• Mimmi O

Vad är det med föräldrar på barnkalas?!

Min son har varit på 5års-kalas i helgen.

Jag reagerade redan förra året (4års-kalasen) att det var så många som stannade hela kalaset. Om man är fyra år och ses på förskolan fem dagar i veckan så ska man klara att vara ifrån mamma och pappa 2h på barnkalaset!
    När vår son hade kalas förra året så stannade 6/10 föräldrar kvar hela kalaset. Jag vill inte ha dom här?!

Min son var som sagt på 5års-kalas i helgen... 4/13 föräldrar stannade. "Du vill nog att jag stannar Love".

Vad är problemet?! Det är inte föräldrarna jag bjudit.

Snart ska sonen ha 5års-kalas.
    Jag vill inte ha föräldrarna här.
    Jag vill kunna lägga all energi på barnen och kalaset men förra gången skulle de passas upp med mat och kaffe dom också.

Jag vill inte ha dom här!

Varför väljer ni föräldrar att stanna kvar? I undantagsfall där det verkligen inte går att lämna, kan man faktiskt fråga lite fint om man får vara kvar.... Men ni andra får gå!

• Svar på tråden Vad är det med föräldrar på barnkalas?!
  • Teny

Det blir ett så stort problem här av ett icke-problem. Hur svårt är det att FRÅGA innan kalaset om familjen i fråga vill att man som förälder stannar eller går? Hur svårt är det som värdfamilj att skriva på inbjudan vad man har tänkt sig, eller att FRÅGA de inbjudna om de är ok med att lämna sina barn själva alternativt stanna och ta en kopp kaffe?

PRATA med varandra, gott folk! :D Vi människor är ju tyvärr inga tankeläsare!

• Furtuna
    megsi skrev 2014-04-16 08:26:15 följande:
    Ja det är ju faktiskt så att man är ansvarig för skador som ens barn förorsakar . En av anledningarna till att man har sk drulleförsäkring. Just i det här fallet så har TS sagt att det var ok att barnet satt i vagnen och barnets barnvakt har låtit henne hoppa. Då kan man ju tycka att det är de två som ska betala. Hade TS inte låtit barnet använda vagnen utan sagt nej så hade situationen mycket möjligt aldrig uppkommit. Barnet hade mycket möjligt inte hoppat om barnvakten visste att hon inte fick använda vagnen. (Kanske)

Läs ts igen.. Du svara nog i fel tråd :)
  • megsi
    Furtuna skrev 2014-04-16 09:26:25 följande:
    Läs ts igen.. Du svara nog i fel tråd :)

Så var det:)
  • pojkens

jag tycker inte det är så konstigt om man vill att ens förälder ska vara kvar på ett 4-5 årskalas. 
    Vi hade ett 4-årskalas där föräldrarna inte var med , men det vara bara 4 barn och de följde med efter dagis, och de hade känt varandra i 3 år då. Nu vid 5 årskalaset var det en ny barngrupp där många inte hade varit hemma hos varnadra förut och min son vill inte gå ensam första gången hem till en kompis. Så då följer jag med och dricker kaffe. Tycker det är rätt trevligt att få lära känna de andra föräldrarna, och förväntar mig inte något särskilt mer än att jag är välkommen faktiskt. Skulle nog tycka det var knäppt om någon sa att föräldrarna inte fick komma! 

• megsi
    pojkens skrev 2014-04-16 14:03:41 följande:
    jag tycker inte det är så konstigt om man vill att ens förälder ska vara kvar på ett 4-5 årskalas.  Vi hade ett 4-årskalas där föräldrarna inte var med , men det vara bara 4 barn och de följde med efter dagis, och de hade känt varandra i 3 år då. Nu vid 5 årskalaset var det en ny barngrupp där många inte hade varit hemma hos varnadra förut och min son vill inte gå ensam första gången hem till en kompis. Så då följer jag med och dricker kaffe. Tycker det är rätt trevligt att få lära känna de andra föräldrarna, och förväntar mig inte något särskilt mer än att jag är välkommen faktiskt. Skulle nog tycka det var knäppt om någon sa att föräldrarna inte fick komma! 

