter i ett annat rum,
Jag vet itne vart den trygga villaförorten kommer in i bilden. Det handlar om ens egna barn, hur det är och vad det vill. Mna barns dagiskompisar kommer inte från otrygga familjer eller knarkarkvarter, det är inte däför jag följer med utan för att min son inte känner sig så bekväm med att gå dit själv helt enkelt. Vissa kalas är han själv på, om han vill, andra inte. Tycker det är rät tnormnalt beteende. Själv är man ju också mer eller mindre nervös som vuxen om man ska på tillställningar när man känner alla eller inte, bara att vi har inte backupen att be någon följa med alltid. Kanske skulle vi med göra det om vi kunde?