Vi serverar inte kaffe på våra barnkalas, de är för barnen. Kan tycka att man kanske då inte ska bjuda barn som inte känner barnet väl så att det inte kan gå dit själv. Man kan gott vänta tills barnen är lite större att ha större kalas och bjuda in så många man inte känner eller där de lämnande föräldrarna känner sig så otrygga med kalasföräldrarna. Kan det vara så att ni som är så,oroliga och även verkar ha svårt att kommunicera med kalasföräldrarna eller att de kalasföräldrarna som bjuder för många barn som de behöver hjälp med men inte vågar be om hjälp för kalaset bor i väldigt otrygga områden. Jag har aldrig upplevt detta problem när vi har kalas för våra 4 barn. Från 4 år har barnen haft kalas utan att föräldrar har varit med givetvis med något litet undantag när barnet först har trott att det inte vågat men det har alltid gått bra efter ett tag. Hjälp har vi inte behövt för vi har bjudit ett lagom antal anpassat efter ålder. Även om någon behövt gå på toa har vi såklart klarat det galant, det sker väl även om det är kompisar hemma eller hur. Vi bor i en stor trygg stabil villaförort till storstad och har som sagt var inte varit med om liknande hysteriska föräldrar som här. Det som jag vet har förekommit när man vill bjuda hela förskolegrupper är att man bjuder hem dem en dag med pedagoger och allt. Då är igentligen alla dessa problem lösta alla barn blir bjudna alla barn har med sig sin pedagog så de behöver inte vara otrygga, det finns folk som kan torka barnen på toaletten. För att sedan lära känna föräldrarna fixa en tillställning med alla mammor och pappor tillsammans eller var för sig. Jättekul brukar vi göra. Så vi har inga problem med att kommunicera med varandra.
  • Tom Araya

När jag var barn var det släkt som kom i hela familjer medan andra kompisar kom själva.

Men på 70-talet avlades bara superbarn som klarade sig själva mycket bättre än dagens vilsna telingar.Skrattande

• hansine
    sextiotalist skrev 2014-04-14 06:20:09 följande:
    Är det ett nytt fenomen?
    Någorlunda. Det var inte så när vi var barn, men det det kunde vara så för sådär femton år sedan. Det verkar vara olika barn och olika omgivningar. Har t o m hör talas om dubbelkalas där de vuxna bjuds på vin medan barnkalset pågår.
  • hansine
    megsi skrev 2014-04-16 08:26:15 följande:
    Ja det är ju faktiskt så att man är ansvarig för skador som ens barn förorsakar . En av anledningarna till att man har sk drulleförsäkring. Just i det här fallet så har TS sagt att det var ok att barnet satt i vagnen och barnets barnvakt har låtit henne hoppa. Då kan man ju tycka att det är de två som ska betala. Hade TS inte låtit barnet använda vagnen utan sagt nej så hade situationen mycket möjligt aldrig uppkommit. Barnet hade mycket möjligt inte hoppat om barnvakten visste att hon inte fick använda vagnen. (Kanske)
    Ditt inlägg hamnade väl i fel tråd?
  • Swipter

Nu har jag bara läst TS men blev lite förbryllad. Mina barn är fortfarande små, sist vi hade kalas hade vi 3-årskalas. Då skrev vi i inbjudan att minst en förälder behövde stanna kvar. Nu vet jag ju inte hur mycket som kommer hända på ett år, men jag trodde man följde med 4-åringen med? Du menar att du och din sambo klarar av 30 st 4-åringar själva? :o (okej, om man inte bjuder in öppet kan man ju skippa bjuda alla på förskolan, men hur många 4-åringar går det per vuxen?)

• glassen
    Tom Araya skrev 2014-04-16 15:03:05 följande:
    När jag var barn var det släkt som kom i hela familjer medan andra kompisar kom själva.

Men på 70-talet avlades bara superbarn som klarade sig själva mycket bättre än dagens vilsna telingar.Skrattande
    Nja, riktigt så var det nog inte. Jag var jätteblyg och hade aldrig gått på ett barnkalas utan en förälder i den åldern. Men det var inget bekymmer för jag var heller inte bjuden på kalas när jag var så liten. Så kanske är förändringen att dagens föräldrar och är så hysteriska med att ordna kalas innan barnen egentligen är mogna för det.
Svar på tråden Vad är det med föräldrar på barnkalas?!